Protokół Nr 26/2017 ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Komisji Oświaty w dniu 28 czerwca 2017 r.
Protokół Nr 26/2017
Ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny i Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 28 czerwca 2017 r.
Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny
Lista obecności w załączeniu
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Wizyta w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku na ul. Wołczyńskiej 25
w Kluczborku /początek posiedzenia w sali narad nr 203 w starostwie/.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
W posiedzeniu ponadto uczestniczyli:
1. Irena Ilków-Dyrektorka DPS w Kluczborku,
2. Teresa Szczepańska-Główna księgowa,
3. Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,
4. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego
i Promocji Zdrowia.
Ad.1
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że w Domu Pomocy Społecznej na ul. Wołczyńskiej został przeprowadzony audyt, którego głównym zadaniem było zbadanie zasadności dwóch wariantów zmierzających do podniesienia rentowności placówki. Pan Starosta wyjaśnił, że pierwszy wariant miał polegać na uwolnieniu co najmniej 35-37 miejsc w DPS-e na ulicy Wołczyńskiej, przeniesieniu tam mieszkańców z ul. Sienkiewicza, w związku z czym potrzebne było wyliczenie, czy jest to możliwe. Drugi wariant ma polegać na tym, aby obie filie pozostawić bez zmian, natomiast na ul. Wołczyńskiej wprowadzić zmianę profilu z osób w podeszłym wieku na osoby przewlekle somatycznie chore, zostawić wszystkie zatrudnione osoby jakie w tej chwili są a uzyskać dzięki temu lepsze wyniki finansowe czyli podnieść efektywność DPS. Pan Starosta dodał, że trzeba przygotować placówkę na fakt zafunkcjonowania czterech nowych placówek tego typu w naszym najbliższym otoczeniu. Pan Starosta poinformował, że w DPS na ul. Wołczyńskiej funkcjonuje obecnie 95 miejsc o profilu osoby starsze, 65 lat i więcej, wskaźnik zatrudnienia to 0,4 etatu na 1 miejsce, co wymaga zatrudnienia 38 etatów, jest 38 i pół plus pracownicy obsługi, dyrektor, główna księgowa, która obsługuje również filię DPS-u. Pan Starosta dodał, że jeśli chodzi o DPS na ul. Wołczyńskiej, to skala remontów w skali ostatnich lat była duża, zrobiona została geotermia, wymieniono piony od wody, wszystkie łazienki wyremontowano, ubikacje, wszystko zostało przystosowane dla osób niepełnosprawnych, jeżeli chodzi o termomodernizację nowej części, to w ubiegłym roku zakończyliśmy część remontową, dach, wymieniono okna, taras, miała miejsce rewitalizacja parku. Kolejno głos zabrała pani Katarzyna Knap - Audytor w starostwie powiatowym, która przedstawiła pokrótce wyniki audytu przeprowadzonego w DPS. Pani Katarzyna Knap poinformowała, że pierwszy wariant zakłada przeniesienie mieszkańców z Domu na Sienkiewicza do Domu na ul. Wołczyńskiej, zmniejszenie obłożenia, które obecnie wynosi 140 miejsc do 95, poprzez zmniejszenie profilu dla osób w podeszłym wieku z 95 miejsc do 60 miejsc, oraz profil niepełnosprawni fizycznie z 45 miejsc do 35 miejsc. Planowana jest również zmiana profilu z osób w podeszłym wieku na przewlekle - somatycznie chorych. Audytowi zostały poddane następujące zakresy: możliwości organizacyjne, możliwości prawne, techniczno-mieszkaniowe, polityka kadrowa, wpływ zmiany struktury organizacyjnej na politykę finansową DPS-u. W zakresie możliwości organizacyjnych i prawnych z dokumentacji wynika, że możliwa jest zmiana profilu na przewlekle somatycznie chorych. Pan Starosta dodał, że trzeba złożyć wniosek do Wojewody w tym celu, ale są przesłanki ku takiej zmianie. Możliwości organizacyjne jeżeli chodzi o termin realizacji to styczeń 2019 roku, jeżeli chodzi o zmniejszenie liczby mieszkańców DPS na ul. Wołczyńskiej ze 140 do 95 osób. Pan Starosta dodał, że średnia śmiertelność wynosi 41 osób rocznie mniej więcej. Pan Starosta dodał, że nas interesuje opróżniony budynek na Sienkiewicza na wrzesień 2017 roku, w związku z powyższym nie da się do tego czasu stanu docelowego osiągnąć. Pani Katarzyna Knap dodała, że przy przeniesieniu mieszkańców z ul. Sienkiewicza na ul. Wołczyńską, trzeba mieć na uwadze, że mieszkańcy nie mieliby pokoi jednoosobowych. Ponadto koszt dodatkowy to jest koszt budowy drugiej windy za kwotę około 450 tys. zł. jeżeli chodzi o zmianę profilu to jest to jak najbardziej możliwe. Jeżeli chodzi o politykę kadrową to po zmniejszeniu liczby mieszkańców i zmianie profilu wskaźnik rośnie. W porównaniu z dotychczasowym zatrudnieniem efektywne było zmniejszenie około 10 etatów. Pan Starosta dodał, że jest to kolejny argument przeciw, inwestycja w windę, czas realizacji oraz zmniejszenie etatów. Jeżeli chodzi na wpływ na gospodarkę finansową to nie można od razu dojść do wymaganej struktury, planowana struktura byłaby możliwa dopiero w styczniu 2019 roku.
Pani Katarzyna Knap poinformowała, że w 2017 r. wynik finansowy dodatni, w 2018 wynik finansowy byłby na minusie ponad 272 tys. zł., od 2019 r. pojawia się wynik na plus. Pan Starosta dodał, że trzeba byłoby przeczekać ten czas, koszty byłyby ale dochodu nie byłoby. Pan Starosta dodał, że chciałby aby odpłatność za mieszkańca była wyższa, przez to Dom Pomocy Społecznej byłby bardziej rentowny, efektywny, pieniądze mają zasilać wydatki Domu i podnosić odpłatność w kolejnym roku jeżeli chodzi o średni koszt na jednego mieszkańca. Jeżeli chodzi o wariant drugi pani Katarzyna Knap poinformowała, że średni koszt mieszkańca w roku 2018 to kwota 2550,36 zł. w 2019 roku 2898,26 zł. , w 2020 r. 2858,63 zł. obecnie jest to niecałe 2500 zł. Pan Starosta dodał, że w przypadku wariantu pierwszego niestety nie uda się osiągnąć tego, co chcieliśmy do września 2017 roku. Ponadto jest problem z pokojami jednoosobowymi w DPS na ul. Wołczyńskiej. Pani Katarzyna Knap poinformowała, że jeżeli chodzi o drugi wariant, to zakładał on pozostawienie dwóch domów i na ul. Wołczyńskiej i na ul. Sienkiewicza, zmniejszenie liczby mieszkańców na ul. Wołczyńskiej do 76 i zmianę profilu z osób w podeszłym wieku na przewlekle somatycznie chorych. Zmiana profilu jest możliwa, zmniejszenie mieszkańców będzie możliwe z 95 osób na 76 osoby już na przełomie lutego i marca 2018 roku. Pan Starosta dodał, że spowoduje to, że stan zatrudnienia pozostanie bez zmian, opieka będzie nad mniejszą ilością mieszkańców ale będą to pacjenci trudniejsi. Pan Starosta dodał, że trzeba się powoli specjalizować w stosunku do domów pomocy społecznej, które w najbliższym czasie powstaną w okolicy. Pan Starosta dodał, że powstaną głównie miejsca dla osób starszych, natomiast nasz dom powinien być sprofilowany na pacjenta trudniejszego, bardziej wymagającego.Pani Katarzyna Knap dodała, że jeżeli chodzi o wpływ na gospodarkę finansową to, wynik finansowy w 2017 roku wynik finansowy jest identyczny, w 2018 roku wynik finansowy minimalnie na minusie, w tym wariancie utrzymujemy się na dodatnim wyniku finansowym. Pani Katarzyna Knap poinformowała że w 2018 r. średni koszt taki sam, 2556 zł., w 2019 2691,29, w 2020 r. 2802,44 zł, powoli rośnie. Pan Starosta poinformował ponadto, że pracownicy domu ze swojej strony analizowali również te kwestie, zmniejszenie o 19 podopiecznych powinno poprawić komfort, będą jedynki dla podopiecznych, pracownicy będą mieć więcej czasu dla podopiecznych, ponadto pozwoli to wygenerować trzy, cztery pokoje na pobyty czasowe, gdyż jest na duże zapotrzebowanie. Pan Starosta poinformował, że trzeba pójść w drugi wariant, powoli wprowadzać zmiany, problemem będzie, że nie mamy od 2018 roku internatu dla dzieci i młodzieży z Ukrainy, mamy rok na znalezienie go. Pan Starosta poinformował, że w tym okresie przejściowym jeżeli chodzi o oświatę w powiecie musimy sobie poradzić, chcemy utrzymać wszystkie etaty. Radna Irena Kiler zapytała czy nie ma w Kluczborku budynku, który mógłby posłużyć na internat. Pan Starosta odpowiedział, że poza Kluczborkiem są ale w samym Kluczborku nie ma. Na terenie powiatu są takie obiekty ale w samym Kluczborku jest ciężko. Radny Piotr Włodarczyk zapytał jaki był zakres prac jeżeli chodzi o rewitalizację parku przy DPS-ie na ul. Wołczyńskiej. Pan Starosta odpowiedział, że głównie wycinka drzew chorych i suchych, nasadzenie nowych drzew i krzewów, kwiatów, koszt to około 120 tys. zł. z czego 95% dofinansowanie z NFOŚ. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że gołym okiem tego nie widać.
Przewodniczący komisji zapytał, czy jest coś nowego jeżeli chodzi o służbę zdrowia. Pan Starosta dodał, że nasz szpital jest w sieci szpitali publicznych, ma gwarantowane finansowanie na następne cztery lata. Natomiast jeżeli chodzi o ubieganie się o natomiast po rozmowach z NFZ, uzyskaliśmy odpowiedź że nie możemy uzyskać drugiego stopnia na zasadzie stworzenia konsorcjum, tylko na zasadzie połączenia spółek. Jest to trudne, gdyż kardiolodzy nie chcą nap jednego oddziału odsprzedać, nie chcą się pozbywać żadnego oddziału, jeżeli chodzi o Vital Medic, neurochirurgia nie pozwala na ubieganie się o drugi stopień. Do ustawy mają być trzy rozporządzenia wykonawcze, to rozporządzenie do 20 czerwca nie zostało opublikowane, minister je podpisał, ale nie zostało opublikowane więc nie obowiązuje. Pan Starosta dodał, że odpowiedź z NFZ spowodowała, że nie złożyliśmy wniosku, gdyż to spowodowałoby, że nasz szpital nie byłby w sieci, nie można było tak ryzykować, trudno byłoby to ludziom wytłumaczyć, że ubiegamy się o cos większego. Na dzień dzisiejszy wchodzimy do sieci jako szpital powiatowy, taką decyzje podjąłem zarząd szpitala tez. Jeżeli chodzi o kardiologię to w lipcu będą musieli stanąć do konkursu, nikomu nie zależy na tym, żeby ich wyrzucić, jedyne zagrożenie to fakt, że mogą dostać mniejsze finansowanie niż dotychczas. Vital Medic będzie musiał stanąć do konkursu.Kolejno Komisji udała się do Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej. Pani Irena Ilków poinformowała, że w wyniku remontu poprawił się standard DPS-u, wymieniono instalacje sanitarne, łazienki, toalety, wszystkie przystosowane dla osób niepełnosprawnych, wyremontowano dach, na chwile obecna konieczna jest jeszcze wymiana wykładziny na pierwszym piętrze Domu, gdzie obecnie przebywa 30 osób, jest to geriatria. Pani Dyrektor poinformowała, że na pierwszym piętrze obiektu znajduje się geriatria-37 osób, na drugim piętrze-osoby sprawne umysłowo-39 osób, na parterze 20 osób. Pani Dyrektor stwierdziła, ze obecnie jest duże zapotrzebowanie na pomoc jaka świadczą domy pomocy społecznej i zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi będzie co raz większe. Pani dyrektor stwierdziła, że ma bardzo dobry zespół jeżeli chodzi o pracę oraz bardzo dobrą współpracę z pielęgniarkami z podstacji ratownictwa medycznego Falck. Członkowie komisji obejrzeli parter i dwa pietra Dom Pomocy Społecznej, zmiany jakie zaistniały po przeprowadzonym remoncie.
Ad.3
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.4
Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu i Rozwoju Rodziny
Wioletta Kardas
Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (2) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2017-08-23 08:52:07 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2017-08-24 14:34:27 |
Ostatnia zmiana: | 2017-08-24 14:34:39 |
Ilość wyświetleń: | 812 |