Protokół Nr 26/2017

 

Z  posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 2 czerwca 2017 r.

        

Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

 

Lista obecności w załączeniu

 

 

            Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe, Opolski   Ośrodek Doradztwa Rolniczego-bieżąca działalność.

3.Analiza materiałów na XXXI sesję.      
4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.

           

            Zaproszeni:

 

            1.Jakub Goliński-członek Zarządu Powiatu,

            2.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

3.Emilia Michalska-Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Kluczborku,

4.Halina Petela-Węclewska-Kierownik ODR w Kluczborku,

5.Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie w obecności 6 przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Głos zabrała pani Emilia Michalska-Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Kluczborku, która poinformowała, że została upoważniona prze Dyrektora do przekazania następujących informacji.  Jeżeli chodzi o realizację kampanii 2016, o standaryzację, to jesteśmy prawie na końcówce, ponad 99% jest zrealizowana, jest to stan lepszy niż w 2015 roku, jeżeli chodzi o obszary gospodarowania ONW to zostały tam jedynie trzy sprawy. Wypłacona kwota to około 38 mln zł wg. stanu na 30 maja 2016 r., z czego 25 mln.  w formie zaliczek, jest to więcej niż w tym samym czasie w 2016 roku. Tak wygląda realizacja kampanii 2016, jeżeli chodzi o rok 2017 r. to na dzień dzisiejszy wpłynęło ponad 2 tys. wniosków, jest to mniej niż w ubiegłym roku o tej samej porze, jeżeli chodzi o płatności to są analogiczne jak w zeszłym roku, są drobne zmiany jeżeli chodzi o zwierzęta. Dopłata ustawowa,  standardowa od 1 grudnia do czerwca .  Radny Kazimierz Morawiec zapytał czy jakieś działania z PROW-u, czy biuro powiatowe płaci to. Pani Kierownik wyjaśniła, że płatności przejęły oddziały regionalne, biuro powiatowe ma płatność za przekazanie małego gospodarstwo, te gospodarstwa, które są w systemie małych gospodarstw, właściciel zdecyduje się je przekazać rolnikowi, to ci rolnicy kwalifikują się. Radni nie wnieśli żadnych zapytań do powyższego. Kolejno głos zabrała pani. Halina Petela-Węclewska-Kierownik ODR w Kluczborku, która poinformowała, że wszystkie wnioski trzeba przyjąć w terminie krótszym o miesiąc w porównaniu z naborem w zeszłym roku, rodzi to dużo pracy w krótkim czasie.  Realizujemy konkursy, szkolenia specjalistyczne, poza tym prowadzimy cały czas akcje informacyjną, ulotki, porady, staramy się to robić na bieżąco. Radny Kazimierz Morawiec stwierdził, że od roku ODR jest pod ministerstwem, pani Kierownik odpowiedziała, że to nic specjalnie nie zmieniło, wymaga to czasu, jeżeli chodzi o organizację pracy to nie ma jakiś większych zmian. W Opolu jest nadal społeczna rada, to się nie zmieniło, jest tam przedstawiciel z każdego powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego.

 

Ad.3

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwal na XXXI sesję w następujących sprawach: w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z tytułu wykonania budżetu za rok 2016,  w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Pani Skarbnik poinformowała, że jest już opinią RIO o sprawozdaniu zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2016 rok, i jest to opinia pozytywna, jest już również pozytywna opinia RIO o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium. Radni nie wnieśli zapytań do projektów uchwał i jednogłośnie pozytywnie je zaopiniowali. Kolejno przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały budżetowej powiatu.  Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 23.230 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 96.593 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 73.363 zł, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2017 rok . Ponadto wprowadza się zmiany w planie dotacji na rok 2017 . Ponadto wprowadza się zmianę w §10 Uchwały Nr XXVII/178/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 grudnia 2016r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017, który otrzymuje brzmienie: „Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości: 8.000.000 zł” oraz w §11, który otrzymuje brzmienie: „Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych do wysokości: 13.958.458 zł”. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 275.160 zł.Zmniejszono dochody majątkowe o kwotę 63.493 zł. Zwiększono wydatki bieżące o kwotę 285.030 zł. Zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 73.363 zł. Wprowadzono zmiany w wydatkach bieżących i majątkowych w przedsięwzięciu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (Poddziałanie 10,4 RPO WO 2014-2020)". Zwiększono wydatki majątkowe w przedsięwzięciu pn.„Cząstkowe remonty dróg". Wycofano przedsięwzięcie pn. „Remont pomieszczeń w budynku Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku" oraz  „Remont drogi powiatowej nr 1314O na odcinku Bąków – granica powiatu (Jamy) na długości 0,470 km (w km 3+055 - 3 +3+387 i 5 + 325 - 5 +465)". Wprowadzono nowe przedsięwzięcie pn. „Remont budynku szkoły i internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kluczborku" oraz  „Modernizacja ewidencji gruntów i budynków dla obszaru Gminy Lasowice Wielkie". Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Radny Andrzej Butra zapytał czy rozstrzygnięte są przetargi jeżeli chodzi o drogi, oraz czy na Mickiewicza zostały jakieś pieniądze przesunięte. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak.  Radny Jakub Goliński poinformował, że przetarg został rozstrzygnięty, od 31 maja 2017 r. rozpoczęły się te remonty, pierwsza ekipa ma realizować remonty w mieście,  dopiero potem zacznie remontować drogi powiatowe we wioskach. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.  Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że 1 października 2016 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie  placówek doskonalenia nauczycieli, które wprowadza zmiany dotyczące sposobu funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli Zmiany dotyczą między innymi  następujących zagadnień: zakresu zadań realizowanych przez Ośrodek, terminów składania przez dyrektora Ośrodka planu pracy i sprawozdania z realizacji planu pracy Ośrodka organowi prowadzącemu, obowiązku przestawiania planu pracy Ośrodka do zaopiniowania kuratorowi oświaty. 

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

 

Ad.4

 

Radny Andrzej Butra poinformował, że Sąd Pracy postępowanie pana ministra względem niego uznał za bezprawne, sprawa dotyczy powództwa przeciwko Opolskiemu Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w Łosiowie o odszkodowanie.

 

Ad.5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął  posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Kazimierz Morawiec

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys