Zarządzenie Nr 39 /2015
Starosty Kluczborskiego
z dnia 17 grudnia 2015r.
w sprawie ustalenia Regulaminu pracy w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
Na podstawie art. 104 § 1 i 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2014r. poz. 1502 z późn.zm.) oraz w związku z art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014r. poz. 1202)
zarządza się co następuje:
§ 1. Ustala się Regulamin pracy w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Zarządzenia Nr 33/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 10 czerwca 2009r. w sprawie ustalenia Regulaminu pracy w Starostwie Powiatowym w Kluczborku oraz Zarządzenie Nr 54/2011 Starosty Kluczborskiego z dnia 16 listopada 2011r. w sprawie zmiany Regulaminu pracy
w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016r.
Załącznik do Zarządzenia Nr 39/2015 Starosty Kluczborskiego
z dnia 17.12.2015r.
Regulamin pracy
w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
Spis treści:
I. Przepisy wstępne
II. Organizacja pracy
III. Porządek pracy
IV. Czas pracy
V. Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa
VI. Urlopy i zwolnienia od pracy
VII. Ochrona Pracy kobiet
VIII. Wypłata wynagrodzenia
IX. Postanowienia końcowe
I. Przepisy wstępne
§ 1. 1. Regulamin pracy, zwany dalej regulaminem, obowiązuje w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
od 1 stycznia 2016r.
2.. Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym obowiązki i prawa
pracodawcy i pracowników.
3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) pracodawcy należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe,
2) zakładzie należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku
3) stażyście – należy przez to rozumieć osoby odbywające staż lub przygotowanie zawodowe
w Starostwie na podstawie skierowania z Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.
§ 2. 1. Przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie na podstawie umowy o pracę, powołania i wyboru bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
2. Każdy pracownik i stażysta przed dopuszczeniem do pracy podlega zapoznaniu się z regulaminem pracy. Obowiązkiem bezpośredniego przełożonego jest przedłożenie pracownikowi niniejszego regulaminu do zapoznania się.
3. Po zapoznaniu się pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z treścią regulaminu. Oświadczenie podlega włączeniu do akt osobowych pracownika oraz akt stażysty prowadzonych przez samodzielne stanowisko ds. kadr.
II. Organizacja pracy
§ 3. Pracodawca ma obowiązek:
1) zaznajomić pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywa-
nia pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz z ich podstawowymi uprawnieniami,
2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również
osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności
i należytej jakości pracy,
3) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy
monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
4) przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełno-
sprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie
etniczne, wyznanie, orientację seksualną a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub
nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
5) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie
pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
6) terminowo i prawidłowo wypłacać pracownikom wynagrodzenie,
7) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
8) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po raz pierwszy po ukończeniu szkoły warunki
sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,
9) zaspokajać stosownie do możliwości i warunków, w miarę posiadanych środków, socjalne potrzeby
pracowników,
10). stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,
11). prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe
pracowników w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem, a w razie rozwiązania albo
wygaśnięcia stosunku pracy z pracownikiem – niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy,
12) wpływać na kształtowanie w zakładzie zasad współżycia społecznego i szanować godność, dobra
osobiste pracowników i nie dopuszczać do jakiejkolwiek dyskryminacji czy mobbingowi
w stosunkach pracy,
13) zapewnić pracownikom przydział i wykonywanie pracy zgodnie z treścią zawartej umowy o pracę
oraz wydawać potrzebne narzędzia i materiały, jak również środki ochrony osobistej, odzież i obuwie
robocze.
§ 4. 1.Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się
do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie,
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
3). przestrzegać przepisów i zasad bhp, co jest podstawowym obowiązkiem pracownika, oraz
przestrzegać przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
4). dbać o dobro zakładu pracy – pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy
informacje, które stanowią tajemnicę, a których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
5). przestrzegać tajemnicy prawnie chronionej,
6). przestrzegać w zakładzie zasad współżycia społecznego,
7). dbać o porządek i czystość na stanowisku pracy, w jego sąsiedztwie i zabezpieczyć je po
zakończeniu pracy,
8) w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy rozliczyć się z zakładem pracy,
9) wykonywać inne obowiązki wynikające z ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach
samorządowych (Dz.U. z 2014r., poz. 1202).
3.. Pracownikowi zabrania się:
1). opuszczania stanowiska pracy w czasie pracy bez zgody bezpośredniego przełożonego,
2). wnosić i spożywać na terenie zakładu napoje alkoholowe, przebywać w pracy po ich spożyciu,
jak również wchodzić do zakładu po ich spożyciu,
3). wynosić z zakładu jakiekolwiek przedmioty stanowiące własność pracodawcy bez pisemnej zgody
osoby upoważnionej przez pracodawcę.
4. Pracownik wykonuje polecenia wydane przez bezpośredniego przełożonego. W razie wydania
polecenia przez przełożonego wyższego stopnia, pracownik wykonuje to polecenie po zawiadomieniu
bezpośredniego przełożonego.
§ 5. 1. Pracownik jest obowiązany nosić na terenie zakładu identyfikator.
2. Identyfikator zawiera:
1) nazwę zakładu – Starostwo Powiatowe w Kluczborku,
2) imię i nazwisko pracownika,
3) stanowisko pracy,
4) nazwę wydziału, referatu lub samodzielne stanowisko pracy,
5) herb powiatu.
3. Szatę graficzną identyfikatora określa Starosta odrębnym zarządzeniem.
4. Identyfikator jest wykonywany przez Referat Promocji Powiatu, Turystyki i Kultury w Biurze Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu na pisemne polecenie samodzielnego stanowiska ds. kadr.
5. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach wyszczególnionych w tabeli w § 25 ust. 1 są obowiązani wykonywać pracę w wymaganym obuwiu i odzieży roboczej.
6. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się do stażystów.
§ 6. Pracodawca ma prawo:
1). do wydawania pracownikom wiążących poleceń służbowych i zarządzeń dotyczących pracy, które
nie powinny być sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
2). do ustalania zakresu obowiązków, zadań i czynności pracowników oraz ich egzekwowania.
§ 7. Pracownik ma prawo do:
1). do zatrudnienia na stanowisku pracy, zgodnie z rodzajem pracy wynikającym z treści zawartej
umowy o pracę i zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami,
2). do wynagrodzenia za pracę,
3). do wypoczynku: w dniach wolnych od pracy – przez prawidłowe przestrzeganie czasu pracy
w zakładzie oraz do korzystania z urlopów wypoczynkowych i innych przerw,
4). do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
5). do równych praw z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków, a szczególnie
do równego traktowania w zatrudnieniu,
6). do tworzenia organizacji pracowników i przystępowania do nich,
7). do uczestniczenia w zarządzaniu zakładem w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
III. Porządek pracy
§ 8. 1. Pracownik winien stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinach rozpoczęcia pracy znajdował się na stanowisku pracy.
2. Przyjście do pracy pracownicy potwierdzają wpisem w liście obecności wyłożonej w lokalu Starostwa na II piętrze.
3. Nieobecność pracownika w pracy powinna być odnotowywana z zaznaczeniem, czy jest to nieobecność usprawiedliwiona. W czasie nieobecności pracownika jego bezpośredni przełożony decyduje, komu praca ma być zastępczo przydzielona.
4. Wpisu rodzaju nieobecności na liście obecności dokonuje samodzielne stanowisko ds. kadr oraz Wydział Organizacyjny w zakresie wydawanych delegacji.
§ 9. 1... W razie niemożności stawienia się do pracy, gdy przyczyna jest z góry znana, pracownik winien
uprzedzić o tym pracodawcę przed dniem przewidywanej nieobecności.
2.. W razie niestawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest powiadomić pracodawcę
o przyczynie nieobecności w pracy i przewidywanym czasie jej trwania, co powinien wykonać nie
później niż w drugim dniu nieobecności. Zawiadomienia tego może pracownik dokonać osobiście, przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności, w tym poczty, i wówczas za datę zawiadomienia uważa się datę stempla pocztowego przesyłki z informacją.
3.. Niedotrzymanie terminu przewidzianego w ust. 1 może być usprawiedliwione szczególnymi
okolicznościami uniemożliwiającymi pracownikowi terminowe dopełnienie obowiązku określonego
w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z nieobecnością domowników albo innym
zdarzeniem losowym. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio po ustaniu przyczyn uniemożliwiających
terminowe zawiadomienie pracodawcy o przyczynie i okresie nieobecności pracownika w pracy.
§ 10. 1.Spóźnienie lub opuszczenie pracy usprawiedliwiają następujące przyczyny:
1). czasowa niezdolność do pracy spowodowana chorobą pracownika lub opieką nad chorym
członkiem rodziny, pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia lekarskiego o czasowej
niezdolności do pracy,
2). odosobnienie w związku z chorobą zakaźną, pod warunkiem przedstawienia decyzji właściwego
inspektora sanitarnego,
3). konieczność sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem w wieku do lat 8 z powodu
nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza, pod
warunkiem złożenia przez pracownika odpowiedniego pisemnego oświadczenia o tym fakcie,
4). imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez właściwy organ
w sprawie powszechnego obowiązku obrony przez organ administracji rządowej lub samorządu
terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach
o wykroczenia w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami
pod warunkiem, że na wezwaniu zostanie uczyniona adnotacja potwierdzająca stawienie się
pracownika na to wezwanie,
5). odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończone w takim czasie, że do rozpoczęcia
pracy nie upłynęło 8 godzin pod warunkiem, że podróż odbywała się w warunkach
uniemożliwiających odpoczynek nocny oraz że pracownik złożył odpowiednie pisemne oświadczenie
w tej sprawie.
2.. Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany złożyć pracodawcy
najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy po okresie nieobecności.
§ 11. 1. Pracownicy są obowiązani dbać o czystość i porządek na stanowisku pracy i w jego najbliższym
otoczeniu. Po zakończeniu pracy są obowiązani do należytego zabezpieczenia dokumentów, maszyn, narzędzi i urządzeń, wyłączając je z ruchu . Pomieszczenia pracy oraz okna pozostawić zamknięte.
2. Ewidencję osób uprawnionych do posiadania kluczy do pomieszczeń pracy oraz do systemu
alarmowego prowadzi Wydział Organizacyjny.
3. Starosta ustala odrębnym zarządzeniem wykaz pracowników upoważnionych do posiadania kluczy
wejściowych do lokalu Starostwa, do systemu alarmowego oraz pracowników Wydziału
Organizacyjnego odpowiedzialnego za otwieranie i zamykanie lokalu Starostwa.
§ 12. 1. W ramach odpowiedzialności porządkowej pracowników za nieprzestrzeganie przez pracownika
ustalonego porządku i organizacji w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować wobec pracownika:
1). karę upomnienia,
2). karę nagany,
2.. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp i przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez
usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie
pracy lub na terenie zakładu pracodawca może również stosować wobec pracownika karę pieniężną.
§ 13. Tryb nakładania kar porządkowych, ich przedawnienie, tryb odwoławczy od orzeczonej kary i uznanie kary za niebyłą regulują art. 108–113 Kodeksu pracy.
IV. Czas pracy
§ 14. 1.Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie
lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2.. Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na wykonywanie
obowiązków pracowniczych (służbowych).
3.. Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy.
§ 15. 1. Przebywanie pracowników na terenie zakładu pracy, poza godzinami pracy, może mieć
miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach, po uzyskaniu zgody bezpośredniego
przełożonego lub na jego polecenie odnotowanej w "Książce obecności po godzinach pracy".
2. Ustala się dopuszczalną liczbę godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym – 350 godzin.
3. Czas wolny za godziny nadliczbowe muszą być wykorzystane w okresie rozliczeniowym. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek pracownika może zostać zastosowany art. 42 ustawy o pracownikach samorządowych.
§ 16. 1. Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż
określona w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
2. Pracownik może wykonywać czynności służbowe inne niż wymienione w ust. 1, poza
zakładem pracy po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego i odnotowaniu
w "Książce wyjść służbowych".
§ 17. 1. Czas pracy nie może przekraczać przeciętnie 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w tygodniu .
2. W Starostwie ustala się 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym.
3. W Starostwie wprowadza się podstawowy system czasu pracy.
§ 18. 1.Dniami wolnymi od pracy, z tytułu zasady pięciodniowego tygodnia pracy, są soboty.
2. Starosta może ustalić dodatkowe dni wolne od pracy odrębnym zarządzeniem.
3.. Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają strony,
tj. pracodawca i pracownik.
4.. Pracownicy, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, mogą korzystać
z 15-minutowej przerwy w pracy. Z przerwy należy korzystać w taki sposób, aby nie zakłócała ona normalnego toku przyjmowania klientów i stron.
§ 19. Ustala się następujące stałe tygodniowe rozkłady czasu pracy w Starostwie:
1. sprzątaczki w dniach od poniedziałku do piątku od godz. 10.00 do godz. 18.00
2. pracownik Wydziału Organizacyjnego otwierający lokal Starostwa : w poniedziałki od godz. 6.50 do godz. 14.50, w dniach od wtorku do piątku od godz. 6.30 do godz. 14.30.
3. pozostali pracownicy Starostwa: w poniedziałki od godz. 8.00 do godz. 16.00, w dniach od wtorku do piątku od godz. 7.00 do godz. 15.00.
4. W uzasadnionych przypadkach Starosta może ustalić na wniosek pracownika lub ze względu na szczególny charakter pracy inne niż wyszczególnione w pkt. 1 godziny rozpoczynania i kończenia pracy.
§ 20. 1. Pora nocna obejmuje czas pracy w wymiarze 8 godzin od godziny 22.00 wieczorem do godziny
6.00 rano następnego dnia.
2.. Za pracę w niedziele i święta uważa się pracę wykonywaną od godziny 6 rano w niedziele lub
w święto do godziny 6 rano dnia następnego.
V. Bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa
§ 21. 1. Pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przestrzegania
przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
2.. Pracodawca jest obowiązany zapewnić przestrzeganie tych przepisów i zasad przez pracowników
przez wydawanie stosownych poleceń, przez zapewnienie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji
i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
3. Pracodawca ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą, stosuje
niezbędne środku profilaktyczne zmniejszające ryzyko oraz informuje pracowników o ryzyku
zawodowym występującym na stanowiskach pracy w zakładzie w trakcie szkoleń w dziedzinie
bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 22. 1. Pracodawca jest obowiązany chronić życie i zdrowie pracowników przez zapewnienie im
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki
i techniki oraz zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom
zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki
społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy
2. Pracodawca obowiązany jest w szczególności:
1). organizować pracę i stanowiska pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki
pracy,
2). reagować na potrzeby zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać
środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia
pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
3) uwzględniać ochronę zdrowia pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz
pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych,
4) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, gaszenia
pożaru i ewakuacji pracowników,
5) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie
udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony
przeciwpożarowej
6) umożliwić pracownikom, w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia dla ich zdrowia lub
życia albo dla zdrowia lub życia innych osób, podjęcie działań w celu uniknięcia niebezpieczeństwa
– nawet bez porozumienia w przełożonym – na miarę ich wiedzy i dostępnych środków technicznych.
3. Starosta odrębnym zarządzeniem wyznacza pracowników do:
1) udzielania pierwszej pomocy
2) wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie
z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
§ 23. 1. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów
przeciwpożarowych, a w szczególności pracownik jest obowiązany:
1). znać przepisy i zasady bhp oraz ochrony przeciwpożarowej, brać udział w szkoleniu i instruktażach
z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2). wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych
w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
3). dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu
(stanowisku) pracy,
4). stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielone środki ochrony indywidualnej
oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z ich przeznaczeniem,
5). poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim
i stosować się do wskazań lekarskich,
6). niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie wypadku albo zagrożeniu życia
lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie
zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
7). współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.
2.. Zabrania się pracownikom:
1). uruchamiania i posługiwania się maszynami, urządzeniami i narzędziami niezwiązanymi
bezpośrednio z wykonywaniem zleconych pracownikowi obowiązków i czynności,
2). samowolnego demontowania maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania bez specjalnego
upoważnienia pracodawcy lub przełożonego,
3) samowolnego usuwania osłon i zabezpieczeń maszyn, urządzeń i narzędzi, ich naprawiania
i czyszczenia, gdy pozostają w ruchu lub pod napięciem elektrycznym.
§ 24. 1. Pracodawca dopuści pracownika do wykonywania pracy, gdy posiada on wymagane kwalifikacje zawodowe, po odbyciu wymaganego szkolenia wstępnego w zakresie bhp, ochrony przeciwpożarowej i po wyposażeniu w środki ochrony indywidualnej oraz w ubranie i odzież roboczą.
2. Wszyscy pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają szkoleniu wstępnemu , a następnie szkoleniom okresowym w zakresie bhp.
§ 25. 1.Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne do stosowania
na określonych stanowiskach pracy określa poniższa tabela
Stanowisko pracy |
Zakres wyposażenia |
Okres używalności |
sprzątaczka |
pasy bezpieczeństwa
|
sprzęt dyżurny wg potrzeby |
trzewiki profilaktyczne
|
18 miesięcy |
fartuch roboczy
|
24 miesięcy |
rękawice gumowe
|
do zużycia |
robotnik gospodarczy |
trzewiki robocze
|
18 miesięcy |
fartuch roboczy
|
24 miesięcy |
rękawice robocze
|
do zużycia |
Robotnik gospodarczy wykonujący prace na parkingu Starostwa w okresie zimowym |
Ocieplacz
|
4 okresy zimowe |
buty ocieplane
|
4 okresy zimowe |
buty gumowe
|
do zużycia |
rękawice ocieplane
|
4 okresy zimowe |
2. Wydział Organizacyjny prowadzi ewidencję wydanej odzieży i obuwia roboczego dla poszczególnych pracowników, a w przypadku wypłaty ekwiwalentu przekazuje do Wydziału Finansowego zlecenie jego wypłaty.
3. Odbiór środków i przedmiotów wymienionych w ust. 1 pracownik potwierdza na piśmie
z obowiązkiem wyliczenia się z nich na zasadach odpowiedzialności materialnej za mienie
powierzone.
4. Dopuszcza się używanie przez pracowników o których mowa w ust. 1 własnej odzieży i obuwia roboczego, jeżeli spełnia ono wymogi bhp. Pracownikom używającym własnej odzieży i obuwia roboczego przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości odpowiadającej ich aktualnej wycenie.
5.Za pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie odzieży i obuwia roboczego przysługuje pracownikowi ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej przez pracodawcę odrębnym zarządzeniem.
§ 26. 1. Dofinansowanie do okularów korygujących wzrok niezbędnych podczas pracy przy obsłudze
monitorów ekranowych, przysługuje pracownikom wykonujących swoje obowiązki przy pomocy
komputera.
2. Podstawą do przyznania dofinansowania do okularów jest zaświadczenie lekarskie
wydane przez lekarza medycyny pracy o konieczności stosowania szkieł korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitorów ekranowych. W przypadku braku w/w zaświadczenia pracownik jest kierowany na badania lekarskie.
3. Dofinansowanie jest przyznawane nie częściej niż raz na dwa lata.
4.Pracownik w celu otrzymania dofinansowania okularów składa wniosek do Starosty Kluczborskiego.
5. O podjętej decyzji Starosty pracownik otrzymuje pisemne zawiadomienie.
6. Pracownik po uzyskaniu pisemnego zawiadomienia o pozytywnej decyzji Starosty samodzielnie dokonuje zakupu odpowiednich okularów i przedkłada w Kancelarii Ogólnej dokument księgowy – fakturę zakupu wystawioną imiennie na pracownika .
7. Opis faktury przed jej realizacją dokonuje samodzielne stanowisko ds. kadr
8.Wydział Finansowy przekazuje dofinansowanie bezpośrednio na bankowe konto osobiste
pracownika.
§ 27. 1. W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie
dla zdrowia lub życia pracownika albo wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
2.. Jeżeli powstrzymanie się od wykonania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w ust. 1,
pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie
przełożonego.
3.. Za czas powstrzymania się od wykonania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia
w przypadku, o którym mowa w ust. 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
VI. U R L O P Y I Z W O L N I E N I A O D P R A C Y
§ 28. 1. Urlopu wypoczynkowego udziela się na wniosek pracownika. Wniosek o urlop 5-dniowy (tygodniowy) i dłuższy należy złożyć z tygodniowym wyprzedzeniem.
2. Bezpośredni przełożony udzielając zgody na wykorzystanie urlopu wypoczynkowego uwzględnia potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy.
3. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody bezpośredniego
przełożonego.
4. Część urlopu nie wykorzystana z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek
choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych
albo przeszkolenia wojskowego przez czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego
- pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.
5. Urlopu nie wykorzystanego za rok poprzedni należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca września następnego roku.
6. Za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym
czasie pracował.
7. Bezpośredni przełożony odpowiada za wykorzystanie urlopu wypoczynkowego przez
nadzorowanych pracowników.
§ 29. 1. Pracownikowi , na jego wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
2. Pracownikowi, za jego zgodą wyrażoną na piśmie, może być udzielony urlop bezpłatny
w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres uzgodniony między
pracodawcami.
§ 30. Na zasadach przepisów szczegółowych udziela się urlopu bezpłatnego pracownikowi:
1) w celu sprawowania osobistej opieki nad swoim dzieckiem (urlop wychowawczy),
2) dla umożliwienia wykonywania mandatu posła lub senatora,
3) na czas wykonywania służby w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie
konsularnym za granicą,
4) na czas pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli z wyboru
wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika.
§ 31. 1. Udzielanie pracownikowi zwolnień od pracy regulują przepisy rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności
w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. z 2014r, , poz. 1632).
2. Pracownik w celu uzyskania zwolnienia od pracy składa wniosek do bezpośredniego przełożonego.
Wniosek należy udokumentować poprzez załączenie np. zaświadczenie o oddaniu krwi, odpis do
wglądu aktu urodzenia dziecka, aktu małżeństwa, aktu zgonu, wezwania organu administracji
rządowej lub samorządowej, wezwania sądowego.
§ 32. 1. Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw
osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia
udziela bezpośredni przełożony, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje
wynagrodzenie, jeżeli odpracował zwolnienie w okresie rozliczeniowym. Jeżeli zwolnienie
nastąpiło w ostatnich 3 dniach okresu rozliczeniowego, zwolnienie może być odpracowane
w następnym okresie rozliczeniowym. Nie zachowanie w/w terminów spowoduje odliczenie
wynagrodzenia za czas nieobecności.
3. Czas odpracowania wyjść prywatnych nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
4. Każde wyjście, o którym mowa w ust. 1 pracownik jest obowiązany odnotować w "Książce
wyjść prywatnych" wyłożonej w Kancelarii Ogólnej, potwierdzone podpisem bezpośredniego
przełożonego . Wpis w „Książce wyjść prywatnych” jest traktowany jako pisemny wniosek pracownika.
5. Każde odpracowanie należy odnotować w "Książce odpracowań wyjść prywatnych" wyłożonej
w Kancelarii Ogólnej, potwierdzone podpisem bezpośredniego przełożonego (brak potwierdzenia
bezpośredniego przełożonego będzie skutkowało nie zaliczeniem do odpracowania wyjścia
prywatnego)
VII. O C H R O N A P R A C Y K O B I E T
§ 33. Pracownicy (również pracownikowi) wychowującej przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na dwa dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, po złożeniu odpowiedniego oświadczenie do akt osobowych o korzystaniu z w/w uprawnień.
§ 34 . Wykaz prac wzbronionych kobietom:
1) ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
a) 12 kg przy pracy stałej,
b) 20 kg przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w ciągu czasu pracy),
2) Ręczne przenoszenie pod górę – po pochylniach, schodach itp. Których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokości 5 m – ciężarów o masie przekraczającej:
a) 8 kg przy pracy stałej,
b) 12 kg przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w ciągu czasu pracy),
3) Kobietom w ciąży: prace przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godzin na dobę.
4) Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
a) prace stwarzające ryzyko ciężkiego naruszenia organizmu,
b) prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego i psychicznego np. gaszenia pożarów, usuwania skutków awarii,
c) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w ciągu czasu pracy,
d) wchodzenie i schodzenie po drabinach.
§ 35. Pracownica karmiąca dziecko piersią, która ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy składa wniosek do pracodawcy o udzielanie przerw w pracy na karmienie dziecka. Karmienie dziecka piersią winno być stwierdzone oświadczeniem pracownicy, przedkładanym raz na miesiąc, pierwszego dnia roboczego miesiąca. Na wniosek pracownicy można połączyć dwie przerwy w jedną godzinną przerwę. We wniosku należy określić w jakich godzinach będzie wykorzystywana przerwa.
VIII. W Y P Ł A T A W Y N A G R O D Z E N I A
§ 36. Wynagrodzenie pracownika za pełny miesięczny wymiar czasu pracy nie może być niższe
od minimalnego wynagrodzenia ogłaszanego przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 37. 1. Wynagrodzenie płatne raz w miesiącu z dołu w dniu 28 każdego miesiąca; jeżeli ten dzień
jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.
2. Na pisemny wniosek pracownika wynagrodzenie jest przekazywane na rachunek bankowy pracownika.
3. Pracodawca na wniosek pracownika jest obowiązany do udostępnienia mu jego dokumentacji
płacowej do wglądu.
IX. Postanowienia końcowe
§ 38. Pracodawcę reprezentuje w Starostwie - Starosta Kluczborski, a w razie jego nieobecności
jest zastępowany przez jego zastępcę – Wicestarostę Kluczborskiego.
§ 39. Przepisy regulaminu nie naruszają postanowień umów o pracę zawartych z poszczególnymi
pracownikami zakładu.
§ 40. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy,
przepisy wykonawcze do Kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
§ 41. 1.Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania do wiadomości pracowników
poprzez zamieszczenie w Intranecie (elektroniczna sieć wewnętrzna dostępna dla wszystkich
pracowników)).
2. Zmiana postanowień regulaminu wymaga formy pisemnej i takiego samego trybu, jaki obowiązuje przy jego wprowadzaniu.