Protokół Nr 27/2017
Z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 27 września 2017 r.
Przewodniczył radny Andrzej Kosmala - Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Kontrola wykonania budżetu za I półrocze 2017 roku.
3.Analiza materiałów na XXXIV sesję.
4.Propozycje do projektu budżetu na 2018 rok.
5.Wolne wnioski.
6.Zamknięcie posiedzenie.
Zaproszeni:
Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu
Ad.1
Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni w obecności 8 jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Pani Skarbnik poinformowała, że opinia regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2017 r. jest pozytywna.
Glos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, ze może wydawać się niezrozumiała bardzo niskie wykonanie dochody majątkowe, jednak to sprawozdanie jest sporządzane na stan 30 czerwca 2017 r. więc całej dotacji ze środków unijnych, dotacji na niska emisję , w tym wykonaniu nie ma. Pan Starosta poinformował, ze podpisanie umowy się przesunęła o 4 miesiące w związku z tym wszystko zostanie przesunięcie w czasie, zahaczy nawet o rok 2019. Pan Starosta dodał ze do końca roku będziemy wiedzieli jakie są faktyczne kwoty po przetargach w związku z czym projekt budżetu i projekt wpf będziemy sporządzać już o konkretne wielkości.
Pan Starosta dodał, ze przetargi na nasze zadnia powiatowe są rozstrzygnięte autobusy kupimy firmy Iveco. Radny Andrzej Kosmala zapytał, czy mamy jakiegoś specjalistę odnośnie autobusów, pan Starosta odpowiedział że sami się tego uczymy, jeżeli chodzi o stronę techniczna to wszystko przygotowywał PKS. Pan Starosta dodał, że chcemy kupić 8 dużych autokarów liniowych i 5 niskopodwoziowych. Średni koszt to jest 538 tys. zł. netto za autobus. Pan Starosta poinformował, że dwie firmy Sor i Iveco dali swoje autobusy na tydzień do testowania. Pan Starosta poinformował, że firma Larix wygrała przetarg na Gierałcice, na kwotę 3 mln. 260 zł. za tą drogę. Nie wniesiono pytań do sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2017 i komisja pozytywnie je zaopiniowała.
Ad.3
Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXXIV sesję w następujących sprawach: zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie uchwalenia powiatowego programu ochrony środowiska.
Pan Starosta poinformował, ze w uchwałach na tą sesję nie ma jakiś specjalnych zapisów, staramy się po prostu porządkować do końca roku. Pan Starosta poinformował, ze subwencja będzie ale dopiero od 2018 roku, a te miesiące musimy sobie radzić ze swoich środków, będzie to dosyć trudne, gdyż koszty są duże utrzymania 192 uczniów z Ukrainy i Białorusi, z czego 187 osób mieszka w internacie. Pan Starosta dodał, ze do grudnia dajemy sobie czas aby to wszystko zafunkcjonowało, zatrudniliśmy 14 nowych wychowawców, są to jednak nowi ludzie, bez doświadczenia, potrzebują czasu, trzeba brać po uwagę to. Jeżeli chodzi o projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2018 rok to wprowadza się zmiany w uchwale z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 510.014,00 zł, w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 510.014,00 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 510.014,00 zł, w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 417.667,00 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 92.347,00 zł. Ponadto zostają wprowadzone zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2017 rok. Utworzono nowe zadanie inwestycyjne pn. „Zakup szafy chłodniczej”, „Zakup szafy mroźniczej” oraz „Zakup zamrażarki skrzyniowej”. Dokonano aktualizacji na zadaniu inwestycyjnym pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (projekt kluczowy Województwa Opolskiego w ramach RPO WO 2014-2020)”. Zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniach pn. „Kaucja gwarancyjna- Szpital (Stara Chirurgia)-budynek”, „Kaucja gwarancyjna- Szpital(stara Chirurgia)-grunt”, „Kaucja gwarancyjna– POR – budynek”, „Kaucja gwarancyjna POR – grunt”, „Depozyt gwarancyjny– WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny – WODiDZ – grunt” oraz „Remont balustrady wiaduktu drogowego o numerze ewidencyjnym JNI 01018588 nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork – Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej nr 1302O w km 0+671. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 557.067,94 zł., zwiększono wydatki bieżące o kwotę 464.720,94 zł., zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 92.347 zł. Wprowadzono nowe przedsięwzięcia pn.: „Fun And Curriculum Iriented Exercises for Information Technology", „Szkoła przyszłości". Zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn.: „Remont balustrady wiaduktu drogowego o numerze ewidencyjnym JNI01018588 nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork-Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej nr 1302O w km 0+671". Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu ochrony środowiska. W celu realizacji polityki ekologicznej Państwa opracowywane są programu ochrony środowiska. Programy są opracowywane na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zarząd Powiatu sporządza powiatowy program ochrony środowiska. Biorąc powyższe pod uwagę zlecono sporządzenie programu firmie „Albeko” z siedzibą w Opolu ul. Niemodlińska 71/22. Przygotowany projekt programu obejmuje lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024 wraz ze sporządzoną prognozą oddziaływania na środowisko ustaleń tego programu. W/w program zgodnie z wymogami prawnymi uzyskał pozytywną opinię Regionalnej dyrekcji ochrony środowiska w Opolu, Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Zarządu Województwa Opolskiego. Ponadto organ wykonawczy powiatu miał obowiązek zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, zapewnić możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu. Powyższe wykonano poprzez przekazanie dokumentów do konsultacji społecznych poprzez udostępnienie ich w BIP oraz na tablicy ogłoszeń, nie wniesiono żadnych uwag. Pani Wicestarosta poinformowała, że wykonawca programu była firma Albeko, której przedstawiciel będzie na sesji i będzie mu można zadawać pytania. Radna Irena Kielar zapytała dlaczego wydział nie sporządza takiego dokumentu a zlecamy to firmie. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Ad.4
Radny Andrzej Kosmala wystąpił z wnioskiem do projektu budżetu powiatu kluczborskiego na 2018 rok o naprawę drogi powiatowej /ul. Kujakowicka, droga Nr 1310 O/ w miejscowości Ligota Zamecka wraz z wykonaniem chodnika. Radny poinformował, że w roku ubiegłym została złożona przez niego petycja w imieniu mieszkańców w powyższej sprawie, na która została udzielona odpowiedź przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku, że działania na wnioskowany remont zostaną podjęte w miarę możliwości finansowych budżetu na 2017 rok. Zadanie powyższe nie zostało wykonane. Mieszkańcy w dalszym ciągu postulują o ujęcie w projekcie budżetu powiatu na 2018 rok w/w zadania. Członkowie komisji jednogłośnie powyższy wniosek przyjęli.
Ad. 5
Radny Norbert Waliczek wystąpił z wnioskiem o usunięcie garbu poprzecznego na drodze powiatowej Nr 1316 O, zlokalizowanego w miejscowości Ciarka obok posesji 10-11 oraz kolejnych dwóch zlokalizowanych na drodze pomiędzy Ciarką a Chocianowcami. Powodem występujących uszkodzeń są korzenie przydrożnych drzew.
Radny uzasadnił, że w/w uszkodzenia nawierzchni mają istotny wpływ na bezpieczeństwo poruszających się samochodów, w tym karetek pogotowia, wykonujących transport między-szpitalny Kluczbork-Olesno. Ponadto w/w uszkodzenia są przyczyną drgań w budynkach mieszkalnych położonych w bezpośrednim sąsiedztwie uszkodzeń nawierzchni. W związku z powyższym zasadne o niezwłoczne podjęcie działań w celu usunięcia powyższych uszkodzeń nawierzchni. Radna Irena Kielar poruszyła kwestię wypłat dla lekarzy. Pan Starosta wyjaśnił, że prowadzi rozmowy z lekarzami, w ramach kontraktu płatności mogą być rozłożone, lekarze generalnie podpisują umowy na 6 miesięcy, nie na dłużej, jest presja na płace, kontrakt nie wzrasta a lekarze chcą więcej zarabiać.
Ad. 6
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego
Andrzej Kosmala
Protokołowała
Katarzyna Hołdys