Protokół Nr 13/2004

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 26 stycznia 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Maciej Mularczyk – Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Przewodniczący poszczególnych komisji.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza i opiniowanie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 28.01.2004r.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich członków komisji oraz przybyłych gości
i przedstawił porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

 

Członkowie komisji analizowali projekt uchwały budżetowej powiatu na 2004r. wraz
z załącznikami. Powyższy projekt obejmuje m.in.: dochody i wydatki powiatu, dochody
i wydatki związane z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat, plan przychodów i rozchodów budżetu powiatu, plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów i wydatków środków specjalnych, plan wydatków inwestycyjnych, wykaz zadań remontowych, plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska
i gospodarki Wodnej, zakres zadań i kwoty dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień oraz zakres zadań i kwot dotacji udzielonych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych funkcjonujących na terenie powiatu. Powyższy projekt zawiera również szczegółową informację opisową oraz wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i mienia powiatu Kluczborskiego. Na wstępie Skarbnik poinformował zebranych, że przy uchwalaniu budżetu musi być zachowana procedura uchwalania budżetu, tzn., że wnioski złożone przez poszczególne komisje do projektu budżetu zostaną przedłożone na Zarząd Powiatu, który jest zobowiązany do zajęcia stanowiska w każdej kwestii.. Kolejno zostanie poddany pod głosowanie cały projekt uchwały budżetowej.

Kolejno Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z opiniami poszczególnych komisji w sprawie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2004 kolejno je odczytując /opinie stanowią załącznik do niniejszego protokołu/.

Skarbnik poinformował także, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii złożyła wniosek w sprawie przesunięcia godzin pozalekcyjnych z MDK-u do placówek szkolnych, co pozwoli na lepsze zdaniem komisji wykorzystanie środków budżetowych, gdyż zajęcia będą odbywać się w szkołach, na które uczęszczać będzie młodzież, a opiekunowie zajęć dotychczas finansowani przez MDK otrzymają wynagrodzenie bezpośrednio w szkole. Skarbnik poinformował, że w powyższej sprawie sporządzono wyliczenie kosztów 1 etatu pedagogicznego /18 godz.- na przykładzie nauczyciela mianowanego, licząc średnią osiąganą w miesiącu mnożąc ją przez 12 m.-cy plus pochodne pracodawcy, co daje kwotę 35.415,-zł/. W takiej wysokości proponuje się zabrać środki z MDK-u i przeznaczyć na poszczególne szkoły, wyliczając środki dla tych szkół na podstawie ilości godzin dopisanych do każdej ze szkół. Skarbnik uważa, że w powyższej sprawie jest to możliwe do zrobienia. Jednak w trakcie przygotowywania przez Zarząd Powiatu opinii w przedmiotowej sprawie Naczelnik Wydziału Edukacji zgłosiła uwagę, która mówi, że ilość godzin w MDK jaka na dzień dzisiejszy jest realizowana jest na poziomie minimalnym warunkującym funkcjonowanie takiej jednostki. Jeżeli ilość godzin zostanie obniżona to mogą być uwagi nadzoru merytorycznego czyli Kuratora, co do naruszenia przepisów o systemie oświaty. Dlatego zdaniem Skarbnika sprawa musi być rozpatrzona rozsądnie.

Starosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że taka zmiana może budżet powiatu dużo kosztować, czego przykładem może być fakt, gdyż w przypadku, gdy zatrudniony jest tam nauczyciel na pełnym etacie to w przypadku jego zwolnienia trzeba zachować wszystkie procedury /odprawa, okres wypowiedzenia itp./, które będą kosztowały wiele środków z budżetu. Skarbnik poinformował, że Komisja Oświaty wzięła tą sprawę pod uwagę. Zdaniem Skarbnika stan zatrudnienia na stałe pracowników MDK-u jest niski, natomiast gro osób pracuje tam na godziny i tym się w powyższej sprawie kierowano.

Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika o omówienie w dziale ,,Oświata i wychowanie” ewentualnych oszczędności.

Skarbnik poinformował, że od 13 listopada 2003r. obowiązuje nowa ustawa
o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która co prawda daje powiatowi trochę swobody w dysponowaniu środkami finansowymi, ale jednocześnie wnosi wiele zmian. Główne niebezpieczeństwo dla budżetu powiatu może tkwić w braku dużej części wykonania dochodu z tytułu udziału powiatu w podatkach od osób prawnych, fizycznych i innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej. Wyjaśnił, że zmieniły się zasady finansowania pobytów w domu dziecka oraz domach pomocy społecznej, co ma duży wpływ na budżet. Wiele trudności wystąpi jego zdaniem w dziale ,,oświaty i wychowania”. Wspomniane trudności wystąpią zdaniem Skarbnika pomimo otrzymania przez powiat zwiększonej subwencji oświatowej. W/w nowa ustawa wprowadza dodatkowe zadania. Chodzi tu między innymi o realizację zadań w zakresie gospodarowania środkami na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami
i rencistami, a także finansowanie dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych.

Zdaniem Skarbnika w powyższym dziale w wydatkach bieżących tych oszczędności nie da się znaleźć. Jednak podjęto próby ograniczenia kosztów administracji i obsługi, które to jest dość wysokie. Ograniczono o 25 % środki przeznaczone na ten cel, co pomogło zaoszczędzić około 880.000,-zł i także kwotę, którą do zadań oświatowych w projekcie dołożono zmniejszyć z 1.500.000,-zł do 526.000.-zł. Następnie wszystko zostało przedstawione dyrektorom szkół i placówek oświatowych. Zdaniem Skarbnika z wszystkich szkół to ograniczenie będzie najtrudniejsze w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 oraz w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Ponadto Skarbnik poinformował, że w w/w placówkach będzie to trudne bez podjęcia decyzji, które pozwolą na wyprowadzenie części usług na zewnątrz /kuchnia/. W tej sprawie odbyło się już spotkanie z dyrekcją i służbami finansowymi Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2. Zaplanowano również zorganizowanie wspólnego przetargu na obsługę kuchni internatu SOSW. W wyniku takiego działania zdaniem Skarbnika udałoby się ograniczyć koszty utrzymania tej kuchni,
a jednocześnie zachować pracującym w niej ludziom pracę.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, iż trzeba być świadomym zjawiska,
że demografia uczniów wciąż spada, a subwencja oświatowa jest zależna od ilości uczniów. Nie da się zdaniem Starosty utrzymać takiej bazy przy ciągle zmniejszającej się ilości uczniów. Takie działania muszą być prowadzone perspektywicznie. Skarbnik podzielił także wypowiedź Pana Starosty stwierdzając, że oszczędności z tego tytułu będą zauważalne po roku dlatego też nie wolno tych działań zaprzepaścić.

Następnie powracając do sprawy związanej z wnioskami poszczególnych komisji głos zabrał Maciej Mularczyk, który wyraził swoje zadowolenie z tytułu, że wnioski komisji są zbieżne, co do kwestii zakupu sprzętu dla szpitala. Ponadto stwierdził, że w tej kwestii powinien być powołany zespół, który wytypuje do zakupu najbardziej potrzebny sprzęt.

Radny stwierdził również, że ranga chirurgii musi iść w górę, na oddziale powinni pracować wykwalifikowani lekarze, powinny być sporządzone plany operacji, które będą przeprowadzane codziennie.

Przewodniczący Komisji poparł wypowiedź radnego i stwierdził, że oddanie obiektu chirurgii powinno nastąpić jak najszybciej, gdyż są już tam ponoszone jakieś koszty m.in. ciepła. Radny Andrzej Jung stwierdził, że Komisja Zdrowia sugerowała zakup laparoskopu, gdyż uznała, że jest on potrzebny i pozwoli na wykonywanie planowych zabiegów na oddziale ginekologicznym i chirurgicznym.

Kolejno Pan Starosta poinformował zebranych, że wykaz potrzebnego sprzętu jest już znany od dawna, ale jego zdaniem zakup jego musi być przemyślany. Ważne jest także wykonanie drogi dojazdowej do obiektu, gdyż w innym wypadku SANEPID nie dopuści obiektu do użytku. Prowadzone już były rozmowy na powyższy temat z Dyrektorem ZDP w Kluczborku, zrobiona została wstępna wycena kosztów na wykonanie drogi dojazdowej, której koszt nie będzie duży /około 40-50 tys.zł/. Pan Starosta stwierdził również, że trzeba się zastanowić,
co zrobić ze sprzętem, który zostanie zakupiony, by nie został on przyjęty przez komornika.

Radny Piotr Wiecha poinformował, że ważna jest kwestia kto będzie właścicielem sprzętu lecz najważniejsze jest kto będzie na nim pracował. Potrzebni są zdaniem radnego specjaliści do jego obsługi.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do dyskusji stwierdził, że we wcześniejszych rozmowach Wiceprezes spółki sugerował, że ideą jest znalezienie dobrych fachowców,
a następnie sprzętu i szukanie środków. Radny uważa, że trzeba zmienić skład osobowy oddziału, gdyż jest to bardzo ważne. Ważną rzeczą jest zdaniem radnego kwestia osprzętu ponieważ niesie on duże koszty eksploatacyjne. Trzeba rozważyć czy to się przedkłada na ilość wykonywanych zabiegów, gdyż są to zabiegi kosztowne.

Radny poinformował, że jest jeszcze kwestia doposażenia oddziału chirurgicznego w związku z czym wniosek Komisji Rolnictwa jest w tym przypadku daleko idący.

Radny Andrzej Jung poinformował, że podczas pobytu radnych w Niemczech partnerskim powiecie tamtejsi lekarze obiecywali pomoc w szkoleniu naszej kadry.

Zdaniem Pana Starosty sprawa szkolenia naszych lekarzy w tamtejszym szpitalu nadal jest aktualna. Ponadto Starosta poinformował, że w Niemczech został zakupiony sprzęt dla naszego szpitala, po który trzeba będzie w najbliższym czasie pojechać i go odebrać.

Starosta stwierdził także, że można by gminom zaproponować kapitałowe wejście do spółki

/proponowana kwota 10.000,-zł/, co daje im prawo bycia na każdym Walnym Zgromadzeniu.

Jeśli zaś zdaniem Starosty któraś gmina chciałaby wesprzeć to mocniej mogłaby zakupić jakiś sprzęt i wejść z aportem do spółki.

Radny Adam Martyniszyn poprosił, aby wziąć pod uwagę ewentualne doraźne wsparcie dla szpitala. Zdaniem radnego jeśli się tego nie zrobi to sytuacja stanie się dramatyczna.
Radny poinformował, że problem staje się duży, gdyż brak jest podstawowych środków czystości, dezynfekcyjnych itp. Brakuje podstawowych rzeczy do bezpośredniej pracy przy łóżku chorego. Ponadto przy braku salowych w godzinach nocnych problem zaczyna się powiększać. Zdaniem radnego tą sytuacją powinna zainteresować się Pani Likwidator.

Niepokojący jest również fakt, że obserwują to pracownicy szpitala, pacjenci i sygnały takie są przekazywane do społeczeństwa, co nie przedkłada się na dobrą opinię.

Pan Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że na bieżącą działalność nie można przeznaczać żadnych środków. Zdaniem Starosty trzeba doprowadzić do końca działania, które zostały już podjęte w kierunku utworzenia spółki. Pozwoli to na normalne funkcjonowanie oddziałów bez w/w kłopotów. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że jest na to szansa od lutego lub marca, ale dzięki przeciwnikom spółki termin ten się wydłuża, a trudna sytuacja wciąż się pogłębia. Zdaniem Pana Starosty zaopatrzeniem w bieżące środki opatrunkowe powinno zajmować się kierownictwo spółki PCZ. Jako organ założycielski zobowiązani jesteśmy zapewnić warunki do funkcjonowania podmiotu.

Radny poruszył inną sprawę związaną z obligacjami. Radny obawia się, że w przypadku zabrania środków z tych obligacji może dojść do sytuacji, że będzie kłopot z rozliczeniem się z danych finansów. Radny stwierdził, że około 1mln złotych już idzie na działy na które nie powinno być wydatkowane.

Kolejno głos zabrał Skarbnik, który wyjaśnił, że wiadome jest iż trzeba cele emisyjne wcześniej wskazane realizować i od tego nie ma ucieczki. Dlatego zbrojenie działek w Smardach zostanie przesunięte jedynie na rok 2005 i w związku z tym w budżecie przyszłorocznym trzeba będzie zabezpieczyć dość sporą kwotę.

Skarbnik powracając do sprawy wniosków poszczególnych komisji stwierdził, że ważną sprawą jest zakup sprzętu, który będzie służył trzem oddziałom skumulowanym w nowym budynku chirurgii. Laparoskop zdaniem Skarbnika jest sprawą ważną ale wtórną, gdyż zamontowany może być w każdej chwili. Najważniejsze jest by oddział został oddany jak najszybciej do użytku. Po długotrwałej dyskusji członkowie komisji sformułowali wniosek
w sprawie przesunięcia zadań inwestycyjnych pn. budowa drogi Roszkowice-Borek oraz uzbrojenia działek budowlanych w m.Smardy na łączną kwotę 795.582,-zł na lata następne. Natomiast środki finansowe pochodzące z w/w zadań przeznaczyć na zakup wyposażenia Oddziału Chirurgicznego Szpitala Powiatowego w Kluczborku jako priorytetowego zadania powiatu. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał wniosek pod głosowanie.

W wyniku głosowania członkowie komisji jednogłośnie 8 głosami za przyjęli powyższy wniosek.

Radny Adam Martyniszyn zasugerował, aby jednak drobne środki były przeznaczone na bieżącą działalność szpitala.

Radny powracając do analizy materiałów przygotowanych na sesję zapytał czy w związku
z tym, że budżet Gminy Wołczyn jest mniejszy na rok 2004 i mniejsze przez to jest dofinansowanie tamtejszego Domu Kultury, a zarazem działającego przy nim Zespołu Pieśni
i Tańca ,, Modrzewiacy” czy nie byłoby możliwości dofinansowania tegoż zespołu w kwocie
2.000,-zł ze strony powiatu. Zdaniem radnego środki takie byłyby dla tegoż zespołu bardzo pomocne, gdyż w chwili obecnej stroje używane przez wiele lat należało by wymienić, a jest to kosztowne. Radny ponadto stwierdził, że zespół ten doskonale promuje nasz powiat poza granicami kraju i szkoda by było to zaprzepaścić.

Skarbnik stwierdził, że w dziale 921, rozdział 92105- Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego przeznaczone są środki w kwocie 4.500.00,-zł /dotacja celowa dla Gminy Wołczyn na dofinansowanie bieżącej działalności Zespołu Pieśni i Tańca ,,Modrzewiacy”/.

Na dzień dzisiejszy sytuacja jest trudna, gdyż w budżecie nie ma środków.
Skarbnik poinformował, że być może w ciągu roku będzie możliwość przesunięcia środków.

Zdaniem Skarbnika zespół powinien zwrócić się także o pomoc do sponsorów.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że w przypadku możliwości otrzymania pomocy finansowej można by zaplanować zakup wyżej wspomnianych stroi lecz musi być to wiadome co najmniej z półrocznym wyprzedzeniem, gdyż są to zdaniem radnego rzeczy, które wymagają czasu i zabezpieczenia środków. Radny stwierdził także, że jeśli zespół miałby promować powiat to musiałby być zespołem powiatowym o wyższej randze, innym budżecie o innych możliwościach wyjazdowych i koncertowych.

Radny Piotr Wiecha nawiązując do wypowiedzi w/w radnego stwierdził, że wniosek jest zasadny, ale takich jednostek i podmiotów promujących powiat jest więcej np. MKS.

Starosta zasugerował, aby wstrzymać się jeszcze trochę bo być może będzie możliwość pozyskania środków z oszczędności wydziałów.

Ponadto Wicestarosta Kluczborski stwierdził, że do przypilnowania tego musi być zobowiązana jakaś osoba, która dopilnuje sytuacji w przypadku, gdyby takie środki były dostępne w trakcie roku.

W związku z powyższym radny Adam Martyniszyn stwierdził, że wycofuje wniosek ale zarazem prosi by jego sugestie w miarę możliwości były wzięte pod uwagę.

Radny Adam Martyniszyn po szczegółowej analizie budżetu stwierdził, że jest on trudny. Radny obawia się obciążeń związanych ze starymi wierzytelnościami. Ponadto radny uważa, że obniżenie finansowania jednostek samorządu będzie skutkowało pewną sytuacją kierowników jednostek, gdyż muszą oni zweryfikować z tego budżetu pewną sferę swojej działalności. Jest to zdaniem radnego bardzo niepokojące ponieważ w przyszłym roku sytuacja może być bardziej niekorzystna.

Pan Starosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że jest to dopiero początek dyskusji na temat co robić dalej w oświacie. Zdaniem Starosty nie można spokojnie czekać,
aż liczba uczniów drastycznie spadnie bo wtedy będzie już za późno biorąc pod uwagę fakt, że skutek finansowy w oświacie występuje dopiero po roku.

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie jak przedstawia się sprawa wcześniejszego wniosku komisji w sprawie budowy chodnika wzdłuż drogi powiatowej Wołczyn – Brzezinki, na odcinku ulicy Byczyńskiej w Wołczynie /do cmentarza/.

Pan Starosta wyjaśnił, że były prowadzone rozmowy z Burmistrzem Wiąckiem w tej sprawie. Zdaniem Starosty wiadome jest, że w tym roku będzie przygotowywana dokumentacja. Ponadto zdaniem Starosty do obiektu użyteczności publicznej powinien przez gminę być zapewniony dostęp. Pan Starosta stwierdził także, że Gmina Wołczyn również powinna mieć swój udział w tych pracach. Ponadto uważa, że taki zapis powinien być ujęty w protokole,
a dokumentacja i tak będzie wykonana w roku bieżącym.

W związku z powyższym członkowie komisji przyjęli stanowisko, aby rozpoczęte zostały prace zmierzające do przygotowania dokumentacji do wykonania powyższej inwestycji.
Za stanowiskiem opowiedziało się jednogłośnie 8 radnych.

Kolejno Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie cały projekt budżetu wraz
z poprawkami proponowanymi przez komisje. Za przyjęciem głosowało 6 członków komisji, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

 

 

Ad.3.

 

Członkowie komisji przystąpili do omówienia pozostałych materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 28.01.2004r.

Zapoznano się z projektami uchwał w następujących sprawach:

-zmiany uchwały Nr II/11/2002 rady powiatu w Kluczborku z dnia 28 listopada 2002r.
w sprawie: ustalenia wysokości diety Radnych Rady Powiatu Kluczborskiego,

-zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,

-zmiany uchwały Nr XXVII/189/2001 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia
w tabeli stawek miesięcznych,

-ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania

nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych

innych składników wynagradzania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania

dodatku mieszkaniowego,

-likwidacji szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.

Członkowie komisji analizowali także sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu
w Kluczborku za okres od 11.12.2003 do 09.01.2004r.

Do powyższych materiałów oraz sprawozdania nie wniesiono zapytań.

Przewodniczący Komisji poddał powyższe materiały pod głosowanie. W wyniku głosowania za przyjęciem opowiedziało się 6 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Ad.4.

 

Kolejno Przewodniczący Komisji zwrócił się do członków komisji, aby przygotowali propozycje do planu pracy komisji na I półrocze 2004r. i złożyli je w ciągu dwóch tygodni do Biura Rady Powiatu. Innych spraw nie poruszano w związku z powyższym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski

 

 

Protokołowała

Joanna Strzelczyk