Protokół Nr XIII/2015 z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29 października 2015 r.
Protokół Nr XIII/2015
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 29 października 2015 r.
XIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300 Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Andrzej Olech. Wiceprzewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 radnych.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Publiczny transport zbiorowy – realizacja zadania przez Powiat Kluczborki-prezentacja.
4.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015,
b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/zmieniająca Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok,
d/zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu
Kluczborskiego.
5.Przedstawienie Informacji Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2014/2015 - prezentacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu .
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 23.09.2015 do 13.10.2015 r.
8.Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.
Pan Starosta wystąpił z wnioskiem w imieniu zarządu powiatu o wniesienie do porządku obrad pkt 4e/-projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do uczestnictwa w projekcie „E-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”. Radni jednogłośnie powyższy wniosek przyjęli. W związku z powyższym porządek dzisiejszych obrad przedstawia się następująco:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Publiczny transport zbiorowy – realizacja zadania przez Powiat Kluczborki-prezentacja.
4.Podjęcie uchwał w sprawach:
a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015,
b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/zmieniająca Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok,
d/zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.
e/w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do uczestnictwa w projekcie „E-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”.
5.Przedstawienie Informacji Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2014/2015 - prezentacja Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu .
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 23.09.2015 do 13.10.2015 r.
8.Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.
Radni jednogłośnie zatwierdzili powyższy porządek obrad
Kolejno 1300 Wiceprzewodniczący Rady Powiatu przedstawił Protokół z XII sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do protokołu w związku z czym Wiceprzewodniczący Rady poddał go pod głosownie. Rada jednogłośnie, 17 głosami za zatwierdziła protokół z XII sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji.
Do punktu 3 porządku obrad
Sekretarz Powiatu-Adam Radom oraz pan Marcin Wiecha-Dyrektor PKS-u w Kluczborku przedstawili prezentację pt. Publiczny transport zbiorowy – realizacja zadania przez Powiat Kluczborki.
Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Radna Celina Zając zapytała ilu pracowników zatrudnia PKS w Kluczborku oraz jaka jest rentowność spółki.
Pan Marcin wiecha odpowiedział, że rentowność spółki jest na granicy, w zależności od roku, z rentownością wiąże się płynność, i wszystko jeżeli chodzi o płynność jest w porządku.
Radna Irena Kielar stwierdziła, że spółka, która powstała jeżeli chodzi o PKS działa o wiele lepiej niż poprzednia, część dowozów będzie dalej komercyjna. Radna Irena Kielar zapytała kolejno, czy PKS obejmie całkowicie transport na naszym terenie oraz, czy PKS ruszy w trasy dalsze typu Warszawa i różnego rodzaju wycieczki.
Pan Marcin Wiecha poinformował, że z wynajmu autobusów na wycieczki PKS osiąga dosyć duże przychody, i to będzie kontynuowane, jeżeli chodzi o uruchomienie linii dalekobieżnych, na dzień dzisiejszy wychodzi, że nie jest to opłacalne, co wynika również z położenia naszego powiatu.
Radny Wojciech Smolnik zapytał na co zostaną przeznaczone środki ze sprzedaży stacji paliw PKS. Pan Dyrektor poinformował, że środki te zasiliły budżet powiatu, nie budżet PKS-u. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że 5 lat temu kiedy powiat przejmował PKS od skarbu państwa, okazało się, że PKS nie ma płynności, powiat zaciągnął kredyt, kolejno okazało się, że strata w momencie przejęcia PKS-u wynosiła około 400 tys. zł. , kolejno okazało się, że strata jest wyższa i wynosi 800 tys. zł.
Pan Starosta dodał, że jeżeli popatrzymy na koniec roku, to jest skumulowana starta, wynik za dany rok jest dobry, w kolejnych latach zdołamy stratę pokryć, wynosi ona około 300 tys. zł., płynność finansowa cały czas jest. Pan Starosta dodał, że w związku ze zmiana przepisów, jeżeli chodzi o kursy komercyjne, linie użyteczności publicznej, czyli te na których zachowujemy prawo do ulg, dofinansowane z budżetu państwa za pośrednictwem marszałka województwa na terenie powiatu, gdzie jesteśmy organizatorem transportu publicznego wykonując te czynności, zachowujemy prawo do utrzymania linii użyteczności publicznej czyli stosowania ulg, na trasach poza powiatem, np. do Opola i z powrotem, rozpisane zostaną przetargi, po 1 stycznia 2017 tylko ten przewoźnik zachowa prawo do ulg, który wygra przetarg, pozostali będą mogli jeździć na tej linii ale bez ulg, czysto komercyjnie.
Pan Starosta stwierdził, że prywatny przewoźnik będzie być może mógł taniej zatrudniać kierowców, jednak liczy się jakość pracy i bezpieczeństwo podróżujących.
Jeżeli chodzi o wynajem pojazdów to jak najbardziej tak, cały czas będzie to kontynuowane, gdyż jest rentowne, jeżeli chodzi o trasy komercyjne, to na razie nie dysponujemy wystarczającą ilością taboru, po drugie nie wiadomo czy będzie to rentowne. Pan Starosta dodał, że przez minionych 5 lat mogliśmy nie podejmować tego trudu jaki jest już za nami, gdyż do 2017 roku taki obowiązek na nas nie spoczywa, jednak ten trud się opłacił. Teraz moglibyśmy ogłosić przetarg, wyłonić linie, wyłonić przewoźnika i dopłacać do jego rentowności, jednak dzięki pracy w ostatnich latach jeżeli chodzi o nasz PKS, mamy przedsiębiorstwo komunalne, które jest operatorem zewnętrznym. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy musimy przygotować się na rok 2017, przejść na nową formułę umowy, abyśmy mogli występować o środki do budżetu państwa za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego i rekompensować przejazdy, które wykonujemy. Będzie łatwiej, gdyż mamy doświadczenie współpracy z gminami. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi
o wymianę taboru, to szansa jest głównie w gospodarce niskoemisyjnej, sam nabór jest obłożony wieloma obostrzeniami, trzeba udowodnić, że w związku z nowym taborem obniżymy emisję, warunki szczegółowe dają duże szanse na powodzenie, duże obostrzenia dotyczą efektu ekologicznego. Pan Starosta stwierdził, że mamy dokumenty w postaci strategii powiatu, dokument strategii regionów, z warunków szczegółowych wynika, że dokumentem absolutnie niezbędnym jest plan gospodarki niskoemisyjnej. Pomysł jest taki, aby zlecić opracowanie tego dokumentu jako subregion i zapłacić za ten dokument ze składek, jakie wszyscy członkowie naszego subregionu płacą. Pan Starosta dodał, że koszt opracowania takiego dokumentu to około 300 tys. zł., jednak bez posiadania tego dokumentu nie można aplikować o środki, gdybyśmy chcieli sami opracować ten dokument to koszt byłby około 150 tys. zł., jeżeli zrobimy to razem wspólnie z gminami subregionu to będzie to kosztować taniej.
Do punktu 4a porządku obrad
Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015. Wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych dochodów o kwotę 268.595 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 362.780 zł, zmniejszenie dochodów majątkowych w kwocie 631.375 zł. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zmniejszenie planowanych wydatków o kwotę 268.595 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych na kwotę 363.480 zł, zmniejszenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych na kwotę 632.075 zł. Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na rok 2015 oraz wprowadza się zmiany w planie dotacji na rok 2015.
Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/91/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 4b porządku obrad
Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu
z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 192.307 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 544.139 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 193.446 zł, zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 543.000 zł. Ponadto wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne pn. "Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej przebudowę (lub rozbudowę) drogi powiatowej nr1311O(DK11 - Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego(Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527 o długości 15,513 km .
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XIII/92/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 4c porządku obrad
Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych oraz bardzo trudną sytuację finansową jeśli chodzi o wysokość przyznanych środków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych. Na podstawie złożonych wniosków oraz przyjętych Regulaminem przyznawania dofinansowania do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych w ramach środków PFRON z dnia 22 stycznia 2013r. zasad, w roku bieżącym dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych otrzymały wszystkie dzieci, osoby które nie korzystały wcześniej z tej formy rehabilitacji, kombatanci oraz osoby które otrzymały dofinansowanie przed 2011 rokiem. Pozostali wnioskodawcy nie zakwalifikowali się do otrzymania w/w dofinansowania z uwagi na fakt korzystania z niego w latach 2011 – 2014. Środki finansowe przeznaczone na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze są drastycznie niewystarczające, dlatego proponujemy przekazać kwotę pozostałą na turnusach rehabilitacyjnych z rezygnacji części wnioskodawców tj. 4 522,00 zł
na dofinansowanie do zaopatrzenia w w/w sprzęt. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego
na 2015 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XIII/93/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 4d porządku obrad
Kolejno Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego.
Z dniem 1 października 2015 r. utworzona została jednostka organizacyjna pod nazwą „Dom Dziecka w Lasowicach Małych” będąca jednostką budżetową Powiatu Kluczborskiego, której przedmiotem działania jest zapewnienie całodobowej opieki i wychowania dzieciom i młodzieży pozbawionym właściwej opieki rodzicielskiej. Dom Dziecka w Lasowicach Małych mieści się w pomieszczeniach po byłym Lasowickim Domu Tolerancji, został utworzony w partnerstwie z Parafią Ewangelicko-Augsburską i podlega organom naszego
Powiatu. W związku z powyższym, przedkładam Radzie Powiatu projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego, wprowadzający „Dom Dziecka w Lasowicach Małych” do jednostek organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego, tworzonych w celu wykonywania zadań powiatu.
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XIII/94/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 4e porządku obrad
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Kluczborskiego do uczestnictwa w projekcie „E-usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”.
Przedmiotem planowanego porozumienia partnerskiego z powiatami województwa opolskiego jest wspólne działanie na rzecz rozbudowy, aktualizacji i modernizacji referencyjnych baz danych powiatowych rejestrów publicznych, w tym w szczególności baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), prowadzonych przez strony porozumienia, poprzez pozyskanie środków finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020 oraz środków finansowych będących w dyspozycji Głównego Geodety Kraju w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (PO PC), jak również ewentualnych innych środków zewnętrznych. Celem porozumienia jest wspólna realizacja wszystkich etapów projektu, to jest przede wszystkim: przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, przeprowadzenie zamówienia publicznego, wykonanie rzeczowe projektu, realizacja projektu w szczególności poprzez wykonywanie harmonogramu. Zawarcie porozumienia umożliwi konsolidację i wspólne wykorzystanie posiadanych przez Partnerów potencjałów i zasobów do rozbudowy, aktualizacji i modernizacji referencyjnych baz danych oraz budowa na ich podstawie baz danych tematycznych, obejmujących zakresem informacyjnym dane znajdujące się w dotychczasowym wyłącznym posiadaniu poszczególnych Partnerów, a także zbudowanie mechanizmów harmonizacji oraz interoperacyjności zbiorów danych i usług, prowadzonych przez Partnerów w różnych architekturach, oprogramowaniach i formatach źródłowych.
Ze względu na bardzo skomplikowany i specjalistyczny zakres planowanych do wspólnej realizacji zadań Partnerzy planują aplikowanie o środki z EFRR Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 w drugiej turze konkursów (lata 2017-2018). W ramach współpracy przy realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące zadania: Budowa baz danych, w tym aktualizacja i dostosowanie istniejących danych i informacji zgromadzonych w zasobie geodezyjnym i kartograficznym, w celu utworzenia bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000, zgodnie z zapisami rozporządzenia wydanego do znowelizowanej ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne; Budowa baz danych, w tym modernizacja, aktualizacja i dostosowanie istniejących danych i informacji, zawartych w ewidencji gruntów i budynków do modelu pojęciowego określonego w znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków w sposób zapewniający wzajemną harmonizację z bazami danych, zapewnienie interoperacyjności zbiorów danych i związanych z nimi usług, zawartych w bazach danych, o których mowa w pkt 1 i 2 w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej poprzez wymianę i udostępnianie danych w formacie GML, Dostosowanie istniejących, w powiatowych ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, systemów teleinformatycznych przeznaczonych do prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego do aktualnie obowiązujących przepisów prawnych oraz zapewniających wymianę i udostępnianie danych w formacie GML; Aktualizacja i cyfryzacja innych, uzgodnionych przez strony Porozumienia rejestrów i ewidencji, mających wpływ na podniesienie efektywności i skuteczności działań administracji publicznej.
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XIII/95/2015 w powyższej sprawie.
Do punktu 5 porządku obrad
Pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu przedstawiła prezentację: Informację Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2014/2015.
Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pani Naczelnik podziękowała swoim współpracownicom pani Annie Matuszewskiej-Tomaszczyk, Annie Turczyńaskiej, Joannie Neugebauer za współpracę w ramach Wydziału Edukacji i Sportu.
Wiceprzewodniczący Rady-Andrzej Olech stwierdził, że zbliżający się nowy okres aplikowania o środki europejskie powinien spowodować zastanowienie się nad tematem związanym z innowacjami wśród młodzieży, system edukacji powinien stworzyć takie możliwości młodzieży, aby ich kreatywność się rozwijała, jesteśmy postrzegani jako naród zdolny i kreatywny, polska edukacja jest w pewnym stopniu skostniała.
Głos zabrała radna Irena Kielar, która zasugerowała, że jest zdumiona, ze nasze szkoły zawodowe szczególnie ZSP Nr 1 miała 100 % zdawalności matur, w tym wypadku trzeba wziąć pod uwagę również młodzież jaka trafia do danego typu szkół.
Do punktu 6 porządku obrad
Nie wniesiono nie udzielono wolnych wniosków
Do punktu 7 porządku obrad
Wiceprzewodniczący Rady przedstawił Sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 23.09.2015 do 13.10.2015 r.
Radna Celina Zając zapytała na jakiej zasadzie będą funkcjonować w powiecie nieodpłatne punkty poradnictwa prawnego.
Pan Starosta poinformował, że zadanie to zostało wyliczone na nasz powiat na kwotę 180 tys. zł. , zadanie ma być finansowane z dotacji celowej z budżetu państwa. Zadanie to ma być realizowane od stycznia 2016 roku, ma być oparte na poradnictwie prawnym i edukacji prawniczej. Intencją jest doradztwo prawne, udzielenie instrukcji, ale to nie oznacza poprowadzenia sprawy danej osoby w danym przypadku, jedynie udzielenie porady prawnej. Pan Starosta dodał, że koszt ta każdy punkt w naszym powiecie to około 4 tys. zł. na jeden punkt, w naszym powiecie będą 4 takie punkty.
Więcej zapytań nie wniesiono do powyższego sprawozdania i radni jednogłośnie je przyjęli.
Do punktu 8 porządku obrad
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Do punktu 9 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.20 zamknął XIII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Olech
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (3) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Załączniki
zał. Nr 1 do XIII_2015 (5.7MB) | ||
Protokół Nr XIII_2015 (67.4kB) | ||
zał. Nr 2 do XIII_2015 (839.7kB) |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2015-11-30 15:46:51 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2015-12-01 15:17:23 |
Ostatnia zmiana: | 2015-12-01 15:17:31 |
Ilość wyświetleń: | 1310 |