Protokół Nr 35/2018



        

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku   w dniu 30 stycznia 2018 r.

 

 

        

Przewodniczył radny Andrzej Kosmala - Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

 

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Porządek obrad:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza materiałów na XL sesję.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zamkniecie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,

4.Wacław Wnętrzak-pracownik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

 

 

 

Ad.1

 

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Kosmala - przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 19 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący obrad przedstawił projekty uchwał na XL sesję w następujących sprawach:  zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania i wykorzystania.Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały zmieniającej budżet powiatu.

W powyższym projekcie wprowadzono  zmiany powodujące  zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 511.020,00 zł, w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 41.997,00 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 469.023,00 zł . Ponadtowprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 511.020,00 zł, w tym: zmniejszenie wydatków bieżących w kwocie 37.503,00 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 548.523,00 zł. Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2018 rok o kwotę 511.020,00 zł. Zwiększenia: 451,00 zł – zwiększenie dochodów bieżących z tytułu kosztów zastępstwa procesowego, 37.400,00 zł – zwiększenie dochodów bieżących w związku z dofinansowaniem ze środków EFRR w ramach RPO WO 2014-2020 dla projektu Elektroniczne usługi publiczne – e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego, 13.335,00 zł – zwiększenie dochodów bieżących w związku z otrzymaniem dotacji celowej z Gminy Kluczbork dla przedszkola specjalnego, dla Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej na działania przeciw AA oraz  na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli,  4.000 zł – zwiększenie dochodów bieżących w związku z otrzymaną dotacją celową z Gminy Wołczyn na Prowadzenie Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej dla osób doświadczających przemocy w rodzinie, 1.911,00 zł - zwiększenie dochodów bieżących w związku z przyznanym odszkodowaniem dla Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku, 3.423,00 zł - zwiększenie dochodów bieżących z tytułu otrzymanej darowizny od Towarzystwa Ubezpieczeniowego Colonnade Insurance S.A. celem podjęcia działań na rzecz zwiększania poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku.  Zmniejszenia:  18.523,00 zł – zmniejszenie dochodów bieżących w związku z przeznaczeniem dotacji celowej z Gminy Byczyna na realizację zadania pn. „Budowa ścieżki rowerowej i kanalizacji deszczowej w miejscowości Kochłowice na odcinku o długości 0,81km (od km 11+261,00 do km 12+077,50) - str. lewa”. Jeżeli chodzi o wydatki to  zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2018 rok o kwotę 511.020,00 zł. Zwiększenia: 44.451,00 zł – zwiększenie wydatków bieżących z tytułu kosztów zastępstwa procesowego oraz w związku z realizacją projektu „Elektroniczne usługi publiczne – e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”, 18.669,00 zł – zwiększenie wydatków bieżących w jednostkach oświatowych na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku, 4.000,00 zł – zwiększenie wydatków bieżących na wniosek Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku w związku z otrzymaną dotacją celową z gminy Wołczyn na prowadzenie Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej dla osób doświadczających przemocy w rodzinie, 18.523,00 zł – zmniejszenie wydatków bieżących na wniosek Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, w Kluczborku, 86.100,00 zł – zmniejszenie wydatków bieżących na wniosek kierownika jednostki w celu zabezpieczenia środków na realizację projektu Elektroniczne usługi publiczne – e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”. Plan wydatków majątkowych na 2018 r. – zwiększenie wydatków majątkowych na zadanie pn. „Budowa ścieżki rowerowej i kanalizacji deszczowej w miejscowości Kochłowice na odcinku o długości 0,81km (od km 11+261,00 do km 12+077,50) - str. lewa” oraz na zadanie pn. „Elektroniczne usługi publiczne – e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”. Pan Starosta stwierdził, że zmiany w  budżecie mogłyby poczekać do marca, ale powyższy projekt przedstawiony jest zwłaszcza w związku z projektem e-administracja oraz ze względu na uchwałę dotyczącą dotacji.

Pan Starosta dodał, ze wszystkie zadania jeżeli chodzi o drogi wychodzą drożej niż w kosztorysach.

Radna Irena Kielar zapytała o autobusy, które powiat ma zakupić oraz o kaucje gwarancyjną dotyczącą szpitala. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o tabór autobusowy to zakupujemy łącznie 13 autobusów na wartość około 10 mln. zł. do końca tego pierwsze 8 pojazdów , pozostałe 5 do 15 listopada br., projekt musi być zrealizowany do końca 2018 roku. Jeżeli  chodzi o kaucję gwarancyjną to jest to element składowy spłaty leasingów,
z których przed laty skorzystaliśmy, kaucja pojawia się w wydatkach majątkowych, ponieważ część raty płacimy na odkup danego budynku, dlatego jest to wydatek majątkowy, do końca umowy zabezpieczamy sobie środki po to, żeby przy ostatniej racie złożyć tylko oświadczenie, że przejmujemy ten budynek z powrotem na rzecz powiatu. 

Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany zostały dokonane w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 41 997, 00  zł. Zwiększono dochody majątkowe o kwotę 469 023,00 zł. Zmniejszono wydatki bieżące o kwotę 37 503, 00 zł., zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 548 523, 00 zł. Ponadto wprowadzono przedsięwzięcia w wydatkach bieżących pn. „Leasing umowa Nr 9451157481”, „Leasing umowa Nr 9451157591, „Leasing umowa Nr 9451157581”.
Radni nie wnieśli pytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie  ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobierania i wykorzystania. Przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych nakładają na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego obowiązek ustalenia – w drodze uchwały - trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. Zadaniem Rady Powiatu jest także określenie zakresu danych, które powinny znaleźć się we wniosku o udzielenie dotacji i rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazywania informacji o liczbie uczniów/słuchaczy oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystanej dotacji. Obecnie na terenie Powiatu Kluczborskiego funkcjonują wpisane do ewidencji niepublicznych szkół i placówek trzy szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej: Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO w Kluczborku, w której spełniany jest obowiązek szkolny i nauki, Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych „Twoja - Szkoła” w Kluczborku, w której nie jest spełniany jest obowiązek szkolny lub nauki, Prywatna Szkoła Policealna Awangarda w Kluczborku, w której spełniany jest obowiązek szkolny lub nauki. Wszystkie wymienione szkoły są uprawnione do otrzymywania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego, w związku z czym niezbędne jest określenie w uchwale trybów, o których mowa w art. 38 ust. 1 ww. uchwały.

Głos zabrała pani Rozalia Słoniowska-Naczelniczka Wydziału Edukacji i Sportu, która wyjaśniła, że powyższy projekt uchwały rozpoczyna cykl zmian po wprowadzeniu zmian do ustawy o systemie oświaty, będzie więcej zmian jeżeli chodzi o przepisy wewnętrzne. Obecnie rozliczanie dotacji będzie po zakończonym roku budżetowym, do 15 stycznia każda szkoła będzie musiała złożyć sprawozdanie, zmiana podstawowa to sposób rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych.

Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodniczący obrad przedstawił  Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 11.12.2017 r. do 10.01.2018 r.

Radna Irena Kielar zapytała o unieważnienie konkursu dla zastępcy dyrektora Powiatowego urzędu Pracy. Pan Starosta wyjaśnił, że od początku roku doszło zadanie dot. obsługi cudzoziemców, tych osób jest co raz więcej i pani dyrektor zwróciła się z prośba o zabezpieczenie środków finansowych na dwa niezbyt dobrze opłacane etaty, kwotą około 2500-2700 zł.  brutto, być może jakiegoś młodego człowieka do tej pracy pozyska. Pan Starosta dodał, ze jest wakat na  stanowisku zastępcy dyrektora, postanowiliśmy nie obsadzać tego stanowiska i tymi pieniędzmi obsadzić te dwa etaty, pani Dyrektor wyraziła na to zgodę.

Pan Starosta dodał, że w ten sposób dokłada się zadań a nie idą za tym żadne pieniądze.

Radna Irena Kielar zapytała o pismo Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego dot. zapotrzebowania na środki finansowe przeznaczone na rozwój sieci mieszkań chronionych w 2018 roku. Pan Starosta wyjaśnił, że zarząd nie będzie występował o środki finansowe ze względu na krótki termin na przygotowanie wszelkich wymaganych dokumentów oraz na brak środków w budżecie powiatu.


Ad.3

 

Radna Irena Kielar zapytała o sytuacje w kluczborskiej służbie zdrowia.

Pan Starosta wyjaśnił, że w związku z całą sytuacją jest zobowiązany poinformować co dzieje się na internie w kluczborskim szpitalu. Pan Starosta dodał, że nie będzie wznowiona działalności oddziału wewnętrznego w sytuacji uzupełnienia składu lekarz o jednego czy dwóch. Założenie było takie, żeby uzyskać zespół ludzi, czyli nowy skład dla całej interny. Pan Starosta dodał, że umieszczono wiele ogłoszeń na portalach, zrobiło się głośno o sprawie, nie wszystkim to się podobało ale  wobec powyższego odezwało się do nas trochę ludzi. Pan Starosta dodał, że  na dzień dzisiejszy mamy zespół 6 lekarzy internistów, którzy będą do nas docierali systematycznie, gdyż w chwili obecnej każdy z nich gdzieś pracuje, na koniec kwietnia powinien być komplet. Pan Starosta poinformował, że sam oddział zostaje odwieszony od 3 lutego 2018 r. , od soboty zostanie wznowiona działalność interny w oparciu o dr Migusa, dwie panie lekarki, jeszcze jednego lekarza internisty-kardiologa oraz o panią doktor, która nie ma specjalizacji ale u n as pracuje już od dłuższego czasu. Pan Starosta dodał, że osoby, które przyjdą do nas do pracy na internę docelowo mają przejąć całą internę łącznie z zabezpieczeniem dyżurów. Pan Starosta dodał, że wszyscy nowozatrudnieni lekarze  będą mieli umowy o pracę, oraz, że  przy tym składzie osobowym ilość dyżurów nie będzie bardzo obciążająca. Pan Starosta dodał, że cieszy się, że może o tym poinformować, że umowy są podpisane, więc jest to informacja pewna. Pan Starosta dodał, że warunki pracy są dobre, do pensji zasadniczej lekarza jest szereg dodatków. Pan Starosta dodał, że umowy są podpisywane oraz, że jest to zespół osób, które współpracują ze sobą, znają się, ponadto cenne jest to, że na 6 lekarzy, 3  ma podwójne specjalizacje, jest internista-kardiolog, internista-diabetolog oraz internista-ratownik medyczny. Pan Starosta dodał, że pani doktor,  która ma najkrótszy staż pracy pracuje 17 lat, więc jest również lekarzem doświadczonym. Pan Starosta dodał, że sytuacja, która zaistniała w naszym szpitalu spowodowała powstanie różnego rodzaju historii, niepotrzebnych plotek. Pan Starosta dodał, że poziom finansowania, jeżeli chodzi o służbę zdrowia jest bardzo niewystarczający, a opolszczyzna jest w tym układzie szczególnie pokrzywdzona, i jeżeli mamy  w regionie o 140 mln. zł. mniej na leczenie to nigdy nie będzie dobrze. Pan Starosta poinformował, że Konwent Starostów też tego rodzaju stanowiska podejmie. Pan Starosta dodał, ze NFZ wypłacił opolskim szpitalom 51 mln. zł. nadwykonań, jednak koszty są zawsze 100 %,  jeżeli szpital zapłacił za leczenie 10 tys. zł. to tyle samo powinien otrzymać, a nie 5 tys. zł. Pan Starosta dodał,  że były prośby na piśmie  z NFZ o to, aby trzymać się planu i robić jak najmniej nadwykonań, natomiast z drugiej strony NFZ stwierdza, że szpital ma małe nadwykonania.          
Pan Starosta dodał, że czeka na odpowiedzi na stanowiska podjęte przez Radę Powiatu na ostatniej sesji. Pan Starosta zaproponował, aby na Komisję zdrowia zebrać wszystko, jeżeli chodzi o podjęte stanowiska i odpowiedzi na nie i pomyśleć jaki dalszy ciąg nadać tej sprawie.

 

Ad.4

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny Wioletta Kardas

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu
            i Rozwoju Gospodarczego
 Andrzej Kosmala

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys