Protokół Nr 22/2017

 

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 28 lutego 2017 r.

 

Przewodniczył radny Andrzej Kosmala – Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXVIII sesję.

3.Przygotowanie planów pracy komisji na 2017 rok.

4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.            

 

Zaproszeni:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarzadzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego  przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXVIII sesję w następujących sprawach: w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4, w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok, w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”, w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego, sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego, sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r.

Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.Od 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o systemie oświaty w zakresie dotacji oświatowych dla szkół i placówek prowadzonych przez prywatne jednostki oświatowe. Zmiany te wprowadziła ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Zasadnicze zmiany dotyczą sposobu obliczania dotacji przez samorządy. Wprowadzono zasadę obliczania podstawy dotowania na bazie oświatowych wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie powiatu na prowadzenie szkoły lub placówki danego typu i rodzaju. Rozszerzono katalog dotowanych podmiotów zarówno publicznych jak i niepublicznych. Wprowadzono szczegółowy katalog rodzajów  wydatków, które są wliczane do podstawy dotowania oraz wydatków, które są z niej wyłączone. Samorządy mają obowiązek wyliczania i publikowania w BIP-ie tzw. podstawowej kwoty dotacji. Zmiany doprecyzowały definicję najbliższej gminy, powiatu, województwa, według wydatków których należy naliczać dotacje w tych samorządach, które nie posiadają własnych tego samego typu i rodzaju jednostek oświatowych. Zgodnie z art.90 ust.4 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art.90 ust.1a-1c i 2-3b oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz termin i sposób rozliczania dotacji. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który poinformował, że w związku ze zmianami w ustawie o systemie oświaty, istotną zmiana jest uszczegółowienie naliczania dotacji dla tych szkół niepublicznych, które w naszym powiecie nie funkcjonują.Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego. W dniu 11 stycznia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw pod poz. 60, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Art. 213 tej ustawy, obligujący organ stanowiący powiatu do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych wszedł w życie po upływie 3 dni od jej ogłoszenia. Zgodnie z przywołaną na wstępie ustawą, szkoły działające na podstawie ustawy o systemie oświaty – przekształcają się w nowe typy szkół wskazane w art. 18 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Z dniem 1 września 2017 r., przekształceniu z mocy ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę -  Prawo oświatowe, podlegają: 6 - letnia szkoła podstawowa w 8 – letnią szkołę podstawową; zasadnicza szkoła zawodowa w branżową szkołę I stopnia; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy; szkoła policealna. Licea ogólnokształcące i technika przekształcą się w nowe typy szkół w drugim etapie reformy ustroju szkolnego, tj. od 1 września 2019 r. Gimnazja, w tym gimnazja specjalne, z mocy ustawy ulegają likwidacji poprzez wygaszanie. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 30 listopada 2019 r. podejmie uchwałę stwierdzającą zakończenie działalności gimnazjów. W tym przypadku ustawodawca dał organom prowadzącym gimnazja dwa instrumenty prawne, na mocy których mogą dokonać przekształcenia likwidowanego gimnazjum w nowy typ szkoły lub jego włączenia w strukturę innej szkoły, jednak z uwagi na fakt, że Powiat Kluczborski jest organem prowadzącym dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku i Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Kluczborku, które funkcjonują w strukturach zespołów szkół, nie zachodzi konieczność przekształcenia tych gimnazjów w szkoły innego typu lub włączenia ich w strukturę innej szkoły, co oznacza, że dotychczasowe gimnazja prowadzone przez Powiat Kluczborski, funkcjonować będą do czasu ich wygaszenia. Przywołany na wstępie art. 213 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, zobowiązuje rady powiatów do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. Niniejsza uchwała zawiera zatem określenie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., określenie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. oraz projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych od dnia 1 września 2019 roku. Po podjęciu uchwała zostanie przekazana do zaopiniowania Opolskiemu Kuratorowi Oświaty, którego opinia jest wiążąca. Uchwała zostanie również przekazana do zaopiniowania związkom zawodowym. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Opolskiego Kuratora Oświaty, Rada Powiatu w Kluczborku, w terminie do 31 marca 2017 r., jest zobowiązana do podjęcia właściwej uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. oraz od dnia 1 września 2019 r. Na obszarze powiatu kluczborskiego mają siedziby publiczne szkoły ponadgimnazjalne i specjalne prowadzone przez Powiat Kluczborski oraz szkoły ponadgimnazjalne prowadzone przez inne organy: Gminę Byczynę, Gminę Wołczyn i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, umożliwiające dzieciom i młodzieży mieszkającym na terenie powiatu kluczborskiego, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Głos zabrał radny Jakub Goliński który wyjaśnił, że powyższy projekt wiąże się ze zmianami w Prawie oświatowym, które obliguje samorządy do tego aby do końca marca zostały przyjęte plany sieci szkół, najpierw projekt, opinia kuratora, która musi być pozytywna, i dopiero podjęcie uchwały właściwej. Opinia Kuratora jest wiążąca, oprócz tej opinii, są jeszcze opinie związków zawodowych, ale one nie są wiążące.  24 lutego 2017 r. otrzymaliśmy pismo od Burmistrza Byczyny, w którym poinformował on , ze nie wziął pod uwagę przy tworzeniu planu sieci szkół  ponadgimnazjalnych dwóch szkół: Liceum Ogólnokształcącego w Polanowicach i Zasadniczej szkoły zawodowej w Polanowicach, są to dwie szkoły, które zostały przez gminę Byczyna utworzone ale na dzień dzisiejszy nie ma do nich naboru, jednak nie zostały one zlikwidowane, czyli w sieci szkół muszą być uwzględnione. Ponadto w przedstawionym projekcie uchwały niektóre szkoły powielone, dlatego też przez dzisiejszą komisja zostały radnym rozdane nowe projekty, z naniesionymi zmianami, zmienią się paragrafy 2,3 4 i 5. Poprawiony projekt uchwały będziemy głosować na sesji.

Głos zabrał pan Starosta , który wyjaśnił, że jest to jakaś omyłka, na sesji zgłosimy autopoprawkę zarządu co do tej uchwały i z autopoprawką zostanie procedowana. Radny Andrzej Kosmala zapytał, z czego wynika pomyłka gminy Byczyna. Pan Starosta wyjaśnił, że głównie ze skomplikowania procedowania nad siecią szkół, która jest bardziej skomplikowanie w przypadku gmin niż powiatów. Sytuacja w Byczynie jest dodatkowo szczególnie skomplikowana.

Radni nie wnieśli więcej zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4. Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że w budżecie na 2017 rok te środki dla OSP Kuniów są zapisane, jednak taka uchwała musi zostać podjęta, to dofinansowanie dla OSP Kuniów zostało w zeszłym roku przyznane na zasadzie promesy, z założeniem , ze sfinansowanie odbędzie się w roku kolejnym, więc na początku roku podejmujemy uchwalę. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który wystąpił z propozycją prowadzenia przez OSP w Kluczborku dla chętnych rożnego rodzaju kursów udzielania pierwszej pomocy, gdyż na terenie województwa tego typu akcje są prowadzone. Pan Starosta stwierdził, że odniesień się do tej propozycji w wolnych wnioskach.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków złożono siedem wniosków na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych od: Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Kluczborku na wykonanie dokumentacji konserwatorsko – budowlanej pn. „Wycena prac projektowych, konstrukcyjnych i konserwatorskich związanych z remontem drewnianego, zabytkowego kościółka w Maciejowie”,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Wołczynie na wymianę gontów na południowej stronie dachu oraz impregnację pozostałej części, naprawę szalowania wieży i wymianę wiatrownicy w kościele filialnym pw. Narodzenia NMP w Brzezinkach,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej na prace związane z wymianą pokrycia dachowego z gontów drewnianych w zabytkowym XVIII – wiecznym kościele parafialnym pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP na prace związane z malowaniem ścian bocznych i sufitu kościoła filialnego pw. św. Jana z Dukli w Dobiercicach – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Skałągach na prace związane z renowacją pokrycia dachu drewnianego kościoła filialnego pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Rożnowie – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie na prace związane z ratowaniem zabytkowego obiektu przed ekspansją grzyba domowego – kościół  filialny pw. św. Bartłomieja w Świniarach Wielkich, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Augustyna w Kostowie na kontynuację wymiany pokrycia dachowego – połać główna  i mansardy od strony wschodniej kościoła pw. św. Augustyna w Kostowie. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 27.12.2016 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 16 stycznia 2017 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie przedłożonej radnym uchwały. Nie wniesiono zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowano powyższy projekt.

Kolejno Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał w lutym bieżącego roku podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2017, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  samorządom wojewódzkim i powiatowym. Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2017 roku przeznacza się kwotę 1 070 792,00 zł.  Głos zabrał pan Starosta , który wyjaśnił, że do uchwały dostało załączone obszerne uzasadnienie, gdyż wraz z kwotą zawarto pismo z szeregiem sugestii i uwag, które załączył PFRON nie stanowią podstawy prawnej. My przygotowaliśmy projekt uchwały biorąc pod uwagę nasze potrzeby , z naszego powiatu. Pan Starosta wyjaśnił, ze kwota jest porównywalna z rokiem ubiegłym, w naszym powiecie największe wzięcie ma zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny i środki pomocy, dofinansowanie do imprez i likwidacja barier. Pan Starosta zapewnił, ze podział środków jest przygotowany zgodnie z oczekiwaniami naszych mieszkańców jak i z obowiązującym prawem. W rozmowie telefonicznej Dyrektora PFRON z odziałem PFRON, położono nacisk na konsultacje z mieszkańcami w podziale środków, jednak rada powiatu jest przedstawicielem mieszkańców. Jeżeli chodzi o kwotę to jest porównywalna do zeszłego roku. Jeżeli domagamy się większych środków z PFRON to otrzymujemy odpowiedź, ze zawsze powiat może do realizacji tych zadań dołożyć środki ze swojego budżetu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”.

W związku z tym, iż poprzedni Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych obowiązywał do 2016 roku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przedstawia do uchwalenia  nowy, zaktualizowany Program na lata 2017 – 2022. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest dokumentem służącym realizacji lokalnej polityki społecznej. Stanowi podstawę do aplikowania o środki finansowe na realizację działań na rzecz osób niepełnosprawnych, ich integracji ze środowiskiem oraz aktywizacji zawodowej i społecznej.  Opracowanie programu jest jednocześnie wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust 1. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który nakłada na powiaty obowiązek „opracowania i realizacji, zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych”. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym powiatu kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest zgodny z założeniami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego oraz ze Strategią Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022  oraz Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020. Program realizowany będzie poprzez poszczególne cele operacyjne, zaangażowane będą przy jego realizacji wszystkie samorządy gminne oraz podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych a także wspierające je lokalne  organizacje pozarządowe. Program obejmuje działania zgrupowane w sześciu obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej oraz realizacji praw osób niepełnosprawnych. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie powyższy projekt uchwały zaopiniowali.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Na mocy obowiązujących przepisów art.112 ust.12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 76 ust.4 pkt 15 oraz art.182 ust.5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu sprawozdanie z rocznej  działalności za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Pan Starosta dodał, ze powyższy projekt wypełnia wymogi przepisu dotyczące przyjęcia: sprawozdania z działalności PCPR
z wykazem potrzeb oraz sprawozdanie z efektów organizatora pieczy zastępczej,  te trzy aspekty zawarte są w tym jednym projekcie uchwały.

Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiat  Kluczborskiego.  Przedmiotem dzierżawy są trzy boksy garażowe o powierzchni użytkowej 18 m2 każdy znajdujące się w budynku o zabudowie segmentowej zwartej składającej się z 10 boksów garażowych, położonym w Kluczborku przy ulicy Konopnickiej na działce gruntowej oznaczonej ewidencyjnie nr 194/8 z k.m. 5 o pow. 1,2340 ha ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U/00013961/8 prowadzonej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowe  nieruchomości stanowią własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o przedłużenie umowy  dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowych dzierżawców. Powyższy projekt zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnych umów dzierżawy na czas określony do 3 lat, na nieruchomość zabudowaną boksami garażowymi dotychczasowych dzierżawców  którzy korzystali z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Stosując ustawę o samorządzie powiatowym  Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Mając powyższe na uwadze, zasadne jest wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy na okres 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego pomiędzy trwałym zarządcą Zespołem Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku a dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r.

 

Ad.3

 

Członkowie komisji  Budżetu i Rozwoju Gospodarczego jednogłośnie przyjęli następujący plan pracy komisji na 2017 rok.       

  1. ZDP w Kluczborku-koszty funkcjonowania jednostki, wynagrodzenia, analiza funkcjonowania jednostki w roku 2016, porównanie kosztów wykonania danej inwestycji przez ZDP i przez firmę zewnętrzną. Celowość utrzymywania Zarządu Dróg Powiatowych - ponoszone koszty przez powiat.
  2. Bezpieczeństo Imprez Masowych w okresie wakacji w powiecie kluczborskim. Informacja o  projekcie  publicznego transportu zbiorowego - opartego  o zakup taboru niskoemisyjnego w Subregionie Północnym woj.opolskiego-posiedzenie wyjazdowe wszystkich komisji w Campusie Stobrawa – maj 2017 r.
  3. Analiza finansowa funkcjonowania starostwa w latach 2016, 2017.
  4. Sytuacja finansowa PCZ SA. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku-bieżące problemy, perspektywy na przyszłość - kwiecień-wspólne posiedzenie z Komisja zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego.
  5. Analiza wykonania budżetu za 2016 rok – maj.
  6. Kontrola wykonania budżetu za I półrocze 2017 roku- sierpień.
  7. Propozycje do projektu budżetu na 2018 rok – do 15 października 2017 r.
  8. Opiniowanie projektu budżetu na 2018 rok - listopad/grudzień.

 

Bieżąca Analiza materiałów na sesję Rady Powiatu na każdym posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Członkowie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego jednogłośnie przyjęli następujący plan pracy komisji na 2017 rok.

 

  1. Analiza stanu bezieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w kontekście działań Policji oraz analiza stanu sanitarnego Powiatu Kluczborskiego z udziałem Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiolgicznej-marzec 2017 r.
  2. Stacjonarna Opieka Medyczna – spotkanie z Zarządem PCZ NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku – bieżące potrzeby, problemy , sytuacja finansowa oraz informacja o stanie wdrażania reformy ochrony zdrowia – kwiecień 2017 r.
  3. Bezpieczeństo Imprez Masowych oraz w okresie wakacji w powiecie kluczborskim. Informacja o  projekcie  publicznego transportu zbiorowego- opartego  o zakup taboru niskoemisyjnego w Subregionie Północnym woj.opolskiego-posiedzenie wyjazdowe wszystkich komisji w Campusie Stobrawa – maj 2017 r.
  4. Wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Oświaty–wizytacja w DPS  Kluczbork  ul. Wołczyńska- czerwiec 2017 r.
  5. Stan dróg  powiatowych – z udziałem Dyrektora  Zarządu Dróg Powiatowych- sierpień 2017 r.
  6. Bezpieczeństwo powiatu kluczborskiego z zakresie kompetencji straży pożarnej – Komenda Powiatowa PSP w Kluczborku -Wspólne  wyjazdowe posiedzenie Komisji - wrzesień 2017 r. 

Na każdym posiedzeniu są omawiane materiały na najbliższą sesję Rady Powiatu  oraz na wniosek pana Starosty na każdym posiedzeniu komisji będzie  bieżaca informacja o stanie wdrażania Reformy Ochrony Zdrowia, a także  inne aktualne tematy będące w zakresie kompetencji Komisji.Kolejność posiedzeń tematycznych może ulec zmianie zależnie od aktualnych potrzeb i możliwości.W sytuacjach szczególnych zwoływane są nadzwyczajne, pilne posiedzenia Komisji.

 

Ad.4

 

W wolnych wnioskach pan Starosta poruszył kwestię poruszoną przez radnego Piotra Włodarczyka dotycząca organizacji przez OSP w Kluczborku szkoleń w szkołach z zakresu pierwszej pomocy. Jeżeli chodzi o strażaków nie ma problemu z takimi inicjatywami, nasi strażacy na przykład przeszkolili naszych pracowników  w zakresie pomocy przedmedycznej, kwestia jest taka, że strażacy odpowiedzą na jakąś inicjatywę. Radny Piotr Włodarczyk poinformował, że było to robione przy OSP , były podane dwa terminy i nie było grup docelowych, taka akcja miała miejsce w Dąbrowie Niemodlińskiej. Rady Norbert Waliczek poinformował, ze takie coś odbywa się na terenie naszego powiatu również. Radny Andrzej Olech stwierdził, ze radnemu chodzi o to, aby zrobić system szkoleń dla pewnych grup docelowych i to powiat byłby organizatorem, dobrze byłoby zrobić to na przykład w szkołach powiatowych, można do połączyć z różnego rodzaju imprezami organizowanymi przez powiat czy gminę, idea jest dobra. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że taka inicjatywa jest bardzo celowa, trzeba porozmawiać z dyrektorami szkół. Radny Norbert Waliczek poruszył kwestię zasad alarmowania ludności w sytuacjach awaryjnych. Radny stwierdził, że był świadkiem takiego alarmu, kiedy ludzie zupełnie nie reagowali. Radny stwierdził, ze należałoby w jakiś sposób dotrzeć do mieszkańców w tej kwestii, ważne jest, aby na dany rodzaj alarmu ludzie wiedzieli jak reagować. Obecnie nikt nie reaguje na ćwiczenia, na alarmy.

Radna Irena Kielar poruszyła kwestię szpitala powiatowego, oddziału wewnętrznego przede wszystkim oraz czy zatrudnieni będą w naszym szpitalu lekarze z Ukrainy.  Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że procedura zatrudniania lekarzy z Ukrainy w warunkach polskich jest bardzo długa i trudna, są to lekarze spoza UE i na chwilę obecną jest to niemożliwe, aczkolwiek będziemy starali się nad tym pracować.  Obecnie brakuje internistów  w całym kraju, jest to wina dziury pokoleniowej i systemu kształcenia, wszędzie brakuje lekarzy. W naszym szpitalu, nie będzie nikt interny zamykał czy ograniczał, obecnie lekarze są panami sytuacji, stawki są co raz większe, na koniec roku mieliśmy komplet lekarzy na kolejne 12 miesięcy, następnie w styczniu jeden z chirurgów poinformował, że od marca idzie pracować do Częstochow, jeden z internistów z Lublińca znalazł pracę w Lublińcu, znalezienie lekarza nie jest łatwą rzeczą, w tle są też kwestie płacowe, w Podstawowej Opiece Zdrowotnej ceny za godzinę pracy sięgają 100, 120 zł, my płacimy, obecnie mniej więcej 80 zł. za godzinę. Ponadto liczy się tez komfort pracy. Obecnie musimy znaleźć jeszcze jednego lekarza na obsadę w całości lub w części etatu, ponadto chcemy również zatrudnić lekarza na Izbie Przyjęć. W warunku szpitala zwłaszcza powiatowego nie ma szpitala bez interny, jest to bardzo ważne. Radna Irena Kielar zapytała czy nasz szpital może być w sieci szpitali. Pan Starosta odpowiedział, że izba przyjęć i SOR są osobno kontraktowane w szpitalach. Co do tworzenia sieci szpitali publicznych, wymóg ustawowy jest następujący : izba przyjęć lub szpitalny oddział ratunkowy oraz co najmniej dwa z czterech podstawowych oddziałów podstawowych. My mamy 5 oddziałów, nasz szpital wchodzi do sieci, nie ma znaczenia to, że szpital funkcjonuje jako spółka, jest szpitalem publicznym. Wszelkie wątpliwości rozwiała pani Wicewojewoda, oznajmiając w prasie, że wszystkie szpitale w publiczne w województwie wchodzą do sieci.

Pan Starosta poinformował, że za 3,5 lat , gdy wyjdą z rynku starsi lekarze, będzie problem jeszcze większy.Pan Starosta stwierdził, że są staże jeszcze nie obsadzone w naszym szpitalu, brakuje młodych lekarzy, szukamy młodych lekarzy, jednak jest to bardzo trudne. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że też miał dużo zapytań odnośnie szpitala, zapytał że w kluczborskim szpitalu lekarze nie chcą pracować, gdyż szpital nie może dobrze zapłacić lekarzom, gdyż spłaca raty leasingu. Pan Starosta odpowiedział, że to nie jest prawda. Pan Starosta stwierdził, że służba zdrowia jest bardzo drażliwą kwestią i bardzo nośną.  Pan Starosta dodał, że na internie obsadę mamy, trudniej jest uzupełnić skład na chirurgii. W Polsce statystycznie jest niecałe 4 tys. chirurgów ogólnych, z czego 50 % ma ponad 55 lat, więc nie będą mogli operować. Radny Andrzej Kosmala zapytał jaka jest rola w tej kwestii rady nadzorczej szpitala. Pan Starosta poinformował, że w radzie nadzorczej jest pan Marcin Pasternak w Warszawie, pan Łukasz Radwański i pan Marcin Wiecha, współpraca bieżąca jest ok. Radny Robert Waliczek stwierdził, ze ludzie zwracają się do radnych a radni często nie maja w tej kwestii wiedzy. Pan Starosta odpowiedział, że nie trzeba się nakręcać, problem ochrona zdrowia i szpital jest i będzie kwestią bardzo drażliwą.

 

Ad. 5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął   posiedzenie  komisji  Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu
            i Rozwoju Gospodarczego
         Andrzej Kosmala

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

 

  

Protokołowała

Katarzyna Hołdys