Protokół Nr 13/2003

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 2 października 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,

3.Józef Maciołek – Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku.

4. Bernadeta Bocianek – Ordynator Oddziału Chirurgicznego w Kluczborku,

5.Lidia Tomanek – Ordynator Oddziału Dziecięcego w Kluczborku,

6.Jerzy Tomanek – Ordynator Oddziału Ginekologiczno-Położniczego w Kluczborku,

7.Ireneusz Korzekwa – Lekarz Ginekolog,

8.Mirosław Misiak – Ordynator Oddziału Laryngologicznego w Kluczborku,

9.Piotr Leszczyński – Kierownik ZOL-u w Wołczynie.

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Planowane przekształcenia w SPZOZ w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych oraz przybyłych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Przewodniczący przedstawił również członkom komisji porządek dzisiejszego posiedzenia. Do proponowanego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Na wstępie posiedzenia Przewodniczący Komisji udzielił głosu Z-cy Dyrektora SPZOZ

w Kluczborku. Z-ca Dyrektora poinformował, że w chwili obecnej zaistniały kłopoty z realizacją wcześniej obranego założenia. Obrane zostały dwa warianty.
Według pierwszego w zakładzie funkcjonowałaby firma konsultingowa, która opracowuje program restrukturyzacji.

Firma ta opierałaby się o założenie, że szpital będzie miał przeprowadzone postępowanie układowe w przypadku którego zostaną wstrzymane roszczenia komornicze.

Środki pozyskane z tego tytułu przeznaczone będą na bieżącą działalność szpitala.

W tym też czasie będą przeprowadzone działania restrukturyzacyjno-naprawcze,
które pomogą zakładowi do końca bieżącego roku zbilansować się do zera.

Zdaniem Dyrekcji są to bardzo ciężkie decyzje i trzeba je podejmować rozważnie.

Drugi wariant zakładał, że część majątku na bazie nowej chirurgii zostanie wydzielona ze struktury całego SPZOZ i na tej bazie zbudowana zostanie nowa komórka organizacyjna,
w której kumulować będą się wszystkie te działania, które nie generują straty i być może mają szansę rozwoju przy eksploatacji nowego obiektu, gdyż wtedy nie byłyby przeznaczane nakłady na remonty lecz na bieżącą działalność.

Kolejno głos zabrał Skarbnik Powiatu, który poinformował zebranych, że właśnie 1października 2003r. jest dniem wejścia nowych przepisów prawa ustawowego, które nie przewidują już możliwości postępowania układowego i ogłoszenia upadłości szpitala. Przepisy ustawy o ZOZ-ach pozwalają jednak na przekształcenie, oddłużenie szpitali za zgodą organów założycielskich.

Zdaniem Skarbnika w takim wypadku pozostaje jedynie wola działania organu założycielskiego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy opracowany został harmonogram działań, który zawiera m.in.:

-sporządzenie raportu stanu położenia szpitala na dzień dzisiejszy z terminem realizacji
do 10.10.2003r.,

-zostanie sformułowana strategia rozwoju szpitala przy czym uwzględnione zostaną procesy gospodarcze takie jak zakres usług medycznych i zasięg działania naszego szpitala, struktura przychodów, kształtowanie kosztów uzyskania przychodów, struktura przychodów i kosztów uzyskania z działalności komercyjnej, zasoby rzeczowe czyli określenie majątku trwałego
w strukturach i poziomie niezbędności tego majątku, zapasy /optymalizacja wielkości zapasów/ , należności, kierunki poprawy poziomu płynności, źródła finansowania /własnego
i obcego/, polityka zatrudnienia, struktury zatrudnienia, wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania. Te elementy w pierwotnej wersji założone zostały do przygotowania i opracowania do końca miesiąca listopada 2003r. Następnie opracowany ma być właściwy program restrukturyzacyjny, który zawiera opracowanie programu naprawczego, sformułowanie programu restrukturyzacji rozwojowej z uwzględnieniem zmian strukturalno-własnościowych /termin do 20.12.2003r./

Zdaniem Skarbnika taki proces pozwala na określenie miejsca i pozycji szpitala w sposób bardzo dokładny na podstawie konkretnych dokumentów ekonomicznych oraz przygotowanie szpitala do przekształcenia czy też zmiany formy organizacyjno-prawnej.

Skarbnik stwierdził, że na całą tą sytuację nakładają się działania Ministra Zdrowia.

Obecnie Ministerstwo Zdrowia przygotowało pakiet dokumentów, który ma w najbliższym czasie trafić do Sejmu. Dotyczyć on ma możliwości tworzenia Spółek Użyteczności Publicznej.

Zdaniem Skarbnika istnieją dwa rozwiązania dla szpitala: przekształcić szpital w Spółkę Użyteczności Publicznej jeśli do końca roku zafunkcjonują przepisy opracowane przez Ministerstwo Zdrowia czyli skierowane do Sejmu, a jeśli nie to mieć możliwość utworzenia Spółki z.o.o na zasadach przewidzianych w kodeksie Spółek Handlowych.

Ponadto podmiot na dziś utworzony oczywiście za zgodą Rady Powiatu nie będzie mógł funkcjonować jedynie w oparciu o kontrakt z NFZ, gdyż jest on zbyt niski i w szybkim czasie może zacząć generować straty. Zdaniem Skarbnika powinny nastąpić takie zmiany, które pozwoliłyby na wprowadzenie do szpitala części usług komercyjnych, które przyniosłyby inne dochody nie tylko te z NFZ.

Radny Maciej Mularczyk stwierdził, że sytuacja naprawdę jest bardzo krytyczna i proponuje, aby Ordynatorzy poszczególnych oddziałów zaproszeni na dzisiejsze spotkanie również mogli się wypowiedzieć.

Dyrekcja także stwierdziła, że sytuacja jest bardzo poważna. Na spotkaniu z Ordynatorami Oddziałów zastanawiano się nad ograniczeniem działalności szpitala czyli mniejszym zakupie leków /jedynie będzie dokonywać się zakupów leków w przypadku zagrożenia życia ludzkiego/pod warunkiem, że takie działania nie będą godziły w dobro pacjenta, gdyż jest ono najważniejsze.

Kolejno głos zabrała Ordynator Oddziału Chirurgicznego, która stwierdziła, że na oddziale są tak duże braki materiału, że za dzień lub dwa trzeba będzie zamknąć oprócz oddziału także Poradnie Chirurgiczną bo nie będzie gipsu do zaopatrywania złamań.

Pani Ordynator poinformowała ponadto, że na oddziale zapewniona jest obsada lekarska i pielęgniarska, a kontrakty są już wypracowane. Zdaniem Pani Ordynator w razie ograniczenia działalności szpitala na tymże oddziale może dojść do tego, że oddział będzie jedynie zaopatrywał pacjentów na transport i wysyłał do najbliższych szpitali w Oleśnie, Opolu lub Namysłowie bo nie będzie materiałów do przeprowadzenia podstawowych zabiegów.

Następnie głos zabrał Ordynator Oddziału Ginekologiczno-Położniczego który stwierdził, że ważne jest, aby osoby pracujące w tutejszym szpitalu miały wsparcie od władz, dyrekcji oraz by prowadzone działania dotyczące ratowania szpitala nie stały się niebezpieczne dla ich miejsc pracy.

Kolejno Pani Ordynator Oddziału Dziecięcego przedstawiła sytuację na tamtejszym oddziale.

Poinformowała, że są kłopoty z zakupem leków. Leki przepisywane dla pacjentów wypisywane są na receptach i realizowane w aptekach miejskich, gdzie są osiągalne na tzw zniżkę 30%, zaś w aptece szpitalnej za leki SPZOZ musi zapłacić 100%.

Przewodniczący Komisji poinformował zebranych, że wciąż wokół szpitala krążą różne złe pogłoski, które nie świadczą nic dobrego dlatego też zdaniem Przewodniczącego trzeba zrobić wszystko, aby zadbać o dobry imaż szpitala.

Następnie głos zabrał Kierownik Zakładu Opiekuńczo Leczniczego w Wołczynie, który poinformował, że w tamtejszym zakładzie sytuacja jest w miarę stabilna jeśli chodzi

o wykonanie usług opieki paliatywnej.

ZOL utrzymuje się dzięki bezpośrednim wpłatom pacjentów. Dzięki tym wpłatom można na bieżąco realizować koszty działalności tej placówki oczywiście przy jednoczesnym prowadzeniu oszczędności. Pomimo wpłat dokonywanych przez pacjentów sytuacja nie jest najlepsza. Zdaniem Pana Kierownika robi się wszystko, aby ZOL istniał i aby zapewnić jego kontraktowanie na przyszły rok.. Jednym z warunków postawionych przez NFZ na dalsze kontraktowanie ZOL-u jest funkcjonowanie windy, utworzenie sali rehabilitacji oraz przyjęcie minimum 40 pacjentów.

W związku z powyższym władze samorządowe z Wołczyna podjęły odpowiednie kroki w powyższej sprawie. Starostwo także zaoferowało pomoc ze swojej strony. Ponadto prowadzi się działania mające na celu pozyskanie sponsorów, którzy wspomogliby w przygotowaniu sal chorych oraz sali rehabilitacji. Planuje się po porozumieniu z NFZ otworzenie całodziennego gabinetu zabiegowego, a także gabinetu usług rehabilitacyjnych, gdzie sprzęt posiadany przez ZOL mógłby także służyć mieszkańcom Wołczyna i okolic.

Zdaniem Ordynatora Oddziału Ginekologicznego ta restrukturyzacja, która została już przeprowadzona musi pozostać na tym poziomie co jest, aby można realizować kontrakty.

Kolejno głos zabrał Z-ca Dyrektora SPZOZ, który poinformował zebranych, że w chwili obecnej nie ma obaw jeśli chodzi o zapewnienie na oddziałach obsługi lekarskiej
i pielęgniarskiej. Dyrekcja jak najbardziej opowiada się za zwiększeniem komfortu pacjenta na oddziale np. pobyt matki z dzieckiem ale w chwili obecnej szpital nie poradzi sobie z opłaceniem. Być może w przyszłości zostanie to określone w kontrakcie, gdyż w tej chwili są tylko ogólne założenia.

Ponadto Dyrekcja poinformowała, że w związku z przeniesieniem Pogotowia Ratunkowego na teren szpitala /budynek Oddziału Laryngologicznego/ koszty funkcjonowania znacznie się zmniejszą, gdyż stary obiekt wymagał ciągłych remontów, ogrzewania.

Zdaniem Dyrekcji dążyć się będzie do rozwoju specjalistyki w terenie, pomocy pielęgniarskiej w domu chorego, leczenia na oddziale do trzech dni po zabiegu itp.

Przez NFZ będzie kładziony także nacisk na zmniejszanie ilości łóżek.

Planuje się w tutejszym SPZOZ uzyskanie między innymi kontraktu na: poradnie specjalistyczne, cukrzycową, leczenia bólu, reumatologiczną.

Dyrekcja uważa także, że każde pomieszczenie powinno być zagospodarowane i wykorzystane przy równoczesnych opłatach stałych /energia, woda itp./. Przy takich oszczędnościach stwarza się dużą szansę, na zbilansowanie się.

Radny Maciej Mularczyk po wysłuchaniu wypowiedzi Dyrekcji SPZOZ oraz Ordynatorów poszczególnych oddziałów stwierdził, że współpraca pomiędzy oddziałami jest dobra z czego jest zadowolony jako Przewodniczący Rady.

Ubolewa zaś nad faktem, że pracownicy nie potrafią zrozumieć faktu, że składanie pozwów do sądu nie pomoże zakładowi lecz tylko tą trudną sytuację pogłębi.

Stwierdził także, że Radzie Powiatu zależy na tym, aby istniały wszystkie oddziały szpitala.

Radny Piotr Wiecha Stwierdził, że postępowanie układowe, które miało być podjęte byłoby dobrym rozwiązaniem, gdyż wstrzymałoby wszelkie egzekucje komornicze.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszy, który poprosił, aby w miarę możliwości przed planowanym posiedzeniem komisji zdrowia w tak ważnych sprawach dotyczących SPZOZ w Kluczborku były dostarczone na komisję materiały źródłowe.

Następnie Skarbnik Powiatu, który stwierdził, że pocieszający jest fakt pracy i wypracowywania kontraktu przez cały personel w tak trudnych warunkach.

Ponadto Skarbnik poinformował, że na spotkaniu z Burmistrzem Wołczyna zostały podjęte kroki takie jak: przekazanie Ośrodka Zdrowia w Wierzbicy, partycypowanie w kosztach przez Starostwo Powiatowe w instalacji windy w ZOL-u, poniesienie koszów adaptacji pomieszczeń biurowych na Poradnię K w Wołczynie, przeniesienie Przychodni w Wołczynie na teren Zakładu Opiekuńczo Leczniczego w Wołczynie.

Skarbnik uważa, że powyższe porozumienie z Gminą Wołczyn jest sukcesem, gdyż Pan Burmistrz zobowiązał się do uwożenia całości zobowiązań szpitalnych z tytułu podatku od nieruchomości , które przewyższają 400.000,-.zł oraz partycypowania w kosztach uruchomienia windy w Wołczynie na wartość 20.000,-zł. Pomoc uzyskana z tegoż samorządu jest bardzo znacząca, gdyż uwalnia szpital od kosztów, a jako powiat angażowania kolejnych środków finansowych.

Skarbnik ponadto poinformował, że ważne jest, aby decyzje podjęte były w jak najszybszym czasie ponieważ sytuacja będzie pogarszać się z dnia na dzień, gdyż przychody z kontraktów z NFZ wahają się w kwocie 725.000,-zł /przychody zakładu z innych tytułów na wartość 20.000,-zł/ daje to razem na tzw. życie i funkcjonowanie szpitala 750.000,-zł.

Ponadto z powyższej kwoty w wyniku aktywnie prowadzonych postępowań egzekucyjnych NFZ potrąca od w/w kwoty około 181.000,-zł. W związku z powyższym do szpitala trafia 560.000,-zł, gdzie płace brutto w szpitalu wynoszą 568.000,-zł. Zatem 100%przychodów miesięcznych pokrywają płace i w związku z tym brak jest środków na jakiekolwiek zakupy.

Starostwo Powiatowe niestety nie może przeznaczyć żadnych środków na bieżące funkcjonowanie szpitala.
Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że łatwiej byłoby analizować całą tą sytuację posiadając odpowiednio przygotowane materiały. Zdaniem radnego sytuacja w SPZOZ jest tragiczna.

Radny stwierdził, że ciągle mówi się o zmniejszaniu ilości łóżek zdaniem radnego jest to mylne pojęcie, gdyż w innych krajach takich łóżek jest znacznie więcej i nie ma problemów
z funkcjonowaniem. W związku z tym powinno się brać pod uwagę aspekty populacyjne
i demograficzne. Dlatego też powinno się myśleć perspektywicznie o powiększeniu ZOL-u, który w okresie 2 , 3 lat może przynieść duże zapotrzebowanie pod warunkiem, że będzie to dobrze zorganizowane.

Zdaniem radnego wpływ na obecną sytuację miało działanie Rady poprzedniej kadencji, ówczesnego Dyrektora SPZOZ w Kluczborku, zmniejszenie wpływów SPZOZ z kontraktów z Kasami Chorych i Narodowym Funduszem Zdrowia, ustawowe podwyżki płac, zbyt niskie środki przeznaczone przez Ministra Zdrowia na inwestycje restrukturyzacyjne.

Dodatkowym obciążeniem była także inwestycja jaką jest rozbudowa Oddziału Chirurgicznego, która zaczęła się od 1998 roku .

W związku z wypowiedziami zebranych radny stwierdził, że szpitalowi będzie ciężko się zbilansować, z jeśli to nie nastąpi to sytuacja będzie tym bardziej krytyczna.

Z Ministerstwa Zdrowia nie można także liczyć na oddłużenie szpitala i wtedy wszystkie ciężary spadną na organ założycielski jakim jest powiat.

Radny Piotr Wiecha poprosił o informację Z-cę Dyrektora, jaka kwota została na dzień dzisiejszy pobrana przez komornika. Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że jest to kwota 1.000.000,-zł.

Radny Wiktor Naumik zabierając głos stwierdził, że personel pracujący w szpitalu podjął już bardzo duże wyrzeczenia m.in. rezygnując z dodatków za wysługę lat i więcej nie można od nich wymagać.

Radny wystąpił także z wnioskami, aby zwrócić się do Pana Burmistrza Gminy Kluczbork
o umorzenie zaległości jakie posiada SPZOZ względem Gminy Kluczbork oraz o jak najszybsze zbycie nieruchomości będących własnością powiatu.

Przewodniczący Komisji poddał wnioski radnego pod głosowanie w wyniku którego
radni 6 głosami za przyjęli powyższe wnioski.

Kolejno Skarbnik poinformował, że decyzję musi podjąć Rada Powiatu.

Są to dwie decyzje: o postawieniu SPZOZ-u w Kluczborku w stan likwidacji i o powołaniu nowego podmiotu, przejściu załogi do nowego podmiotu na bazie majątku trwałego w formie spółki z.o.o, w której 100% udziałów objął by powiat.

Motywacją takiego działania będzie to, że będzie okazja stać się współwłaścicielami szpitala
i w przyszłości względnie na innych zasadach funkcjonować. Również jest to szansa, aby udziałami nowej spółki spłacić wierzycieli, a nawet pozyskać partnera, który doposaży oddział.

Dyrektor SPZOZ w Kluczborku zapytał kto przejmie zobowiązania w przypadku utworzenia spółki. Skarbnik poinformował, że część udziałów może posłużyć w spłaceniu długów,
a część spadnie na powiat.

Radny Adam Martyniszyn po wysłuchaniu wypowiedzi stwierdził, że nowy podmiot, który

miałby powstać bez zbilansowania się przychodów z wydatkami nie miałby racji bytu.

Trzeba zdaniem radnego zastanowić się nad komasacją, która zmniejszy koszty stałe.

Skarbnik odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdził, że nowopowstały podmiot musi zadziałać w takiej strukturze i z takimi kosztami pracy, które pokażą, że jest w stanie się zbilansować.

Ordynator Oddziału Ginekologiczno-Położniczego stwierdził, że w takiej sytuacji wskazane jest przeprowadzenie ponownej, gruntowej analizy kosztów. Musi to być wykonane z podziałem na administrację, oddziały, na wodę, na energię elektryczną itd.

Wypowiedź Ordynatora poparł również radny Adam Martyniszyn.

Obecny na komisji Ordynator Oddziału Laryngologicznego przedstawił również sytuację na tamtejszym oddziale. Zdaniem Ordynatora sytuacja jest ciężka, brakuje leków, środków opatrunkowych. Pan Ordynator uważa, że Starostwo Powiatowe oraz Komisja Zdrowia

i Bezpieczeństwa Publicznego powinny pomóc szpitalowi, że likwidacja szpitala i zawarcie nowej spółki powinno odbyć się przed zawarciem kontraktów na przyszły rok.

Kolejno Pan Kierownik ZOL-u wystąpił z propozycją , aby w naszym szpitalu przeprowadzić zbiórkę żywności, produktów rolnych, pościeli itd., która miała również miejsce

w Wołczynie i aby taką pomoc rozpropagować wśród gmin.

Pomoc ta pozwoliłaby na przetrwanie szpitala jeszcze przez jakiś okres czasu.

Na tym posiedzenie komisji zakończono.

Ad.3.

Innych spraw nie poruszano. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung