Protokół Nr 31/2017 z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 8 grudnia 2017 r.
Protokół Nr 31/2017
Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 8 grudnia 2017 r.
Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Lista obecności w załączeniu
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2018 rok. Przygotowanie opinii komisji do projektu budżetu na 2018 rok.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski,
2. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
3. Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Ad.1
Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie w obecności 6 członków przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały budżetowej powiatu na 2018 rok. Ustala się dochody budżetu powiatu na rok 2018 w łącznej kwocie: 81.361.394,00 zł w tym: dochody bieżące: 70.325.187,00 zł; dochody majątkowe: 11.036.207,00 zł. Ustala się wydatki budżetu na rok 2018 w łącznej kwocie: 83.983.390,00 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących na łączną kwotę: 70.325.187,00 zł w tym: wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie: 63.088.195,12 zł z czego: wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane: 46.596.002,60 zł, wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych: 16.492.192,52zł; wydatki na dotacje na zadania bieżące: 1.212.147,88 zł; wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych: 2.726.023,00 zł; wydatki na obsługę długu publicznego: 1.500.000,00 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę: 13.658.203,00 zł w tym: wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w kwocie: 13.495.657,00 zł; dotacje celowe na zadania inwestycyjne w kwocie: 162.546,00 zł. Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 2.621.996,00 zł, który zostanie pokryty przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynkach krajowych. Ponadto ustala się przychody w łącznej wysokości: 4.473.769,00 zł składające się z kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym w wysokości: 4.473.769,00 zł. Powyższy projekt zakłada rozchody w łącznej wysokości: 1.851.773,00 zł. Ustala się rezerwy ogólne i celowe w wysokości: rezerwa ogólna: 84.000,00 zł; rezerwa celowa: 56.193,00 zł – przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej; rezerwa celowa: 111.000,00 zł – przeznaczona na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania Kryzysowego. Dochody i wydatki budżetu obejmują: dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, dochody i wydatki związane z realizacją zadań zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji, dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego. Ponadto ustala się wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym 2018 oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania. Wydatki budżetu powiatu obejmują planowane kwoty dotacji udzielane w 2018 roku. Ponadto w powyższym projekcie uchwały upoważnia się Zarządu Powiatu w Kluczborku do dokonywania zmian w planie wydatków bieżących na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz wydatków majątkowych. Upoważnia się Zarządu Powiatu w Kluczborku do udzielania oraz określenia sposobu rozliczania jednorazowych zaliczek na pokrycie drobnych wydatków. Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie dokonywania przeniesień w planie wydatków, między paragrafami w obrębie jednego rozdziału, z zastrzeżeniem zmian powodujących zmniejszenie i zwiększenie planowanych wydatków na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz zmian powodujących zmniejszenie lub zwiększenie wydatków majątkowych. Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do przekazywania swoich uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych w zakresie udzielania oraz sposobu rozliczania jednorazowych zaliczek na pokrycie drobnych wydatków. Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości: 7.000.000,00 zł. Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych do wysokości: 11.473.769,00 zł. Upoważnia się Zarząd Powiatu do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania powiatu a termin zapłaty upływa w 2019 roku. Upoważnia się Zarząd Powiatu do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w bankach nie wykonujących bankowej obsługi powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie, 6 głosami za, pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu na 2018 rok. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2018-2035. Jeżeli chodzi o dochody bieżące w 2018 roku, to przy wyliczeniu dochodów bieżących w 2018 roku na okres prognozy przyjęto realne dochody , które powiat kluczborski ma szanse wypracować. Natomiast na lata kolejne założono wzrost w związku z nową perspektywa finansową programowania unijnego. Założono także wzrost dochodów wypracowanych przez jednostki organizacyjne Powiatu Kluczborskiego. Dochody będą pochodzić z najmu pomieszczeń, należnych powiatowi dochodów z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, dotacji, opłat administracyjnych, należnych powiatowi udziałów w podatkach PIT i CIT oraz subwencji. W roku bieżącym oraz latach kolejnych dokonywany będzie nabór młodzieży zagranicznej do szkół prowadzonych przez powiat co spowoduje wzrost subwencji oświatowej na rok bieżący oraz lata kolejne. Założono także wzrosty dochodów należnych powiatowi dochodów z tytułu gospodarowania mieniem Skarbu państwa, dotacji, opłat administracyjnych, należnych powiatowi udziałów w podatkach PIT i CIT oraz subwencji. Jednym z elementów dochodów majątkowych jest sprzedaż składników majątkowych. W 2018 r. ujęto składniki naszego mienia, które będą podlegać sprzedaży . W 2018 roku zamierza się przeznaczyć do zbycia następujące nieruchomości: działkę zabudowana (budynki magazynowe), obręb Kluczbork o powierzchni 1,7784 ha, działkę niezabudowaną przy ul. Jagiellońskiej o powierzchni 6 ha, lokal mieszkalny w Polanowicach, działka niezabudowana w Bogacicy. W kolejnych latach odnotowuje się spadek dochodów z tego tytułu gdyż nie można ocenić realistycznie wyceny nieruchomości. W związku z powyższym od roku 2020 do roku 2028 dochody ze sprzedaży majątku zostały zaplanowane na poziomie nie przekraczającym 500 tys. zł. rocznie. Wydatki bieżące zaplanowano w roku 2018 z uwzględnieniem potrzeb złożonych przez wszystkie jednostki organizacyjne powiatu , przewyższają wydatków 2017 r. Wynika to m.in. z realizacji od 2017 roku projektu „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt RPO WO 2014-2020, ze wzrostem naboru młodzieży w tym zagranicznej do szkół prowadzonych przez powiat oraz wzrostu cen rynkowych. Ponadto plan 2018 r. i lata kolejne zakłada wzrost po stronie wydatków bieżących, które wynikają z realizacji wielu projektów m.in. w Zespole Szkół Ogólnokształcących. Wydatki bieżące na obsługę długu, a więc wydatki z tytułu odsetek od kredytów, pożyczek i obligacji zgodnie z posiadanymi umowami. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe to w 2018 w kwocie 13 658 2013 zł. nie zabezpiecza całej kwoty zobowiązań przypadających na ten rok z harmonogramu spłat. Nie została zaplanowana w wydatkach majątkowych kwota 2 599 615 z tytułu zobowiązań wynikających z umowy z firmą Siemens, którą samorząd planuje sfinansować subrogacją. W 2018 roku ujęto wydatki na inwestycje, których realizacja nie została ukończona w2017 r. są to: depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku, kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej w Kluczborku-budynek szpitala i grunt, kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku, budynek POR i grunt, wniesienie wkładu finansowego do spółki Dolina Stobrawy sp. z o.o. na nabycie nowych udziałów, e-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego, zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego. Ponadto zaplanowano nowe inwestycje m.in.: dynamiczna informacja pasażerska, zakup taboru autobusowego, budowa ścieżki rowerowej i kanalizacji deszczowej w ciągu drogi powiatowej nr 1344O na odcinku o długości 2,855 km. Jeżeli chodzi o wynik budżetu to jest różnica pomiędzy dochodami a wydatkami i stanowi planowany deficyt w kwocie 2 621 996 zł., który zostanie pokryty przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynkach krajowych. Przychody budżetu w 2018 roku zaplanowano do wysokości 4 473 769 z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym. Przeznaczone zostaną na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań oraz pokrycie planowanego deficytu. Rozchody budżetu zaplanowane w powyższym projekcie uchwały w kwocie 1 851 773 nie zabezpieczają całej kwoty zobowiązań przypadających na ten rok z harmonogramu spłat w tym rozchodów w kwocie 2 500 000 zł Nie ujęta w projekcie kwotę zobowiązań samorząd planuje sfinansować subrogacją . Jeżeli chodzi o kwotę długów to ujęto to kwoty kapitału do spłaty z tytułu zaciągniętych kredytów i wyemitowanych papierów wartościowych. W związku z wyrokiem NSA ujęto również do kwoty długu zadanie pn.:„Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publiczne na terenie powiatu kluczborskiego”. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej.
Ad.3
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.4
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Morawiec
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2017-12-28 08:26:22 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2017-12-28 14:35:48 |
Ostatnia zmiana: | 2017-12-28 14:35:54 |
Ilość wyświetleń: | 988 |