Protokół Nr 18/2016

 

 

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska, Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 25 października 2016 r.

 

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Działaność Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Byczynie.
3.Działalność Centrum Integracji Społecznej w Polanowicach.

4.Analiza materiałów na XXIV sesję.

5.Wolne wnioski.

                6.Zamknięcie posiedzenia.


Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3.      Kinga Bogusławska- Pracownik  Byczyńskiego Inkubatora Gospodarki Społecznej,

4.      Marcin Juszczyk-Kierownik Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Byczynie,

5.    Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i   Promocji Zdrowia.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.         

 

Ad.2

Pan Marcin Juszczyk - Kierownik Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Byczynie przedstawił krótką prezentację dotycząca działalności Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej w Byczynie, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Marcin Juszczyk poinformował, że powiat kluczborski jest partnerem wsparcia ekonomii społecznej w Byczynie. Obecnie projekt jest efektem 10 lat pracy w ekonomii społecznej w Byczynie. Kwota dofinansowania wynosi około 3 mln. zł. , kwota jest wysoka gdyż są w niej zawarte również dotacje. Pan Marcin Juszczyk poinformował, ze jest już sporo grup inicjatywnych z pobliskich powiatów za wyjątkiem powiatu namysłowskiego, gdzie pozyskanie takich grup jest bardzo trudne. Pan Marcin Juszczyk dodał, że kwota dotacji wynosi do 20 tys. zł na jedna osobę, maksymalnie sześć osób do jednego podmiotu, czyli około 120 tys. zł. jest to takie wsparcie na start dla osób, które chcą tworzyć nowe podmioty typu stowarzyszenia, spółdzielnie socjalne, fundacje. W Polsce jest 1400 tego typu spółdzielni socjalnych, spółdzielnia w Byczynie była jedna z pierwszych w kraju.

Pierwszy raz będzie możliwość sięgnięcia przez podmioty ekonomii społecznej po dotacje inwestycyjne, czyli dotacje również na rozwój nie tylko na rozpoczęcie działalności.

Kolejno głos zabrała pani Kinga Bogusławska – przedstawicielka Byczyńskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, która przedstawiła krótką prezentacje dotyczącą działalności Byczyńskiego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej dla subregionu północnego.        
Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.    

 

Ad.3

Kolejno głos zabrała pani Wioletta Kardas-Dyrektorka Centrum Integracji Społecznej w Polanowicach. Pani Dyrektor przedstawiła krótka historię Centrum Integracji Społecznej  w Polanowicach. Głównym celem działalności placówki jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem, wykluczonych oraz ich najbliższego otoczenia. Podopiecznym mogą zostać osoby niepełnosprawne, uzależnione, nieprzystosowane społecznie, wychodzące z zakładów karnych, długotrwale bezrobotne.

Uczestnictwo w Centrum opiera się na: okresie próbnym – 1 rok, Indywidualnym Programie zatrudnienia Socjalnego na okres max. 18 miesięcy, świadczenie integracyjne w wysokości 100% zasiłku dla osób bezrobotnych, refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy, premia motywacyjna, 1 posiłek dziennie, ekwiwalent za pranie i używanie odzieży roboczej.

Finansowanie Centrum opiera się na dochodzie własnym netto, dotacji z Urzędu Miejskiego, świadczeniach integracyjnych z Powiatowego Urzędu Pracy.  Stawkę obliczona na uczestnika burmistrzowie gmin ościennych wpłacają na każdego uczestnika. Każda osoba podpisuje najpierw kontrakt na okres próbny. Jest to forma zatrudnienia socjalnego, polegająca na współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, Powiatowym urzędem Pracy. Ustawa obliguje do zaspokojenia jednego posiłku dla każdego uczestnika. Dofinansowanie polega na dotacji z gminy Byczyna, dochodach własnych, dotacji, świadczeniach integracyjnych z Powiatowego Urzędu Pracy. Od 2016 roku Centrum jest jednostka budżetowa gminy Byczyna, co daje komfort pracy.

Uczestnicy Centrum prowadza następujące warsztaty: warsztat rękodzieła artystycznego, pielęgnacji terenów zielonych i obsługa PSZPK, warsztat porządkowy  i obsługa targowiska, warsztat gospodarstwa domowego, warsztat stolarski i warsztat gońców.Centrum współpracuje również  z sołectwami poprzez oddelegowywanie uczestników Centrum do realizacji Indywidualnego Programu Zatrudnienia Socjalnego w świetlicach wiejskich.  Ważnym elementem reintegracji społecznej CISPOL-u są zajęcia o charakterze integracyjnym.  Pracownicy Centrum przygotowują corocznie paczki świąteczne dla uczestników i ich dzieci, organizują zabawę mikołajkową dla dzieci uczestników, śniadanie wielkanocne, ogniska integracyjne oraz wieczerzę wigilijną dla pracowników i uczestników.           
Cispol był realizatorem projektów unijnych: ,,Nowe Perspektywy”,  „Potrafisz”, „Od CIS-u do Spółdzielni Socjalnej”, „Twoje Życie Nasza Wspólna Sprawa”.

Wszyscy uczestnicy warsztatów i kursów zostali objęci szkoleniem BHP, badaniami lekarskimi, wyposażeni w ubrania robocze. Uczestnicy warsztatów otrzymywali stypendium unijne w wysokości najniższej krajowej, a uczestnicy kursów i szkoleń stypendium godzinowe, zwroty kosztów dojazdu oraz wyżywienie w czasie trwania kursu.

Pani Wioletta Kardas poinformowała, że Centrum działa już od 12 lat i gdyby nie współpraca instytucjonalna pomiędzy Urzędem Pracy, gminami i powiatem, policją, kuratorami, ośrodkami opieki społecznej.

Głos zabrał pan Starosta, który podziękował za pozytywne wypowiedzi odnośnie Powiatowego Urzędu Pracy i powiatu, współpraca jest na bardzo dobrym poziomie.
Pan Starosta zwrócił uwagę na fakt, ze PUP realizuje swoje statutowe zadania, wymaga to wysiłku i wiedzy. Cispol jest wszędzie, na każdej imprezie, utrzymuje tereny zielone, sprząta codziennie rynek, roznosi pocztę na terenie gminy Byczyna i wykonuje szereg innych zadań. W tej skali za te pieniądze nie można tego taniej robić. Radna Wioletta Kardas poinformowała, że na dzień dzisiejszy jest 36 podopiecznych. Pan Starosta dodał, że dla gminy jest to atrakcyjne rozwiązanie. Pan Starosta przypomniał, że miejsce w którym mieści się CISPOL jest pozostałością po dawnym zespole szkół w Polanowicach, w porozumieniu z gminą Byczyna nieruchomość ta sukcesyjne była przekazana gminie Byczyna, dzięki temu w tej chwili wygląda tu tak jak wygląda. 

Pan Starosta przypomniał, ze dwa tygodnie temu odbył się spotkanie zorganizowane przez marszałka województwa związane z realizacją OWSS w ramach czterech powiatów, na chwilę obecną jest około dwa tygodnie opóźnienia. Pan Starosta przypomniał, ze w ramach niecałych  4 mln. zł. nasz Inkubator będzie miał około 331 tys. zł. podzielone na 2016, 2017, 2018, powiat jest partnerem odpowiedzialnym za szkolenia nowych podmiotów. Każdy z partnerów jest zainteresowany tym, aby jak największa ilość tych podmiotów powstała, nabór został już ogłoszony.

Prezentacja dotycząca działalności CISPOL stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał na XXIV sesję: w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, zmiany  Uchwały   Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok, w sprawie przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2019, w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Dotacja-Firma-Sukces. Wsparcie dla przedsiębiorczych!”, w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020, odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panem Andrzejem Butrą. Informacji Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2014/2015. Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od  14.09.2016 r. do 7.10.2016 r.

W projekcie zmiany uchwały budżetowej na 2016 rok wprowadza się zmiany w Uchwale Nr XV/109/2015 z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2016 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zmniejszenieplanowanych dochodów o kwotę 1.922.255 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 56.630 zł; zmniejszenie dochodów majątkowych w kwocie 1.978.885 zł. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 1.922.255 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 56.630 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 1.978.885 zł. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodnicząca Komisji oświaty przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że wprowadza się do realizacji projekt dotacja-firma-sukces a co za tym idzie wprowadzamy do uchwały środki finansowe. Całość projektu to około 4 mln. zł., całość projektu jest na lata 2017, 2018.

Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie , zmiany  Uchwały   Nr XVIII/135/2016  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych.

W związku z powstałymi oszczędnościami na programie ortopedycznym oraz sporcie, kulturze, rekreacji i turystyce natomiast dużym zapotrzebowaniem na dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, tłumacza języka migowego oraz likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych konieczne jest przesunięcie środków z programu ortopedycznego w kwocie 20 000,00 zł oraz ze sportu kultury rekreacji i turystyki w kwocie 4 558,00 zł z przeznaczeniem na: turnusy rehabilitacyjne – 17 158,00 złł., tłumacza języka migowego – 400,00 zł, likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych – 7000,00 zl. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia  Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2019.  Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2019 został przygotowany jako  element lokalnej polityki społecznej. Stanowi uszczegółowienie rozwiązań zawartych w Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020 przyjętej Uchwałą Nr XI/77/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 września 2011r. Podstawę do jego opracowania stanowi art.180 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2019 zawiera kierunki działań zmierzających do tworzenia warunków dla rozwoju rodziny i opieki nad dzieckiem, szczególnie tych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Dotacja-Firma-Sukces. Wsparcie dla przedsiębiorczych!”, w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020.  Odpowiadając na ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego nabór wniosków o dofinasowanie w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 Powiat Kluczborski złożył projekt pn.: „Dotacja-Firma-Sukces. Wsparcie dla przedsiębiorczych!”. W dniu 3 października 2016 r. Zarząd Województwa Opolskiego w drodze uchwały nr 2709/2016, zatwierdził wyniki oceny projektów złożonych w trybie konkursowym w ramach I naboru do działania 7.3 Konkurencyjny rynek pracy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. W wyniku pozytywnej oceny, po uprzednio przeprowadzonych negocjacjach, dofinansowany zostanie projekt złożony przez Powiat Kluczborski w kwocie 4 478 710,75 zł . Wydatki ogółem w projekcie wyniosą 4 535 485,00 zł. Celem głównym projektu jest stworzenie 100 trwałych miejsc pracy (firm). Realizacja celu nastąpi poprzez pomoc bezzwrotną (dotacje) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz doradztwo i szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, a także wsparcie pomostowe podstawowe i przedłużone. Realizatorem projektu będzie Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości. Okres merytorycznej realizacji projektu wg. wniosku o dofinansowanie: 01.01.2017 – 31.12.2018. Obecnie trwają rozmowy z Instytucją Pośredniczącą II st. nad przyśpieszeniem realizacji projektu od 1.12.2016.  Pan Starosta stwierdził, że chce wystąpić o środki w tym roku otrzymać transzę jeszcze w tym roku, aby nie odsuwać tego w czasie, gdyż mamy bardzo dużą kwotę do zrealizowania w roku 2017. Radny Piotr Włodarczyk zapytał ile procent przedsiębiorców przetrwa więcej jak rok oraz na jaki okres będzie dofinansowanie. Pan Starosta odpowiedział, że jest to dotacja bezzwrotna jednorazowa z sześciomiesięcznym świadczeniem pomostowym. Radny Piotr Włodarczyk zapytał jaki jest procent tych firm, które przetrwają ten okres. Pan Starosta odpowiedział, że łącznie zostało zarejestrowanych około 37 mikroprzedsiębiorców,  łącznie pracę znalazło około 56 osób od kwietnia 2012 roku do dnia dzisiejszego, jeden lub dwa podmioty wyrejestrowały działalność, reszta jest na rynku. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że ważne jest też to, że w Inkubatorze lokal jest za darmo do dyspozycji przedsiębiorców przez określony czas, dla prowadzącego działalność gospodarczą,  zwłaszcza na jej początku jest to bardzo ważne.
Pan Starosta stwierdził, że udzielana jest cała pomoc prawna przez pracowników Inkubatora przy zakładaniu działalności gospodarczej.

Pan Starosta poinformował, że na sesji udzieli konkretnej odpowiedzi ile jak procentowo to zagadnienie wygląda. Radna Irena Kielar zapytała ile jest pustych lokali do wynajęcia na ulicy Sienkiewicza i na ulicy  Moniuszki. Pan Starosta odpowiedział, że w budynku na ulicy Sienkiewicza nie ma w ogóle wolnych lokali, w obiekcie przy  ulicy Moniuszki są dwa wolne lokale.   Pan Starosta poinformował, ze w przyszłym roku kończy się czteroletni okres w Inkubatorze na Sienkiewicza.       
Radni nie wnieśli więcej zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodnicząca Komisji Oświaty przedstawiła projekt uchwały w sprawie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panem Andrzejem Butrą.

Pan Starosta stwierdził, że pan Andrzej Butra został już zwolniony ze swojej funkcji pomimo braku zgody na to przez Rade Powiatu. Radna Irena Kielar stwierdziła, że jest to bardzo niedobrze, gdyż pan Andrzej Butra jest osobą kompetentną i  wykształconą w tym kierunku,  jeżeli chodzi o sprawy rolnictwa, wyrzucenie go w związku ze zmianą władzy jest skandaliczne. 

Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który stwierdził, że dziewięć lat temu też został zwolniony ze swojej funkcji jak zmieniała się władza w Polsce, minister rolnictwa zwrócił się do radnych z wnioskiem,  dziewięć lat temu tego nie było. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że są takie a nie inne czynniki, proces przejmowania władzy dziewięć lat temu wyglądał o wiele gorzej. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że szanuje radnego Andrzeja Butrę i dlatego też na poprzedniej sesji głosował za niepodjęciem uchwały w sprawie odwołania radnego Andrzeja Butry ze stanowiska dyrektora Opolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że jest to naganne,  jednak dziewięć lat temu było o wiele gorzej. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że pan minister wysyłając pismo z prośbą o wyrażenia zgody przez rade powiatu w powyższej sprawie zachowuje się kulturalnie.

Pan Starosta stwierdził, że sprawa nie jest oczywista, jednak przepisy są jasne, nie wolno zwolnić radnego bez zgody rady, minister rolnictwa zrobił to, gdyż Sejm wcześniej uchwalił ustawę, która zawiera delegację do wymiany osób zarządzających i na podstawie tego pan minister może to zrobić. Pan Starosta dodał, że z orzecznictwa wynika, że pierwsza uchwała musi być zgodna z wnioskiem złożonym przez pana ministra, uchwała nie została podjęta przez radę, aby zachować procedurę trzeba przedstawić projekt kolejnej uchwały, w sprawie odmowy wyrażenia zgody na odwołanie ze stanowiska pana Andrzeja Butry i taki też projekt uchwały jest w materiałach na sesję. Tego wymaga procedura, pan minister nie poczekał na uchwałę rady i  zwolnił pana Andrzeja Butrę, dlatego też udał się on już  do sądu pracy.
Pan Starosta dodał, że nie zgadza się z opinią, że ludzie związani z PIS-em przy zmianie władzy byli wyrzucani, zmiana na kierowniczych stanowiskach odbywa się jak za każdym razem, jednak wielu ludzi na niższych stanowiskach pozostało w instytucjach przez kolejne osiem lat, PIS w bieżącej kadencji wprowadził nowe standardy, i je kiedyś odbierze,  wcześniej czy później, i nie chodzi o dyrektorów tylko o zwykłych pracowników.

Radny Piotr Włodarczyk zaprzeczył, aby taka sytuacja miała miejsce. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że sam został zwolniony w czasie zmiany władzy w bardzo nieprzyjemny sposób. 

Radni 13 głosami za przy 1 głosie wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z panem Andrzejem Butrą.

Kolejno Przewodnicząca Komisji Oświaty przedstawiła Informację Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2014/2015. Radna Wioletta Kardas podziękowała za szczegółowe i przystępnie napisane sprawozdanie. Głos zabrała radna Irena Kielar i stwierdziła, że sprawozdanie jest przygotowane bardzo dobrze i konkretnie, jednak brak wniosków z analiz i z osiągnięć w olimpiadach w odniesieniu do poszczególnych nauczycieli, którzy za te osiągnięcia odpowiadają.

Radna Celina Zając stwierdziła, ze to dyrektor szkoły ma obowiązek podać nauczycieli odnoszących sukcesy jeżeli chodzi o udział uczniów w olimpiadach.

Radna Irena Kielar poruszyła jeszcze kwestie planowanej zmiany przepisów oświatowych i stwierdziła, że proponowane zmiany nie są dobre.

Radna Irena Kielar zaproponowała podjęcie stanowiska przez Radę Powiatu w sprawie planowanych przez rząd zmianach w oświacie w związku przygotowywaną zmianą ustawy oświatowej.

Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że obiekcje jeżeli chodzi o zmianę przepisów oświatowych w gminach są bardzo zasadne.  Pan Starosta dodał, że jest prawie  listopad, wciąż nie ma ustawy, do 17 lutego 2017 r. gminy maja mieć przyjęte  jako prawo miejscowe nowe obwody szkolne, ciężko to będzie zrobić jak nie ma jeszcze gotowych przepisów, należałoby poczekać z ustawą, aby porządnie ją przygotować i ewentualnie zacząć reformować w przyszłym roku i  w tym znaczeniu tego rodzaju stanowisko jest jak najbardziej zasadne.           

Głos zabrała pani Rozalia Słoniowska- Naczelniczka Wydziału Edukacji i Sportu stwierdziła, że proces planowania kierunków kształcenia robi się z rocznym wyprzedzeniem, w momencie kiedy nie ma regulacji prawnych trudno jest cokolwiek planować, w tej chwili jesteśmy również uzależnienie od Kuratora Oświaty, czego wcześniej nie było.

Przewodnicząca Komisji Oświaty przystąpiła do głosowania nad wnioskiem radnej Ireny Kielar w sprawie  planowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian w systemie oświaty. Radni 13 głosami za przy 1 głosie przeciw wystąpili z powyższym wnioskiem. Projekt stanowiska w powyższej sprawie zostanie przekazany pod obrady Rady Powiatu na najbliższej sesji.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie z działalności zarządu do którego radni nie wnieśli zapytań.

 

Ad.5

 

Pan Starosta stwierdził, ze dobrym pomysłem jest zwoływanie wspólnych posiedzeń raz na jakiś czas.

Radny Piotr Włodarczyk przeprosił Radę za uniesienie się i stwierdził, że sytuacja sprzed 9 lat wciąż budzi emocje w świetle dzisiejszej sytuacji.

Stowarzyszenie popierania zaradności życiowej, rozwoju przedsiębiorczości oraz pomocy wzajemnej, które prowadzi m.in.  grupę wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, w tym roku  stowarzyszenie prowadzi akcję pomocy dla dzieci z zespołem retta, w ramach której sprzedawane są m.in. sprzedaż koszulek, dochód ze sprzedaży przeznaczony jest na zakup urządzenia przeznaczonego do porozumiewania się chorujących dzieci.

Pani Wioletta Kardas poinformowała, że każdego dnia średnio rodzi się 17 dziewczynek z tą choroba, w naszym powiecie są dwie takie dziewczynki, jedna w Byczynie, druga
w Biadaczu.

Radna Irena Kielar zachęciła do zakupu cegiełek dla ZSP Nr 1 w Kluczborku. Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.




 

 

Przewodnicząca komisji

 

Wioletta Kardas

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia  i Bezpieczeństwa Publicznego

Norbert Waliczek

 

     Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

         Kazimierz Morawiec

 

Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego

Andrzej Kosmala

 

 



 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys