Protokół Nr 28/2017

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku   w dniu 8 listopada 2017 r.

        

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rozwoju Rodziny

 

Porządek posiedzenia:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza materiałów na XXXVI sesję.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zamkniecie posiedzenia.

Zaproszeni:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.

3.Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

4. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

 

Ad.1

 

Przewodnicząca obrad – radna Wioletta Kardas - przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 17 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty przedstawiła projekty uchwał na XXXVI sesję w następujących sprawach: w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności, w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności, w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego, w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2018 rok, oraz sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.09.2017 r. do 25.10.2017 r.

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, ze głównym celem uchwały jest zrównoważenie budżetu do końca roku. W okresie do grudnia 2017 r. obok zwykłych braków  w planach finansowych mamy także zwiększony zakres zadań w  związku z większa liczba uczniów w szkołach i w internatach, to zaskutkuje wyższa subwencją ale dopiero od przyszłego roku. W związku z tym chcielibyśmy w jakiejś części skorzystać z subrogacji czyli uregulować płatności dzięki finansowaniu zewnętrznemu i uregulować je na początku przyszłego roku. W tym roku zasady ubiegania się o rezerwę zostały zmienione, do tej pory zgodnie ze stanem informacji oświatowej wg. stanu na wrzesień 2017 , w zależności rezerwa była zwiększona, w tym roku to się zmieniło, spowodowało to, że szanse na otrzymanie konkretnej kwoty są bardzo niewielkie, w dodatku będziemy wiedzieli jak to jest kwota dopiero w połowie grudnia, a to jest za późno. Pan Starosta wyjaśnił, że jeżeli chodzi o subrogacje jest pozytywna opinia RIO w powyższej sprawie, niedawno opolskie RIO wydało w tym zakresie interpretacje, że taka czynność jak subrogacje jest traktowana jak przesunięcie terminu płatności, nie wpływa na zadłużenia i na wskaźnik. Pan Starosta dodał, ze w związku z tworzeniem projektu budżetu na 2018 rok, w związku z tym projektem miał być projekt uchwały 3b, jednak postanowiliśmy zrezygnować z tego projektu, być może będzie on przedstawiony radzie  w późniejszym czasie, na sesji będzie wniosek zarządu o wycofanie tego projektu uchwały są porządku obrad.

Radna Celina Zając zapytała czy jest już wiadoma osoba trzecia. Pan Starosta wyjaśnił, że prawdopodobnie nie będziemy musieli ogłaszać przetargu, ale skorzystamy z usług podmiotu, który będzie zainteresowany i da najlepsze warunki jeżeli chodzi o marżę, liczymy również koszty związane z odsetkami. Pan Starosta dodał, ze zobowiązania mamy zaciągnięte na niskich marżach więc i w tym wypadku zarząd będzie szukał takiego oferenta. Radna Irena Kielar zapytała czy w następnych latach też będą takie problemy jeżeli chodzi o finanse, czy będziemy również korzystali z subrogacji. Pan Starosta wyjaśnił, że jeżeli chodzi o Siemensa, to ten projekt pozwolił  wyremontować wszystkie szkoły w ciągu jednego roku i dzisiaj z tego korzystamy. Pan Starosta poinformował, że wcześniejsza spłata zobowiązań wobec Siemensa w całości pozwala nam odliczyć sobie upust, dlatego nam się opłaca spłacić całość a nie jeden rok, przy subrogacji, spłata Siemensa generuje ponad pół milionowy upust. Jeżeli chodzi o subrogacje trzeba wiedzieć, że to nie jest dług, w przypadku spłaty Siemensa subrogacja dalej będzie wydatkiem, nie wpływa na zadłużenie. Pan Starosta stwierdził, że wiele samorządów korzysta z narzędzia subrogacji. Pan Starosta wyjaśnił, że drugi projekt uchwały  w sprawie subrogacji zostanie wycofany na wniosek zarządu powiatu z obrad sesji,  aby jeszcze raz zadziałać trochę do przodu. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o najbliższe lata to pomimo tego, że nam wzrasta subwencja oświatowa to pieniędzy i tak będzie nam brakowało, w 2018 roku będzie brak 6 oddziałów gimnazjalnych w tym roku brakuje trzech. My jako szkoły średnie mamy szansę odbić się finansowo w roku 2020, dwa lata trzeba przetrzymać, aby były jak najniższe straty w potencjale i w ludziach. Pan Starosta stwierdził, że gdybyśmy nie rekrutowali młodzieży ze wschodu to w  roku 2018 subwencja byłaby o 3 mln. mniejsza, tego nie dałoby się zgubić, byłby bardzo duży problem. Pan Starosta poinformował, że w  przyszłym roku będą inwestycje z niskiej emisji, ale trzeba pamiętać, że wymagają one wkładu własnego. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który zapytał czy była robiona symulacja dotycząca kosztów subrogacji, jaki będzie koszt wzięcia 1 mln. zł. . Pan Starosta poinformował, że jest to około 5 % od miliona, jeżeli będzie to trwało jeden miesiąc to 1/12 z  5 %. Pan Starosta dodał, że w granicach 5 %. Radna Celina Zając zapytała czy oferentem będzie na pewno bank. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli nie będzie to bank to będzie to instytucja, fundusz, która ma nadzór KNF, wtedy nie ma wątpliwości. Więcej zapytań nie wniesiono do powyższego projektu i radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejny przedstawiony projekt uchwały w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. W dniu 09.09.2017 r. weszła w życie zmiana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw która wprowadziła regulacje wymagające podjęcia odpowiednich działań. Art. 81 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami otrzymał nowe brzmienie. Wprowadzone zostały zapisy o możliwości udzielenia przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. Dotychczas dotacje mogły być udzielane wyłącznie na prowadzenie prac w zabytkach wpisanych do rejestru.  Biorąc pod uwagę powyższe, zaszła potrzeba przyjęcia przez Radę Powiatu w Kluczborku nowych zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków oraz wzorów wniosku i sprawozdania, które będą spełniać wymogi formalne przyznawania i rozliczania dotacji. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w art. 130a ust. 6a ustawy Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2018 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski”  z dnia 3 sierpnia 2017 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały Nr XXV/168/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 r. Poniżej przedstawiam porównanie obecnie obowiązujących stawek z proponowanymi w niniejszym projekcie uchwały w odniesieniu do maksymalnych stawek przyjętych przez Ministra Rozwoju i Finansów. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotem dzierżawy jest garaż o powierzchni użytkowej 18 m2 położony na działce nr 194/8 z k.m.5 o pow.1,234 ha ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U 00013961/8 prowadzonej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie zespołu szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowego dzierżawcy, który korzystał z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Projekt uchwały zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na czas określony do 3 lat. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2018 rok. Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne (rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2018 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

 

Ad.3

 

Radna Wioletta Kardas zwróciła się z prośbą o zapoznanie się z Informacją o stanie realizacji oświaty w roku szkolnym 2016/2017, powyższą informację komisja zapozna się na kolejnej komisji.       
Głos zabrał pan Starosta, który zwrócił się z prośbą do radnych o wzięcie udziału w obchodach odzyskania niepodległości.    
Radny Andrzej Butra zapytał, czy można rozważyć wraz z Burmistrzem Kluczborka wprowadzenie płatnego parkingu np. 2 zł. przy starostwie. Pan Starosta stwierdził, że nie jest to raczej możliwe.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął   wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,

Turystyki i Rozwoju Rodziny

Wioletta Kardas

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
 Andrzej Kosmala

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

 

Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Kazimierz Morawiec

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys