Protokół Nr 17/2016

 

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny i Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 27 września 2016 r.

 

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

1.Otwarcie posiedzenia.

3.Analiza materiałów na XXIII sesję.

4.Wolne wnioski.

                5.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.         

 

Ad.2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał na XXIII sesje: w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”, w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne zbycie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie wsi Bogacica stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia Mammograficzna,
w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia RTG,
w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z Panem Andrzejem Butrą.

Przedstawienie Informacji z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2016 roku wraz z Informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Kluczborskiego
z uwzględnieniem Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2016 roku. Sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od   12.08.2016 r. do 7.09. 2016 r. 

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu. Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany powodują zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 958.850zł w tym: zmniejszenie dochodów bieżących w kwocie 202.476 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 756.374 zł . Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 958.850 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 352.367 zł., zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 606.483 zł.

Zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2016 rok o kwotę 958.850 zł. 8.104 zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego oraz Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku, 802.195 zł – zwiększenie dochodów z tytułu dotacji z RPO dotyczącej realizacji zadania pn. „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych”, 10.318 zł – zwiększenie dochodów z tytułu dotacji pochodzących z powiatów na kształcenie młodzieży w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia i Dokształcania Zawodowego w Kluczborku,  9.452 zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych z tytułu wpływu darowizn,  150.000 zł – zwiększenie dochodów z dotacji pochodzących z projektu pn. „ Erasmus+” realizowanego w Zespole Szkół Licealno- Technicznych w Kluczborku, 53.594 zł – zwiększenie dochodów z tytułu środków na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej pochodzących z gmin powiatu kluczborskiego. Zmniejszenia: 74.813 zł – zmniejszenie dochodów w związku ze zmianą klasyfikacji dochodów i wydatków. Jeżeli chodzi o wydatki to: zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2016 rok o kwotę 958.850 zł. 150.659 zł – zwiększenie wydatków z przeznaczeniem raty leasingowe dotyczące spłaty nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku,  21.497 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Naczelnika Wydziału Komunikacji i Transportu na pokrycie kosztów bieżących oraz Naczelnika Wydziału,  372.960 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektorów Jednostek: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego, Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Zespołu Szkół Licealno – Technicznych, Młodzieżowego Domu Kultury oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku,  18.600 zł – zwiększenie wydatków na ubezpieczenie osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego,  9.452 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych,  65.000 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach oraz Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku,  44.500 zł – zwiększenie wydatków na wniosek Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa na pokrycie wydatków bieżących oraz kwartalnej opłaty za badanie jakości powietrza. Jeżeli chodzi o zmniejszenia to:  183.466 zł – zmniejszenie wydatków w związku ze zmianą klasyfikacji dochodów i wydatków kaucji dotyczącej wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 oraz ul. Sienkiewicza 20B,  117.975 zł – zmniejszenie wydatków na wniosek Dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku, 28.860 zł – zmniejszenie wydatków na Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.

W plan wydatków inwestycyjnych – zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn. „Termomodernizacja budynku Urzędu Miejskiego i Starostwa Powiatowego
w Kluczborku”, „ Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w zakresie branży mostowej przy realizacji remontu drogi powiatowej nr 1324O (Smardy – Dębiniec)” oraz „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej powiatu kluczborskiego”.

Zmniejszono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn. „Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego w zakresie branży mostowej przy realizacji remontu drogi powiatowej
Nr 1344 (Wołczyn – Murów – DW454) na odcinku o długości 9,080 km”. Wprowadzono nowe wydatki inwestycyjne pn. ”Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 - Szpital (Stara Chirurgia)- budynek”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej 23 - Szpital (Stara Chirurgia) – grunt”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 20 B - POR – budynek”, „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 20 B - POR – grunt” ,” Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 - WODiDZ – budynek” oraz „Kaucja na poczet wykupu nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 - WODiDZ – grunt”, „Remont instalacji solarnej w kotłowni internatu WODiDZ”.

Ponadto  zaktualizowano załącznik Plan dotacji na 2016 rok – w związku z rezygnacją z dotacji przez OSP w Byczynie.

Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały  w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 1.508.742 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 135.000 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1.508.742 zł,

Zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 135.000 zł.

Wprowadzono nowe przedsięwzięcia pn. „Bliżej siebie" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego, zwiększono środki na zadaniu pn. „Wsparcie innowacyjności MŚP Subregionu Kluczbork - Namysłów - Olesno" oraz zmniejszono środki na zadaniach pn. „Remont ciągu komunikacyjnego o długości 16,650 km, składającego się z odcinka nr 1324O (Smardy - Dębiniec) w km 0+000 - 11 + 892 i odcinka drogi powiatowej nr 1321O (Kluczbork-Jakubowice) w km 0 + 000 - 4 + 765" oraz  „Remont drogi powiatowej Nr 1344O (Wołczyn - Murów - DW 454) na odcinku w km 0 + 010 – 9 +100, długości 9,080 km w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019".

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie go pozytywnie zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie uchwalenia Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2017 rok”.

Powyższy projekt uchwały zawiera wszystkie elementy określone w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz określa współpracę pomiędzy Samorządem Powiatu Kluczborskiego, a organizacjami pozarządowymi w 2017 roku. Projekt został wcześniej poddany konsultacjom zgodnie z wymogami wyżej wspomnianej ustawy. Podejmując każdorazowo niniejszą uchwałę, Rada Powiatu w Kluczborku deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, wyraża również w ten sposób intencję realizacji swoich zadań ustawowych.

Pan Starosta dodał, że powyższy projekt uchwały jest bardzo podobny do poprzedniego, z tego względu , ze poprzedni program świetnie się przyjął.

Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie go pozytywnie zaopiniowali. Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne zbycie prawa własności nieruchomości położonych w obrębie wsi Bogacica stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Kluczbork.  Burmistrz Kluczborka w imieniu Gminy Kluczbork wystąpił z wnioskiem i nieodpłatne przekazanie na jej rzecz dwóch działek  na których zostały zlokalizowane tłocznie ścieków sanitarnych, w związku z realizacją zadania:  „Budowa kanalizacji sanitarnej w Bogacicy".

Art. 13 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi m. in., że nieruchomość może być przedmiotem darowizny na cele publiczne, a także przedmiotem darowizny dokonywanej pomiędzy Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego, a także między tymi jednostkami. W umowie darowizny określa się cel, na który nieruchomość jest darowana. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie je pozytywnie zaopiniowali.            

Kolejnym projektem był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia Mammograficzna. Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że są dwa podobne projekty, jeden dotyczy mammografii drugi pracowni RTG.

Pan Starosta poinformował, że w chwili obecnej trwają rozmowy z panem doktorem dotyczące wymiany mammografu, średnia wykonywanych mammografów  miesięcznie to 50.

Istnieje szansa, że bez angażowania środków własnych i szpitala będzie nowy mammograf.

Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym projektem był projekt uchwały  w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej 23-Pracownia RTG. Radni nie wnieśli zapytań do projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z panem Andrzejem Butrą.

Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że w związku z wejściem w życie nowych przepisów, pan minister rolnictwa i rozwoju wsi zwrócił się do rady powiatu z pismem
o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Andrzejem Butrą, uzasadniając, że mandat radnego nie koliduje z umowa o pracę, która chce rozwiązać. Pan Starosta dodał, że nie ma konkretnego uzasadnienia powyższego wniosku niema ze strony pracodawcy.
Z orzecznictwa i obowiązujących przepisów wynika, ze projekt uchwały ma być napisany zgodnie z wnioskiem, dlatego w projekcie powyższej uchwały jest wyraża się zgodę
na rozwiązanie, co nie znaczy, że tak trzeba głosować, jeżeli ktoś ma inne stanowisko, jeżeli uchwała nie przejdzie to na kolejnej sesji będzie uchwała w sprawie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Pan Starosta dodał, że sam będzie głosował przeciw podjęciu tej uchwały. Pan Starosta poinformował, że pan minister został poinformowany o dniu sesji i o projekcie uchwały w powyższej sprawie.

Radni negatywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła jeszcze Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze oraz sprawozdanie z działalności zarządu powiatu.


Ad.4

 

W wonnych wnioskach pan Starosta poinformował, że wczoraj przybyło 40 dzieci z Ukrainy, przywieźli ich rodzice, w sumie będzie się uczyło w naszych szkołach 91 osób. Jest to o 15 osób mniej niż było zaplanowane. Pan Starosta poinformował, że młodzież przybyła w dwóch grupach, jedna około 50 osób są to dzieci zrekrutowane przez środowiska polonijne, pozostałe dzieci poprzez kontakty nasze na Ukrainie. Pan Starosta stwierdził, że od sierpnia ubiegłego roku trwały prace nad tym projektem, dzięki jego realizacji są pełne internaty, lekcje dodatkowe z języka polskiego będą w szkołach organizowane, ma to znaczenie jeżeli chodzi o wielkość subwencji, a także bronimy się przez reformą, która w przyszłym roku
z pewnością będzie miała miejsce. Pan Starosta dodał, że młodzież z Ukrainy i Białorusi, która przyjechała uczyć się do Kluczborka, jest to młodzież bardzo ambitna, która chce się uczyć i pewnie przyszłość wiąże z Polską, gdyż na Ukrainie sytuacja jest ciężka.  Pan Starosta dodał, że widać, że ludzie ci są bardzo wdzięczni za taka szansę. Pan Starosta stwierdził, że były obawy jeżeli chodzi o dzieci, jak zostanie przyjęta młodzież z Ukrainy przez naszą młodzież i ich rodziców a także przez nauczycieli, gdyż jest to dla nich wyzwanie.
Pan Starosta dodał, że nauczyciele stanęli na wysokości zadania, generalnie jest wśród nich dobry odbiór tej akcji. Pan Starosta dodał, że problemów na pewno nie unikniemy.
Pan Starosta poinformował, że od 1 września zatrudniliśmy 9 osób, 8 jest zatrudnionych na stanowiskach pracy w ramach robót publicznych, więc przez 6 miesięcy koszty ich wynagrodzeń będą dla powiatu niższe. Pan Starosta dodał, że subwencja na te dzieci z Ukrainy dotrze do powiatu dopiero w roku 2017, do tego czasu musimy sobie radzić sami. Pan Starosta dodał, że udało się zrobić tak, że mamy zatrudnionych dwóch wychowawców dwujęzycznych. Jest to bardzo ważne. Pan Starosta dodał, że są takie dzieci, które mówią bardzo dobrze po polsku, jest jednak część młodzieży, która w ogóle nie mówi po polsku, ale za to dobrze mówią po angielsku. Pan Starosta dodał, że są jednak zdeterminowani, aby się języka polskiego nauczyć. Pan Starosta dodał, że nauczyciele potrafili się dobrze dostosować do sytuacji. Jeżeli chodzi o dodatkowe lekcje z języka polskiego, to wszyscy napiszą test, na podstawie którego każdy zostanie przydzielony do jednej z trzech grup, najbardziej zaawansowanej, średnio i słabo znających język polski.

Radna Irena Kielar poinformowała, że uczniowie są bardzo zadowoleni z przyjazdu,  ambitni i generalnie cieszą się, że tu przyjechali. Radna Wioletta Kardas zapytała, czy są wszyscy razem w jednym internacie. Pan Starosta odpowiedział, że w internacie SOSW są dziewczyny a w internacie WODiDZ są chłopcy, posiłki jednak jedzą wspólnie w WODZiDZ.
Pan Starosta stwierdził, że trzeba zadbać o to, aby dzieci miały co robić w weekendy.

Radna Celina Zając stwierdziła, że projekt ten odbija się szerokim echem w mediach, gdyż pod artykułami o tym projekcie często są komentarze, że powiat sprowadza banderowców, ruskich itp. oraz, że  pani rzecznik starostwa powinna pilnować tego, gdyż dzieci są bardzo wrażliwe w tej kwestii. Ponadto radna Celina Zając stwierdziła, że  może należałoby uczulić dyrektorów szkół, żeby prowadzić pogadanki w tej sprawie, że przybyła młodzież  to w większości repatrianci, mający Kartę Polaka. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że należałoby przeprowadzić taką akcję uświadamiającą. Pan Starosta stwierdził, że wszelkiego rodzaju wpisy tego rodzaju będą z forum usuwane. Pan Starosta dodał,
że nauczyciele zostali na te sytuacje uczuleni i jak na razie nie ma problemów, trzeba nad tym trzymać kontrolę. Pan Starosta poinformował, że wszystkie dzieci zostały ubezpieczone, mają taki sam status w NFZ jak my, lekarze jednak wypisują recepty pełnopłatne, chodzi o brak nr PESEL. Pan Starosta dodał, że nie można jednak tej grupy faworyzować, np. jeżeli chodzi o kwestie związane z zakupem podręczników, muszą sami podręczniki kupić, ubezpieczenie NNW też muszą sami opłacić, podobnie jak dzieci z Kluczborka. Pan Starosta dodał, że jest możliwość bezpłatnego otwarcia rachunku bankowego dla młodzieży, rodzice zostali o tym poinformowani, żeby uchronić przed różnymi przypadkami, kradzieżami czy zgubieniem.  Radna Celina Zając zapytała, czy w przyszłym roku tez będą takie akcje, gdyż jest wiele zapytań że Ukraina jest w stanie wojny, jest tam bardzo ciężko, w grupie są dzieci z bardzo ubogich rodzin, i z bogatszych rodzin. Ukraińcy chcą z Ukrainy wyjeżdżać, dla nich jest to wielka szansa, i z pewnością w przyszłym roku będzie bardzo dużo chętnych.            
Pan Starosta dodał, że nam ten projekt również bardzo pomaga, zapobiega zwolnieniom, ponadto w latach 2019- 2020 będziemy prowadzili rekrutację na   absolwentów gimnazjum
i absolwentów klas ósmych, musimy być na to przygotowani, muszą być szkoły i muszą być nauczyciele.

Ponadto w wolnych wnioskach członkowie komisji oświaty zapoznali  z informacją dotyczącą placówek oświatowych odnoście bezpieczeństwa higieny pracy.

 

Ad.5

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.




 

 

Przewodnicząca komisji

 

Wioletta Kardas





 

Przewodniczący Komisji Zdrowia  i Bezpieczeństwa Publicznego

Norbert Waliczek

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys