Protokoł Nr 14/2004 z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii w dniu 25 marca 2004r.
Protokół Nr 14/2004
Z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
w dniu 25 marca 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 30.03.2004r.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych,
a następnie przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji
nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.
Ad.2.
Członkowie komisji analizowali kolejno materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu w Kluczborku, która odbędzie się w dniu 30 marca 2004r. Materiały
te zawierają projekty uchwał w następujących sprawach:
-zmian w budżecie powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych na 2004r.,
-założenia technikum uzupełniającego,
-założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
-zmiany uchwały Nr XXXII/257/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24.01.2002r.
w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół i placówek kształcenia ustawicznego
w powiecie kluczborskim,
-zmiany uchwały Nr VIII/46/99 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.05.1999r.
w sprawie przyjęcia do prowadzenia zadań z zakresu Gminy Kluczbork,
-wyboru biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
-zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku /2 uchwały/,
-nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność powiatu
kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork,
-wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczenia pawilonu
o pow. 108,22 m2 położonego przy ul. Waryńskiego oraz garażu o pow. 75, 53m2
położonego przy ul. Byczyńskiej na rzecz Tadeusza Badera Firma Handlowo-
Usługowa “Badera” Dalachów 354,
-przyjęcia jako zasadnej skargi Pana Jana Lech na działania Kierownika Powiatowego
Urzędu Pracy w Kluczborku w związku z wydaniem postanowienia o zawieszeniu
postępowania dotyczącego przyznania świadczenia przedemerytalnego,
-odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę,
-rozpatrzenia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2003r.,
-zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Kluczborku w 2003r.
Ponadto w materiałach znajduje się sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego za 2003r. oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 19.01.2004r. do 11.03.2004r. Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu o wyjaśnienie dot. zapisów w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu uchwalonego na 2004r. Skarbnik wyjaśnił, że przedstawione w projekcie zmiany w budżecie wynikają z otrzymania przez powiat ostatecznych wielkości planowanych subwencji i dotacji. Ogółem zwiększenie dochodów i planu wydatków budżetu powiatu stanowi kwotę 553.775,-zł. Zmniejszona została część oświatowa subwencji ogólnej o kwotę 32.225,-zł. oraz planowana dotacja na ubezpieczenia zdrowotne osób pozostających bez pracy o kwotę 187.000,-zł. Zwiększona natomiast została dotacja na gospodarkę leśną o 2.000,-zł. i dotacja na działalność bieżącą i wydatki inwestycyjne Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku o kwotę 771.000,-zł. Kwota 400.000,-zł z dotacji dla KPPSP przeznaczona została na rozbudowę strażnicy komendy, kwota 350.000,-zł. na zakup ciężkiego samochodu gaśniczego. Zmiany te wykazane zostały w planie wydatków inwestycyjnych powiatu na 2004r. Natomiast kwota 21.000,-zł. została przyznana KPPSP na zadania bieżące, w tym na usuwanie skutków pożaru w miejscowości Trzebiszyn Gmina Lasowice Wielkie. Kolejne zmiany w budżecie powiatu dotyczą planu przychodów i wydatków środków specjalnych na 2004r. Zmiany w planie wprowadza się na wniosek Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku. Omawiany projekt uchwały wprowadza ponadto zmiany w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W planie tym wyodrębniono w ramach wydatków bieżących koszty sporządzenia planu gospodarki odpadami i programu ochrony środowiska na kwotę 32.000,-zł., wprowadzono wydatek na instalacje gazowe w pojazdach służbowych Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku na kwotę 6.850,-zł. oraz wprowadzono dwa wydatki majątkowe dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Kluczborku. Wydatki te polegają na zakupie kotłów warzelnych-gazowych i zmianie systemu odprowadzania spalin z kuchni internatu - na kwotę 18.500,-zł. oraz na zakupie pieca gazowego do ogrzewania wody użytkowej w internacie szkoły – na kwotę 35.000,-zł.
Ma to przynieść usprawnienia pracy kuchni oraz oszczędności w kolejnych latach funkcjonowania placówki. Skarbnik wyjaśnił, że w projekcie załączono ponadto nowe zapisy w planie wydatków remontowych realizowanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku. Przewodniczący Komisji zapytał Skarbnika Powiatu czy środki finansowe przyznane Komendzie Powiatowej PSP w Kluczborku wystarczą na konieczne wydatki czyli na dokończenie rozbudowy strażnicy i na zakup nowego samochodu. Skarbnik powiedział, że jest duże prawdopodobieństwo.W związku z kolejnym zapytaniem Przewodniczącego Komisji Skarbnik potwierdził również, że do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego SPZOZ ZOZ w Kluczborku, Likwidator zakładu wybrał innego niż w ostatnich latach rewidenta. Kolejno Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie zapisów projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Wołczyn. Wicestarosta Kluczborski wyjaśnił, że projekt ten przygotowano w związku z wnioskiem Burmistrza Miasta Wołczyn o przekazanie na rzecz gminy 4 działek, będących w dotychczasowym użytkowaniu SPZOZ Kluczbork. Gmina Wołczyn planuje wprowadzić zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego oraz uregulować sprawy zaległości podatkowych SPZOZ wobec gminy poprzez przejęcie tych działek. Zarząd Powiatu w Kluczborku wystąpił w przedłożonym Radzie Powiatu projekcie uchwały z propozycją przekazania gminie 2 działek. Pozostałe 2 działki będą nadal własnością powiatu. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że jego zdaniem powiat za dużo działek oddaje naszym gminom. Wicestarosta wyjaśnił, że jest to wynikiem wieloletniego zadłużenia SPZOZ wobec gmin oraz szukania oszczędności w poszczególnych gminach. Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał czy nie można by ograniczyć ruchu kołowego pojazdów ciężarowych pow. 30t. na drogach powiatowych. Zapytanie radnego wynika z faktu niszczenia naszych dróg przez te pojazdy. Zdaniem radnego drogi powiatowe są w bardzo złym stanie, szczególnie teraz po zimie. Skarbnik Powiatu powiedział, że dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku stanowi to bardzo poważny problem. Sytuacja jest ponadto coraz gorsza ze względu na zmniejszającą się corocznie wielkość subwencji drogowej. Skarbnik dodał, że dla powiatu największym problemem jest SPZOZ i jego problemy finansowe. Następnie głos zabrał radny Piotr Gruss i nawiązując do projektu uchwały w sprawie odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę, powiedział, że działania dotycząca skargi na uchwałę Rady Powiatu w sprawie wynagradzania nauczycieli była niepotrzebna. Wynikły z tego tylko same problemy. Skarbnik powiedział, że była to próba szukania oszczędności, podobnie jak we wszystkich innych działach budżetu powiatu. W dziale oświata i wychowanie zostały podjęte już kolejne działania oszczędnościowe, a mianowicie dotyczące zmniejszenia ilości etatów administracji i obsługi w szkołach i placówkach oświatowych. Dyrektorzy szkół i placówek otrzymali propozycje zmian w tym zakresie, przeprowadzono z nimi rozmowy i częściowo wprowadza się już zmiany. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał dlaczego w szkołach nie wypłacono jeszcze tzw. trzynastek. Skarbnik wyjaśnił, że w tym tygodniu przekazano już wszystkim szkołom środki finansowe na ten cel. Nastąpiło to dopiero teraz ze względu na ogólny niedobór środków na samo funkcjonowanie szkół w miesiącach styczeń-marzec 2004r. Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie zgłaszali.
Ad.3.
Przewodniczący Komisji poruszył sprawę artykułu prasowego, który pojawił się
w ostatnim numerze lokalnego dwutygodnika “Kulisy Powiatu” i dotyczył funkcjonowania Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku. Poruszono w nim między innymi sprawy organizacyjne placówki, a także sprawę dodatkowej pracy Dyrektora MDK w innej placówce i fakt zatrudnienia w MDK Naczelnika Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Przewodniczący Komisji powiedział, że niepokojąca jest treść tego artykułu, gdyż w złym świetle opisuje całą sprawę
i należy jak najszybciej to wyjaśnić. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, aby powołać komisję, która zajmie się tą sprawą. Radny Piotr Gruss zaproponował, aby sprawę przekazać do Komisji Rewizyjnej.Wicestarosta Kluczborski powiedział, że należy zapoznać się również z wyjaśnieniami drugiej strony i np. poprosić teraz na posiedzenie Panią Naczelnik Wydziału Edukacji. Przewodniczący Komisji przychylił się do powyższej propozycji, w związku z czym poproszono o przybycie na posiedzenie Panią Naczelnik. Przewodniczący Komisji powiedział, że sprawa ta będzie przez radnych poruszana
na kolejnych posiedzeniach.
Na zakończenie posiedzenia Pani Naczelnik Wydziału Edukacji zaprosiła członków Komisji Oświaty do udziału w III Powiatowej Giełdzie Usług Edukacyjnych – Kluczbork 2004, która odbędzie się w dniach 5 –6 kwietnia br. Podczas giełdy szkoły ponadgimnazjalne, placówki oświatowe oraz inne jednostki organizacyjne naszego powiatu przedstawią gimnazjalistom swoje oferty. Pisemne zaproszenie wraz z harmonogramem uczestnictwa gimnazjów znajduje się w aktach komisji – teczka nr RP/K.Ośw.-0058/15/2004. Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie komisji
w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji:
Józef Woźny
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2004-06-01 09:00:38 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-06-17 12:30:13 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-24 12:38:56 |
Ilość wyświetleń: | 2195 |