Protokół Nr 23/2017

 

 

Z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 29 marca 2017 r.

 

Przewodniczył radny Andrzej Kosmala – Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

 

 

            Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.ZDP w Kluczborku-koszty funkcjonowania jednostki, wynagrodzenia, analiza funkcjonowania jednostki w roku 2016, porównanie kosztów wykonania danej inwestycji przez ZDP a przez firmę zewnętrzną.

3.Analiza materiałów na XXIX sesję.
4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Zaproszeni:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu

2.Kazimierz Sztajglik-Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego  przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Adam Radom-sekretarz Powiatu, który poinformował, że od początku tej kadencji ma nadzór nad Zarządem Dróg Powiatowych w Kluczborku i stwierdził, że problemy z jakim boryka się  ZDP powinniśmy rozpatrywać kompleksowo.

Głos zabrał pan Kazimierz Sztajglik - Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, który poinformował, że ZDP zatrudnia 12 pracowników drogowych, średnia płaca netto to około 2300 zł., pracownik na obwodzie drogowo-mostowym w Wołczynie takie otrzymuje wynagrodzenie, jest to pensja netto, z trzynastą pensją włącznie.

Kolejnymi kosztami utrzymania obwodu mostowo-drogowego to koszty BHP: (ekwiwalent za pranie, rękawice robocze, herbata, posiłki regeneracyjne, mydło, ręczniki, papier toaletowy), szkolenia bhp, badania stanowisk pracy, koszty utrzymania obwodu mostowo-drogowego w Wołczynie to kwota około 58 tys. zł. Generalnie można powiedzieć, że koszty utrzymania pracowników drogowych obwodu drogowo-mostowego w Wołczynie  wraz z kosztami utrzymania obwodu to kwota około 670 tys. zł.Pan Dyrektor stwierdził, że brakuje maszyn do pracy, zwłaszcza koparki, oraz, że nie ma pieniędzy na bardzo wiele rzeczy. Generalnie remonty cząstkowe robi się tam, gdzie aktualnie trzeba, jednak ZDP nie posiada odpowiedniego sprzętu, jeżeli chodzi o wykaszanie rowów to w powiecie jest około 700 km do wykaszania, około 4 grosze na  m2 wynosi jeżeli chodzi okoszty wykaszania, na rynku jest to około 10 gr. Pan Dyrektor ZDP dodał, że jednak musielibyśmy mieć więcej sprzętu, dziennie ciągnik nasz jest w stanie przejechać 12 km., jednak jest za mało sprzętu i ludzi, aby mogło to być wykonywane na bieżąco. W 2012 r. został kupiony ciągnik i jedna kosiarka, i jest to nasz najnowszy sprzęt, dzisiaj głównie brakuje koparki, poza tym jest dużo sprzętu starego, na bieżąco remontowanego. Pan Dyrektor dodał, że szkoda, że na początku istnienia ZDP nie udało się zainwestować w sprzęt, pieniądze były lekką ręką przez radnych zabierane, a trzeba było wtedy zainwestować. W związku z tym  dzisiaj znaleźliśmy się  w sytuacji, że nie ma czym pracować. Kiedyś była mała ekipa ludzi, która na przykład zajmowała się utrzymywaniem obiektów mostowych, teraz ze względu na oszczędności tego nie ma. Radny Norbert Waliczek stwierdził, ze osoby fizyczne mogą taniej kupić tego rodzaju sprzęt taniej na przykład od komornika, ZDP już tego nie może zrobić.  

Głos zabrał pan Sekretarz, który stwierdził, że nie należy tak pesymistycznie podchodzić do tego problemu, nikt powiatu nie zwolni z zarządzania drogami powiatowymi. Pan Sekretarz poinformował, że mamy wyremontowanych 137 km na 390 km to jest bardzo dobry wynik, najlepszy jeżeli chodzi o powiaty w województwie opolskim. Jednak jest jeszcze ponad 200 km. dróg do wyremontowania, pan Dyrektor  ZDP bardzo uczciwie postawił sprawę. Na dzień dzisiejszy powstaje kwestia czy pójść w zakup sprzętu nowocześniejszego, rozwój ZDP, zwiększenia stanu zatrudnienia i utrzymywania dróg poprzez swoją ekipę remontową czy skorzystać z nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania jakim jest partnerstwo publiczno-prywatne. Stan zarządzania wtedy przechodzi na partnera, pożytkiem partnera prywatnego byłyby korzyści z utrzymania pełnego dróg zimowego, wiosennego, letniego, remontów bieżących a jednocześnie partner prywatny wyremontowałby pozostałe odcinki dróg przeznaczonych do remontów. Jest możliwe, że w tym wypadku ekipa przeszłaby pod zarządzanie partnera prywatnego. Pan Sekretarz dodał, że było wiele spotkań, opracowań, wyliczeń, w związku z tym, że koszt jest zbliżony załatania 1 m 2  przez ekipę ZDP jak i przez ekipę z zewnątrz zarząd powiatu  postanowił, co kosztuje sporo wyrzeczeń,  zabezpieczyć w budżecie dla Zarządu Dróg Powiatowych na ten rok i na przyszły rok  1 mln. 750 tys. zł., w historii  powiatu na remonty takich pieniędzy nie było.

To przewiduje, że stan dróg się ewidentnie poprawi ale żeby zrobić drogi potrzeba 60 mln. zł., więc to i tak stanu dróg nie poprawi. 6 osób z zarządu dróg powiatowych w tym czasie będzie mogło prowadzić wykaszanie na przykład. To co jest bardzo istotne  w tym projekcie to odpowiedni nadzór nad tym projektem. Jest to na razie doraźne działanie, cały czas pracujemy nad tym, czy korzystniejsze będzie dla nas pójście  w partnerstwo publiczno-prywatne, zmienia się również ustawa i na razie nie można nic więcej powiedzieć.

Pan sekretarz dodał, że radni też powinni wypowiedzieć się, czy akceptują taką koncepcję, jeżeli chodzi o drogi powiatowe. Pan Sekretarz zwrócił się do radnych, aby tłumaczyć mieszkańcom pewne zagadnienia związane z remontami cząstkowymi dróg, gdyż wśród mieszkańców nie ma wiedzy ani zrozumienia w tych kwestiach.

Głos zabrał radny Mariusz Pieńkowski, który stwierdził, że ludzie mówią, że zarząd dróg jest mało mobilny, jest mało mobilny z tego względu, że nie ma sprzętu. Sekretarz Adam Radom dodał, że zarządzanie drogami po stronie administracyjno-prawnej było by po naszej stronie, natomiast cale wykonawstwo po stronie partnera.

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na XXIX sesję  w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały w sprawie uchwalenia Budżetu  Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Bogacicy na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego oraz sprzętu pożarniczego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Byczynie na zakup pojazdu specjalnego drabiny mechanicznej, w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego – jako Lidera Partnerstwa do projektu pn.: „Elektroniczne usługi publiczne - e-administracja dla Gminy Kluczbork, Powiatu Kluczborskiego i Powiatu Oleskiego”, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego, w sprawie przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2017 rok, w sprawie dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych   do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. Ponadto Przewodniczący przedstawił ponadto Ocenę stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2016 rok,  Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2016 rok, Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej PSP w Kluczborku za 2016 rok oraz Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.02.2017 r. do 2.03.2017 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższych projektów uchwał na XXIX sesję i jednogłośnie pozytywnie je zaopiniowali.

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

Ad. 5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie  komisji  Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu
            i Rozwoju Gospodarczego
         Andrzej Kosmala

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys