Protokół Nr XI/2003

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 16 października 2003r.

 

 

Sesję Rady Powiatu otworzył o godzinie 1100 Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych i stwierdził, że obrady
w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 17.

Następnie Przewodniczący przedstawił radnym porządek obrad w dniu dzisiejszym.

Do przedstawionego porządku sesji nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W głosowaniu wzięło udział 16 radnych.

Radni przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z X sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r.,

b/ przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu,

c/ planu rzeczowo-finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej

ZOZ w Kluczborku,

d/ zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego,

e/ zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,

f/ założenia Technikum dla Dorosłych i włączenia go w skład Zespołu Szkół

Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach,

g/ nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,

h/ odrzucenia skargi Pana Ireneusza Ślicznego na Starostę Kluczborskiego dotyczącej
nie rozpatrzenia wniosku o wyrażenie zgody na zalesienie działek w ustawowym terminie,

i/ utworzenia Spółki Akcyjnej.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

 

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z X sesji Rady Powiatu
z dnia 28 sierpnia 2003r. Do protokołu radni nie wnieśli uwag jednogłośnie 16 głosami
go zatwierdzając.

Przewodniczący Rady ponadto poinformował zebranych, że w dniu dzisiejszym przypada XXV –lecie Pontyfikatu Papieża Polaka Jana Pawła II. W związku z powyższym Przewodniczący zaproponował, aby z tej okazji wystosować list gratulacyjny dla
Ojca Świętego od całej Rady Powiatu w Kluczborku.

 

 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy sprzęt rehabilitacyjny, który posiada Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Wołczynie mógłby być również wykorzystany dla ludności z okolic Wołczyna oraz kiedy przewidziane jest ostateczne uruchomienie windy w tamtejszym ZOL-u.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian
w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok.

Powyższe zmiany w projekcie uchwały obejmują:
- zwiększenie planu dochodów budżetu powiatu o kwotę 150.014.00,-zł,

  • zwiększenie planu wydatków budżetu powiatu o kwotę 150.014.00,-zł,
  • zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2003 rok,
  • przeniesienia środków finansowych po stronie wydatków w ramach jednego działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej,
  • zmiany w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2003 roku,
  • zmiany w planie przychodów i wydatków środków specjalnych,
  • zwiększenie przychodów gospodarstwa pomocniczego o kwotę 22.751.00,-zł,
  • zmiany w planie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  • zmiany w planie wydatków i rozchodów budżetowych.

Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań.
W związku z tym Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt pod głosowanie.

W obecności 16 radnych przystąpiono do głosowania Rada Powiatu 15 głosami za,
przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących podjęła uchwałę Nr XI/76/2003.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

 

Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu. Dodatek ten jest przyznawany przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Starosta Kluczborski miał przyznany dodatek specjalny w wysokości 40% na okres od 14 listopada 2002r do 13 listopada 2003r. /uchwała
Nr III/18/2002 Rady Powiatu z dnia 30 grudnia 2002r/. W związku z powyższym przygotowany został projekt niniejszej uchwały.

Radny Leszek Krzyżanowski wystąpił z wnioskiem, aby dodatek powyższy był obniżony do wysokości 20% . Radny uzasadnił swój wniosek trudną sytuacją finansową w oświacie
i zdrowiu. Przewodniczący Rady poddał powyższy wniosek pod głosowanie w wyniku którego wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego został odrzucony

/za wnioskiem głosowało 3 radnych, przeciw 12, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się/ czyli wysokość dodatku pozostaje w niezmienionej wysokości 40%.

Ponadto radny Adam Martyniszyn zawnioskował, aby zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich dodatek specjalny dla Przewodniczącego Zarządu przyznany został na okres do 16.11.2004r. Wniosek radnego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie. W obecności 15 radnych za wnioskiem opowiedziało się 3 radnych, przeciw było 12, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. W związku z powyższym wniosek radnego o przyznanie dodatku na okres do 16.11.2004r /czyli na rok/ został większością głosów przeciw odrzucony.

W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni 12 głosami za, 3 głosami przeciw oraz przy braku głosów wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XI/77/2003 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie planu rzeczowo-finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku

na 2003r.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił Dyrekcję SPZOZ w Kluczborku o wyjaśnienie następujących spraw:

a/ co wchodzi w skład dozoru mienia,

b/ podróże służbowe /z wyszczególnieniem osób korzystających/,

c/ jaki zakres obejmują usługi łączności.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że w chwili obecnej nie jest przygotowany na udzielenie wyczerpującej odpowiedzi i w związku z tym zobowiązał się do przygotowania jej na piśmie.

Ponadto Z-ca Dyrektora pokrótce wyjaśnił, że pod dozór mienia należą pracownicy porządkowi szpitala oraz pracownicy portierni.

Pani Dyrektor SPZOZ wyjaśniła także, że w podróżach służbowych zawarte są delegacje dyrekcji i szkolenia pracowników bezpośrednio związane z ich pracą.

Pani Dyrektor zapewniła również, że nikt poza Dyrektorem i Z-cą Dyrektora nie posiada służbowych telefonów komórkowych jak również nie ma z tego tytułu nadużyć,
gdyż rachunki za rozmowy telefoniczne spadły z 20.000,-zł na 6.000,-zł miesięcznie.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał również, co stało się ze środkami pobieranymi przez firmę ,,Gwarant” za wjazd samochodów na teren szpitala.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że z powyższych środków finansowych zakupiona została siatka ogrodzeniowa.

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że w poprzedniej kadencji ustalono, iż wpłaty z tego tytułu przeznaczone będą na funkcjonowanie szpitala. Radny uważa także, że z delegacjami służbowymi też nie jest do końca nic wyjaśnione ponieważ poprzedni Dyrektor dopuścił się ogromnych nadużyć w tej dziedzinie.

Kolejno głos zabrała Główna Księgowa SPZOZ, która stwierdziła, że plan rzeczowo-finansowy sporządzony był przez poprzednią księgową i trudno pod koniec roku wprowadzać jakiekolwiek zmiany w nim. Ponadto Główna Księgowa oświadczyła, że zostały poczynione kroki oszczędnościowe w kierunku podróży służbowych jak i również rozmów telefonicznych.

Zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego środki pochodzące z oszczędności powinny być przeznaczone na szpital. Innych zapytań nie wniesiono.

W związku z powyższym w obecności 16 radnych Rada Powiatu w Kluczborku
14 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się i 1 głosie przeciw podjęła uchwałę
Nr XI/78/2003 w sprawie planu rzeczowo-finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku na 2003 rok.

 

 

 

Do punktu 3 d porządku obrad

 

Następnym projektem uchwały z jakim Przewodniczący Rady zapoznał zebranych był projekt w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.

Projekt powyższy został przygotowany w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego przy Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Dyrekcja DPS zwróciła się z prośbą
o wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości będących w dotychczasowym zarządzie placówki. Ponadto w wyniku podziału wyodrębniono działki nr 93/7 oraz działkę nr 93/6.

Do sprzedaży przeznaczona została także nieruchomość położona w Polanowicach gmina Byczyna, będąca w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowicach.

Nieruchomość tą stanowi budynek, który był wykorzystywany przez szkołę do celów dydaktycznych.

Radny Leszek Krzyżanowski zabierając głos stwierdził, że po raz kolejny doprowadza się do zbywania nieruchomości, które po wejściu do Unii Europejskiej będą posiadały wyższą wartość.

Skarbnik wyjaśniając poinformował, że nieruchomości powyższe przeznaczone zostały do zbycia z tego względu na to, że przynosiły one jedynie straty dla Starostwa Powiatowego.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Rady Powiatu poddał powyższy projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania 14 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi się i przy braku głosów przeciw Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XI/79/2003 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3 e porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznał zebranych Przewodniczący Rady był projekt w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

Nieruchomość powyższa zabudowana jest budynkiem Pogotowia Ratunkowego, które
z dniem 1 października 2003r. zostało przeniesione na teren szpitala.
Przeniesienie powyższe miało związek z trudną sytuacją ekonomiczną SPZOZ w Kluczborku.

W związku z powyższym radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy budynku nie można
w takim wypadku wydzierżawić, aby przynosił stałe dochody.

Skarbnik wyjaśnił, że w przypadku tak małych pomieszczeń nie można mówić
o dzierżawieniu ich na okres wieloletni. Radni do w/w projektu nie wnieśli więcej zapytań.

W obecności 16 radnych, 14 głosami za, 1 wstrzymującym się i 1 przeciw Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XI/80/2003 w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

 

Radni zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie założenia Technikum dla Dorosłych i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.

Utworzenie nowego typu szkoły dla dorosłych w ramach istniejącego Centrum Kształcenia Ustawicznego umożliwi podnoszenie poziomu wykształcenia społeczności lokalnej oraz wzbogacenia oferty kształcenia dorosłych.

Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał
go pod głosowanie. W drodze głosowania 16 głosami za, przy braku głosów przeciw

i wstrzymujących się Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XI/81/2003.

 

Do punktu 3 g porządku obrad

 

Następny projekt jaki przedstawił Przewodniczący Rady wszystkim zebranym był projekt
w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku.

Z wnioskiem o nadanie imienia Marii Skłodowskiej-Curie Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku wystąpiła do organu prowadzącego Rada Szkoły.

Uzasadnieniem do w/w projektu jest to, że szkoła od wielu lat podtrzymuje tradycje związane

z imieniem Marii Skłodowskiej-Curie m.in. gromadziła materiały o życiu i pracy patronki, nawiązywała kontakty z Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, szkoła posiada logo związane z wizerunkiem wybitnej Polki. Do projektu nie wniesiono uwag.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Powiatu 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęła uchwałę
Nr XI/82/2003 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3 h porządku obrad

 

Przewodniczący Rady Powiatu zapoznał zebranych z kolejnym projektem uchwały w sprawie odrzucenia skargi Pana Ireneusza Ślicznego na Starostę Kluczborskiego dotyczącej nie rozpatrzenia wniosku o wyrażenie zgody na zalesienie działek w ustawowym terminie.

Radny Leszek Krzyżanowski zapytał Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej czy Pan Ireneusz Śliczny był zaproszony na posiedzenie w/w komisji , gdy sprawa była rozpatrywana. Przewodniczący Komisji odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że Pan Śliczny nie został poproszony na posiedzenie .

Ponadto radny Leszek Krzyżanowski zapytał czy oprócz członków Komisji Rewizyjnej, która rozpatrywała przedmiotową sprawę, ktoś z radnych zainteresował się powyższą skargą. Przewodniczący Rady stwierdził, że komisja rozpatrywała powyższą sprawę na podstawie pisemnie złożonej skargi.

Radny podziękował Przewodniczącemu Rady za wypowiedź.

Radny Leszek Krzyżanowski ponadto poinformował zebranych, że osobiście skontaktował się z Panem Ślicznym i po przeprowadzonej analizie uważa, że skarga jest zasadna.

Radny poinformował, że Pan Śliczny złożył wniosek o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia /działki nr 290/1 i nr 280/1/, położonych we wsi Wąsice ,
gmina Wołczyn . Rada Miejska w Wołczynie po zapoznaniu się wydała pozwolenie na zalesienie w/w działek. Następnie radny zapytał dlaczego więc wyrażona zgoda została wycofana.

Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa wyjaśnił, że po zmianie ustawy przepisy wymagały ujęcia w/w w planie zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Wąsice, a takiego ujęcia w planie Pan Śliczny nie posiadał .

W związku z powyższym radny stwierdził, że zaszła w tym wypadku jakaś nieprawidłowość . Radny stwierdził ponadto, że zostały także przekroczone terminy i jeśli Rada Powiatu odrzuci niniejszą skargę to skarżący będzie odwoływał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Pan Starosta wyjaśnił, że powyższy wniosek w myśl ustawy z dnia 14 lutego 2003r. wprowadzającej zmiany w ustawie z dnia 8 czerwca 2001r. i dokonaniu zmian m.in. w art.3, który wchodzi w życie z dniem 18 marca 2003r. z mocą od dnia 31 stycznia 2003r. winien być rozpatrzony od nowa. Ponadto Starosta wyjaśnił, że właściciel działek również nie spełniał innych warunków, które są konieczne do zalesienia gruntu rolnego.

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że powyższy wniosek winien być rozpatrzony
w terminie 30 dni, a był rozpatrywany w ciągu 90 dni.

Po raz kolejny wyjaśnień udzielił Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska
i Leśnictwa, który poinformował, że postępowanie wobec wniosku Pana Ireneusza Ślicznego było uzależnione od zajęcia stanowiska przez inne instytucje, a także zmiany w obowiązującym ustawodawstwie. Dlatego też powyższy wniosek musiał być rozpatrywany wg. nowej ustawy od początku. Innych zapytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie.

W obecności 16 radnych za przyjęciem głosowało 13, przeciw 3, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. W związku z powyższym podjęto uchwałę Nr XI/83/2003 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3 i porządku obrad

 

Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie utworzenia spółki akcyjnej.

Powyższy projekt uchwały został przygotowany w związku z coraz trudniejszą i pogarszającą się sytuacją w SPZOZ w Kluczborku, dla którego organem założycielskim jest Rada Powiatu.

Podstawą do podjęcia takich działań jest zła kondycja finansowa SPZOZ-u powodująca praktycznie utratę przez jednostkę samodzielności ekonomicznej.

Kolejno Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu zaproszonej na dzisiejsze obrady

Pani dr Barbarze Skop –Prezes Zarządu Firmy Konsultingowej Grupa Zarządzająca HBS Spółka z.o.o.

Pani dr Skop przedstawiła prezentację planowanej koncepcji prywatyzacji połączonej
z procesem tzw. transformacji w SPZOZ w Kluczborku.

Poinformowała, że podjęto działania zmierzające do utworzenia spółki akcyjnej działającej na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Zatem proponowane przekształcenie zmierzać będzie do utworzenia Powiatowego Centrum Zdrowia w formie spółki akcyjnej.

Pani B.Skop stwierdziła po dogłębnej analizie sytuacji, że sytuacja finansowa szpitala jest bardzo trudna, podobnie jak i większości jednostek ZOZ w całej Polsce.
Na taką sytuację złożyły się następujące przyczyny:

-niejednolity system zawierania kontraktów przez Kasy Chorych,

-brak skutecznych mechanizmów zarządzania finansami w zakładach,

-brak faktycznej odpowiedzialności SPZOZ za powstanie zobowiązań,

-zmniejszenie ilości i cen świadczeń kontraktowanych przez Kasy Chorych, które wciąż

ograniczały wydatki, zgodnie z zasadą samofinansowania ubezpieczenia zdrowotnego, realizowaną poprzez równoważenie kosztów z przychodami i zaciągnięciem zobowiązań wobec świadczeniodawców finansowych w granicach planów finansowych Kas Chorych.

Powyższa sytuacja powodowała narastanie zadłużenia w SPZOZ, które świadcząc usługi medyczne nie otrzymywało zwrotu kosztów za wyświadczoną usługę.
Taka sytuacja doprowadziła do tego, że ZOZ-y zmuszone były do udzielania świadczeń niezależnie od wartości kontraktów. W wyniku tego zakłady te ponosiły koszty, które nie znajdowały pokrycia w Kasach Chorych i budżecie państwa,

-realny spadek w latach 1999-2002 poziomu finansowania służby zdrowia wyrażający się zmniejszeniem nakładów na ochronę zdrowia ze środków publicznych,

-niedofinansowanie zakładów wymuszało ponadto przeznaczanie uzyskanych przychodów
na zaspokojenie działalności bieżącej. W wyniku niedofinansowania brak było możliwości
zakupu sprzętu. Zły stan budynków szpitalnych oraz nadmierna eksploatacja sprzętu spowodowała dekapitalizację bazy sprzętowej i ponoszenie znacznych kosztów związanych
z naprawą lub odnowieniem,

-obciążenie z tytułu podatku od nieruchomości,

-brak wystarczających środków finansowych na realizację obligatoryjnej podwyżki wynagrodzeń za rok 2001 i 2002, wynikającej z ustawy z dnia 22 grudnia 2000r. o zmianie ustawy z dnia 16 grudnia 1994r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zgodnie z którą zakłady opieki zdrowotnej zobligowane zostały do wypłaty
w 2001r. pracownikom podwyżki w wysokości ,,203,-zł” . Główną przyczyną nie wykonania ustawowo nałożonych zobowiązań jest brak środków finansowych na jej realizację.

Większość zakładów po zrealizowaniu w/w podwyżki popadła w ogromne zadłużenie,
co poniekąd stało się przyczyną utraty płynności finansowej,

-ograniczenia prawne jednostek samorządu terytorialnego w zakresie udzielania pomocy finansowej zakładom, których są organami założycielskimi /art.55 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wymienia określone cele, na które zakłady opieki zdrowotnej mogą dostawać dotacje od organów założycielskich, wśród których nie ma możliwości przekazywania dotacji na działalność bieżącą/.

Zdaniem Pani Skop ZOZ w Kluczborku nie ma szans na przetrwanie bez podjęcia drastycznych decyzji w zakresie ograniczenia kosztów i zrównoważenia ich z przychodami jednakże uzyskanie pozytywnego bilansu nie rozwiąże automatycznie sprawy narosłego zadłużenia.

Jedyną szansą zdaniem Pani Skop na realne rozwiązanie problemów ZOZ-u jest podjęcie działań w trzech płaszczyznach:

-zbilansowanie przychodów z kosztami,

-zmiana struktury podmiotowej i własnościowej,

-zredukowanie , zrestrukturyzowanie, umorzenie, a kolejno rozłożenie w czasie spłaty pozostałego zadłużenia.

W związku z powyższym proponuje się kilka etapów postępowania:

A/Wypracowanie strategii zrównoważenia bieżących przychodów z kosztami oraz wpływów z wydatkami, poprzez:

  • zredukowanie kosztów, głównie kosztów pracy,
  • wyłączenie z aktywów szpitala zbędnego majątku, dokonując jego sprzedaży lub oddania do dyspozycji Powiatu,
  • opracowanie strategii uzyskiwania przychodów innych niż NFZ /komercyjnych/
  • pozyskanie przychodów jak najmniejszym kosztem,
  • zweryfikowanie struktury organizacyjnej szpitala w powiązaniu z systemem motywacyjnym, , utworzenie wewnętrznych jednostek samobilansujących,
  • nawiązanie współpracy z innymi jednostkami ZOZ na zasadach wzajemnego bilansowania usług w celu poprawy efektywności prowadzonej działalności.

B/Aktualna analiza stanu zadłużenia szpitala, oszacowanie stanu zadłużenia wraz z należnymi odsetkami na dzień 31.12.2003r. Wypracowanie rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zadłużenia w postaci umorzeń, odroczenia płatności w czasie oraz wskazania możliwych źródeł tej spłaty.

C/Przygotowanie strategii zmian strukturalno-własnościowych w oparciu o wnioski wypracowane podczas realizacji etapu A i B.

Ponadto Pani Skop przedstawiła koncepcję jaką proponuje Grupa Zarządzająca HBS
Spółka z.o.o.

Według powyższej spółki proponuje się:

-utworzenie spółki akcyjnej pod nazwą Powiatowe Centrum Zdrowia S.A ze 100% kapitałem

objętym przez Powiat Kluczborski,

-opinia Rady Społecznej SPZOZ,

-projekt uchwały Zarządu Powiatu,

-podjęcie uchwały Rady Powiatu wyrażającej zgodę na utworzenie spółki,

-podpisanie aktu notarialnego konstytuującego spółkę /statut i jej organa/,

-powstaje spółka w organizacji /do czasu zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym/,

-spółka ta tworzy NZOZ, który uzyskuje zdolność prawną po zarejestrowaniu w rejestrze Wojewody

-równolegle trwają prace nad zbilansowaniem wpływów z wydatkami we wszystkich

obszarach działalności ZOZ-u.

-z chwilą postawienia w stan likwidacji SPZOZ, powołuje się likwidatora, który staje się

faktycznie restrukturyzatorem zadłużenia SPZOZ,

-likwidator składa NFZ ofertę wykonywania świadczeń medycznych,

-likwidator zleca Spółce NZOZ zarządzanie działalnością medyczną i sukcesywnie przekazuje jej kolejno działalność realizowaną dotychczas przez struktury SPZOZ,

-w momencie przekazania pierwszego oddziału jest podpisana umowa pomiędzy likwidatorem a Spółką na finansowanie usług medycznych. W miarę kolejno przekazywanych działalności-podlega rozszerzeniu. Po przekazaniu całokształtu działalności dokonana jest cesja kontraktu.

Radny Wiktor Naumik zapytał jaka jest gwarancję, że nowopowstały podmiot nie będzie
w nowych strukturach generował długów .

Pani dr Skop wyjaśniła, że nie ma innej alternatywy bo w takim stanie SPZOZ nie może dalej funkcjonować, gdyż trzeba będzie go zamknąć.

Zdaniem radnego Wiktora Naumika trzeba uzmysłowić sobie, że to Rząd wprowadza służbę zdrowia na śliskie pole prawa handlowego, które niesie ze sobą wiele zagrożeń.

Zdaniem radnego oszczędności po wejściu są pozorne, gdyż może dojść m.in. do:

wzrostu kosztów leczenia, braku dostępu do świadczeń medycznych, pogłębienia bezrobocia.

Ponadto radny poinformował, że prawo handlowe dopuszcza przekształcenie, prywatyzację, ale i również likwidację. W związku z powyższym radny stwierdził, że jego zdaniem zdrowie nie może być towarem handlowym.

Pani dr Skop wyjaśniła, że w świetle przepisów prawa szpital nie może upaść lecz jedynie może być zlikwidowany. W przypadku likwidacji różnica będzie wobec wierzycieli, gdyż likwidator zabezpiecza spłatę długów wierzycielom zaś w przypadku upadłości wierzyciele dostają tyle ile jest w majątku danego podmiotu. Zdaniem Pani Skop firma nie proponuje rozwiązań, które przedstawia Rząd. Ponadto wyjaśniła, że ważne jest, aby udziały były zachowane /conajmniej 51% Starostwo Powiatowe, resztę wierzyciele/.

Kolejno głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który wyraził swój niepokój w związku z tymi propozycjami. Radny uważa, że samo zawiązanie spółki akcyjnej nie uzdrowi zakładu jak również zamiana długów na akcje. Zdaniem radnego pracownicy, którzy otrzymają akcje oczekiwać będą zysków. Może się to powtórzyć w przypadku wierzycieli, gdy wierzytelności zostaną zamienione na akcje. Nie może dojść do sytuacji, że szpital będzie działał w miarę dobrze, a Starostwo Powiatowe będzie spłacać długi. Na koniec radny stwierdził, że w/w sprawy stanowią słaby element przedstawionego programu.

Przewodniczący Rady ponownie udzielił głosu Pani dr Skop, która wyjaśniła, że jeśli w chwili obecnej nie podejmie się stosownych działań to już teraz długi spadną na powiat,
zaś powstała spółka daje szansę na układ z wierzycielami.
Wierzyciele jeśli zobaczą, że podmiot funkcjonuje dobrze to jest szansa, aby negocjować
z nimi terminy spłaty. Ponadto spółka nie przejmie żadnego oddziału, który nie będzie się bilansował.

Kolejno głos zabrał radny Andrzej Jung, który stwierdził, że jego zdaniem funkcjonowanie SPZOZ w innej strukturze niż spółka nie jest możliwe. Za przykład radny postawił NZOZ,
w którym obecnie pracuje, a który też powstał na podobnych zasadach i funkcjonuje na dobrym poziomie.

Zdaniem radnego Piotra Wiechy – Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu trzeba zdecydować się na ten krok, bo innego wyboru nie ma pomysł z prywatyzacją nie jest pomysłem nowatorskim, ale dla szpitala jedynym z możliwych. W przeciwnym razie szpital może przestać działać już w grudniu lub w najlepszym wypadku na początku nowego roku.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn mówiąc o wciąż narastającym zadłużeniu SPZOZ-u, które przekroczyło 19 mln zł. Radny zapytał co do tej pory zostało zrobione ze strony Rady Społecznej ZOZ działającej w poprzedniej kadencji, dlaczego Rada Społeczna dopuściła do takich zadłużeń. Radny uważa, że informacje na temat formowania się spółki nie były w należyty sposób przedstawiane na posiedzeniach komisji zdrowia.
Radni ubiegając się o informacje nie uzyskiwali ich w pełnym wymiarze.
Radny stwierdził, że zwrócić należy również uwagę przy planowanych zmianach funkcjonowania szpitala na sprawy pracownicze, zapewnienie pakietu socjalnego.
Zdaniem radnego restrukturyzacja nie może odbywać się kosztem pracowników .

Pani dr Skop wyjaśniła odnosząc się do wypowiedzi w/w radnego, że za pakiet socjalny musiałby ktoś zapłacić, a spółka nie będzie mogła sobie na to pozwolić również w spółce nie będzie możliwości zatrudnienia wszystkich do tej pory pracujących pracowników.

W drodze dyskusji radna Otylia Skoczylas stwierdziła, że sesja ta jest chyba jedną
z najważniejszych i decyzja czy szpital będzie istniał należy do wszystkich radnych.

Mieszkańcy chcą mieć dostęp do usług medycznych i chcą, aby szpital istniał.

Radny Adam Martyniszyn zapytał także jaka jest opinia Rady Społecznej przy SPZOZ.

Wyjaśnienia udzielił radnemu Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który poinformował, że Rada Społeczna jest powołana jako organ opiniujący i być może taką opinię wyda . W najbliższym czasie wpłynąć mają opinie od Rad Gmin, Rad Miejskich jak również Wojewody Opolskiego w powyższej sprawie.

Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, że stajemy przed trudną decyzją, którą musimy podjąć jak najszybciej. Zdaniem Przewodniczącego nowy podmiot będzie działał dobrze i to jest najważniejsze.

Kolejno głos zabrała Główna Księgowa SPZOZ w Kluczborku nawiązując do wcześniejszych wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna i poinformowała, że od stycznia zaczęto bardzo rygorystycznie obniżać koszty wszędzie, gdzie to jest możliwe. Duże obciążenie stanowią zajęcia komornicze.

Z-ca Dyrektora poinformował zebranych, że sytuacja jest bardzo ciężka. Przykładem tej sytuacji może być to , że w dniu 23.09.2003r. laboratorium szpitalne odmówiło przeprowadzania badań laboratoryjnych. W związku z powyższym nawiązano współpracę
z laboratorium w Rynku, gdzie materiały pobierane były dowożone.

Z-ca Dyrektora zapewnił, że pomimo wypowiedzenia umowy przez laboratorium szpitalne zostały podjęte wszelkie działania zapewniające odbiór i badanie materiałów.

Następnie Starosta Kluczborski zabierając głos poinformował, że pomimo obniżenia kosztów przychody nie były w stanie ich pokryć. Wciąż główną pozycję zajmują koszty pracy.
Trzeba się zastanowić w takim momencie czy zapewnić miejsca pracy danej liczbie osób czy też nie będzie jej miał nikt jeśli szpital zostanie zlikwidowany. Pan Starosta wyraził również swoją nadzieję, że kontrakt na przyszły rok nie obniży się i pozostanie taki jak obecnie.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że społeczeństwo powinno się dowiedzieć o tym,
że wszyscy chcą szpitala. Uważa, że jeśli podnosi się rękę za uchwałą to jest to równoznaczne
z opowiadaniem się za istnieniem szpitala.

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Pani Krystynie Pietruszewskiej –Kierownikowi Gospodarczemu Szpitala Powiatowego w Kluczborku, która wyraziła zaniepokojenie co do dalszego bytu pracowników tamtejszego szpitala.

Pani Kierownik poinformowała, ze pracownicy chcieliby wiedzieć jak będzie wyglądała przyszłość szpitala czy znajdą w nim nadal zatrudnienie. Pracownicy uważają, że praca
w takiej determinacji jest bardzo ciężka.

Kolejno radny Wiktor Naumik stwierdził, że nie zgadza się z wcześniejszą wypowiedzią
Pana Starosty odnośnie głosowania za i przeciw. Zdaniem radnego podjęcie uchwały
w sprawie utworzenia spółki akcyjnej będzie miało negatywne konsekwencje dla szpitala.

Radny również uważa, że decyzja ta powinna być podjęta bardzo rozważnie.

Radny Adam Martyniszyn uważa również, że ciągłe weryfikacje przeprowadzane pośród personelu pogarszają atmosferę wśród pracowników, a po podjęciu w dniu dzisiejszym decyzji trzeba będzie ponownie wrócić do problemu zatrudnienia.

Innych zapytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Powiatu podziękował Pani dr Skop za bezinteresowną pomoc dla naszego powiatu w przygotowaniu koncepcji prywatyzacji. Ponadto Przewodniczący Rady zaznaczył, że Pani dr Skop pochodzi z terenu Kluczborka.
W związku z powyższym poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

W wyniku głosowania w obecności 15 radnych za przyjęciem głosowało 12 radnych, przeciw 3 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.
Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XI/84/2003 w sprawie utworzenia spółki akcyjnej.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Odpowiedzi na zapytanie radnego Adama Martyniszyna dotyczące terminu uruchomienia windy w ZOL-u w Wołczynie oraz sprzętu rehabilitacyjnego, który mógłby być wykorzystany dla mieszkańców Wołczyna udzielił Pan Piotr Leszczyński – Kierownik ZOL-u w Wołczynie. Pan Kierownik wyjaśnił, że uruchomienie windy planowane jest w terminie około 3 tygodni. Ponadto poczyniono kroki, aby w kontrakcie na 2004r. z NFZ zostało ujęte uruchomienie sali rehabilitacyjnej i całodobowego gabinetu zabiegowego, w którym pielęgniarki będą świadczyć swoje usługi. Sprzęt znajdujący się tam mógłby również służyć mieszkańcom Wołczyna i okolic.

Pan Kierownik wyraził swoją wdzięczność dla władz Wołczyna oraz mieszkańców

za udzielaną pomoc dla zakładu.

Ponadto poinformował, że były przeprowadzane rozmowy z Dyrekcją SPZOZ oraz Związkami Zawodowymi dotyczące dalszej przyszłości zakładu. Zdaniem Pana Kierownika są to trudne decyzje i trzeba je podejmować rozsądnie.

Innych spraw nie poruszono.

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejno radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.08.2003r do 01.10.2003r.

W związku z przedstawionym sprawozdaniem radny Leszek Krzyżanowski zapytał:
-dlaczego został negatywnie zaopiniowany wniosek Uczniowskiego Klubu Sportowego ,,Junior” w sprawie dofinansowania przygotowania i uczestnictwa zawodników na Letnich Mistrzostwach Polski w Pływaniu,

-co oznacza zapis, że zapoznano się z pismem Dyrektora SPZOZ w Kluczborku dotyczącym wyjaśnienia w sprawie brakującego sprzętu: inhalator, aparat EKG. Radny poprosił
o wyjaśnienie, gdzie obecnie znajduje się powyższy sprzęt,

-co oznacza zapis, że zapoznano się z artykułem gazety ,,Nowy Kurier Kluczborski”
pt. ,,Fala rządzi szkołą”.

Na pierwsze zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski, który wyjaśnił, że imprez tego typu na terenie powiatu jest wiele i Starostwo Powiatowe nie jest w stanie wszystkich sfinansować.

W związku z drugim zapytaniem radnego wyjaśnień udzieliła Główna Księgowa SPZOZ
w Kluczborku, która poinformowała, że po przeprowadzonej kontroli stwierdzono brak dwóch środków trwałych: inhalatora, aparatu EKG.W związku z powyższym przeprowadzono rozmowy z lekarzami i okazało się, że aparat EKG był w posiadaniu jednego z lekarzy i został obecnie zwrócony. Jeśli chodzi o inhalator Pani Księgowa poinformowała, że stwierdzono jego zaginięcie, a fakt ten został zgłoszony do prokuratury. Pani Księgowa poinformowała,

że o wynikach przeprowadzonego dochodzenia radni zostaną poinformowani.

W związku z kolejnym zapytaniem radnego dotyczącym artykułu w ,,Nowym Kurierze Kluczborskim” pt.,,Fala rządzi szkołą” Pan Starosta wyjaśnił, że Dyrektor Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku został zobowiązany przez Zarząd Powiatu do udzielenia na piśmie stosownych wyjaśnień w tej sprawie. Wyjaśnienia zostały złożone.

Następnie głos zabrał współautor w/w artykułu Pan Jacek Placety, który stwierdził, że pismo wyjaśniające jakie złożył Dyrektor Zespołu Szkół Licealno-Technicznych jest obrażające i bezpośrednio uderzające w jego osobę.

Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że protokoły z posiedzeń Zarządu Powiatu powinny być pisane bardziej szczegółowo, gdyż nie wynika z nich jak bezpośrednio przebiegają głosowania. Ponadto radny wyraził swoje zadowolenie, że w sprawie zaginięcia inhalatora zostało wszczęte postępowanie i uważa, że rozstrzygnięcie
w powyższej sprawie powinno znaleźć odzwierciedlenie w protokole Zarządu Powiatu.

Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że powyższe protokoły z posiedzeń Zarządu Powiatu są dostępne i w każdej chwili po złożeniu wniosku i uiszczeniu odpowiedniej opłaty będą wydane w formie kopii.

Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził także, że do tej pory musiał się upominać
o udostępnienie mu protokołów, a nie każdy posiada na to wystarczająco dużo czasu.

Do powyższego sprawozdania radni nie wnieśli innych zapytań.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Powiatu poddał sprawozdanie pod głosowanie.

W obecności 15 radnych, 12 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 2 głosach wstrzymujących się Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 19.08.2003r do 01.10.2003r.

 

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady Powiatu zapoznał zebranych z pismem jakie wpłynęło do Starostwa Powiatowego w Kluczborku od Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek
i Położnych – Zarząd Regionu Opolskiego w sprawie protestu przeciw zmianom systemowym w ochronie zdrowia /przekształcenia zakładów w spółki prawa handlowego/.

Ponadto Przewodniczący Rady zgłosił swoje zastrzeżenia odnośnie ukazującego się Biuletynu Informacyjnego wydawanego przez radnych i sympatyków WdR, w którym wg Przewodniczącego są nieścisłości. Przewodniczący Rady uważa, że przy punkcie gdzie jest mowa o przyznaniu 40% dodatku specjalnego do pensji dla Starosty Kluczborskiego , zgłoszonego przez Przewodniczącego Rady Powiatu zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003r.powinno być dokładnie wszystko wyjaśnione.

Ponadto Przewodniczący Rady zgłosił swoje zastrzeżenia odnośnie zapisu widniejącego na str.2 biuletynu, który mówi /cytuję/: ,, Jarosław Paluch Radny Rady Powiatu
Kluczborskiego WdR”. Przewodniczący Rady stwierdził, że takiego radnego nie ma w tutejszym składzie Rady.

Radny Leszek Krzyżanowski po wysłuchaniu wypowiedzi poinformował, że jest jednym
z redaktorów powyższej gazetki i uważa, że informacje zawarte w niej są zgodne z prawdą
i nikogo nie obrażają. Radny stwierdził również, że jeśli władza działa w taki a nie inny sposób to należy o tym pisać i że czasy pluralizmu się skończyły. Zdaniem radnego jeśli ktoś czuje się poszkodowany i obrażony w związku z artykułami umieszczonymi w biuletynie powinien zwrócić się do odpowiednich organów.

Kolejno głos zabrał radny Wiktor Naumik, który poinformował, że utożsamia się
z ugrupowaniem WdR, ale nie należy do powyższej partii.

Ponadto radny Andrzej Jung wystąpił z zapytaniem czy byłaby możliwość odnowienia tabliczki informacyjnej mieszczącej się na pomniku stojącym na terenie Szpitala Powiatowego w Kluczborku, gdyż podczas pobytu delegacji z Niemiec jeden z uczestników zapytał go jakiego wydarzenia dotyczy ten pomnik. Zdaniem radnego powinno to być uporządkowane.

Następnie zabrał głos radny Adam Martyniszyn informując, że po zapoznaniu się
z otrzymanymi kopiami protokołów z posiedzeń Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, sesji Rady Powiatu oraz posiedzeń Zarządu Powiatu stwierdził, że protokoły
z komisji są szczegółowo pisane i chciałby, aby protokoły z Zarządu Powiatu były również
w takiej formie sporządzane.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Burmistrzowi Wołczyna – Leszkowi Wiąckowi, który wyraził duże uznanie dla Rady Powiatu za podjęcie działań w kierunku służby zdrowia.

Pan Burmistrz rozumie, że jest wiele wątpliwości w powyższej sprawie i podziwia ludzi, którzy mimo tych przeciwności podejmują tak trudne decyzje dla ratowania szpitala.

Pan Burmistrz zapytał również jak w chwili obecnej przedstawia się inwestycja –budowy chodnika przy cmentarzu w Wołczynie, budowa obwodnicy oraz czy Wołczyn nie będzie miał również problemów z tamtejszym laboratorium tak jak miało to miejsce w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku.

Pan Starosta wyjaśnił, że powyższych sprawach zostały poczynione już kroki, gdyż w sprawie budowy chodnika został wystosowany wniosek z Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, w sprawie obwodnicy Pan Starosta poinformował, że wystąpił do Zarządu Dróg Krajowych w powyższej sprawie.

Ponadto radny Adam Martyniszyn stwierdził, że Zarząd Dróg Krajowych w Brzegu ma podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Wołczynie na utrzymanie drogi krajowej w Wołczynie , a takiej umowy nie posiada Zarząd Dróg Powiatowych

w Kluczborku. Zdaniem radnego brak jest takiej umowy ze strony Kluczborka i uważa,
że powinno się to zmienić.

Innych spraw radni nie poruszali.

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku sesji Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku podziękował wszystkim za aktywny udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym
o godzinie 1425 .

 

 

 

Protokołowała

Joanna Strzelczyk