Protokół Nr 36/2018



Z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 6 marca 2018 r.

        

Przewodniczył radny Norbert Waliczek - Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

 

 

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Porządek obrad:

 

Otwarcie posiedzenia.

  1. Analiza materiałów na XLI sesję.
  2. Informacja dot. aktualnej sytuacji w służbie zdrowia w powiecie kluczborskim.
  3. Przygotowanie planu pracy komisji na 2018 rok.
  4. Wolne wnioski.
  5. Zamkniecie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

 

Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarzadzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący obrad – radny Norbert Waliczek - przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. W posiedzeniu uczestniczyło 7 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący obrad przedstawił projekty uchwał na XLI sesję w następujących sprawach:  zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,zmiany wieloletniej prognozy finansowej, przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok, w sprawie  wyrażenia  zgody na wniesienie przez Powiat Kluczborski wkładów niepieniężnych (aportem) do spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o.  i objęcie udziałów, zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego, w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość, sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2017 roku, sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok, sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2017 rok, sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.01.2018 r. do 16.02.2018 r.Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że zmiany w budżecie to głównie zmiana dotycząca Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości na kwotę około 1 mln. zł. Pan Starosta stwierdził, że do 9 marca 2018 r. maja zostać 70 umów na wypłatę dotacji, na które ludzie czekają od marca ubiegłego roku, nie z naszej winy. Pan Starosta poinformował, ze pieniądze w ramach RPO otrzymaliśmy, jest to pierwszy nabór, na drugi jest zgłoszone 63 wnioski, dotacje dostanie 30 wnioskodawców. Pan Starosta poinformował, że warunki projektu są trudne tereny i zagrożone, ale w chwili obecnej one trudne przestały być. Pozostałe korekty w budżecie dotyczą kwoty wolnych środków, otrzymanej większej subwencji oświatowej i wniosków dyrektorów. Pan Starosta poinformował, ze jeżeli chodzi o finanse to nakłada się wiele rzeczy, pierwsze rozliczenia w ramach projektu z niskiej emisji, potrzeba z tym związana dokonywania korekt w budżecie. Pan Starosta poinformował, że w marcu prawdopodobnie odbędzie się jeszcze jedna sesja, gdyż trzeba zachować terminy. Pan Starosta poinformował, że według naszych obliczeń subwencja miała być wyższa o 700 tys. zł., jest wyższa o około400 tys. zł, ze względu na zmniejszony wskaźnik. Pan Starosta dodał, ze subwencja oświatowa na poziomie 26 mln. zł. pomimo braku prawie 100 dzieci z gimnazjum, bez tej subwencji, która otrzymujemy na młodzież z Ukrainy i Białorusi, bylibyśmy w miejscu bardzo trudnym. Pan Starosta dodał, ze i tak dokładamy do oświaty, gdyby nie uczące się dzieci z  zagranicy, subwencja jest o 3,5 mln. zł. większa, bez tego byłoby bardzo ciężko. Pan Starosta dodał, ze w sumie koszty oświaty na poziomie 26 mln. zł. 3 mln dochodów własnych, i tak dokładamy do oświaty około 2 mln. 600 tys. zł. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o godziny to godzin w SOSW przybyło o 1. , na etatach pomocniczych pensum generuje dodatkowe środki, jednak za tym nie idą dodatkowe pieniądze. Nie wniesiono zapytań do powyższego projektu i radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały w  sprawie zmiany wpf. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnia prognoza finansowa. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 934.661, 75 zł., zwiększono dochody majątkowe o kwotę 288.044, 50 zł. Zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1 144 182, 50 zł., zwiększono dochody majątkowe o kwotę 260 000, 00 zł. Ponadto zwiększono przychody z tytułu wolnych środków o kwotę 191 475, 80 zł.  Wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne na lata 2018-2019 pn.  „ Przebudowa drogi powiatowej nr 1313O na odcinku o długości 0,400 km wraz z opracowaniem projektu budowlanego - chodnik w miejscowości Baków.  Pani Skarbnik poinformowała, że jeżeli chodzi o subrogacje to wpłynęła tylko jedna oferta, która jest bardzo korzystna dla nas przez pierwsze 5 lat, natomiast w późniejszych latach jest to bardzo niekorzystne jeżeli chodzi o koszty w związku z czym zarząd nie podpisze prawdopodobnie takiej umowy, oferta jest cały czas otwarta, forma spłaty tej subrogacji jest w tym projekcie pokazana. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Pani Wicestarosta poinformowała, ze od tego roku o te pieniądze będą mogły ubiegać się obiekty wpisane do ewidencji a nie tylko do rejestru, choć te drugie będą mieli pierwszeństwo. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodniczący komisji przestawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie w sprawie  wyrażenia  zgody na wniesienie przez Powiat Kluczborski wkładów niepieniężnych (aportem) do spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o.  i objęcie udziałów. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że jest to element realizacji strategii niskoemisyjnej w części wymiany taboru. Pierwsze 5 autobusów jest dostarczonych, kolejne 3 będą dostarczone na początku marca, autobusy są super. Na razie jeszcze nie można nimi jeździć, gdyż trzeba je przekazać aportem do przewoźnika, jak rada podejmie uchwałę, to walne podniesie kapitał i powiat obejmie udziały w zamian za ten wniesiony aport 21 marca 2018  r. po tej dacie one staną się własnością PKS, wtedy można je zarejestrować, ubezpieczyć i zacząć jeździć. Pan Starosta stwierdził, że teraz trzeba się mocno spiąć, aby dobrze rozliczyć i nie popełnić błędu. Pan Starosta dodał, ze do PKS aport wnosimy  wartości netto, od momentu kiedy aport jest wniesiony PKS staje się właścicielem. Pan Starosta dodał, że w przypadku tego projektu kapitał zakładowy PKS wzrośnie o około 10 mln. zł., powiatowi zostają udziały, kapitał zakładowy PKS to będzie około 12 mln. zł. Pan Starosta dodał, ze na początku będzie na wynik PKS miał negatywny wpływ wskaźnik amortyzacji. Pan Starosta dodał, ze dzięki tym zakupom będzie co raz lepiej jeżeli chodzi o wynik PKS, spadną koszty leasingu. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodniczący obrad przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego. Radni nie wnieśli zapytań jednogłośnie pozytywnie opiniując powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowała.

 

Ad.3

 

Pan Starosta poinformował, że powoli spływają odpowiedzi od podjęte stanowiska dotyczące sytuacji w służbie zdrowia w naszym szpitalu i generalnie w województwie opolskim. Pan Starosta dodał, jeżeli chodzi o oddział internistyczny jesteśmy wspierani przez dwóch lekarzy, którzy mają do nas dotrzeć, jest ponadto jeszcze trzech lekarzy, funkcjonujemy w miarę normalnie. Pa Starosta dodał, że cała szóstka lekarek, które przejdą do nas do pracy, to jeszcze trochę potrwa. Pan Starosta dodał, że obłożenie na oddziale jest pełne, na izbie przyjęć czeka po 8 osób, podobnie jest z oddziałem chirurgicznym, nie prawdą jest wypowiedź Wicewojewody, że łóżka są wolne i dostępne. Pan Starosta stwierdził, ze sytuacja finansowa jest trudna, lekarze mają podwyżki, pielęgniarki też chcą. Pan Starosta dodał, ze do czerwca mamy czas na znalezienie neonatologa, który jest konieczny na położnictwie. źródłem problemu są przede wszystkim finanse.       

Ad.4

 

Pan Starosta zaproponował dwa tematy do planu pracy:   Finansowanie działalności leczniczej w województwie opolskim, w tym Szpitala Powiatowego w Klucz Stacjonarna Opieka Medyczna – spotkanie z Zarządem PCZ NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku oraz analiza przychodów i kosztów poszczególnych  działalności medycznych Szpitala Powiatowego w Kluczborku, finansowanych umowami z NFZ za 2017 rok borku na podstawie danych : Raportu NIK ,Eurostat oraz Ministerstwa Zdrowia .

Członkowie komisji przegłosowali następujący Plan pracy komisji na 2018 rok:

1.                Analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego z udziałem Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiolgicznej-marzec 2018 r.

2.                Finansowanie działalności leczniczej w województwie opolskim, w tym Szpitala Powiatowego w Kluczborku na podstawie danych : Raportu NIK , Eurostat oraz Ministerstwa Zdrowia – kwiecień 2018 r.

3.        Bezpieczeństwo Imprez Masowych oraz w okresie wakacji w powiecie kluczborskim posiedzenie wyjazdowe w Campusie Stobrawa – maj 2018 r.

4.       Stacjonarna Opieka Medyczna – spotkanie z Zarządem PCZ NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku – analiza przychodów i kosztów poszczególnych  działalności medycznych Szpitala Powiatowego w Kluczborku, finansowanych umowami z NFZ za 2017 rok - czerwiec 2018 r.

5.       Stan dróg  powiatowych – z udziałem Dyrektora  Zarządu Dróg Powiatowych - sierpień  2018 r.

6.      Podsumowanie pracy komisji rady w kadencji  2014 – 2018. Analiza podjętych zadań i złożonych wniosków oraz skuteczności ich realizacji. Wspólne  wyjazdowe   posiedzenie wszystkich  Komisji w OTW Bąków – wrzesień 2018 r.

Na każdym posiedzeniu są omawiane materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu  oraz bieżąca informacja o stanie wdrażania Reformy Ochrony Zdrowia , a także  inne aktualne tematy będące w zakresie kompetencji Komisji. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy plan pracy.

Ad.5

 

Radna Wioletta Kardas zwróciła się z prośba, aby uwzględnić Pogorzałkę w pierwszej kolejności, jeżeli chodzi o remonty pozimowe dróg powiatowych.  Pan Starosta stwierdził, że będzie przetarg ale pieniędzy jest bardzo mało.

 

 

Ad.6

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys