Protokół Nr 14/2003 z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 10 października 2003r.
Protokół Nr 14/2003
z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego
w dniu 10 października 2003r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydział Ochrony i Promocji Zdrowia,
3.Józef Maciołek – Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Aktualna sytuacja w SPZOZ w Kluczborku.
Bieżące problemy zakładu.
3.Analiza materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 16.10.2003r.
4.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Kolejno Przewodniczący zapoznał członków komisji z porządkiem dzisiejszego posiedzenia. Do proponowanego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2 i 3.
Następnie radni przystąpili do analizy projektów uchwał przygotowanych na kolejną sesję Rady Powiatu w dniu 16.10.2003r.
Przewodniczący zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r.
Projekt powyższy zawiera m.in.: zmiany w strukturze dochodów i wydatków budżetu powiatu /zwiększenie o kwotę 150.014,-zł/. Zmiany te mają związek z wnioskami jednostek organizacyjnych powiatu. Wprowadzają one zmiany , które polegają na zwiększeniu dochodów i wydatków realizowanych przez te jednostki.
Złożono dwa wnioski:
1/Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach /na kwotę 30.000,-zł,/
2/Zespół Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach /55.097,-zł/
Projekt zawiera także zwiększenie o kwotę 13.477,-zł . Są to środki otrzymane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeznaczone na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Ponadto zostaje zwiększona subwencja oświatowa o kwotę 42.440,-zł.
Zwiększenie to stało się możliwe dzięki wystąpieniu z wnioskiem do MENiS o przydzielenie środków w ramach 1% rezerwy w budżecie państwa na cele oświatowe.
Pozostałe zmiany dotyczą w szczególności przeznaczenia środków w wysokości 8.000,-zł na prace związane z instalacją windy w ZOL-u w Wołczynie.
Pozostałe załączniki zawierają: zmiany do planu inwestycji realizowanych w bieżącym roku, przesunięcie środków z wydatków majątkowych /inwestycyjnych/ na wydatki bieżące, aktualizację planów przychodów i wydatków środków specjalnych funkcjonujących
w jednostkach organizacyjnych powiatu, zwiększenie przychodów gospodarstwa pomocniczego funkcjonującego przy tut. Starostwie, zmiany w PFOŚiGW, które obejmują
w szczególności: zwiększenie wydatków bieżących, wprowadzenie nowego zadania polegającego na zmianie systemu grzewczego w pogotowiu, na wniosek Gminy Wołczyn zmianę przeznaczenia dotacji na trzy mniejsze zadania związane z wysypiskiem odpadów komunalnych. Ostatnia zmiana dotyczy zabezpieczenia środków na spłatę zaciągniętego kredytu do końca bieżącego roku budżetowego.
W związku z powyższym projektem uchwały radny Piotr Wiecha zapytał, czy kwota
/-12.000,-zł oraz –20.000,-zł/ wykazana w zał. 9 w rozdziale /Zmniejszenie wydatków- obsługa długu publicznego/ do niniejszego projektu uchwały stanowi rezerwę .
Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że kwota –20.000,-zł stanowi tzw. kwotę zdejmowaną z rezerwy budżetu, natomiast –120.000,-tys są to środki zdejmowane
z potencjalnej spłaty poręczenia danego przez powiat, a ogółem kwota 140.000,-zł jest przesunięciem na spłatę zaciągniętych kredytów.
Ponadto radny Adam Martyniszyn stwierdził, że ubolewa nad faktem , iż likwiduje się gospodarstwo pomocnicze przy Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach.
Działalność powyższego gospodarstwa opierała się głównie na pracy pensjonariuszy, którzy w ten sposób jednocześnie mieli źródło utrzymania. Skarbnik wyjaśnił, że nie mogłoby ono nadal funkcjonować na takich zasadach, gdyż osoby potrzebujące opieki nie mogą pracować w powyższym gospodarstwie.
Radny zapytał także, czy zmiana w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2003r. dotycząca montażu windy w budynku ZOL-u w Wołczynie jest satysfakcjonująca dla obu stron /SPZOZ w Kluczborku, Z-d Opiekuńczo-Leczniczy w Wołczynie/ .
Skarbnik wyjaśnił, że ze strony budżetu przeznaczone jest zabezpieczenie w kwocie 8.000,-zł, a resztę kwoty zabezpieczy Gmina Wołczyn. Zdaniem Skarbnika ze strony powiatu będzie robione wszystko, aby Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Wołczynie nadal funkcjonował.
Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 6 radnych za projektem opowiedziało się 4 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.
Kolejnym analizowanym projektem był projekt w sprawie przyznania dodatku specjalnego Przewodniczącemu Zarządu Powiatu. Powyższy dodatek przyznawany jest Staroście jako dodatek specjalny ustalony procentowo łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Dodatek ten jest przyznawany przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego i jest dodatkiem obligatoryjnym dla każdego Starosty.
Starosta Kluczborski miał w/w dodatek przyznany w wysokości 40% na okres od 14.11.2002r. do 13.11.2003r. W związku z powyższym przygotowany został projekt uchwały o przyznanie dodatku specjalnego na następny rok.
Radny Wiktor Naumik poprosił Skarbnika o wyjaśnienie, czym będzie skutkowało nie przyjęcie przez Radę Powiatu projektu uchwały.
Skarbnik odpowiadając na zapytanie wyjaśnił, że nie zaakceptowanie powyższego projektu przez Radę skutkuje nie przyznaniem dodatku Przewodniczącemu Zarządu Powiatu.
Radny Piotr Wiecha poinformował, że zostało to już określone we wcześniejszej uchwale
Nr III/18/2002r z dnia 30 grudnia 2002r., projekt ten jest tylko kontynuacją.
Radny Maciej Mularczyk poinformował, że jest to dodatek 40%, a Starosta pomimo podwyżek nie miał podwyższanej pensji i uważa, że dodatek w tej wysokości należy mu przyznać .
W drodze burzliwej dyskusji radny Maciej Mularczyk stwierdził, że /cytuję/ ,,Starosta da Przewodniczącemu, Przewodniczący da Staroście i jest dobrze”.
Radny Martyniszyn po wysłuchaniu w/w cytatu radnego, a zarazem Przewodniczącego Rady Powiatu stwierdził, że /cytuję/ ,,jest to coś za coś”/.
Kolejno głos zabrał radny Maciej Mularczyk, który wyjaśnił, że znajduje się w komfortowej sytuacji, gdyż jest rencistą i nie musi zajmować takiego stanowiska. Ponadto radny stwierdził odnosząc się bezpośrednio do radnego Adama Martniszyna, że /cytuję/ ,,mam też na Pana Panie Martyniszyn haka, bo wziął Pan łapówkę od pacjentki w wysokości 200,-zł, która po dwóch dniach zmarła i mogę Panu podać nawet nazwisko, więc proszę mnie nie zaczepiać i dać mi spokój ”.
Radny Adam Martyniszy w trakcie dyskusji poprosił o zaprotokołowanie w/w wypowiedzi.
Przewodniczący Komisji poprosił o przerwanie niniejszej dyskusji, gdyż nie dotyczy ona tematyki posiedzenia.
Następnie radny Adam Martyniszyn poinformował, że w związku z tak ciężką sytuacją
i faktem, że wszędzie szuka się oszczędności proponuje, aby zastanowić się nad tym projektem dobrze i obniżyć wysokość dodatku specjalnego do 20%.
Radny wystąpił z powyższym wnioskiem do Przewodniczącego Komisji, który poddał
go pod głosowanie. W obecności 6 radnych za wnioskiem radnego opowiedziało się 2, przeciw głosowało 4, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.
Ponadto radny Wiktor Naumik stwierdził, że nie może dochodzić do sytuacji, że pielęgniarkom zabierana jest wysługa lat, a Panu Staroście dodaje się tak wysokie kwoty.
Radny Piotr Wiecha stwierdził, że stawkę wysokości dodatku nie ustalał Pan Starosta, lecz są to ustalenia odgórne i w związku z tym opowiada się, aby projekt ten przyjąć.
Innych zapytań nie zgłoszono.
W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał całość projektu uchwały pod głosowanie. Za przyjęciem projektu głosowało 4 radnych, przeciw 2, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.
Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie planu rzeczowo-finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku
na 2003r.
Radny Piotr Wiecha zapytał dlaczego przyjmowany jest plan rzeczowo-finansowy SPZOZ-u na rok 2003 pod koniec br.
Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia wyjaśnia, że cała sytuacja wiąże się ze zmianą na stanowisko Dyrektora. Przedstawiony materiał został przedłożony przez obecną Panią Dyrektor SPZOZ Radzie Społecznej w czerwcu br. do zatwierdzenia ze względu na to, że był on potrzebny NFZ by mógł podjąć jakiekolwiek decyzje związane z SPZOZ
w Kluczborku. Innych zapytań nie zgłoszono.
Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 6 członków komisji za przyjęciem głosowało 5 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.
Radny Andrzej Jung zapytał czy Starostwo Powiatowe będzie finansować zakończenie inwestycji jaką jest rozbudowa i czy nowopowstała spółka nie będzie ponosiła ciężaru inwestycji. Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że inwestycja będzie finansowana przez powiat,
a nowoutworzona spółka nie poniesie ciężaru inwestycji.
Radny Wiktor Naumik zapytał jakie są dalsze plany wobec Oddziału Internistycznego.
Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że całą działalność szpitala planuje się skomasować jak najbliżej siebie. Oddział powyższy zostanie przeniesiony na miejsce dawnego Oddziału Chirurgicznego, a pozostały po nim budynek będzie oddany gminie.
Przewodniczący Komisji zapytał jak w chwili obecnej przedstawia się sprawa rozmieszczenia oddziałów. Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że I wariant przewiduje pozostanie Oddziału Chirurgicznego i Oddziału Laryngologicznego, zaś II wariant przewiduje , że pozostaje Oddział Chirurgiczny z dobrze działającą Izbą Przyjęć, Oddział Ginekologiczny, część zabiegowa, Oddział Położniczy z Noworodkowym i Oddział Dziecięcy.
Zdaniem Dyrektora w przypadku, gdy szpital będzie posiadał Oddział Chirurgiczny to musi być zabezpieczona pomoc nagła i to spowoduje, że w personelu nie możemy szukać oszczędności. Inną propozycją jest podzielenie poradni na ogólną i ortopedyczną .
Główny nacisk miałby być położony na poradnictwo specjalistyczne i wizyty domowe.
Niestety nie ma jeszcze konkretnych propozycji odgórnych do podjęcia tego typu kroków. Zdaniem Z-cy Dyrektora pójście w kierunku takich działań nie powinno w przyszłości przynieść start.
Radny Adam Martyniszyn stwierdził , że Oddział Chirurgiczny jest ważnym oddziałem , który świetnie funkcjonował za czasów Doktora Rossa, posiadający całą plejadę świetnych lekarzy, chirurgów kiedyś funkcjonował nienagannie, a w chwili obecnej jest mu trudno przeżyć z dnia na dzień.
Radny Piotr Wiecha zapytał czy obecnie jest już spółka, która miałaby pomóc
w restrukturyzacji.
Skarbnik poinformował, że jest firma konsultingowa pod nazwą ,,Baskor”, do której jak na razie Starostwo podchodzi bardzo ostrożnie sukcesywnie zbierając opinie. Do chwili obecnej została podpisana pomiędzy w/w firmą, a Starostwem Powiatowym proponowana umowa, która została jeszcze rozbita na następne dwie. Pierwsza z nich, która została podpisana związana jest z przygotowaniem SPZOZ do restrukturyzacji, przygotowaniem programu naprawczego. Zaś druga dotyczy bezpośrednio przeprowadzenia prywatyzacji.
Ta umowa jest nie podpisana. Ponadto Skarbnik poinformował, że w dniu 13.10.2003r. zostanie przedstawiony szczegółowy raport o obecnym stanie SPZOZ sporządzony przez powyższa firmę. Przewodniczący Komisji zapytał czy firma ta jest odpowiednio przygotowana, gdyż sam miał okazję uczestniczyć w podobnych spotkaniach z firmą konsultingową i uważa, że przedstawiciele jej w bardzo małym stopniu orientują się w sprawach służby zdrowia. Skarbnik poinformował, że nie może na dzień dzisiejszy ręczyć za wiarygodność i sumienność firmy.
Wypowiedź Przewodniczącego podzielił również Z-ca Dyrektora, który uczestniczył
w spotkaniu firmy z ordynatorami poszczególnych oddziałów.
Skarbnik oświadczył także, że Starostwo Powiatowe chce pozyskać do współpracy mecenasa, który byłby głosem doradczym przy podejmowaniu decyzji.
Radny Wiktor Naumik zapytał czy po przekształceniu w spółkę będzie funkcjonować Rada Społeczna. Skarbnik wyjaśnił, że z momentem powstania spółki cały nadzór będzie sprawować Rada Nadzorcza /3osobowa/ oraz Zarząd Spółki /2 osobowy/.
Kolejno radni zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. Projekt powyższy dotyczy zbycia nieruchomości będących w dotychczasowym zarządzaniu Gospodarstwa Pomocniczego przy domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach, które obecnie zostało zlikwidowane. W wyniku dokonanego podziału wyodrębniona została działka z budynkiem mieszkalnym trzylokalowym. Najemcy tegoż budynku posiadają umowy najmu na czas nieokreślony posiadają prawo pierwokupu. Ponadto przeznaczono do sprzedaży kolejną działkę zabudowaną budynkami gospodarczymi , działkę stanowiącą teren podmokłych łąk , graniczący z DPS oraz nieruchomość zabudowaną pawilonem ,,Stolbud” położonej w Planowicach. Budynek ten był dotychczas w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Polanowicach i wykorzystywany do celów dydaktycznych.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy najemcy mieszkający w powyższych lokalach wystawionych do sprzedaży będą mieli prawo pierwokupu. Skarbnik wyjaśnił, że tym osobom, które będą chciały wykupić lokale będą przedstawione preferencyjne warunki sprzedaży. Innych zapytań nie zgłoszono.
Kolejnym omawianym projektem uchwały był również projekt w sprawie zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego.
W związku z ciężką sytuacją ekonomiczną przekazano do zbycia nieruchomość zabudowaną budynkiem po Pogotowiu Ratunkowym z lokalami mieszkalnymi i najemcami.
Proponuje się także zbycie znajdujących tam garaży. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży zasiliłyby budżet Powiatu Kluczborskiego.
Radny Adam Martyniszy zapytał czy osoby zamieszkujące budynek będzie stać na wykup lokali, gdyż są to głównie pielęgniarki.
Skarbnik wyjaśnił, że sprzedaż odbędzie się na preferencyjnych warunkach, a po sprzedaży lokatorzy będą mieli możliwość utworzenia wspólnoty mieszkaniowej.
Przewodniczący Komisji zapytał czy lokal wystawiony do sprzedaży zostanie sprzedany wraz ze znajdującymi się na tym terenie garażami. Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że nie jest to dokładnie określone ale najprawdopodobniej garaże zostaną zbyte osobno, gdyż można uzyskać z ich sprzedaży więcej środków.
Innych zapytań członkowie komisji nie wnieśli.
Przewodniczący Komisji poddał projekt pod głosowanie. W wyniku głosowania 5 radnych głosowało za przyjęciem projektu, 1 radny się wstrzymał, nie stwierdzono głosów przeciw.
Przewodniczący Komisji przedstawił następny projekt uchwały w sprawie założenia Technikum dla Dorosłych i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach.
Utworzenie nowego typu szkoły dla dorosłych w ramach istniejącego CKU umożliwi podnoszenie poziomu wykształcenia społeczności lokalnej.
Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań. Członkowie komisji 6 głosami za przyjęli powyższy projekt.
Kolejnym projektem analizowanym był projekt uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Do powyższego projektu nie wniesiono uwag i jednogłośnie 6 głosami go przyjęto.
Następnym projektem omówionym przez członków komisji był projekt uchwały w sprawie odrzucenia skargi Pana Ireneusza Ślicznego na Starostę Kluczborskiego dotyczącej nie rozpatrzenia wniosku o wyrażenie zgody na zalesienie działek w ustawowym terminie.
Radny Wiktor Naumik poinformował, że projektem powyższym bardzo szczegółowo zajmowała się Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 7 października 2003r.
Komisja po przeanalizowaniu sprawy i po wyjaśnieniach Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa uznała skargę za bezzasadną, gdyż toczące się postępowanie było zależne od zajęcia stanowiska innych instytucji tj.AR i MR w Warszawie, WOŚ w Opolu, Rada Miejska w Wołczynie, Nadleśnictwo w Namysłowie oraz zmiany w obowiązującym ustawodawstwie. Przewodniczący Komisji poddał projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania za przyjęciem projektu głosowało 4 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.
Następnie Przewodniczący zapoznał zebranych z projektem dotyczącym utworzenia spółki akcyjnej.
Przewodniczący Komisji poinformował, że w zasadzie cała sprawa dotycząca powyższego projektu została omówiona na wstępie posiedzenia komisji. Przewodniczący zapytał czy w przypadku powstania tej spółki Zarząd Powiatu będzie odpowiadał majątkiem.
Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że najważniejszą rzeczą jest, aby ten proces się udał.
Zdaniem Skarbnika nie można tego w takim stanie ciągnąć dłużej, gdyż sytuacja pogarsza się z dnia na dzień Powiat zdaje sobie sprawę, że część długów będzie musiało zapłacić Starostwo Powiatowe. Zapewnił jednak, że na odprawy i odszkodowania dla pracowników są zapewnione środki finansowe w budżecie Powiatu.
Innych zapytań nie zgłoszono. W wyniku głosowania za przyjęciem projektu opowiedziało się 4 członków komisji, wstrzymał się 1, 1 członek komisji głosował przeciw.
Członkowie komisji przystąpili do analizy sprawozdania z Zarządu Powiatu za okres od 19.08.2003r. do 01.10.2003r. Do powyższego sprawozdania nie wniesiono uwag.
Ad.4.
Radny Adam Martyniszyn poprosił o kopię materiałów przeznaczonych do wglądu komisji,
a w szczególności rachunek zysków i strat oraz stan zobowiązań. W związku z powyższym radny złoży podanie do Sekretarza Powiatu. Radny uważa, że takie materiały winny być dostępne i nie powinno się blokować do nich dostępu.
Ponadto radny zasugerował, że wnioski pokontrolne z kontroli przeprowadzonej przez NIK
w SPZOZ w Kluczborku powinny być dostępne w Biurze rady Starostwa Powiatowego
w Kluczborku. Radny zapytał Pana Skarbnika czy będzie to udostępnione za odpłatnością.
Skarbnik poinformował, że materiały takie będą udostępnione po wcześniejszym złożeniu wniosku przez radnego oraz uiszczeniu opłaty w określonej wysokości /Zarządzenie Starosty nr 10/03 z dnia 24.06.2003r/.
Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z otrzymanymi odpowiedziami na wnioski komisji w następujących sprawach:
- wglądu komisji do comiesięcznych sprawozdań z działalności SPZOZ w Kluczborku oraz protokołów z doraźnych kontroli przeprowadzonych w zakładzie
/ pismo nr OZ-AT-8022/86-1/03 z dnia 22.09.2003r./ , - pozyskania środków finansowych przeznaczonych na inwestycje na zakup sprzętu dla oddziałów szpitalnych /pismo nr FN.I.PP-3100/Zarz/33/03 z dnia 23.09.2003r/,
Ponadto członkowie komisji zapoznali się z odpowiedzią Wicestarosty
/pismo nr OZ-AT-8020/28-1/03 z dnia 22.09.2003r/ w sprawie zakupu wyposażenia ambulansu transportowego dla Dziecięcego Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej WCM w Opolu /opinia negatywna/.
Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Przewodniczący Komisji
Andrzej Jung
Protokołowała
Joanna Strzelczyk
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Stanisławska Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2004-03-04 07:36:49 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-06-17 12:32:02 |
Ostatnia zmiana: | 2013-04-24 13:33:45 |
Ilość wyświetleń: | 1896 |