Protokół Nr 17/2003

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 18 grudnia 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

2.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.Józef Maciołek – Wiceprezes Zarządu PCZ S.A w Kluczborku,

4.Barbara Skop – Prezes Zarządu ,,BASKOR” spółka z.o.o w Opolu,

5.Olga Lewicka – Gawle – Likwidator SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Aktualna sytuacja w SPZOZ w Kluczborku.

Bieżące problemy zakładu.

3.Analiza materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 23.12.2003r.

4.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Następnie Przewodniczący zapoznał wszystkich z porządkiem posiedzenia.
Do przedstawionego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Na wstępie posiedzenia głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku, który przedstawił informację, że w poprzednim tygodniu do SPZOZ w likwidacji wpłynął fax
o treści znieważającej Dyrekcję SPZOZ. Po odczytaniu treści tegoż faxu Przewodniczący Rady poinformował, że fakt ten został zgłoszony do prokuratury oraz policji w wyniku czego zostało wszczęte dochodzenie. Zapewniono, że sprawca zostanie ujęty i odpowiednio osądzony. Ponadto Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że nie może dochodzić do takich sytuacji jakie obecnie mają miejsce. Stwierdził, że istnieje pewna grupa radnych szczególnie z Rady Miejskiej w Wołczynie, wśród której znajduje się członek komisji zdrowia radny Adam Martyniszyn, którzy jeżdżą po sesjach w Kluczborku, Wołczynie
i Byczynie agitując i namawiając innych radnych, aby anulowali swoją opinię podjętą wcześniej w sprawie likwidacji SPZOZ i utworzeniu nowej spółki.
Zdaniem Przewodniczącego jest to naganne, niepoważne i nieodpowiedzialne.
Każdy radny głosował według swojego sumienia i ma prawo podejmować takie czy inne decyzje. Przewodniczący stwierdził także, że dziwi się tym osobom, które posiadając wyższe wykształcenie i przygotowanie zawodowe prowadzą tego typu agitację.

Przewodniczący zwracając się do w/w radnego zaapelował, aby ta grupa radnych zaprzestała takich poczynań prowadzących do zniszczenia szpitala, gdyż przez takie czyny wyrządzają tylko krzywdę pracującym w szpitalu ludziom.

Przewodniczący Rady kończąc swoją wypowiedź zapewnił, że nie dopuści do tego, aby uchwała podjęta 19 listopada 2003r była anulowana.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że poruszone zostały dwie sprawy nie wiedząc dlaczego ze sobą związane.

Pierwsza sprawa dotycząca w/w pisma zdaniem radnego jest działalnością karygodną
i niedopuszczalną, mającą znamiona przestępstwa. Groźby anonimowe nie powinny zdaniem radnego być rozpatrywane. Radny po wcześniejszym zapoznaniu się z powyższym pismem wyraził już swoje stanowisko w rozmowach bezpośrednich z Panią Prezes PCZ oraz z Panem Wiceprezesem. Ponadto radny stwierdził, że takie informacje oddają bardzo duży niepokój i nie wiadomo z jakiego miejsca one wypływają. Radny ponadto stwierdził, że zostało to zbite przez Przewodniczącego Rady w sposób nieformalny i groźny razem z pewnym rodzajem informacji, że jakieś ugrupowanie jest ,, kryminogenne” . Przewodniczący Rady oświadczył, że nie została tu wymieniona nazwa ugrupowania. Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że zostało to odczytane jednoznacznie i takie sytuacje nie powinny mieć miejsca, gdyż mowa jest o dwóch różnych sprawach. W wypadku pierwszej sprawy dotyczącej anonimu zdaniem radnego mógłby być to wygłup, gdyż został on napisany dziecinnym charakterem pisma
i powinno być to wyjaśnione. Jednakże jeśli jest to anonim to jego zdaniem pewne gremia poważnych ludzi nie powinny się takimi sprawami zajmować. Jeśli zaś byłyby to groźby, które mogą grozić uszczerbkiem na zdrowiu, czy też na mieniu powinno być ścigane sprawą karną. Radny przechodząc do drugiej sprawy stwierdził, że były prowadzone działania i pewne grono osób zainteresowanych zaangażowało się w tą sprawę, aby przedstawić swój pogląd. Było to prowadzone zdaniem radnego w ramach demokratycznego działania osób, które posiadają mandat społecznego wyboru i prosi o to by tego nie negować, gdyż każdy ma prawo wypowiedzieć swoje zdanie. Ponadto radny stwierdził, że w związku z tym, iż ludzie nie posiadali pewnych informacji to grupa radnych niekoniecznie z jednego ugrupowania usiłowała im ich dostarczyć ze swojego punktu widzenia na dany temat. Takie działania miały służyć zdaniem radnego temu, aby rady miały możliwość obiektywnego spojrzenia jeszcze raz na dany problem i demokratycznego podjęcia decyzji. Radny Adam Martyniszyn stwierdził również, że wysłuchał wypowiedzi Przewodniczącego Rady z dużym niepokojem
i uważa, że każdy ma prawo do wypowiedzi. Radny stwierdził także, że powyższa sprawa dotycząca likwidacji SPZOZ jest bardzo ważka, gdyż dotyczy potrzeb społeczności Powiatu Kluczborskiego. Ponadto radny poinformował, że suwerenną decyzją Rady Miejskiej
w Kluczborku i Wołczynie decyzja o zmianie opinii i uchwały do uchwały Rady Powiatu w Kluczborku o likwidacji SPZOZ została podjęta i zmieniona większością głosów.
Zdaniem radnego jest normalna procedura, której nie powinno się negować jako nieformalne działanie.

Przewodniczący Komisji zapytał Przewodniczącego Rady Powiatu, czy powyższe decyzje gmin będą miały wpływ na podjętą wcześniej przez Radę Powiatu uchwałę.
Przewodniczący Rady Powiatu wyjaśnił, że decyzje gmin nie będą miały wpływu na decyzję rady jest to jedynie zdaniem Przewodniczącego rozgrywka polityczna. Zdaniem radnego Adama Martyniszyna źle się dzieje, że polityka wkracza w powyższe sprawy.

Przewodniczący Komisji udzielił głosu zaproszonej na dzisiejsze posiedzenie Pani Dr Barbarze Skop – Prezesowi Zarządu ,,BASKOR” spółka z.o.o w Opolu.

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Skop o przedstawienie informacji dotyczącej

spraw związanych z tworzeniem spółki. Przewodniczący zapytał także, czy to przejście
w spółkę nie budzi jakichkolwiek zagrożeń.

Pani Dr Skop podziękowała za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie i stwierdziła, że w miarę możliwości postara się przedstawić cały przygotowany materiał. Na dzień dzisiejszy stan zadłużenia szpitala wynosi 20 milionów złotych, wiadomym jest także, że to zadłużenie na koniec roku 2003 będzie większe. Z tego też względu zdaniem Pani Skop kontynuowanie działalności podmiotu przy tak dużym zadłużeniu jest niemożliwe, a organ założycielski nie mógł podjąć innej decyzji poza tą jaka została podjęta w formie uchwały o likwidacji SPZOZ.

Pani Skop stwierdziła, że nie wie, co dzieje się wokół szpitala lecz może jedynie domniemywać czytając prasę i słuchając innych informacji, że gminy podejmując uchwały postanowiły złożyć się na dokończenie inwestycji nowego obiektu chirurgii jak i również pomóc szpitalowi w przetrwaniu okresu poprzedzającego jego przejęcie umożliwiając tym samym normalne jego funkcjonowanie. Pani Skop stwierdziła również, że jej zdaniem gminy podejmując powyższe uchwały przewidziały w swoim budżecie środki ażeby ta rzecz mogłaby być dotowana. Jeśli całe postępowanie miałoby to na celu, to zdaniem Pani Skop jest ono godne pochwały. Trudno zdaniem Pani Skop jest sobie wyobrazić, aby był inny kierunek podejmowanych uchwał.

Jeśli zaś chodzi o spółkę Pani Skop wyjaśniła, że spółka została założona aktem notarialnym, zostały ukonstytuowane aktem notarialnym zgodnie z obowiązującymi przepisami władze spółki. Są to Zarząd Spółki, w którego skład wchodzi Pani Renata Jażdż-Zaleska oraz Józef Maciołek. W skład Rady Nadzorczej wchodzą: Dr Barbara Skop, Marcin Pasternak /prawnik, prokurator/ oraz Jadwiga Olczak /ekonomista/. Wybór osób był bardzo trudny i nie przypadkowy. Założyciel widział konieczność utrzymania w Radzie Nadzorczej prawnika
i doświadczonego ekonomisty .

Ponadto do spółki został wniesiony kapitał zarówno tzw.,,gotowizną” jak i aportem.
W skład aportu wchodzi grunt i nieruchomość będąca własnością Powiatu Kluczborskiego zgodnie z księgami i wpisem w księgach wieczystych, co zostało sprawdzone przez notariusza. Również została wniesione do spółki część ruchomości, które zostały przejęte
z wykonania wcześniej umowy przewłaszczenia. Powiat Kluczborski pożyczył szpitalowi pieniądze, które aktem notarialnym zostały zabezpieczone umową przewłaszczenia.
Umowa przewłaszczenia została także spisana aktem notarialnym.

Radny Adam Martyniszyn poprosił o wyjaśnienie kiedy miało to miejsce.
Skarbnik wyjaśniając stwierdził, że było to już wielokrotnie wyjaśniane i jest to drugie zabezpieczenie udzielonej przez powiat pożyczki SPZOZ-owi. Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że w 27 listopada br. Rada Powiatu zmieniała uchwałę w sprawie w/w pożyczki i w tym czasie było to szczegółowo wyjaśnione. Sama zaś umowa przewłaszczenia została zawarta
6 czerwca br. jako dodatkowe zabezpieczenie, gdyż od stycznia 2003r. SPZOZ nie wywiązywał się ze spłaty udzielonej pożyczki.

Pani Skop ponadto poinformowała, że umowa przewłaszczenia zgodnie z przepisami może być spisana w każdym czasie. Aport przejęty przez spółkę /budynek ZOL/ służy SPZOZ-owi na dzień dzisiejszy i jest w nim kontynuowana nadal działalność. Czyli z punktu widzenia pacjenta w funkcjonowaniu SPZOZ-u nie nastąpiła zdaniem Pani Skop żadna zmiana.

Radny Piotr Wiecha zapytał czy ruchomości, które należą do nowej spółki służą SPZOZ-owi na zasadzie użyczenia. Pani Skop wyjaśniła, że działa to na zasadzie właściwych umów użyczenia. Jeśli chodzi o ruchomości będące zabezpieczeniem Pani Skop poinformowała, że zostały one przejęte do wysokości wymagalnych zobowiązań, następnie te ruchomości spółka również użyczyła SPZOZ-owi, czyli stanowią one substancję wykorzystywaną przez SPZOZ w Kluczborku. Zdaniem Pani Skop nie ma takiej sytuacji, że majątek czyli aport jest wykorzystywany przez kogokolwiek innego niż przez SPZOZ.

Ponadto Pani Skop poinformowała, że tzw. ,,gotowizna” została prawidłowo wniesiona na rachunek bankowy spółki, czyli cały kapitał, który właściciel winien objąć został objęty prawidłowo i spółka rozpoczęła swoją działalność. Spółka powstała w dniu 27.11.2003r.

Zgodnie z nowym kodeksem spółek handlowych w myśl przepisów kodeksu handlowego spółka w organizacji była spółką cywilną i nie była ówcześnie zdolna do prowadzenia działalności, zaciągania zobowiązań i składania oświadczeń woli. Zgodnie z kodeksem spółek handlowych spółka po dacie jej zawarcia /ustanowienia jej aktem notarialnym/ jest zdolna do prowadzenia działalności, do zaciągania zobowiązań i składania oświadczeń woli.

Dzień rejestracji natomiast jest dniem, w którym następują wszystkie właściwe księgowania po stronie założyciela. W dniu zarejestrowania Powiat dokona zapisu w księgach przeniesienia swojego majątku z aktywów pn. środki trwałe na finansowe składniki mienia w odpowiedniej pozycji – inwestycje długoterminowe. Zdaniem Pani Skop spółka otworzyła również bilans prawidłowo na co uzyskano właściwe oświadczenia, czyli po stronie aktywów znalazły się środki pieniężne, wyposażenie, środki trwałe, zaś po stronie pasywów zapis właściwy w kapitale zakładu.
Sprawa powyższa była pierwszą, którą zajęła się Rada Nadzorcza jako organ uprawniony do nadzoru i kontroli. Kolejno Rada Nadzorcza uchwaliła Regulamin Rady Nadzorczej, przyjęto informację o stanie prac nad rejestracją i utworzeniem NZOZ oraz wysłuchano Zarządu w sprawie przygotowań do wstępnego raportu o utworzeniu spółki. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych Zarząd jest zobligowany do przedłożenia Radzie Nadzorczej,
a następnie do Sądu raportu z utworzenia spółki. Utworzenie spółki akcyjnej jest obłożone rygorystycznie prawem dlatego, że nie ma możliwości działania na szkodę założyciela.

Ponadto Pani Skop poinformowała, że na posiedzeniu Rady Nadzorczej przedstawione zostało sprawozdanie złożone przez Zarząd dotyczącego sytuacji w jakiej znajdują się przygotowania. Zarząd złożył oświadczenie, które zostało potwierdzone dokumentami, że:

zestawione i ustalone zostały prognozy rachunku wyniku składników majątkowych na koniec roku 2003r., przedstawiono stan zadłużenia SPZOZ.

Przewodniczący Komisji zapytał ile wynoszą zobowiązania finansowe wobec pracowników.

Pani Skop odpowiadając na zapytanie radnego poinformowała, że wynoszą one na dzień
30 października 2003r. około 2 mln zł. Przewodniczący Komisji wyraził swoją obawę czy taki ciężar spółka będzie w stanie udźwignąć. Pani Skop wyjaśniła, że powyższa wierzytelność pozostanie po stronie SPZOZ w likwidacji. Spółka nie jest dłużnikiem jedynie ponosi odpowiedzialność. Istotną zaś rzeczą według Pani Skop jest to żeby jak najszybciej powstał nowy podmiot, który utworzy NZOZ , aby przejął jak najprędzej oddziały, by po stronie SPZOZ-u nie powstawały zadłużenia. Każde zadłużenie powoduje działanie na szkodę majątku narodowego i po stronie założyciela i po stronie spółki. Dlatego trzeba w sposób bezwzględny tego pilnować i nie dopuszczać do powodowania strat. Jednocześnie Zarząd został zobligowany do bezwzględne go przedkładania w ujęciu miesięcznym szczegółowych sprawozdań o wszelkich trudnościach, problemach powodujących odkładanie w czasie ich działalności związanych z przekazaniem oddziału chirurgii. Oddziały muszą być jak najszybciej przygotowane, gdyż działa to na szkodę majątku narodowego.

Przewodniczący Komisji zapytał jakie zadłużenie powstanie dla spółki z tytułu ,,203”.
Pani Skop wyjaśniła, że dla spółki powstanie tylko z tego tytułu ile jeszcze oddziały będą funkcjonowały w ramach SPZOZ-u tzn. , że dla spółki jako bezpośredniego dłużnika nie istnieje żadne zobowiązanie ponieważ spółka nie jest stroną w stosunku do pracowników.

Kolejno głos zabrała Pani Olga Lewicka-Gawle- Likwidator SPZOZ, która wyjaśniła, że dane zobowiązanie zakładu wobec pracownika nie przechodzi za nim automatycznie.
Stary zakład ma obowiązek rozliczyć się z pracownikiem, jedynie w przypadku nie rozliczania się przez stary zakład z pracownikiem może on mieć roszczenia wobec nowego zakładu. Zdaniem Pani Likwidator SPZOZ zamknięcie likwidacji bez uregulowania należności pracowniczych nie może nastąpić.

Następnie kontynuując temat Pani Skop poinformowała, że pozostałe roszczenia nie mogą być przełożone na spółkę lecz likwidator rozwiązuje je w czasie.

Następnie głos zabrał Pan Wiceprezes Zarządu PCZ – Józef Maciołek, który zapytał,
czy w związku z tym, że według wcześniejszej wypowiedzi Pani Skop wynika iż wszystko jest uzależnione od szybkości przejmowania działalności, kto będzie bezpośrednio odpowiadał za to czy obiekty, które spółka będzie mogła przejąć, będą pod względem sanitarnym zdolne do prowadzenia działalności medycznej. Wiadomym jest, że z chwilą zmiany struktury własnościowej i organizacyjnej wszystkie obiekty będą musiały uzyskać nową opinię sanitarną. Zdaniem Wiceprezesa Zarządu PCZ stanowi to jakieś zagrożenie.

Pani Skop odnosząc się do w/w wypowiedzi poinformowała, że w stosunkach cywilno-prawnych umowy dzierżawy strony ustalają reguły gry. Dzierżawa majątku musi być w stanie umożliwiającym dalsze prowadzenie działalności. Spółka musi przejąć z jednej strony taki majątek, który umożliwi prowadzenie działalności, a z drugiej strony koszty z eksploatacji tego majątku muszą być takie, aby umożliwić spółce wyjście na zero. Ponadto w spółce musi być wiadome ile będzie kosztowała eksploatacja, czy starcza na leki, materiały opatrunkowe, czyli jednym słowem trzeba mieć na wszystkie elementy prowadzonej działalności.

Radny Andrzej Jung stwierdził, że aby spółka mogła funkcjonować musi posiadać lokal, który będzie spełniał wymogi sanitarne, a tym samym muszą być poniesione przez to koszty. Zdaniem radnego spółka nie zarabia jeszcze, więc zapytał kto poniesie te koszty.

Pani Skop wyjaśniła, że zostało sporządzone zestawienie ile na dzień dzisiejszy wszystko kosztuje, wiadomym jest, że istnieją zastrzeżenia Inspekcji Sanitarnej, które trzeba będzie zrealizować. Musi być sporządzone zestawienie w jakich obiektach i kto będzie prowadził działalność medyczną.

Radny Adam Martyniszyn w związku z tym poprosił, czy byłaby możliwość otrzymania powyższych zestawień wraz z dokumentacją.

Kolejno głos zabrał Wiceprezes PCZ , który poinformował, że najważniejszą rzeczą dla spółki jest przejęcie jak najszybciej działalności. Szybkość tego przejęcia zdaniem Wiceprezesa nie będzie zależała od założonego harmonogramu lecz od tego kiedy spółka otrzyma opinie. Opinie te wiążą się z tym, że według założeń pewna działalność będzie rozpoczęta w tym, a nie w innym obiekcie, czyli aby uzyskać koszty oszczędności zbędne obiekty zostaną oddane i nie będzie prowadzona w nich działalność. Zdaniem Wiceprezesa, aby to wszystko nastąpiło trzeba dokonać przeorganizowania szpitala. W związku z tym nałożyły się zdaniem Wiceprezesa dwie rzeczy: opinia sanitarna na szpital do tej pory była opinią warunkową lecz wchodząc w nową strukturę musi być wszystko zgodne z przepisami sanitarnymi.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że w związku z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej z 1991 roku / nowelizacje z 1997r i 1999r. / są pewnego rodzaju wymogi mówiące o tym, że jeżeli się tworzy nową działalność w formie zakładów opieki zdrowotnej musza być spełnione wymogi. Radny stwierdził, że po kontrolach przeprowadzonych na terenie szpitala stwierdzono gro zarzutów do obiektów, które obecnie są eksploatowane na świadczenie usług medycznych. Zdaniem radnego jest ryzyko, że przy rejestracji NZOZ spełnienie tych wymogów będzie nakładało na organ założycielski poniesienie kosztów związanych z dostosowaniem się do wszystkich wymogów, aby uzyskać opinię pozytywną obiektów do świadczenia usług medycznych. W związku z powyższym radny poprosił o wyjaśnienie, które obiekty na dzień dzisiejszy spełniają wymogi takie, aby w ciągu dwóch tygodni zostały one włączone w NZOZ i były podstawą do zarejestrowania działalności na terenie szpitala. Radny ponadto stwierdził, że do tej pory nie widzi takiej możliwości i stwierdził, że w związku z tym istnieją obawy, że będą to duże nakłady finansowe.

Pani Skop wyjaśnił, że koszty utworzenia spółki już zostały już poniesione i wynoszą one około 13.000,-zł.
Radny poprosił o dokładne wyliczenie z rozbiciem na co konkretnie zostały przeznaczone oraz o wskazanie, które obiekty na dzień dzisiejszy spełniają wymogi sanitarno-epidemilogiczne zgodne z ustawą.

Pani Skop wyjaśniła, że odpowiedzi na powyższe pytania udzieli Pan Wiceprezes PCZ.

Pan Wiceprezes poinformował, że obiekty, które są warunkowo dopuszczane faktycznie według nowej ustawy nie spełniają wymaganych warunków. Zdaniem Pana Wiceprezesa
dopóki prowadzona jest działalność w starej strukturze można będzie jeszcze przez krótki okres czasu prowadzić działalność lecz w nowej będzie to niemożliwe i trzeba zrobić wszystko, aby zmieścić się w przepisach. Działanie w starej strukturze będzie nadal przynosić straty i generować zadłużenie dlatego też zdaniem Pana Wiceprezesa konieczne jest jak najszybsze przeorganizowanie szpitala niezależnie od kontraktu.

Radny Wiktor Naumik stwierdził, że mowa jest o dwóch różnych rzeczach. Kontrakt według radnego jest rzeczą ważną ale trzeba nawiązać do protokołu z kontroli przeprowadzonej przez PIP w nowym obiekcie szpitala i trzeba tam zwrócić uwagę na ilość występujących usterek. Zdaniem radnego jest to przerażające i ma obawy czy istnieje jakakolwiek gwarancja sprolongowania tego.

Wiceprezes PCZ poinformował, że był wraz z radnymi gminy Wołczyn i Kluczborka na terenie nowego obiektu szpitala i odniósł wrażenie, że grupa tych radnych chce pomóc ten obiekt jak najszybciej doprowadzić do oddania.

Pani Skop stwierdziła, że jedynym warunkiem jest to, że gminy zbilansują decyzję.

Ponadto Pani Skop powracając do zapytania radnego Adama Martyniszyna poinformowała, że koszt nakładów poniesionych wcześniej wspomniała wynosi około 13.000,-zł, w tym opłata notarialna – 11.500,zł, 1500,-zł opłata sądowa zaznaczając, że wszystkie opłaty ponosi spółka.

Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu, który stwierdził, że są pewne obawy w sprawie uzyskania pozwoleń. Dlatego też został wprowadzony intensywny remont budynku ginekologiczno-położniczego. W powyższej sprawie prowadzonych jest gro czynności, łącznie z wizytą Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, który potraktował problem w sposób bardzo poważny traktując to jako problem, który zaistniał w skali całego kraju, gdyż nowe przepisy doprowadziły do uwidocznienia powyższego problemu.

Ponadto Skarbnik poinformował, że był pod dużym wrażeniem oglądając prezentowane na sesji Rady Gminy w Kluczborku zdjęcia z obiektu nowego szpitala i słuchając pochwał skierowanych w kierunku Starostwa Powiatowego odnośnie tego, co do tej pory zostało zrobione, ale nie można zdaniem Skarbnika tego powiedzieć po przeczytaniu artykułów
w prasie po wizycie radnych w szpitalu, którzy uważają, że należy wreszcie oddać szpital chirurgiczny. Zdaniem Skarbnika należy zwrócić uwagę na to, że wykonawca opuścił szpital w miesiącu listopadzie i nie można dlatego prowadzić rozgrywek, które mogłyby szpitalowi zaszkodzić. Ponadto SPZOZ jest umówiony z wykonawcą na zainstalowanie drugiego dźwigu osobowego w nowym obiekcie i agregatów sprężarkowych na styczeń 2004r. Stąd też zgodnie z wcześniej zawartą umową odnośnie realizacji tej inwestycji w projekcie budżetu powiatu na rok 2004 zapisana jest kwota 286.000,-zł na powyższy cel i wtedy można mówić dopiero
o zamknięciu obiektu w sensie budowlanym. Można się starać wtedy o zgody właściwych instytucji i odpowiednie wyposażenie. Jest to jeszcze środek trwały w budowie i nie można
w nim na razie prowadzić działalności medycznej.

Radna Otylia Skoczylas odnosząc się do powyższych wypowiedzi stwierdziła, że była zaskoczona artykułem jaki ukazał się w prasie po wizycie radnych w szpitalu i uważa, iż nie powinno być tak, że radni z poprzedniej kadencji są krytykowani za to, że obiekt nie jest jeszcze oddany, a z drugiej strony na każdym spotkaniu doprowadza się do tego, aby przeszkodzić temu działaniu według radnej jest to niezrozumiałe.

Wiceprezes PCZ poinformował, że radni będący na wizycie w szpitalu byli od samego początku nastawieni negatywnie i szukali sensacji, natomiast wrażenie odniesione było bardzo pozytywne.

Pani Skop słuchając powyższych wypowiedzi oświadczyła, że jej zdaniem cała ta sytuacja jest dla niej szokująca. Uważa, że patrząc z boku jest jakaś konkurencja, która chce by szpital upadł, bo ta konkurencja przejmie rynek.

Wracając do wcześniejszych wyżej przedstawionych problemów Pani Skop poinformowała, że Zarząd przedstawił je na posiedzeniu Rady Nadzorczej i stwierdzono, że tam gdzie w grę wchodzą decyzje zewnętrzne to nie może za nie zawsze odpowiadać Zarząd.
Ponadto przeprowadzona została rozmowa z likwidatorem jak wygląda obecnie sprawa likwidacji w Kluczborku. Pan Pasternak będący prawnikiem w składzie Rady Nadzorczej nie dostrzegł w zagadnieniu żadnych nieprawidłowości. Rada Nadzorcza poprosiła także Zarząd o przedstawienie pierwszej wersji ,,biznes planu”.

Pani Skop powracając do wniosku radnego Adama Martyniszyna, w którym poprosił on
o dostarczenie zestawień stwierdziła, że po podpisaniu umów z jakimkolwiek podmiotem mowa jest, że osoby trzecie mogą być zapoznane dopiero z ich rezultatem. Według Pani Skop są to materiały robocze, które ciągle ulegają poprawkom i jest to niedopuszczalne, aby w trakcie takich czynności mogły jakiekolwiek dokumenty krążyć. Po zakończeniu tych czynności zdaniem Pani Skop dokumentacja będzie dostępna. Ponadto Pani Skop poinformowała, że jako Prezes Zarządu ,,Baskor” na temat szpitala posiada więcej informacji niż ludzie, którzy tam pracują z takiej przyczyny, że każda sprawa jest bardzo dogłębnie analizowana. Jej zdaniem szpital posiada wiele problemów podobnie jak i inne szpitale w całej Polsce. Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że wszystkie te informacje jakie zostały przedstawione na dzisiejszym posiedzeniu powinny być powiedziane już na pierwszym spotkaniu przez Panią Skop, gdyż takie informacje są bardzo istotne.

Ponadto radny zapytał czy po zakończeniu cyklu prac byłaby możliwość otrzymania ostatecznej już wersji ,,biznes planu” i w jakim byłoby to terminie. Pani Skop wyjaśniła, że najprawdopodobniej będzie to w terminie na dwa, trzy tygodnie po podpisaniu kontraktu.

Ponadto Pani Skop poinformowała, że należy jeszcze wiele zmienić w szpitalu: sposób działania /rozliczanie się z materiałów i leków/, rozliczanie się z czasu pracy itp.

Radny Wiktor Naumik nawiązując do wypowiedzi stwierdził, że przerażający jest fakt, że ludzie za swoją pracę nie otrzymali wynagrodzenia, a jest to jego zdaniem podstawowe prawo obywatelskie. Pani Skop wyjaśniła, że pensje pracowników w Kluczborskim szpitalu w pełni zabierają kwotę przychodów, co oznacza, że brak jest środków na leki itp.

Radny Adam Martyniszyn zapytał na kiedy został wyznaczony termin rejestracji NZOZ, gdyż wiąże się to zdaniem radnego z tym jaki czas jest potrzebny do przejęcia budynków
i kontraktów, które uzyska SPZOZ. Radny uważa ponadto, że ze względu na to, że koszty wierzycielskie są bardzo wysokie trzeba jak najszybciej przejść, aby powyższe koszty nie narastały po stronie Likwidatora trzeba również obliczyć jaka wystąpi do tego momentu strata z racji nie przejęcia pracowników oraz obiektów.

Skarbnik poinformował, że do tej pory starano robić wszystko, aby sprawy formalno-prawne, rejestracyjne spółki , która dopiero może powołać NZOZ załatwione były szybko i sprawnie.

W momencie, gdy powstał akt notarialny, akt zawiązania spółki i statut Pan Mecenas, któremu Zarząd Spółki zlecił pracę miał doprowadzić do końca sprawę rejestracji w Sądzie.

Zdaniem Skarbnika pomimo tego, że sprawy w Sądzie trwają różnie obiecano Panu Mecenasowi, że być może uda się zarejestrować powyższą spółkę. W związku z faktem, że podczas sesji Rady Miejskiej radny Henryk Fraszek przedstawił pisma, w których wystąpił do m.in. do Sądu Rejestrowego o wstrzymanie procedury rejestrowej spółki. Dlatego zdaniem Skarbnika sprawa rejestracji w związku z takimi poczynaniami zostanie odłożona w czasie.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy ciągłość opieki medycznej będzie w dalszym ciągu zachowana i czy jest już sporządzona ostateczna wersja, gdzie poszczególne oddziały będą funkcjonować . Pani Skop wyjaśniła, że dla pacjenta nie będzie to zupełnie odczuwalne, gdyż jest to zmiana formalna. Na drugie pytanie radnego odpowiedzi udzielił Pan Wiceprezes, który poinformował, że dopóki nie będzie oddany nowy budynek chirurgii planuje się przeniesienie oddziału laryngologicznego na prawą część budynku ginekologii, oddział wewnętrzny na górne piętro starego budynku chirurgii, pediatria pozostanie tam, gdzie jest obecnie, w miejsce laryngologii zostanie przeniesiona część administracji i laboratorium,
w dolnej części budynku laryngologii będzie poradnia neurologiczna i laryngologiczna.

Radny Wiktor Naumik zapytał jak będzie wyglądała końcowa wersja rozmieszczenia poszczególnych oddziałów. Wiceprezes wyjaśnił, że w przypadku ukończenia nowego obiektu chirurgii cała działalność zabiegowa zostanie przeniesiona do tegoż budynku, położnictwo pozostaje na dotychczasowym miejscu, w miejsce ginekologii zostanie przeniesiony oddział dziecięcy.

Radny Adam Martyniszyn wyraził swoje zaniepokojenie jeśli chodzi o umiejscowienie oddziału laryngologicznego i włączenie go do budynku, gdzie znajduje się oddział noworodkowy jest bardzo niebezpieczne, gdyż laryngologia jest oddziałem bardzo septycznym, ponadto radny stwierdził, że aby na starym oddziale chirurgicznym mógł funkcjonować oddział wewnętrzny to trzeba go dostosować, gdyż warunki sanitarne
są bardzo złe. Radny zaproponował, czy nie lepiej byłoby w takim przypadku przenieść oddziału wewnętrznego do dawnego budynku laryngologii, a administrację do starego budynku chirurgii. Pan Wiceprezes stwierdził, że być może w przyszłości będzie to możliwe ale w chwili obecnej jest tam za mało miejsca na umieszczenie tak dużej ilości łóżek.

Pani Skop wyjaśniła, że SPZOZ zgodnie z prawem nie może prowadzić działalności komercyjnej i w związku z tym nie zdołałby pokryć kosztów działalności. Budynek nowej chirurgii jest możliwy do zagospodarowania w strukturach spółki bez większych problemów, gdyż spółka może tworzyć NZOZ-y różne, ale każdy i tak musi być oddzielny np.: NZOZ prowadzący działalność na bazie kontraktu i NZOZ prowadzący działalność komercyjną.

Zdaniem Pani Skop te dwa NZOZ-y mogą być prowadzone w jednym obiekcie, w jednych salach i przy pomocy tych samych lekarzy. Tworzy to sytuację, że budynek przy działalności komercyjnej jest w stanie wygenerować środki, które umożliwią obsługę z korzyścią dla działalności nie komercyjnej. Radny Adam Martyniszyn poprosił o szersze przedstawienie tej sytuacji. Pani Skop poinformowała, że spółka tworzy różnego rodzaju przedsiębiorstwa spółki. Jednym jest NZOZ, który funkcjonuje na zasadzie takiej jak były SPZOZ w ramach kontraktu, drugim jest NZOZ, który prowadzi działalność komercyjną, polegająca na przyjmowaniu pacjentów odpłatnie. Ponadto Pani Skop poinformowała, że w planie rysuje się opracowanie strategii, która umożliwi mieszkańcom Kluczborka w ramach działalności poza
komercyjnej jak i komercyjnej korzystanie z takich zabiegów, do których do tej pory nie mieli dostępu. Zdaniem Pani Skop jest to bardzo ważny aspekt , który może być zrealizowany w bardzo krótkim czasie.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższych informacji stwierdził, że działalność komercyjna na podłożu powiatu nie będzie uważana jako spełniająca oczekiwania.
Radny motywuje to tym, że ogół społeczeństwa przede wszystkim oczekuje od samorządu zorganizowania sprawnego, działającego oddziału zabiegowego w każdej dziedzinie, która jest obecnie na terenie szpitala.

Kolejno głos zabrała Pani Likwidator SPZOZ, która poinformowała, że likwidacja SPZOZ rozpoczęta uchwałą nabrała już toku. Likwidacja powyższa wymaga również formalnych procedur rejestracyjnych. Pani Likwidator SPZOZ poinformowała również, że SPZOZ w likwidacji działa i funkcjonuje tak samo jak do tej pory. Zmianie ulega tylko osoba reprezentująca SPZOZ. Kontrakty, które zostały podpisane będą przez SPZOZ w normalnym trybie realizowane.

Zdaniem Pani Likwidator zmianie ulega to, że jako Likwidator musi być podjęte działania w kierunku: zgłoszenia do instytucji o postawieniu SPZOZ w stan likwidacji, do PUP zgłoszenia o planowanym zwolnieniu wszystkich pracowników. Pracownicy zdaniem Pani Likwidator muszą liczyć się z faktem, że prędzej czy później muszą się rozstać z SPZOZ-em w Likwidacji.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy na dzień dzisiejszy w szpitalu wystarcza środków opatrunkowych i leków. Pani Likwidator wyjaśniła, że jest ciężko ale trzeba sobie z tym radzić. Ponadto prowadzona jest całkowita inwentaryzacja wszystkiego co SPZOZ posiada.

Radny Wiktor Naumik zapytał, kto był pomysłodawcą wyłożenia w szpitalu tzw.,,list lojalności” wobec dyrekcji. Odpowiedzi na powyższe zapytanie radnego udzielił Wiceprezes PCZ Pan józef Maciołek, który poinformował, że stało się to po pogróżkach kierowanych do dyrekcji SPZOZ-u.

Ponadto Pani Likwidator stwierdziła, że podczas ostatniej wizytacji radnych Rady Miejskiej w Kluczborku oraz radnych z Wołczyna odczuła pewien dyskomfort, gdyż wizyta taka powinna być wcześniej uzgodniona. Skarbnik Powiatu również poparł wypowiedź Pani Likwidator stwierdzając, że takie sytuacje nie powinny mieć miejsca.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższych wypowiedzi stwierdził, że wizytacja, która miała miejsce była na wniosek i zaproszenie Dyrekcji SPZOZ.

Pani Likwidator poinformowała, że w takiej sytuacji powinien być powiadomiony właściciel budynku, który powinien wyrazić zgodę m.in. na wykonywanie zdjęć.

Ponadto Pani Likwidator stwierdziła, że istnieje również tajemnica przedsiębiorstwa i każdy ma prawo ją chronić dlatego robienie zdjęć nie powinno mieć miejsca.

Na zakończenie dyskusji radny Adam Martyniszyn zapytał kiedy będzie wiadome w jakim momencie będzie określony termin przejęcia kontraktu przez nowo utworzony NZOZ.

Pani Skop wyjaśniła, że może to nastąpić jedynie po zatwierdzeniu NZOZ-u czyli musi być zarejestrowana spółka, która może utworzyć Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Do tego momentu działalność szpitala będzie oparta na SPZOZ w likwidacji.

Ad.3.

Wiceprzewodniczący Komisji przedstawił zebranym materiały przygotowane na sesję Rady Powiatu w dniu 23.12.2003r.Radni przystąpili do analizy powyższych materiałów.

Pierwszym projektem z jakim zapoznali się był projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok. Powyższy projekt zawiera między
innymi: zwiększenie planu dochodów budżetu powiatu, zwiększenie planu wydatków budżetu powiatu. Wszystkie zmiany dotyczą wniosków jednostek organizacyjnych powiatu w sprawie zmian polegających na zwiększeniu dochodów i wydatków realizowanych przez te jednostki. Wyjątek stanowi wprowadzenie do budżetu dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa na kwotę 9.185,-zł przeznaczonej na częściowe sfinansowanie akcji gaśniczej w związku z pożarem w miejscowości Trzebiszyn.

Dotacja została udzielona na wniosek tutejszego samorządu w rozdziale usuwanie klęsk żywiołowych. Projekt w tej części zawiera również zwiększenie o kwotę 13.477,-zł środków otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przeznaczonych na wyłączenia gruntów z produkcji rolnej.

Projekt ponadto zawiera zmiany polegające na przeniesieniu środków między działami klasyfikacji budżetowej dokonane na wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku, zmiany w planie pozwalającym na zabezpieczenie środków na spłatę kredytów do końca bieżącego roku budżetowego, aktualizację planów przychodów
i wydatków środków funkcjonujących w jednostkach organizacyjnych powiatu.

Do powyższego projektu uchwały członkowie komisji nie wnieśli uwag. Wiceprzewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. W drodze głosowania
za opowiedziało się 4 członków, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnymi omówionymi projektami uchwały były projekty w sprawie: zmian w budżecie
po stronie dochodów i przychodów oraz w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Obie uchwały są bezpośrednio związane ze sobą . Pierwszy projekt dotyczy zmian w budżecie w zakresie nie wykonania planu dochodów i przychodów budżetowych oraz wprowadzenia przychodów z zaciąganego kredytu długoterminowego w wysokości

500.000,-zł. Braki w dochodach wystąpiły w następujących tytułach: wpływy z opłat komunikacyjnych 200.000,-zł, wpływy z odsetek 100.000,- zł.

Brak również wystąpił w spłacie pożyczki udzielonej SPZOZ-owi na kwotę 200.000,-zł.

Łącznie brak opisany wyżej zamierza się sfinansować przychodami z kredytu w wysokości 500.000,-zł. Drugi projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w wysokości 500.000,-zł z okresem spłaty jeden rok. Konieczność zaciągnięcia takiego kredytu wynika z w/w okoliczności ujętych we wcześniejszym projektem uchwały.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy kwota 200.000,-zł stanowi kwotę, którą budżet przejmuje od SPZOZ dlatego, że nie może jej spłacić. Radny zapytał także ile będzie wynosił cały koszt przeobrażenia zakładu z SPZOZ w spółkę, czy określony jest kosztorys kosztów jakie będzie musiał budżet ponieść /co jest po kosztach do budżetu na ten rok, jaka to jest kwota, jakie są przewidywane koszty do budżetu na przyszły rok/.

Wyjaśnień udzielił Skarbnik Powiatu, który poinformował, że braki wystąpiły m.in. z tytułu braku wpływów z opłat komunikacyjnych, co się wiąże ze spadkiem ilości wykonywanych czynności przez Wydział Komunikacji. Ten spadek szacowany jest na kwotę 200.000,-zł. Pozostałe niedobory biorą się z braku spłaty pożyczki udzielonej SPZOZ-owi. W związku z brakiem w/w spłaty powiat zaspokajał swoją wierzytelność z ruchomości /kwota około 166.000,-zł/ będących własnością SPZOZ-u, które później zostały aportem wniesione do spółki akcyjnej. Wymaga to zmiany klasyfikacyjnej, czyli wykreślenia przychodów z tytułu spłaty udzielonej pożyczki, a wprowadzeniem w to miejsce przychodów z kredytu.
Łącznie wynosi to 500.000,-zł. Dlatego zdaniem Skarbnika konieczne jest zaciągnięcie powyższego kredytu celem domknięcia budżetu.

Innych zapytań nie wniesiono. W związku z powyższym Wiceprzewodniczący Komisji poddał pod głosowanie oba projekty uchwał. W drodze głosowania za głosowało 3 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie komisji był projekt w sprawie przyjęcia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej należących do właściwości Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu. Powyższy projekt ma związek z tym, że wcześniejsze porozumienie straciło moc prawną, gdyż Sejm RP uchwalił nową ustawę z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 17 listopada 2003r. i w związku z tym straciła moc poprzednia ustawa z dnia 15 lutego 1962r. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. Przystąpiono do głosowania w wyniku,
którego jednogłośnie 5 głosami przyjęto powyższy projekt.

Następnie radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt powyższej uchwały ma bezpośredni związek z likwidacją Gospodarstwa Pomocniczego przy DPS w Gierałcicach.

Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym przystąpiono do głosowania.

Członkowie komisji jednogłośnie 5 głosami za przyjęli powyższy projekt uchwały.

Kolejno radni zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie przejęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2004r.

Do projektu nie wniesiono zapytań. W drodze głosowania członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt.

Przewodniczący Komisji przedstawił ostatni projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr XIII/96/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27.11.2003r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2003 rok. Zakres zmian , które wprowadza niniejsza uchwała został podyktowany bardzo dużym zainteresowaniem osób niepełnosprawnych dofinansowaniem ze środków PFRON do rehabilitacji społecznej. W grudniu 2003 roku wpłynęło wiele wniosków, które z braku środków nie mogą być zrealizowane. Rada Powiatu może dokonać przeniesienia środków
z art.26 na art.35a, co jest w pełni uzasadnione ze względu na społeczne potrzeby osób niepełnosprawnych. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań.

Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt.

Członkowie komisji zapoznali się również ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 06.11.2003r. do 04.12.2003r. Do sprawozdania nie wniesiono uwag. Innych zapytań nie zgłoszono.

 

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął obrady w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                Przewodniczący Komisji

                                                                                         Andrzej Jung

 

 

Protokołowała

Joanna Strzelczyk