Protokół Nr X/2003 z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28 sierpnia 2003r.
Protokół Nr X/2003
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 28 sierpnia 2003r.
Sesję Rady Powiatu otworzył o godzinie 1300 Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku – Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich radnych i stwierdził, że obrady
w dniu dzisiejszym będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 17.
Następnie Przewodniczący przedstawił radnym porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku sesji nie wniesiono uwag, w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 16 radnych. Radni jednogłośnie zatwierdzili następujący porządek obrad:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/ zatwierdzenie porządku obrad,
c/ zatwierdzenie protokołu z IX sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r.,
b/ zatwierdzenia zmian do Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
c/ zatwierdzenia jednolitego tekstu Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu
Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
d/ przyjęcia rocznego sprawozdania z działalności Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku za 2002r.,
e/ zmieniająca uchwałę Nr VIII/58/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2003r.,
f/ likwidacji szkół i zawodów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum
Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach,
g/ likwidacji szkół i zawodów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,
h/ likwidacji szkół i zawodów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum
Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,
i/ likwidacji szkół i zawodów w Zespole Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach,
j/ zmieniająca uchwałę Nr III/22/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 grudnia
2002r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe
warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego
i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość
i szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego.
4.Rozpatrzenie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2003r.
5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
6.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.
7.Wolne wnioski i zapytania.
8.Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z IX sesji Rady Powiatu
z dnia 17 lipca 2003r., który był do wglądu w Biurze Rady. Przewodniczący poinformował wszystkich zebranych, że w dniu 26.08.2003r. wpłynął pisemny wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego w sprawie wniesienia poprawek do przedmiotowego protokołu. Poprawki dotyczą zapisów w punkcie 2 i 3e porządku IX sesji, gdyż radny uważa, że sformułowania zawarte w protokole nie oddają jego faktycznej wypowiedzi. Następnie Przewodniczący odczytał wniosek radnego Krzyżanowskiego. Radni nie wnieśli zapytań w tej kwestii,
w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie. W obecności 16 radnych,
12 głosami przeciw, przy 2 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu odrzuciła wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego. Wniosek radnego jest załącznikiem
do niniejszego protokołu.
Innych uwag do protokołu radni nie wnieśli. W związku z powyższym przystąpiono do jego zatwierdzenia. W obecności 16 radnych, 14 głosami za, przy 2 głosach przeciw i przy braku głosów wstrzymujących się zatwierdzono protokół z IX sesji Rady Powiatu w Kluczborku.
Do punktu 2 porządku obrad
Radna Irena Kielar wystąpiła w sprawie konieczności wzmożenia nadzoru policji
w “Miasteczku Ruchu” położonym przy ul. Konopnickiej w Kluczborku i jego okolic, szczególnie w godzinach wieczornych. Radna wystąpiła w tej sprawie, gdyż okoliczni mieszkańcy często sygnalizują o dewastowaniu tego miejsca.
Radny Andrzej Jung wystąpił z wnioskiem o udzielenie informacji dotyczącej odbioru
chodnika w Kraskowie wykonanego w 2001r. Radny złożył wniosek na prośbę mieszkańców wsi, którzy uważają, że chodnik został wadliwie wykonany i wymaga poprawek technicznych.
Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn i wystąpił z wnioskiem w sprawie
konieczności budowy obwodnicy dla miasta Wołczyna. Radny powiedział, że inwestycja
ta jest już co prawda ujęta w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Wołczyn,
jest przygotowana również dokumentacja, ale jej rozpoczęcie planuje się dopiero na lata 2012-2014. Zdaniem radnego należy jednak zająć się tą sprawą jak najszybciej, ponieważ niezwykle uciążliwy jest ciężki ruch kołowy, który przebiega przez zabytkowe centrum miasta. Wszystkie pojazdy /w tym ciężarowe/ na odcinku drogi krajowej Kluczbork – Namysłów, muszą przejechać przez rynek i niektóre główne ulice Wołczyna. Ruch ten
w połączeniu z fatalnym stanem nawierzchni przynosi hałas, zagraża starym budynkom,
które znajdują się przy tych ulicach i jest również uciążliwy dla mieszkańców.
Ponadto radny Adam Martyniszyn wystąpił z wnioskami w następujących sprawach:
-konieczności remontu nawierzchni ulicy Kluczborskiej w Wołczynie,
-wykonania przejścia dla pieszych na ulicy Kluczborskiej w Wołczynie /na odcinku
od przejazdu kolejowego do ulicy Opolskiej/,
-przeprowadzenia oględzin i ewentualnego remontu drogi na odcinku Brynica – Wąsice.
Innych wniosków radni nie złożyli.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r. Proponowane zmiany obejmują:
-zmniejszenie planowanych dochodów i wydatków na kwotę 11.348,-zł. /na podstawie
wniosków jednostek organizacyjnych powiatu oraz zawiadomień otrzymanych
od dysponentów środków finansowych/,
-zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2003r. /w wyniku uzyskanych
oszczędności w kwocie 438.062,-zł. z inwestycji na drodze Krasków-Borkowice/,
-zmiany w planie przychodów i wydatków środków specjalnych /uaktualnienie planu zgodnie
z informacjami jednostek organizacyjnych powiatu/,
-zmiany w planie Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
/w wyniku zwiększenia planowanych dochodów o kwotę 15.000,-zł., ograniczenia wydatków
bieżących własnych o kwotę 10.000,-zł. oraz wprowadzenia dotacji dla Gminy Kluczbork
na wartość 25.000,-zł./.
Ponadto w projekcie uchwały przedstawiono wykaz zadań inwestycyjnych oraz limity środków przeznaczanych na te zadania w ramach wieloletniego programu inwestycyjnego
z okresem realizacji w latach 2003-2005. W wykazie tym ujęta została rozbudowa drogi powiatowej Nr 1310 O – Ligota Górna – Wojsławice, ul. 22 lipca w m.Kujakowice Górne wraz z budową kanalizacji, rozbudowa drogi powiatowej Nr 1335 O, łącząca drogę powiatową Nr 1306 O z drogą wojewódzką Nr 487 w Roszkowicach /gm. Byczyna/ oraz inwestycje - uzbrojenie działek budowlanych w m.Bogacia – 19 działek i w m.Smardy
– 28 działek.
Radny Andrzej Jung w imieniu Komisji Zdrowia wystąpił z wnioskiem, aby za refundowane z Sapardu środki finansowe z tytułu inwestycji na drogach powiatowych, wykonać nowe chodniki w niektórych wsiach naszego powiatu.
Starosta Kluczborski powiedział, że naszym założeniem jest, aby środki finansowe refundowane z Sapardu zapisywać w budżecie powiatu na budowę kolejnych dróg wiejskich.
Starosta wyjaśnił, że Zarząd Powiatu zwrócił się do Komisji Zdrowia i Komisji Budżetu
z prośbą o wytypowanie dróg powiatowych, które powinny być realizowane jako pierwsze
z programu Sapard. Do pisma Zarządu Powiatu został również dołączony wykaz dróg proponowanych przez poszczególne gminy naszego powiatu do remontu w pierwszej kolejności. Komisja Budżetu uznała za priorytetowe zadanie budowę drogi powiatowej Szymonków – Buczek. Pozostałe zadania zdaniem komisji, należy wykonywać w miarę posiadanych środków i w kolejności uznanej przez Zarząd Powiatu. Komisja Zdrowia natomiast nie wypowiedziała się w tej kwestii.
Następnie Starosta wniósł do Rady o podjęcie uchwały w przedstawionej formie, bez zmian. Poinformował też zebranych, że zostały przecież poniesione już koszty dokumentacji niektórych planowanych inwestycji. Potwierdził to obecny na sesji Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Ponadto radny Józef Woźny powiedział, że jeszcze
w poprzedniej kadencji Rada Powiatu przyjęła zasadę przeznaczania zrefundowanych
z Sapardu środków finansowych na budowę kolejnych dróg wiejskich w naszym powiecie. Radny poparł stanowisko Starosty, aby przyjąć uchwałę w proponowanej przez Zarząd Powiatu formie.
Kolejno Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Andrzeja Junga.
W drodze głosowania wniosek radnego został odrzucony – brak było głosów za przyjęciem wniosku, 12 radnych głosowało przeciw, a 5 radnych wstrzymało się od głosu.
Innych zapytań do omawianego projektu radni nie wnieśli. W obecności 17 radnych przystąpiono do głosowania. 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr X/66/2003 przyjmując zmiany
w budżecie powiatu kluczborskiego uchwalonego na 2003r., proponowane przez Zarząd Powiatu.
Do punktu 3b porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian do Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej
ZOZ w Kluczborku. Do projektu dołączono uchwałę Rady Społecznej w powyższej sprawie. Zmiany w Statucie jednostki wynikają ze zmian zapisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ze zmian organizacyjnych w zakładzie.
Do projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku
głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się, Rada jednogłośnie podjęła uchwałę
Nr X/67/2003 zatwierdzając zmiany Statutu SPZOZ ZOZ w Kluczborku.
Do punktu 3c porządku obrad
Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia jednolitego
tekstu Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Do projektu dołączono uchwałę Rady Społecznej, której załącznikiem jest tekst jednolity Statutu. Przedłożony radnym tekst Statutu zawiera wszystkie zmiany wcześniej uchwalone przez Radę Społeczną oraz zatwierdzone przez Radę Powiatu w Kluczborku. Do projektu uchwały radni nie wnieśli uwag. W drodze głosowania, w obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i braku głosów wstrzymujących się Rada Powiatu jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/68/2003 w sprawie zatwierdzenia jednolitego tekstu Statutu SPZOZ ZOZ w Kluczborku.
Do punktu 3d porządku obrad
Przewodniczący zapoznał zebranych z kolejnym projektem uchwały w sprawie rocznego sprawozdania z działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku za 2002r. Sprawozdanie powyższe objęło między innymi działania Dyrekcji zakładu, zakres świadczeń zdrowotnych, strukturę zatrudnienia, analizę wykorzystania łóżek szpitalnych oraz analizę skarg i wniosków.
Sprawozdanie niniejsze zostało pozytywnie zaopiniowane przez Radę Społeczną.
Do przedstawionego radnym sprawozdania radni nie wnieśli zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła roczne sprawozdanie z działalności SPZOZ ZOZ w Kluczborku za 2002r., podejmując uchwałę Nr X/69/2003.
Do punktu 3e porządku obrad
Następnym projektem uchwały, którym zajęła się Rada Powiatu był projekt uchwały
dotyczący zmiany uchwały Nr VIII/58/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2003r. Przedstawiony projekt uzasadniony został brakiem zainteresowania pracodawców z powiatu kluczborskiego na wykorzystanie środków PFRON na dostosowanie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych i w związku z tym proponuje się, aby środki przeznaczone na zadania z tego zakresu zostały zmniejszone o kwotę 40.000,-zł. Wpłynęło natomiast wiele wniosków od osób niepełnosprawnych na dofinansowanie
do rehabilitacji społecznej, które z powodu braku środków nie mogą być realizowane.
W związku z powyższym proponuje się kwotę 40.000,-zł. przeznaczyć na dofinansowanie
do rehabilitacji społecznej – 30.000,-zł dla osób dorosłych i 10.000,-zł. dla dzieci.
Do projektu uchwały radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt
pod głosowanie, w wyniku którego 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr X/70/2003 wprowadzając zmiany
w podziale środków finansowych PFRON w roku bieżącym.
Do punktu 3f – 3i porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił kolejno zebranym cztery projekty uchwał w sprawie likwidacji szkół i zawodów w następujących szkołach:
1.Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Bogdańczowicach,
2.Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku,
3.Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego
w Kluczborku,
4.Zespole Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach.
W uzasadnieniu do uchwał Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że likwidacja szkół ponadpodstawowych jest zgodna z zapisami ustawy o systemie oświaty oraz wcześniejszą uchwałą Rady Powiatu w sprawie zamiaru postawienia w stan likwidacji dotychczasowych szkół ponadpodstawowych, wchodzących w skład zespołów szkół, do czasu zakończenia cyklu kształcenia przez wszystkie klasy tych szkół. Likwidowane szkoły z dniem 31 sierpnia 2003r. zakończyły swoją działalność, a uczniowie, którzy byli ostatnim rocznikiem uczęszczającym do tych szkół, zakończyli kształcenie.
Radni nie wnieśli zapytań do w/w projektów. W drodze głosowania radni jednogłośnie
- 17 głosami za, przyjęli pierwsze trzy projekty, podejmując uchwały: Nr X/71/2003,
Nr X/72/2003 i Nr X/73/2003. Natomiast projekt dotyczący likwidacji szkół i zawodów
w Zespole Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach radni przyjęli 15 głosami za,
przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym się, podejmując uchwałę Nr X/74/2003.
Do punktu 3j porządku obrad
Zebrani zapoznali się z projektem uchwały dotyczącym zmiany uchwały Nr III/22/2002
Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego. W przedstawionym projekcie uchwały zmiany dotyczą wysokości wynagrodzeń jedynie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw. Zmiany
te pozwolą na zmniejszenie wydatków na wynagrodzenia nauczycieli, co jest konieczne
ze względów oszczędnościowych.
Kolejno głos zabrała radna Irena Kielar i powiedziała, że niektóre składniki wynagrodzeń zmniejszono już naszym nauczycielom poprzez wcześniejsze zmiany przedmiotowej uchwały. Ponadto radna ma wątpliwości czy dzisiejsza propozycja zmian tej uchwały
jest zgodna z zapisami prawa, bo np. art.35 ust.3 Karty Nauczyciela mówi, że godziny nadliczbowe powinny być finansowane według tzw. zaszeregowania nauczycieli.
Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i wyjaśnił, że projekt dzisiejszej uchwały został podpisany przez radcę prawnego, a więc powinien być zgodny z przepisami prawa. Ponadto Starosta powiedział, że jednym z kierunków działania powiatu w zakresie oświaty jest umożliwianie podjęcia pracy młodym nauczycielom, a wielu z nich jednak pozostaje nadal bez pracy. Ponadto sytuacja finansowa szkół pogarsza się z roku na rok. Wzrastają koszty związane z wynagrodzeniami nauczycieli, a brakuje środków na bieżące utrzymanie szkół
i placówek. Nie ma środków na ich remonty czy inwestycje. Starosta w imieniu Zarządu Powiatu wniósł o podjęcie uchwały w proponowanej wersji.
Kolejno głos zabrał radny Piotr Gruss i powiedział, że godziny nadliczbowe w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują tylko nauczyciele klas maturalnych w okresie maj-czerwiec. Zdaniem radnego Zarząd Powiatu, który zatwierdza arkusze organizacyjne szkół, powinien interweniować w szkołach w przypadku, gdy jest za dużo tych godzin. Jeśli chodzi o godziny doraźne to zdaniem radnego na zastępstwach nauczyciele realizują swoje programy nauczania, więc nie powinno się obniżać wynagrodzeń za nie. Radny powiedział, że podjęcie takiej uchwały dyskryminuje zawód nauczyciela.
Następnie głos zabrała Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i powiedziała, że została zobligowana przez Zarząd Powiatu do szukania oszczędności w budżetach szkół i jedną
z możliwości jest obniżenie wynagrodzenia na godziny ponadwymiarowe i zastępstwa doraźne. Ponadto, jak wcześniej powiedział Starosta, należy minimalizować równocześnie bezrobocie wśród młodych nauczycieli. Pani Naczelnik wyjaśniła też, że nie jest prawdą,
że godziny, których nie odbywają nauczyciele w okresie matur są uzupełniane na godzinach doraźnych zastępstw. Jest ustalona przecież liczba godzin średniorocznych wyliczanych
dla nauczycieli, którzy mają niepełny wymiar godzin w okresie matur lub egzaminów kwalifikacyjnych z zawodu. Godziny te wyliczane są w miesiącu maju roku poprzedniego
i już wtedy wiadomo ile będą one wynosić w przyszłym roku szkolnym. W niektórych placówkach jednak liczba tych godzin jest wyższa od ustalonej. Jest to również powód nie zatrudniania młodych nauczycieli. Pani Naczelnik wyjaśniła kolejno, że zastępstwa są organizowane doraźnie i tylko na zasadzie opieki, przez nauczycieli o różnej specjalności.
Nie realizują oni jednak w tym czasie swoich programów nauczania.
Nawiązując do wypowiedzi radnej Ireny Kielar dotyczącej zapisów Karty Nauczyciela,
Pani Naczelnik wyjaśniła, że ust.1 art.35 mówi, że nauczyciel może być zobowiązany
do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością,
ale jedynie w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania lub zapewnienia opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Ust.3 w/w art. mówi natomiast, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku
za warunki pracy. W przedstawionym projekcie uchwały sposób naliczania wynagrodzenia
za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnego zastępstwa jest zgodny z tym zapisem, gdyż procentowy wskaźnik dotyczy stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela.
Radny Piotr Gruss zapytał również czy wszystkie związki zawodowe opiniowały przedmiotowy projekt. Pani Naczelnik odpowiedziała, że wszystkie związki zawodowe negatywnie go zaopiniowały. Jednak gdyby związki zawodowe zapytano o możliwość zatrudnienia bezrobotnych nauczycieli właśnie na tych godzinach, to na pewno opinia związków byłaby pozytywna. Ponadto pkt 2 ust. 6 w art.30 Karty Nauczyciela mówi,
że organ prowadzący szkołę określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia
za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw.
Innych zapytań do projektu radni nie wnieśli, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 13 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr X/75/2003 przyjmując zmiany w regulaminie wynagradzania nauczycieli.
Do punktu 4 porządku obrad
Kolejno przystąpiono do rozpatrzenia sprawozdania Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2003r. Sprawozdanie to było tematem obrad wszystkich komisji Rady Powiatu, które nie wniosły zastrzeżeń.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie niniejszego sprawozdania. W obecności 17 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się, Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie Zarządu
z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2003r.
Do punktu 5 porządku obrad
Starosta Kluczborski powiedział, że zapytanie radnej Ireny Kielar dotyczące wzmożenia nadzoru policji w “Miasteczku Ruchu” zostanie przekazane do Komendanta Powiatowego Policji w Kluczborku, a zapytanie radnego Andrzeja Junga w sprawie odbioru chodnika
w Kraskowie, do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.
Nawiązując do zapytań radnego Adama Martyniszyna dotyczących budowy obwodnicy
dla miasta Wołczyna oraz remontu dróg powiatowych na terenie Gminy Wołczyn, Starosta poprosił radnego o szczegółowe, pisemne sprecyzowanie wszystkich zapytań. Radny Adam Martyniszyn zobowiązał się do przygotowania pisma w tej sprawie.
Do punktu 6 porządku obrad
Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres
od 08.07.2003r. do 04.08.2003r. Radny Adam Martyniszyn nawiązując do posiedzenia Zarządu w dniu 05.08.2003r. i odpowiedzią Ministra Zdrowia o negatywnym rozpatrzeniu wniosku Starosty w sprawie środków finansowych na wyposażenie Oddziału Chirurgicznego, zapytał czy w takim wypadku możemy jeszcze liczyć na jakieś wsparcie finansowe. Radny zapytał też czy był już odbiór budowlany Oddziału Chirurgicznego, bo przecież bez tego odbioru nie ma możliwości starania się o dofinansowanie na wyposażenie oddziału. Zdaniem radnego sytuacja finansowa SPZOZ nie poprawi się do końca bieżącego roku. Czy w związku
z tym SPZOZ będzie mógł liczyć na dofinansowanie z innych źródeł w celu wyposażenia tego oddziału.
Starosta wyjaśnił, że Ministerstwo Zdrowia nie przyznało nam tych środków ze względów formalnych, gdyż środki z rezerwy Ministra, o które staraliśmy się, były przeznaczone
na restrukturyzację w służbie zdrowia. Natomiast środki, które są nam potrzebne na tzw. pierwsze wyposażenie oddziału zaliczane są przez Ministerstwo Zdrowia do pieniędzy inwestycyjnych. I z tego powodu negatywnie rozpatrzono nasz wniosek. Starosta powiedział, że jeżeli nie znajdziemy innego rozwiązania w celu pozyskania środków to w przyszłym roku będziemy się starać o w/w środki inwestycyjne. Bardzo istotną sprawą jest tu sprzedaż mienia powiatowego, gdyż z tego tytułu można by dofinansować nasz szpital. Ze sprzedażą mienia powiatowego są jednak kłopoty.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy będą środki finansowe na to, aby do końca tego roku nastąpił odbiór oddziału. Dopiero wtedy można go wyposażyć i starać się o ewentualny kontrakt na przyszły rok. Starosta wyjaśnił, że niedługo oddział ten uzyska pozwolenie
na użytkowanie, więc wtedy zostaną podjęte kolejne działania.
Kolejno głos zabrała Pani Dyrektor SPZOZ w Kluczborku i powiedziała, że na pewno
zostaną zakontraktowane usługi zabiegowe na nowym oddziale chirurgicznym na rok 2004. Od przyszłego tygodnia zaczyna już tam funkcjonować pierwsze łóżko OIOM z pełnym wyposażeniem sprzętowym. Ponadto są prowadzone w dalszym ciągu wszelkie możliwe działania w kierunku pozyskiwania kolejnego sprzętu medycznego, w wyniku których pojawiły się już propozycje. Dyrektor SPZOZ powiedziała, że wszystkie prace na nowym obiekcie zostały już zakończone, tylko odbędą się jeszcze inspekcje straży pożarnej. Dzięki współpracy z Panią Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, w SPZOZ
pracuje kilkanaście bezrobotnych osób. Przeprowadzono dzięki ich pracy drobne remonty
i malowanie na niektórych oddziałach. Pani Dyrektor poinformowała też wszystkich zebranych, że prowadzone są działania zmierzające do prywatyzacji kapitałowej zakładu, gdyż w chwili obecnej jest to jedyne wyjście.
Radni nie wnieśli innych zapytań do przedłożonego sprawozdania Zarządu Powiatu.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie.
W obecności 17 radnych, 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się Rada Powiatu przyjęła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.
Do punktu 7 porządku obrad
Przewodniczący Rady przekazał wszystkim radnym pozdrowienia z koloni od dzieci,
które dzięki pomocy finansowej radnych wyjechały na letni wypoczynek. Kolejno Przewodniczący zaprosił wszystkich radnych, naczelników wydziałów oraz uczestniczących w sesji kierowników jednostek powiatowych, na wyjazdową, integracyjną część dzisiejszej sesji do Brynicy w Gminie Wołczyn.
Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski i przekazał radnym program konferencji
nt. “Partnerstwo samorządowe mostem do wspólnej Europy”, która odbędzie się
w dniu 6 września 2003r. i na którą radni otrzymali już wcześniej zaproszenia.
Następnie głos zabrał uczestniczący w obradach Burmistrz Miasta Wołczyna i nawiązując
do wcześniejszych wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna, powiedział, że należy podejmować wszelkie działania zmierzające do budowy obwodnicy dla Wołczyna.
Jest to konieczne pomimo ogromnych trudności finansowych. Gmina będzie ponownie występować w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Burmistrz zaapelował, aby Rada Powiatu, Zarząd Powiatu oraz Zarząd Dróg Powiatowych również wystąpiły w tej sprawie i poparły wniosek radnego.
Ponadto Burmistrz zwrócił się do Zarządu Powiatu z prośbą o uwzględnienie
w przyszłorocznym budżecie budowy chodnika przy ulicy Byczyńskiej /do nowego cmentarza/ w Wołczynie. Gmina Wołczyn nie poradzi sobie sama z tą sprawą, a chodnik
ten jest bardzo potrzebny mieszkańcom.
Kolejno Burmistrz poruszył sprawę dalszego funkcjonowania Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie, gdyż coraz częściej w gminie pojawiają się głosy na temat przeniesienia tej placówki. Burmistrz powiedział, że jeżeli pojawi się zamiar wyprowadzenia
tego zakładu z Gminy Wołczyn, to wszyscy mieszkańcy będą przeciw temu protestować. Zdaniem Burmistrza placówka ta może stać się placówką rozwojową i nadal funkcjonować
w tej gminie, ale konieczne jest jednak uruchomienie w niej windy. Jest to bardzo istotne, gdyż od tego może zależeć podpisanie kontraktu z NFZ na 2004r. Gmina Wołczyn zadeklarowała się więc, że poniesie 50% kosztów uruchomienia tej windy, czyli około 20.000,-zł. i Burmistrz poprosił o wzięcie tego faktu pod uwagę. W niektórych dostępnych materiałach dotyczących SPZOZ w Kluczborku poruszana jest również ewentualność przekazania zakładu innemu podmiotowi. Burmistrz uważa, że jest to jakaś szansa dla SPZOZ, ale jeżeli miało by to nastąpić w IV kwartale tego roku, o czym też jest mowa,
to zakład może nie zdążyć z montażem windy. W tej sprawie Burmistrz złożył propozycję porozumienia pomiędzy powiatem, gminą Wołczyn oraz SPZOZ i poprosił o poważne podejście do tego tematu.
Korzystając ze swojej obecności na sesji Burmistrz podziękował Panu Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych za dotychczasową działalność na drogach powiatowych Gminy Wołczyn,
bo zostało tam wykonanych wiele prac. Ponadto podziękował Pani Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy za zatrudnienie ponad 60 bezrobotnych mieszkańców gminy Wołczyn
przy pracach interwencyjnych.
Starosta Kluczborski powiedział, że zrobi wszystko, aby ZOL pozostał w Wołczynie,
tylko problemem jest to, że placówka ta generuje 400.000,-zł. strat rocznie. Starosta zaprosił Burmistrza na rozmowy w sprawie ZOL
Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że trudno jest mu zrozumieć decyzję radnych, którzy odrzucili dzisiaj jego wniosek w sprawie zmian w protokole
z poprzedniej sesji. W związku z powyższym radny złożył “wotum separatum”, jednocześnie odcinając się od decyzji Rady.
Radna Otylia Skoczylas w imieniu mieszkańców wsi Chocianowice podziękowała radnym powiatu I kadencji oraz Dyrekcji Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku za wybudowanie chodnika we wsi.
Ponadto radni otrzymali od Skarbnika Powiatu szczegółową, pisemną informację na temat emisji obligacji komunalnych przez powiat.
Innych spraw radni nie poruszali.
Do punktu 8 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku sesji Przewodniczący Rady Powiatu podziękował wszystkim za udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym o godzinie 1430.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Stanisławska Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2004-03-08 09:21:37 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-05-17 10:31:34 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-25 11:23:15 |
Ilość wyświetleń: | 1999 |