Uchwała Nr V/38/2003 z dnia 27 marca 2003r.
Uchwała nr V/38/2003
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 27 marca 2003 r.
w sprawie nadania statutu nowo utworzonej szkole ponadgimnazjalnej
Na podstawie art. 58 ust. 6 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami), uchwala się , co następuje:
§ 1
Nadaje się statut publicznej szkole ponadgimnazjalnej: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim funkcjonującej od 1 września 2002 roku., stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załącznik
do Uchwały Nr V/38/2003
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 27 marca 2003 r.
STATUT
ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ
SPECJALNEJ W KLUCZBORKU
Spis treści
Rozdział I. Podstawowe informacje o szkole .....................................
......... str. 1Rozdział II. Cele i zadania szkoły ................................................................. str. 2
Rozdział III. A. Sposób wykonywania zadań dydaktycznych .......................str. 4
Rozdział III. B. Sposób wykonywania zadań wyc
howawczych ....................str. 7Rozdział IV. Organy szkoły i ich kompetencje ........................................... str. 11
Rozdział V. Organizacja pracy szkoły .........................................................str. 17
Rozdział VI. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły ....................................str. 22
Rozdział VII. Rodzice ..................................................................................str. 25
Rozdział VIII. Uczniowie ............................................
................................ str. 26Rozdział IX. Pracownicy niepedagogiczni ...................................................str. 30
Rozdział X. Tradycje i ceremoniał szkolny, sztandar ................................str. 30
Rozdział XI. Gospodar
owanie finansami, prowadzeniedokumentacji, pieczęcie ......................................................... str. 31
Rozdział XII. Postanowienia końcowe ........................................................ str. 32
WSTĘP
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna została powołana uchwałą Rady Powiatu
w Kluczborku. nr XXXII/258/2002 z dnia 24 stycznia 2002 r.- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna funkcjonuje w oparciu o:
- ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zmianami) oraz na podstawie rozporządzeń wykonawczych
- ustawę z dnia 8 stycznia 1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. z 1999 r. N r 12, poz. 96 z późn. zmianami)
- postanowienia zawarte w statucie.
- Statut Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej zgodny jest z zasadami zawartymi
w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze wskazaniami wynikającymi
z międzynarodowych konwencji dotyczących praw dziecka.
ROZDZIAŁ I
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE
§ 1
- Szkoła nosi nazwę Zespół Szkół Specjalnych Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
- Siedzibą szkoły jest budynek znajdujący się przy ulicy Sienkiewicza 27
w Kluczborku. - Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o “szkole”, należy przez to rozumieć Zasadniczą Szkołę Zawodową Specjalną.
§ 2
- Organem prowadzącym szkołę jest powiat kluczborski sprawujący nadzór nad jego działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Opolski Kurator Oświaty.
§ 3
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna jest publiczną szkołą kształcącą młodzież
w okresie nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, której podbudową programową jest gimnazjum. - Szkoła kształci w zawodach:
- murarz,
- operator maszyn w przemyśle włókienniczym.
- Szkoła prowadzi naukę dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
- Szkoła wydaje świadectwa ukończenia szkoły, odpisy i duplikaty oraz inne druki szkolne i dokumenty za zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
- Kształcenie w szkole organizuje się zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania oraz podstawą programową kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych.
- Praktyczna nauka zawodu odbywa się w zakładach pracy.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
§ 4
1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu na:
- pieczęciach urzędowych okrągłych (dużych, małych),
- pieczątce prostokątnej,
- tablicy urzędowej,
- świadectwach,
2. W nazwie szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, umieszczonej na tablicy urzędowej i na sztandarze, pojawia się określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
§ 5
- Statut to “Konstytucja szkoły” a jego postanowienia obowiązują uczniów, rodziców
i pracowników szkoły.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6
Cele: Przygotowanie niepełnosprawnego ucznia do uczestnictwa w życiu społecznym,
a w tym do pracy zawodowej na otwartym rynku pracy lub w zakładach pracy chronionej.
Szkoła stwarza uczniom warunki do:
- właściwej realizacji procesów rozwoju zgodnych z indywidualnymi, zmienionymi przez dysfunkcje potrzebami,
- uzyskania kwalifikacji zawodowych koniecznych do podjęcia pracy i życia
w warunkach współczesnego świata.
§ 7
Zadania:
- Szkoła ułatwia uczniom funkcjonowanie w różnych obszarach życia społecznego.
- Szkoła realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności
i wychowania. - Szkoła w zakresie nauczania zapewnia uczniom:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i piśmie
z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu, - poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie ułatwiającym zdobywanie zawodu,
- dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
- poznawanie historii i dziedzictwa kultury narodowej na tle historii i kultury europejskiej, postrzeganych w perspektywie zachodzących procesów integracyjnych,
- przygotowanie do wdrażania idei i zasad zrównoważonego rozwoju, postrzeganego jako warunek przetrwania naszej cywilizacji.
- Szkoła stwarza warunki do kształcenia umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności,
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
- efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technikami informacyjnymi i komunikacyjnymi,
- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
- rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
- przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów społecznych.
- Szkoła wspomaga rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy, wspierając:
- tworzenie w szkole środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze fizycznym (w tym zdrowotnym), psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym, a także rozwojowi społecznemu uczniów,
- rozwijanie w sobie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie,
- uzyskanie świadomości życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania jak i całej edukacji na danym etapie,
- dążenie do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, umiejętne godzenie dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialności za siebie
z odpowiedzialnością za innych, wolności własnej z wolnością innych,- poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
- przygotowywanie się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej
i w państwie,- przygotowywanie się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
- kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych
i rozumienia ich poglądów.
§ 8
- Cele i zadania szkoły realizowane są poprzez:
- realizację programów nauczania zatwierdzonych przez MENiS, zawierających podstawę programową przedmiotów obowiązkowych,
- realizację szkolnego zestawu programów nauczania,
- przestrzeganie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- realizację szkolnego programu wychowawczego,
- realizację szkolnego programu profilaktycznego,
- prowadzenie zajęć z religii i etyki,
- prowadzenie zajęć wychowania do życia w rodzinie,
- realizację indywidualnego nauczania,
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych,
- organizowanie zespołów artystycznych, sportowych, rekreacyjnych
i turystycznych, - organizowanie konkursów, olimpiad, zawodów, przeglądów itp.,
- tworzenie warunków do rozwijania samorządnych form życia,
- korzystanie w sposób zorganizowany z repertuaru kin, teatrów, muzeów, wystaw etc.,
- organizowanie praktycznej nauki zawodu,
- przestrzeganie przepisów BHP podczas realizacji wszystkich zadań szkoły.
- Cele i zadania statutowe szkoły realizowane są przez:
- nauczycieli,
- wychowawców,
- pedagoga,
- psychologa,
- pracowników niepedagogicznych szkoły,
- rodziców.
- Do realizacji celów i zadań statutowych szkoły służą:
- sale lekcyjne znajdujące się w budynku szkolnym,
- biblioteka szkolna z czytelnią,
- pracownia komputerowa,
- sala gimnastyczna,
- boisko szkolne,
- pomieszczenia administracyjno – gospodarcze.
ROZDZIAŁ III
A. SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH
§ 9
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów wybierają program nauczania z zestawu programów zatwierdzonych przez MENiS.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale wspólnie ustalają zestaw programów nauczania zwany “szkolnym zestawem programów”.
- Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku szkolny zestaw programów nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły (lub rady rodziców jeżeli rada szkoły nie funkcjonuje).
- Nauczyciele przestrzegają postanowień Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
i przedmiotowych systemów oceniania – szczegółowe zasady których opracowuje rada pedagogiczna i umieszcza w statucie. - Nauczyciele, wychowawcy, podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić uczniom, a podczas pierwszej wywiadówki rodzicom, wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz zasady oceniania, zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów przygotowują uczniów do udziału
w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zawodach sportowych.
§ 10
Zasady organizacji nauki religii i etyki
- W szkole organizuje się naukę religii lub etyki na podstawie odrębnych przepisów.
- Rodzice (prawni opiekunowie) składają pisemną deklarację udziału dziecka
w zajęciach religii lub etyki w momencie podjęcia przez nie nauki w szkole. Po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii i etyki decydują sami uczniowie. - Deklaracja nie musi być ponawiana w kolejnych latach nauki, może natomiast zostać zmieniona.
- W przypadku rezygnacji z zajęć religii lub etyki rodzice lub pełnoletni uczniowie fakt ten zgłaszają, pisemnie, dyrektorowi szkoły.
- Uczestniczenie lub nie uczestniczenie w zajęciach z religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
- Zajęcia z religii lub etyki organizuje się dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów klasy.
- Dla mniejszej liczby uczniów lekcje religii lub etyki organizuje się w grupach międzyklasowych lub międzyoddziałowych.
- Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo. Wymiar tych godzin może być zmniejszony jedynie za zgodą władz zwierzchnich kościołów i innych związków wyznaniowych.
- Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły.
- Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych
i zatwierdzonych przez władze kościołów i innych związków wyznaniowych
i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii. - Dyrektor zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego
i pisemnego skierowania do szkoły wydanego przez:
- w przypadku kościoła katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego,
- w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych.
- Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia
z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, o ile religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Opiekę nad uczniami sprawują w tym czasie nauczyciele. - Ocena z religii/etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Ocena z religii/etyki wystawiana jest wg skali ocen przyjętej w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
§ 11
Zasady organizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie
- W szkole prowadzi się zajęcia “Wychowanie do życia w rodzinie” na podstawie odrębnych przepisów.
- Realizacja treści programowych zajęć powinna stanowić spójną całość
z pozostałymi działaniami wychowawczymi szkoły. - Udział ucznia w zajęciach nie jest obowiązkowy.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia “Wychowanie do życia w rodzinie” ma obowiązek przedstawić uczniom i rodzicom pełną informację o:
- celach i treściach realizowanego programu nauczania,
- podręcznikach szkolnych,
- pomocach dydaktycznych.
- Rodzice uczniów niepełnoletnich pisemnie deklarują udział dziecka w tych zajęciach. Uczniowie pełnoletni sami decydują o uczestnictwie w zajęciach wychowania do życia w rodzinie.
- Deklaracja nie musi być ponawiana w kolejnych latach nauki, może zostać zmieniona.
- Uczeń może zrezygnować z udziału w tych zajęciach po uprzednim pisemnym powiadomieniu dyrektora szkoły.
- Zajęcia te nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Udział ucznia w zajęciach “Wychowanie do życia w rodzinie” odnotowuje się na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne, wpisem “uczestniczył”.
§ 12
Zasady organizacji zajęć dodatkowych i kół zainteresowań
oraz zajęć pozalekcyjnych
- Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez organizację zajęć dodatkowych i ścieżek edukacyjnych (na podstawie odrębnych przepisów), kół zainteresowań, różnych zajęć pozalekcyjnych i form aktywności.
- Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
- Nauczyciele różnych przedmiotów organizują dla młodzieży różne formy aktywności na terenie szkoły i poza nią:
- konkursy szkolne i pozaszkolne,
- imprezy szkolne,
- imprezy sportowe,
- wyjazdy do teatru, filharmonii, wyjścia do muzeum, etc.,
- wyjazdy śródroczne i wakacyjne.
- Wszystkie podejmowane przez nauczycieli działania muszą być zgłaszane dyrekcji szkoły i muszą odbywać się na zasadach określonych w szkole oraz w oparciu
o rozporządzenie MENiS-u.
§ 13
Zasady organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej
- Szkoła prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną na podstawie odrębnych przepisów.
- Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.
- Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę.
- Rozpoczęcie innowacji/ eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
- Innowacje/eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
- Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna po spełnieniu wymogów określonych przepisami prawa.
- Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego, dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia eksperymentu w szkole podejmuje rada pedagogiczna po zapoznaniu się z celem, założeniami i sposobem realizacji eksperymentu.
- Dyrektor szkoły występuje do ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu w szkole w terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu. - Wniosek ten składa dyrektor za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.
- Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową, która sprawuje opiekę nad przebiegiem eksperymentu, a także informuje o niej organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Ocenę, o której mowa w ust. 13, składa się za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją ocenę.
§ 14
B. SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH
- Podstawą pracy wychowawczej szkoły jest Program wychowawczy i profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
- Program ten uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców
i samorządu uczniowskiego. - Nauczyciele wychowawcy – opracowują plan pracy wychowawcy klasowego, którego treści spójne są z zapisami szkolnego Programu wychowawczego
i Programu profilaktyki. - Realizatorami programów są nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni szkoły
i rodzice uczniów. - Treści wychowawcze realizuje się w ramach jednostek dydaktycznych każdego przedmiotu, godzin z wychowawcą oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
- W procesie nauczania każdy nauczyciel ma obowiązek ściśle współpracować
z rodzicami uczniów.- Wychowawca ma obowiązek podczas pierwszych zajęć w danym roku szkolnym przedstawić swoim wychowankom, a na pierwszej wywiadówce rodzicom, plan pracy wychowawcy klasowego.
- Nauczyciele i wychowawcy włączają młodzież w organizację imprez
i uroczystości szkolnych.- Szkoła współpracuje z placówkami kultury oraz organizuje spotkanie z ludźmi świata kultury.
- W szkole obchodzi się święta i rocznice państwowe.
§ 15
Sposób wykonywania zadań opiekuńczych
- Nauczyciele sprawują opiekę nad uczniami w czasie lekcji, zajęć nadobowiązkowych i pozalekcyjnych a także w czasie przerw międzylekcyjnych.
- Szczególną opieką otacza się uczniów rozpoczynających naukę w szkole.
- Nauczyciele i wychowawcy klas zobowiązani są również do innych działań, które zleca im dyrektor szkoły w ramach indywidualnego zakresu czynności
i odpowiedzialności a także do doraźnego podejmowania działań z własnej inicjatywy, o ile wymaga tego sprawowanie opieki i bezpieczeństwo uczniów. - Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi biorąc pod uwagę zalecenia lekarzy specjalistów i opinię poradni psychologiczno-pedagogicznych i w razie potrzeby zapewnia indywidualną naukę w szkole lub w domu ucznia.
- Nauczyciele, wychowawcy psycholog i pedagog, podczas posiedzeń rad pedagogicznych analizują postępy uczniów w nauce w celu określenia
i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników w nauce. - W przypadku występowania niepowodzeń szkolnych uczniowi organizuje się pomoc.
- W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży prowadzi się stałą kontrolę uczniów zagrożonych oraz systematyczną współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę w tym zakresie (np. policja, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, sąd rodzinny, etc.).
- W rozwiązywaniu trudności dotyczących ucznia obowiązkiem wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka, a w szczególnych przypadkach kontakt ze specjalistycznymi poradniami lub instytucjami wspomagającymi pracę szkoły.
- Szkoła umożliwia uczniom i ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga, psychologa oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych lub specjalistycznych.
§ 16
Sposób organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz współdziałania szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
- Szkoła organizuje wewnątrzszkolne doradztwo oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia we współpracy z:
- Powiatowym Urzędem Pracy,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Pedagog szkolny, wychowawcy bądź pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzą zajęcia z orientacji zawodowej.
- Uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia w formie:
- pomocy pedagogicznej i psychologicznej udzielanej przez pedagoga, psychologa, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i poradnie specjalistyczne,
- wskazania możliwości przeprowadzania badań w ww. poradniach,
- pomocy materialnej i rzeczowej.
- W zakresie udzielania pomocy szkoła współpracuje z:
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi,
- sądem,
- kuratorami sądowymi,
- policją,
- Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa,
- innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka.
§ 17
Zasady organizacji nauczania indywidualnego
- Nauczanie indywidualne uczniów z dysfunkcją narządu słuchu uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorym lub innym stale lub okresowo niezdolnym do nauki w warunkach szkolnych – odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
§ 18
Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycieli
- Nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych według planu ustalonego przez dyrektora szkoły.
- Dyżury pełnione są w szkole i na boisku szkolnym.
- Dyżur musi być pełniony aktywnie. Nauczyciele mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zachowaniom na korytarzach, w sanitariatach i boisku szkolnym.
- Dyżurującemu nauczycielowi nie wolno zejść z dyżuru do czasu zastąpienia go przez innego nauczyciela.
- Za nieobecnego nauczyciela dyżur pełni nauczyciel mający za niego zastępstwo.
- W czasie imprez ogólnoszkolnych dyżury pełnią wychowawcy klas obecni na imprezie/ uroczystości.
- W razie zaistnienia wypadku nauczyciel zawiadamia:
- dyrektora szkoły,
- pielęgniarkę,
- rodziców, i jeśli jest taka potrzeba, pogotowie ratunkowe.
§ 19
Zasady sprawowania opieki medycznej
- W szkole funkcjonuje gabinet pielęgniarki.
- Gabinet jest czynny według corocznie ustalonego harmonogramu.
- Obowiązkiem każdego ucznia i pracownika szkoły jest zgłaszanie wszelkich problemów zdrowotnych do pielęgniarki, która udziela pierwszej pomocy.
- W przypadkach wymagających pomocy lekarza, pielęgniarka ma obowiązek zawiadomić rodziców ucznia.
- Rodzice mają obowiązek zgłaszać wychowawcy, nauczycielowi wychowania fizycznego i pielęgniarce choroby dziecka, które mogą mieć wpływ na rodzaj udzielanej pomocy.
§ 20
Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły
- Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
- Podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie
i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia. - Nauczyciele realizujący zajęcia edukacyjne lub zajęcia pozalekcyjne poza terenem szkoły zgłaszają wyjście dyrektorowi.
- Wyjazdy (wycieczki, biwaki, obozy, itp.) szkolne organizowane są na podstawie odrębnych przepisów.
§ 21
Zasady przyznawania pomocy materialnej
- Dla uczniów znajdujących się w trudnych warunkach materialnych, na wniosek rodziców lub ucznia, wychowawcy czy pedagoga organizuje się pomoc materialną.
- Rozdziałem funduszy na pomoc materialną zajmuje się szkolna komisja powołana przez dyrektora szkoły.
- Komisja pracuje w oparciu o regulamin przyznawania pomocy materialnej.
§ 22
Zasady BHP w szkole
- Dyrektor szkoły zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki do pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych, także organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
- Za sprawy BHP odpowiada specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
- W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku (np. pracownia chemiczna, fizyczna, biologiczna, komputerowa, sala gimnastyczna i siłownia) opiekunowie pracowni opracowują regulaminy pracowni i na początku każdego roku szkolnego zapoznają z nimi uczniów. Ponadto regulaminy są umieszczane w widocznym miejscu w salach lekcyjnych.
- W sali gimnastycznej, siłowni, boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, asekuruje uczniów podczas wykonywanych ćwiczeń na przyrządach.
- Uczeń w czasie trwania zajęć edukacyjnych nie opuszcza terenu szkoły bez opieki.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz ochrony przed przemocą, uzależnieniami oraz innymi przejawami patologii, w obiekcie szkolnym mogą przebywać tylko osoby uprawnione (uczniowie, pracownicy, rodzice, zaproszeni goście, interesanci).
- Osobę odpowiedzialną za wpuszczenie lub zakaz wejścia do obiektu wyznacza dyrektor szkoły.
- Za organizację szatni odpowiada osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- Uczniom nie wolno, bez pozwolenia wyznaczonej osoby, wchodzić do pomieszczeń szatni.
- Szkoła zapewnia higienę pracy poprzez:
- równomierne rozłożenie zajęć edukacyjnych w poszczególnych dniach tygodnia - w planie godzin lekcyjnych,
- niełączenie w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, za wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga,
- układanie planu lekcji tak, by uczniowie nie mieli “okienek”.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 23
- Organami szkoły współdziałającymi w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Samorząd uczniowski
- Rada Szkoły lub Rada Rodziców – jeśli zostały utworzone.
§ 24
Dyrektor szkoły
- Stanowisko dyrektora powierza się wg zasad określonych w ustawie o systemie oświaty.
- Dyrektor kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły,
a w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym,
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- stwarza warunki do pracy nauczycielom i innym pracownikom w miarę posiadanych środków,
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych, - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami i z tego tytułu w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły, - występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli
i innych pracowników szkoły.
- Dyrektor decyduje o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jego bieżącym funkcjonowaniu.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą szkoły lub rodziców i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor szkoły współpracuje z organami samorządowymi i stowarzyszeniami na terenie miasta.
- Dyrektor szkoły może uczestniczyć w zebraniach związków zawodowych, samorządu uczniowskiego, rady szkoły/ rodziców, na ich zaproszenie.
- Dyrektora wspomaga w kierowaniu szkołą:
- wicedyrektor,
- główny księgowy,
- kierownik gospodarczy,
- sekretarz szkoły.
- Dyrektor szkoły odpowiada za:
- poziom wyników nauczania i wychowania oraz opiekę nad uczniami,
- zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i statutem,
- bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku oraz stan sanitarny, techniczny i ochrony przeciwpożarowej budynku,
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z przepisami,
- zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
- wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na działalność szkoły.
§ 25
Rada pedagogiczna
- W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki. - Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele szkoły bez względu na wymiar czasu pracy.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Do uprawnień stanowiących rady pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu statutu szkoły lub jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
- zatwierdzenie planu pracy szkoły,
- zatwierdzanie regulaminów o charakterze wewnętrznym,
- uchwalenie programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu szkolnego,
- zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- ustalenie warunków i zasad przyznawania wyróżnień,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,- propozycje dyrektora w sprawie powołanie lub odwołanie wicedyrektora,
- kandydata do powierzenia funkcji dyrektora.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej 1 jej członków. - Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku analizuje pracę szkoły
i zgłasza wnioski wynikające z analizy pracy.
§26
Rada rodziców
- W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Zasady działalności rady rodziców określa regulamin rady rodziców, który nie może być sprzeczny ze statutem
- Rada rodziców wybiera spośród swoich członków prezydium rady rodziców.
- Szkołę w kontaktach z prezydium rady rodziców reprezentuje dyrektor.
- Do zadań rady rodziców należy:
- wspólne oddziaływanie na młodzież w procesie nauczania, wychowania
i opieki, - doskonalenie organizacji kształcenia i opieki w szkole,
- współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
- współudział w organizowaniu różnych form pozalekcyjnej działalności szkoły,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły,
- podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla szkoły.
- Rada rodziców ma prawo do:
- występowania do dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich form pracy statutowej szkoły,
- uzyskania informacji o zadaniach szkoły oraz zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych,
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
- wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły opinii na temat pracy nauczycieli,
- udziału przedstawicieli, z głosem doradczym, w radach pedagogicznych
i innych ciałach kolegialnych, które rozpatrują sprawy uczniów, z wyjątkiem rady klasyfikacyjnej, - udziału w formułowaniu i opiniowaniu dokumentów wewnątrzszkolnych.
§ 27
Samorząd uczniowski
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin samorządu uczniowskiego, który nie może być sprzeczny ze statutem .
- Władzami samorządu są:
- rada przedstawicieli samorządów klasowych,
- zarząd samorządu.
- Szkołę w kontaktach z zarządem samorządu uczniowskiego reprezentuje dyrektor.
- Do zadań samorządu należy :
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny,
- organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych,
- dbanie o mienie szkolne,
- rozwijanie pomocy koleżeńskiej uczniom,
- dbanie w całokształcie swojej działalności o dobre imię szkoły.
- Samorząd uczniowski ma prawo do:
- przedstawiania propozycji do corocznie opracowywanego planu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły wynikającychz zainteresowań uczniów,
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
w porozumieniu z dyrektorem szkoły,- zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole,
- wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
- Dyrektor szkoły w miarę możliwości zapewnia niezbędne środki materialne
dla funkcjonowania organów samorządu.
§ 28
Prawa i obowiązki rodziców (prawnych opiekunów)
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- uzyskania informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w szkole i danym oddziale,
- zapoznania się z przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów, - rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, w tym między innymi, postępów w nauce, przyczyn niepowodzeń i trudności w nauce, nieobecnościach,
- informacji o przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze,
- uzyskiwania porad w sprawach wychowania i edukacji,
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
- uczestniczenia w życiu szkoły poprzez pomoc w organizowaniu i prowadzeniu imprez szkolnych,
- zwolnienia dziecka z zajęć zgodnie z zasadami przyjętymi przez wychowawcę.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
- współdziałania z nauczycielami w zakresie nauczania, wychowania
i profilaktyki, - udzielania pełnej informacji o stanie zdrowia dziecka wychowawcom klas,
- interesowania się postępami w nauce i zachowaniem swoich dzieci,
- uczestniczenia w spotkaniach z rodzicami,
- przyjścia do szkoły na wezwanie nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, psychologa, wicedyrektora lub dyrektora szkoły,
- powiadamiania wychowawcy o nieobecności dziecka w szkole, nieobecności powyżej 1 tygodnia wymagają zwolnienia lekarskiego.
§ 29
Zasady współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami)
- Rodzice reprezentowani są w szkole przez radę rodziców.
- Współpraca z rodzicami rozpoczyna się z chwilą przyjęcia dziecka do szkoły i ma formę niżej wymienionych działań:
- spotkań organizacyjnych na początku roku szkolnego (informacje o organizacji roku szkolnego, planach i programach pracy szkoły),
- spotkań klasowych (informacje o uczniach – co najmniej 4 razy w roku),
- rozpoznawania oczekiwań rodziców (ankiety),
- prowadzenia pedagogizacji rodziców z uwzględnieniem ich oczekiwań,
- Ogólne zasady współpracy zakładają:
- rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczanych rodzicom, dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu a udzielanych podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub nauczyciela,
- partnerstwo we współdziałaniu, wspólne szukanie przyczyn i sposobów przezwyciężania problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka poprzez: rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka (wywiad środowiskowy), rozmowy z rodzicami lub opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach wspomagających szkołę i rodziców w działalności profilaktycznej, konsultacyjnej i leczniczej (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, specjalistyczne placówki zdrowotne, poradnia uzależnień),
- otwartość szkoły na środowisko lokalne wyrażająca się w:
- przybliżaniu pracy szkoły, jej osiągnięć i problemów poprzez zapraszanie na uroczystości, prezentacje prac młodzieży podczas zebrań z rodzicami itp.,
- współpracy z instytucjami samorządu lokalnego,
- poufność i dyskrecja w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka i jego rodziny, wyrażająca się w konsekwentnym przestrzeganiu:
- tajności obrad rady pedagogicznej,
- tajności korespondencji,
- właściwego klimatu rozmów z rodzicami.
- wzajemny szacunek i tolerancja poprzez:
- docenianie starań i pracy szkoły oraz rodziców,
- uznanie prawa do błędów (szkoły i rodziców),
- wysłuchiwanie opinii i postulatów rodziców oraz respektowanie ich,
- kulturę słowa i bycia we wzajemnych kontaktach,
- wywiązywanie się z umów.
§ 30
Zasady współdziałania organów szkoły
- Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Wszystkie organy współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania młodzieży oraz rozwiązywania problemów szkoły.
- Organem koordynującym współpracę jest dyrektor szkoły, który:
- zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły
o planowanych i podejmowanych decyzjach, działaniach, - organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły,
- umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
- Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje tj. prezydium rady szkoły/ rodziców, samorządu uczniowskiego.
- Wnioski i opinie przedstawiane są dyrektorowi szkoły.
- Wnioski i opinie rozpatrywane są na najbliższym posiedzeniu plenarnym rady pedagogicznej.
- Wszystkie organy szkoły zobowiązuje się do wzajemnego informowania się
o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach. - Wszystkie organy szkoły zobowiązuje się do wzajemnego informowania się
§ 31
Sposób rozwiązywania sporów między organami szkoły
- Organy ustalają między sobą formy i sposoby rozstrzygania sporów.
- Obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie szkoły.
- W zakresie rozstrzygania spraw spornych, organ podejmujący wniosek lub uchwałę powinien zasięgnąć opinii innych organów kompetentnych w przedmiotowej sprawie.
- W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły dyrektor jest zobowiązany do:
- zbadania przyczyny konfliktu,
- wydania w ciągu 14 dni decyzji w sprawie rozstrzygnięcia konfliktu i powiadomienia o niej zainteresowane strony.
- Od decyzji dyrektora szkoły strona może wnieść odwołanie do organu prowadzącego szkołę, w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.
- Decyzja podjęta przez organ prowadzący jest ostateczna. Od niej odwołanie nie przysługuje.
- Spory pomiędzy dyrektorem a innymi organami szkoły rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych na terenie szkoły:
- kwestie sporne między uczniami danej klasy, różnych klas – rozstrzygają wychowawcy klas, pedagog, samorządy klasowe, a w razie potrzeby – rodzice,
- kwestie sporne między nauczycielami a uczniami (rodzicami) rozstrzygają: pedagog i wychowawcy klas z udziałem zainteresowanego nauczyciela, samorządu klasowego (rady klasowej rodziców),
- kwestie sporne między uczniami (rodzicami) a wychowawcą klasy rozstrzyga dyrektor i pedagog z udziałem zainteresowanego wychowawcy, samorządu klasowego (rady klasowej rodziców),
- kwestie sporne między nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły;
w przypadku braku rozstrzygnięcia przez dyrektora, nauczyciele mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę, - wszystkie sprawy sporne na terenie szkoły załatwiane są na zasadzie wzajemnego zrozumienia i poszanowania stron.
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 32
- Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, dodatkowych dni wolnych – określają przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Czas ich trwania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§ 33
- Szczegółową organizację pracy określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły w oparciu o szkolne plany nauczania.
- Dyrektor na podstawie rozporządzenia MENiS w sprawie ramowych planów nauczania, w porozumieniu z radą pedagogiczną, opracowuje plan nauczania szkoły na etap kształcenia, w którym dokonuje podziału godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne.
- Arkusz organizacji określa:
- liczbę nauczycieli, w tym liczbę stanowisk kierowniczych,
- ogólną liczbę godzin zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych
i pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, - liczbę godzin zajęć edukacyjnych, zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli oraz zajęć rewalidacji indywidualnej,
- ilość oddziałów i liczbę uczniów,
- liczbę i wykaz stanowisk zatrudnionych pracowników administracji i obsługi.
- Dyrektor szkoły opracowuje arkusz organizacji w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
- Organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacyjny szkoły w terminie do 30 maja każdego roku, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość dokonywania zmian
w arkuszu organizacji. Zmiany te wymagają zgody organu prowadzącego.
§ 34
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy
w ramach kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego ustalone dla szkoły zasadniczej. - Zajęcia edukacyjne w ramach teoretycznego kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego, są prowadzone w szkole
a kształcenie w poszczególnych zawodach – u pracodawcy. - Oddział liczy 10-16 uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
- Oddział dzieli się na grupy na zajęciach z:
- technologii informacyjnej i informatyki
- wychowania fizycznego
zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 3.
§ 35
- W szkole, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim mogą być organizowane oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Liczba uczniów w oddziale przysposabiającym do pracy wynosi 6-8.
- W oddziałach przysposabiających do pracy prowadzi się zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zajęcia przysposabiające do pracy.
- Program przysposobienia opracowuje nauczyciel, z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
- Przysposobienie do pracy może być organizowane w szkole zasadniczej albo poza szkołą na podstawie umowy zawartej przez dyrektora szkoły zasadniczej ze szkołą prowadzącą kształcenie zawodowe, centrum kształcenia praktycznego, ośrodkiem dokształcania i doskonalenia zawodowego lub pracodawcą.
§ 36
- Organizacja praktycznej nauki zawodu odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.
- Praktyczna nauka zawodu odbywa się w zakładach pracy.
- Praktyczna nauka zawodu uczniów i młodocianych prowadzona jest w grupach.
- Liczba uczniów lub młodocianych w grupie umożliwia realizację programu nauczania dla danego zawodu i uwzględnia specyfikę nauczanego zawodu, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy w sprawie prac wzbronionych młodocianym, a także warunki lokalowe i techniczne w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu.
- Podziału uczniów lub młodocianych na grupy dokonuje dyrektor szkoły lub pracodawca w porozumieniu z podmiotem przyjmującym odpowiednio uczniów lub młodocianych na praktyczną naukę zawodu.
- Dobowy wymiar godzin zajęć praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do 16 lat nie może przekroczyć 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat – 8 godzin.
- Nadzór nad realizacją praktycznej nauki zawodu sprawuje dyrektor szkoły.
§ 37
- Podstawową formą pracy są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Niektóre zajęcia obowiązkowe oraz zajęcia kół zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym np. w formie wycieczek przedmiotowych.
§ 38
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych, określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji z uwzględnieniem zasad higieny.
- Tygodniowy rozkład zajęć określa przydział godzin na poszczególne zajęcia wyznaczone w szkolnym planie nauczania.
- Nauka w szkole odbywa się w systemie jednozmianowym.
§ 39
- W szkole mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe, w tym:
- koła zainteresowań,
- zajęcia sportowe.
- Liczba uczestników wymienionych w ust.1 zajęć nie może być niższa niż 15 uczniów.
- Czas trwania tych zajęć ustala prowadzący je nauczyciel a akceptuje dyrektor szkoły.
§ 40
- Po uzyskaniu zgody dyrektora, w szkole mogą działać organizacje, których zakres statutowej działalności przewiduje prowadzenie pracy wychowawczej albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły wśród młodzieży.
- Przynależność do organizacji odbywa się na zasadach dobrowolności.
§ 41
- Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne – na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy dyrektorem lub poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Opiekę nad studentem-praktykantem, na zasadach dobrowolności, sprawuje nauczyciel z co najmniej trzyletnim stażem pracy.
- Nauczyciel-opiekun, nadzoruje przebieg praktyki według regulaminu uczelni
i wydaje opinię o praktykancie.- Za opiekę nad studentami lub słuchaczami w czasie praktyki nauczyciel uzyskuje dodatkowe wynagrodzenie stosownie do zawartej umowy.
§ 42
Organizacja pracy biblioteki
- Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który przede wszystkim zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczenia, bezpieczeństwo
i nienaruszalność mienia. - Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych.
- Biblioteka jest czynna według harmonogramu ustalonego przez nauczycieli bibliotekarzy, zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.
- Godziny pracy biblioteki są dostosowane do potrzeb uczniów i pracowników.
O godzinach otwarcia informuje tabliczka umieszczona na drzwiach biblioteki. - Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i pracownicy szkoły.
- Prawa i obowiązki czytelników określa regulamin biblioteki opracowany przez nauczycieli bibliotekarzy i zaakceptowany przez dyrektora szkoły.
- Realizacja celów i zadań biblioteki dokonuje się poprzez:
- gromadzenie zbiorów,
- opracowywanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- udostępnianie zbiorów czytelnikom.
- Zbiory biblioteki stanowią:
- wydawnictwa informacyjne,
- programy szkolne,
- podręczniki,
- lektury obowiązkowe i uzupełniające,
- lektury popularnonaukowe,
- wybrane pozycje literatury pięknej,
- wydawnictwa albumowe,
- prasa,
- literatura przedmiotowo-metodyczna oraz z zakresu pedagogiki i psychologii.
- Systematycznie dokonuje się przeglądu księgozbioru wycofując egzemplarze nieaktualne i nieprzydatne w szkole.
- Inwentaryzacji biblioteki dokonuje się na wniosek dyrektora na podstawie odrębnych przepisów.
- Roczny plan wydatków proponuje nauczyciel bibliotekarz i przedkłada go dyrektorowi.
- Wydatki na potrzeby pracy biblioteki dyrektor zapewnia z budżetu szkoły.
- Wydatki biblioteczne obejmują zakupy nowych pozycji, konserwację księgozbioru, zakup druków bibliotecznych, materiałów piśmienniczych.
§ 43
Zadania nauczyciela bibliotekarza
- W ramach pracy pedagogicznej nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są do:
- udostępniania zbiorów,
- informowania czytelników o nowych nabytkach i nowościach wydawniczych,
- prowadzenia różnych form informacji o książkach,
- prowadzenia różnorodnych form rozpowszechniania książki i czytelnictwa,
- inspirowania inicjatyw twórczych,
- kształtowania kultury czytelniczej,
- wdrażania do poszanowania książek i czasopism, koordynacji w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie ścieżki edukacyjnej – edukacja czytelnicza i medialna.
- W ramach pracy organizacyjno-technicznej nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są do:
- gromadzenia, ewidencji i opracowywania zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeglądów i konserwacji zbiorów,
- prowadzenia katalogów i kartotek,
- planowania pracy i sprawozdawczości,
- analizy czytelnictwa,
- przeprowadzania inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nauczyciele bibliotekarze współpracują z wychowawcami klas i nauczycielami poszczególnych przedmiotów w celu uzgodnienia kierunku gromadzenia zbiorów.
- Nauczyciele bibliotekarze współpracują z innymi bibliotekami i instytucjami oświatowo – wychowawczymi.
- Nauczyciele bibliotekarze uczestniczą w organizacji imprez szkolnych oraz wykonują inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
- Nauczyciele bibliotekarze odpowiadają za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki.
§ 44
Wymiana informacji wewnątrz szkoły
- Dyrektor szkoły informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych w formie pisemnych zarządzeń, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim bądź
w innych ustalonych miejscach. - Wszyscy pracownicy szkoły są zobowiązani do zapoznawania się z zarządzeniami oraz do terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń.
- Inne, ważne dla szkoły informacje przekazuje się:
- poprzez komunikaty na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
- na posiedzeniach rad pedagogicznych,
- na spotkaniach z rodzicami,
- na zebraniach samorządu uczniowskiego,
- poprzez pisma kierowane do poszczególnych osób,
- podczas spotkań ze społecznością uczniowską,
- na stronie internetowej szkoły,
- w gazetkach szkolnych.
- Informacje dotyczące ważnych spraw powinny ukazywać się z odpowiednio dużym wyprzedzeniem.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 45
- Nauczycieli zatrudnia i zwalnia dyrektor szkoły z zachowaniem przepisów prawa pracy i Karty Nauczyciela.
- Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym.
- Początkującym nauczycielom, którzy na podstawie odrębnych przepisów odbywają staże pedagogiczne, dyrektor przydziela opiekuna i określa jego obowiązki.
- Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
- W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 4, oraz ustalonego wynagrodzenia, nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, - inne czynności wynikające z zadań statutowych szkoły,
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
- Nauczyciele otrzymują wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
§ 46
- Pracowników pedagogicznych szkoły stanowią:
- dyrektor,
- wicedyrektor,
- nauczyciele, nauczyciele bibliotekarze, pedagodzy, psycholog.
§ 47
- W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Powierzenia funkcji wicedyrektora dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
- Wicedyrektor podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
- podejmuje decyzje w sprawach pilnych,
- podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora szkoły, używając własnej pieczątki,
- współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami,
- kieruje pracą sekretariatu oraz personelu obsługowego.
- Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z uprawnieniami, obowiązkami i zakresem odpowiedzialności określonymi przez dyrektora szkoły.
§ 48
Nauczyciele
- Nauczyciel wykonuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze
a nadrzędnym celem jego pracy edukacyjnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia. - Nauczyciel prowadzi pracą dydaktyczno-wychowawczą z uczniami w zakresie nauczanych przedmiotów i jest odpowiedzialny za jej wyniki.
- Nauczyciel w swoich działaniach kształcących, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów.
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów
w czasie zajęć lekcyjnych, zajęć organizowanych przez szkołę i dyżurów. - Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
- nauczanie i wychowanie powierzonych mu uczniów,
- organizowanie pracy uczniów oraz systematyczne jej kontrolowanie
i ocenianie, - prowadzenie nauczania indywidualnego,
- zrealizowanie podstawy programowej określonej przez MENiS,
- opieka nad uczniami podczas organizowanych przez szkołę zajęć,
- pełnienie dyżurów w czasie przerw,
- utrzymywanie kontaktów i współdziałania z rodzicami w wychowaniu ucznia,
- stałe pogłębianie własnej wiedzy przedmiotowej i pedagogicznej oraz doskonalenie metod pracy przez samokształcenie, udział w kursach i szkoleniach organizowanych przez szkołę lub placówki doskonalenia nauczycieli,
- znajomość i przestrzeganie praw ucznia,
- znajomość i przestrzeganie ustaw i rozporządzeń MENiS regulujących pracę szkoły,
- znajomość, przestrzeganie i realizacja wewnątrzszkolnych regulaminów, planów i programów,
- ocenianie ucznia zgodnie z wewnątrzszkolnym i przedmiotowym systemem oceniania,
- aktywny udział w pracach rady pedagogicznej,
- udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznawanie ich potrzeb,
- zachowanie w tajemnicy informacji dotyczących spraw osobistych i rodzinnych ucznia,
- dbałość o sprzęt i mienie szkolne
- poszanowanie godności ucznia.
- Nauczyciel ma prawo w szczególności do:
- poszanowania swojej godności osobistej i zawodowej ze strony uczniów, rodziców i administracji szkoły,
- twórczych zmian w programie nauczania,
- wyboru programu, podręczników, metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
- decydowania o ocenie bieżącej śródrocznej i końcoworocznej postępów swoich uczniów zgodnie z kryteriami zawartymi w przedmiotowym systemie oceniania,
- współdecydowania o ocenie zachowania swoich uczniów zgodnie z kryteriami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
- wnioskowania w sprawie nagród i kar dla uczniów,
- opiniowania spraw istotnych dla szkoły.
- Nauczyciel może być wyróżniony lub nagrodzony za wzorowe wykonywanie obowiązków, przejawianie inicjatyw w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz wykonywania prac wykraczających poza jego obowiązki.
- Nagroda może być przyznana w formie:
- ustnego podziękowania dyrektora szkoły na forum rady pedagogicznej,
- dodatku motywacyjnego,
- nagrody pieniężnej
oraz wystąpienia dyrektora szkoły z wnioskiem:
- o nagrodę Starosty Kluczborskiego, Opolskiego Kuratora Oświaty lub MENiS,
- nadanie tytułów honorowych i odznaczeń państwowych.
§ 49
Zespoły przedmiotowe
- Nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych tworzą zespoły przedmiotowe.
- Pracą zespołu kieruje, powołany przez dyrektora, przewodniczący zespołu.
- Przewodniczący zespołu jest odpowiedzialny za opracowanie planu zespołu, jego systematyczną działalność, dokumentowanie pracy oraz składanie sprawozdań na posiedzeniach rad pedagogicznych.
- Cele i zadania zespołu:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli, których zadaniem jest ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego,
- opracowywanie i ewaluacja szczegółowych kryteriów oceniania uczniów,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych.
§ 50
Wychowawcy
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szkolny szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym dalej “wychowawcą”.
- Przy powierzaniu wychowawstwa dla zachowania ciągłości pracy wychowawczej i jej efektywności dyrektor uwzględnia w miarę możliwości zasadę, by wychowawca prowadził dany oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły.
- Przy powierzaniu wychowawstwa oddziału konkretnemu nauczycielowi oraz
w trakcie trwania cyklu nauczania dyrektor uwzględnia uwagi rodziców,
a w szczególności zasięg opinii ich reprezentantów i na tej podstawie wprowadza ewentualne zmiany. - Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami,
a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji wymienionych w ust. 4 zadań m.in.:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie powierzonej jego opiece, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, które dotyczy okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i młodzieży oraz otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączenia ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- zapoznania ich z kryteriami ocen z przedmiotów i sprawowania oraz ze statutem,
- współpracuje z pedagogiem i psychologiem oraz innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych,
- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych.
- Obowiązkiem wychowawcy jest także prawidłowe prowadzenie dokumentacji oddziału i indywidualnej dokumentacji szkolnej ucznia.
- Spełnianie zadań wychowawcy w zakresie utrzymywania kontaktu z rodzicami realizowane jest w formie spotkań i konsultacji. Wychowawca wspólnie
z rodzicami ustala tryb konsultacji i informowania o zachowaniu ucznia i jego postępach w nauce, które obejmują:
- wywiadówki okresowe,
- wywiadówki śródokresowe,
- bieżące kontakty z rodzicami w razie powstania takiej konieczności.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach może nastąpić zmiana nauczyciela-wychowawcy.
- Formy realizacji zadań nauczyciela-wychowawcy uwzględniają wiek uczniów, ich potrzeby oraz warunki środowiskowe szkoły.
- Wychowawca danego oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
ROZDZIAŁ VII
RODZICE
§ 51
- Szkoła kształci i wychowuje młodzież przy stałej współpracy z rodzicami stosując zasady:
- wzajemnej informacji o uczniu,
- uzgadniania podstawowych kryteriów postępowania z uczniem,
- wzajemnej pomocy w rozwiązywaniu trudności wychowawczych i realizacji zadań dydaktycznych.
- Kwalifikowanie do szkoły uwarunkowane jest głównie stanem zdrowia
i predyspozycjami uczniów.
ROZDZIAŁ VIII
UCZNIOWIE
§ 52
- Do szkoły uczęszczają uczniowie, którzy zostali zakwalifikowani do kształcenia specjalnego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Skierowanie uczniów do szkoły wydaje Starosta Powiatu na wniosek rodziców oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Do szkoły uczęszczają uczniowie nie dłużej aniżeli do ukończenia 24 roku życia po uprzednim przedłożeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Miejscem pobierania nauki jest szkoła.
- W szczególnych przypadkach nauka może odbywać się w domu rodzinnym ucznia.
- Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa rozporządzenie MENiS-u.
- Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
- Najważniejszymi celami oceniania wewnątrzszkolnego są:
- informowanie ucznia o poziomie osiągnięć szkolnych i jego postępach w tym zakresie,
- pomoc w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju przez ucznia i motywowanie go do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach oraz trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§ 53
Prawa i obowiązki ucznia
1. Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
- zapoznania się z programami nauczania (ich treściami, celami i wymaganiami) oraz kryteriami oceniania,
- opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa, w tym ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz do ochrony i poszanowania godności własnej,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- bieżącej informacji o swoich ocenach z poszczególnych przedmiotów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce i zachowania,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz imprezach szkolnych,
- reprezentowania szkoły na konkursach, olimpiadach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,
- pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu i pedagoga w przypadku trudności w nauce,
- przedstawiania wychowawcy klasy, pedagogowi lub innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskiwania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
- zachowania w tajemnicy jego problemów i spraw powierzonych w zaufaniu,
- korzystania z pomocy materialnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- korzystania z poradnictwa pedagogicznego-psychologicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki oraz sprzętu sportowego podczas lekcji oraz poza zajęciami szkolnymi, po uzgodnieniu z nauczycielami odpowiedzialnymi za udostępnianie pomieszczeń, sprzętu lub pomocy dydaktycznych,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządu uczniowskiego
i organizacji młodzieżowych istniejących w i przy szkole, - organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- zgłaszanie zaistniałego konfliktu do samorządu uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga lub dyrektora,
- składania skarg w przypadku naruszenia jego praw.
2. Uczeń ma obowiązek:
- przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły oraz zarządzeniach dyrektora i regulaminach pomieszczeń szkolnych,
- postępowania w sposób godny i odpowiedzialny w szkole i poza nią,
- dbania o dobre imię i poszanowanie tradycji,
- punktualnego i systematycznego uczęszczania na zajęcia zgodnie
z obowiązującym planem, - systematycznego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych,
- wykonywania poleceń wydawanych przez nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,
- bezwzględnego przestrzegania zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu, używania i dystrybucji narkotyków i innych środków odurzających,
- przebywania podczas lekcji i przerw wyłącznie na terenie szkoły,
- pozostawiania wierzchniego okrycia (płaszcze, kurtki) w szatni szkolnej,
- troszczenia się o mienie szkoły, estetyczny wygląd, czystość i porządek na jego terenie,
- naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody (sposób naprawiania szkody określa każdorazowo dyrektor szkoły lub nauczyciel odpowiedzialny za uszkodzony sprzęt),
- aktywnego udziału w życiu szkolnym,
- godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz,
- dbania o kulturę słowa, okazywania szacunku dorosłym i kolegom,
- przeciwstawiania się przejawom brutalności, wulgarności i wandalizmu,
- szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
- szanowania nietykalności i godności własnej, nauczycieli, innych pracowników szkoły, koleżanek i kolegów oraz gości szkoły,
- ubierania się schludnie i estetycznie, odpowiednio do miejsca; ubiór ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:
- na co dzień w doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar,
- na terenie budynku szkoły uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu,
- na zajęciach wychowania fizycznego obowiązuje strój sportowy ustalony przez nauczyciela,
- podczas uroczystości i świąt szkolnych lub w czasie reprezentowania szkoły na zewnątrz obowiązuje strój uroczysty.
- noszenia ważnej legitymacji szkolnej.
§ 54
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
- Uczeń ma prawo złożenia skargi do dyrektora szkoły w przypadku łamania jego praw ucznia, wynikających ze statutu szkoły, przez uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Skarga powinna być złożona na piśmie.
- Dopuszcza się możliwość powołania komisji do zbadania sprawy zgłoszonej przez ucznia.
- Komisja, o której mowa w ust. 3, po zapoznaniu się z istotą skargi ma prawo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad.
- Komisja w ciągu 7 dni przekazuje efekty pracy dyrektorowi.
- Dyrektor jest zobowiązany do:
- zbadania zasadności skargi,
- wydania w ciągu 14 dni orzeczenia w ww. sprawie,
- podjęcia kroków w celu usunięcia przyczyn skargi i udzielenia pomocy.
- Od orzeczenia dyrektora szkoły, w ciągu 14 dni, może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego szkołę.
§ 55
Nagrody i kary
- Uczeń może być nagrodzony i wyróżniony.
- Wyróżnienia i nagrody uczeń otrzymuje za:
- rzetelne wypełnianie obowiązków szkolnych potwierdzonych wynikami dydaktycznymi,
- wzorowe zachowanie i frekwencję,
- znaczące osiągnięcia w pracy pozalekcyjnej,
- działalność na rzecz klasy i szkoły.
- Wyróżnienia i nagrody udzielane są w formie:
- ustnej pochwały nauczyciela lub wychowawcy na forum klasy,
- ustnej pochwały dyrektora szkoły udzielonej podczas apelu lub uroczystości szkolnych,
- listu pochwalnego do rodziców,
- dyplomu, nagrody rzeczowej lub pucharu wręczanych na uroczystości zakończenia roku szkolnego,
- premii pieniężnej przyznawanej na podstawie regulaminu przyznawania pomocy materialnej na zakończenie każdego semestru,
- umieszczenia nazwiska w gazetce i kronice szkolnej.
- Wyróżnienia i nagrody przyznaje się na wniosek:
- samorządu uczniowskiego,
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela zajęć edukacyjnych,
- rady pedagogicznej,
- dyrektora szkoły.
- Uczeń klasy programowo najwyższej za indywidualne osiągnięcia w nauce, sporcie oraz pracy na rzecz szkoły i środowiska może otrzymać nagrodę.
- Uczeń może być ukarany.
- Karę otrzymuje uczeń za:
- nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły,
- nieprzestrzeganie zarządzeń dyrektora i wicedyrektora oraz poleceń nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- nieprzestrzeganie innych regulaminów szkolnych,
- demoralizujący wpływ na innych uczniów.
- Kary udzielane są w formie:
- obniżenia oceny zachowania,
- ustnego upomnienia nauczyciela lub wychowawcy na forum klasy,
- ustnego upomnienia dyrektora szkoły na forum klasy w obecności wychowawcy,
- pisemnej nagany wraz z pisemnym powiadomieniem rodziców (prawnych opiekunów),
- pracy na rzecz szkoły lub kary pieniężnej nałożonej na rodziców za szkody materialne wyrządzone przez ucznia,
- Kary mogą być udzielane na wniosek:
- samorządu uczniowskiego lub klasowego,
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela zajęć edukacyjnych,
- rady pedagogicznej,
- dyrektora szkoły.
- Składający wniosek o ukaranie przedstawia informacje o naruszeniu postanowień statutu, podjęte oddziaływania wychowawcze oraz zastosowane wcześniej kary.
- Z wnioskiem o ukaranie powinien zostać zapoznany uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie).
- Przed wymierzeniem kary uczeń ma prawo złożenia wyjaśnień.
- Informację o przyznanych nagrodach lub zastosowanych karach wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym i powiadamia rodziców, pedagoga i dyrektora szkoły (o ile dyrektor nie jest osobą przyznającą nagrodę lub stosującą karę).
- W szkole nie stosuje się kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.
§ 56
Tryb odwoływania się od zastosowanej kary
- O zastosowanych karach rodzice zostają poinformowani na piśmie.
- Obowiązek informowania spoczywa na wychowawcy klasy.
- Od kary nałożonej przez nauczyciela, wychowawcę pełnoletni uczeń lub jego rodzice mogą w formie pisemnej odwołać się do dyrektora szkoły, w terminie 3 dni od dnia poinformowania o karze.
- Dyrektor, po wniesieniu odwołania, w porozumieniu z pedagogiem szkoły, przewodniczącym samorządu uczniowskiego, przewodniczącym rady rodziców, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i może postanowić o:
- oddaleniu odwołania podając pisemne uzasadnienie,
- zawieszeniu warunkowo wykonania kary na okres 3 miesięcy,
- odwołaniu kary.
- Od decyzji dyrektora nie przysługuje odwołanie.
- Od kary nałożonej przez dyrektora pełnoletni uczeń lub jego rodzice mogą,
w formie pisemnej, odwołać się do nadzoru pedagogicznego, w terminie 3 dni od dnia poinformowania o karze. - Do czasu wydania ostatecznej decyzji uczeń ma prawo uczęszczania na zajęcia szkolne.
ROZDZIAŁ IX
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
§ 57
- W szkole zatrudnia się pracowników administracji i obsługi w oparciu o arkusz organizacji, zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
- Zasady zatrudniania pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi określa dyrektor szkoły.
- Wszyscy pracownicy niepedagogiczni współpracują z dyrektorem w wychowywaniu młodzieży. Są zobowiązani do taktownego zachowania wobec innych pracowników szkoły, uczniów i interesantów.
ROZDZIAŁ X
TRADYCJE I CEREMONIAŁ SZKOLNY, SZTANDAR
§ 58
- Jako tradycję szkolną przyjmuje się organizowanie :
- uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
- uroczystości pożegnania absolwentów,
- uroczystości ślubowania klas pierwszych,
- uroczystości przekazania sztandaru,
- uroczystości z okazji świąt państwowych i miejskich,
- Dnia Komisji Edukacji Narodowej,
- Dnia Wiosny.
- Ślubowanie klas pierwszych odbywa się, co roku.
§ 59
- Szkoła posiada własny sztandar z godłem Rzeczypospolitej Polskiej będący jej uroczystym symbolem.
- Sztandar jest używany podczas uroczystości szkolnych.
- Sztandar może być także używany podczas innych ważnych uroczystości szkolnych i państwowych.
- Podczas uroczystości sztandarowi zawsze towarzyszy poczet sztandarowy.
ROZDZIAŁ XI
GOSPODAROWANIE FINANSAMI, PROWADZENIE DOKUMENTACJI, PIECZĘCIE
§ 60
- Gospodarka finansowa i materiałowa szkoły prowadzona jest zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Szkoła może, na wyodrębnionym rachunku bankowym, gromadzić środki specjalne pochodzące z:
- dobrowolnych wpłat rodziców,
- z wpłat z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Środki specjalne mogą być przeznaczone na:
- działalność dydaktyczno-wychowawczą,
- zakup pomocy naukowych i wyposażenia,
- zakup materiałów na remonty i konserwacje,
- zakup materiałów biurowych,
- opłaty za usługi,
- wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe.
§ 61
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Podstawowymi dokumentami szkoły są:
- arkusze ocen uczniów,
- protokoły egzaminacyjne,
- dzienniki lekcyjne,
- dzienniki zajęć pozalekcyjnych,
- protokoły rad pedagogicznych,
- akta osobowe pracowników,
- dokumenty finansowe.
§ 62
- Szkoła używa pieczęci urzędowych (dużej i małej), zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła używa pieczątek prostokątnych.
- Pieczątek imiennych z nazwą pełnionej funkcji używają:
- dyrektor szkoły,
- wicedyrektor szkoły,
- pedagog szkolny,
- główny księgowy,
- kierownik administracyjno-gospodarczy,
- samodzielny referent administracyjny.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 63
Tryb wprowadzania zmian do statutu
- Podstawą wprowadzania zmian do statutu jest:
- wniosek organów szkoły złożony do dyrektora szkoły,
- zmiana przepisów prawa oświatowego.
- Zmiany do statutu przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia je do uchwalenia radzie szkoły.
- W szkole, w której rada szkoły nie została powołana, zadania wykonuje rada pedagogiczna.
- Wprowadzone zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym.
- Zmiany przekazuje się do Opolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
- W przypadku wprowadzania częstych zmian, raz do roku wprowadza się tekst jednolity statutu.
§ 64
W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o systemie oświaty wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2004-03-17 09:05:18 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-05-14 10:03:20 |
Ostatnia zmiana: | 2004-05-14 10:03:20 |
Ilość wyświetleń: | 2337 |