Protokół Nr 5/2015

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 30 września 2015 r.

 

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Celina Zając

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Siemens-analiza umowy w związku z toczącym się postępowaniem sądowym w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

3.Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku-kontrola dochodów i wydatków.           

4.Wolne wnioski.      
5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.Norbert Barcz-Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz panią Skarbnik.  Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia.
Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik poinformowała, ze umowa z Siemensem została podpisana w 2010 r. na wykonanie zadania pn.: „Termomodernizacja obiektów oświatowych” , zawarto 3 aneksy do umowy, inwestycję zakończono w 2011 roku , faktura została złożona na 1 grudnia 2012 r,. , umowa opiewała na kwotę około 20 mln. zł. na dzień ostatni września 2015 r.  pozostało do spłaty 10 mln. 918 tys. zł., płacimy miesięczne raty zgodnie z harmonogramem, rocznie ubywa 2 mln. 153 tys. zł. Pani Skarbnik poinformowała, ze umowa spełnia cechy umowy partnerstwa publicznego, wszystko wskazuje na to, że jest to taka umowa, kolegium RIO w Opolu podważyło to i nakazuje wliczać tą umowę do długu publicznego. W wieloletniej prognozie finansowej zadłużenie wobec Siemensa jest jako partnerstwo publiczno-prywatne a nie jako dług, spłacamy to wydatkami majątkowymi a nie rozchodami. RIO w Opolu  nam podważyło wpf, my zaskarżyliśmy do  WSA , które podtrzymało decyzję RIO  w Opolu więc my się odwołaliśmy do NSA, które przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA, który podtrzymał swój wcześniejszy wyrok, w związku z tym ponownie odwołaliśmy się do NSA.

Radna Celina Zając stwierdziła, ze przez ten czas cały czas zadłużenie spłacamy.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Wojewódzki Sąd Administracyjny  wstrzymał wykonalność uchwały RIO o podważeniu wpf, w związku z czym na tej podstawie nie wliczany zadłużenia wobec Siemensa do długu. Pani Skarbnik wyjaśniła, że obecnie obowiązuje art. 243, nie jest groźne dla nas nawet wliczenie zadłużenia do długu, gdyż nastąpiła zmiana prawa i od 2014 roku  obecnie obowiązuje art. 243 ufn., możliwość spłaty długu, zadłużenie nie jest brane pod uwagę, chociaż wiadomo, że zadłużenie jest, zadłużenie jest spłacane zgodnie z umowa z Siemensem.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że co kwartał jest wysyłane sprawozdanie do Ministerstwa Finansów i do Głównego Urzędu Statystycznego jako umowa partnerstwa publiczno-prywatnego. Radny Wojciech Smolnik zapytał, jeżeli to nie ma wpływu na sytuację powiatu to po co się dalej sadzimy. Pani Skarbnik odpowiedziała, że my nie możemy tego zaliczyć do długu publicznego,  gdyż płacimy wydatkami majątkowymi a nie rozchodami, ponadto już kilka lat realizujemy uchwałę zakwestionowana przez RIO w Opolu, każdy wyrok, nawet niekorzystny dla nas  będzie niekorzystny dla nas od dzisiaj, nie cofnie się wstecz.

Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że RIO stwierdziła, ze kwota zadłużenia wobec Siemensa musi być zaliczana do długu publicznego, RIO zaczęła nam uchylać poszczególne uchwały w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej a my zaczęliśmy podejmować uchwały  w sprawie wniesienia skargi na uchwałę RIO w Opolu. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że  w wyroku WSA ostatnim jest napisane, że dopiero w pewnym momencie zmieniliśmy stanowisko i zaczęliśmy próbować zaliczyć tą umowę do partnerstwa publiczno-prawnego, a to powinniśmy zrobić wcześniej. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że nie kwestionuje samego zadania, zostało dużo dobrego zrobione jeżeli chodzi o obiekty oświatowe. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że ma wątpliwość co do zapisu w umowie , który dotyczy zwrot wydatków poniesionych za wykonane roboty budowlane w kwocie około 4 mln. zł. 188 tys., to jest kwota, którą Siemens zwrócił nam za roboty wykonane wcześniej, w 2010 roku, które powiat zrobił na kosz własny. W umowie od tych pieniędzy my zapłacimy koszt rozłożenia płatności w czasie w wysokości około 3 mln. zł. 959 tys. zł. Radny Wojciech Smolnik zapytał po co nam były te pieniądze. Pani Skarbnik wyjaśniła, że w 2010 roku złożyliśmy wniosek do RPO o dofinansowanie tej termomodernizacji, rozpoczęliśmy remont ze świadomością że dostaniemy dofinansowanie, gdy inwestycja była ku końcowi, okazało się że wniosek nie dostanie dofinansowania. Pojawiła się sytuacja, ze trzeba było płacić za inwestycję i środków nie było bo liczyliśmy na dotacje. Radny Piotr Włodarczyk zapytał, czy nie było to przekroczenie dyscypliny finansów publicznych, pani Skarbnik odpowiedziała, ze nie, gdyż środki pojawiają się w RPO po decyzji, my mieliśmy tylko zapewnienie ustne. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, ze w ten sposób Siemens udzielił nam jakby pożyczki. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy jeżeli w tamtym czasie wzięlibyśmy kredyt to czy koszty nie były by mniejsze. Pani Skarbnik odpowiedziała, że koszty byłyby porównywalne. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, ze oddajemy w ciągu 10 lat dwa razy tyle ile pożyczyliśmy.

Radny Wojciech Smolnik zapytał czy ten projekt Vital-Medic ma powiązanie z inwestycją Siemensa, pani Skarbnik wyjaśniła, że wspólnie robiliśmy projekt na 10 mln. zł. na źródła odnawialne, nakłady nasze to około 4 mln. zł. oraz, że Siemens nie ma powiązania z Vital-Medic.

Radny Piotr Włodarczyk zapytał na jakiej podstawie Siemens zapłacił za część prac wykonanych na obiektach. Pani Skarbnik odpowiedziała, że na podstawie umowy zawartej pomiędzy Powiatem a  Siemensem na kwotę na 20 mln. zł. Radny Piotr Włodarczyk zapytał, czy to był ten sam przetarg. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Pani Skarbnik poinformowała, że umowę z Siemensem zawieraliśmy w roku 2010, wówczas obowiązywały zapisy ustawy o finansach publicznych, nie doprecyzowano katalogu umów,
w grudniu 2010 r. minister finansów wydał rozporządzenie w którym powstał taki katalog umów. Umowa z Siemensem zawarta była na roboty budowlane, po zmianie rozporządzenia chcieliśmy umowę zakwalifikować jako umowę PPP, postaraliśmy się o opnie Instytutu,
i według opinii nasza umowa kwalifikowała się  jako taka umowa PPP. Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiana przepisu spowodowała ten konflikt, umowa zawierana była w innej rzeczywistości prawnej. Pani skarbnik dodała, że są przykłady w Polsce Regionalnych Izb Obrachunkowych, które maja inne stanowiska niż RIO w Opolu. Radny Piotr Włodarczyk zapytał, czy inne gminy miały też taki kredyt zawarty  w umowie, pani Skarbnik stwierdziła, ze to nie ten kredyt zaważył na opinii RIO.   
Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie jest pokazane  wprost, że umowa jest PPP.

Radny Wojciech Smolnik zapytał czy spłacamy ten dług z oszczędności. Spłacamy rocznie około 2 mln. zł. oszczędności są w wysokości 200 tys. zł. rocznie. Pani Skarbnik wyjaśniła,
że kredyt trzeba spłacić, inwestycja zrobiona jest na budynkach publicznych, więc jako takich oszczędności na nich nie będzie. Firma Siemens ponosi koszty wszelkiej obsługi, monitoringu całego systemu,  z tego tytułu uzyskujemy te około 200 tys. oszczędności, resztę płacimy z wydatków bieżących. Pani Skarbnik wyjaśniła, że chodzi o 8 obiektów oświatowych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, ze za każdy miesiąc za utrzymanie jednego obiekt oświatowy płacimy Siemensowi około 9 tys. 200  zł. Radny Wojciech Smolnik zapytał w jaki sposób będziemy prowadzili monitoring jak skończy się umowa. Pani Skarbnik odpowiedział, że mamy podgląd na urządzenia i wszystkie urządzenia do tego potrzebne. Radny Andrzej Kosmala zapytał, czy jeszcze jakaś inna firma stanęła do przetargu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie, tylko Siemens.

 

Ad.3      

 

Radna Celina Zając zapytała o kwotę dochodu jaki przynosi Wydział Komunikacji.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest to kwota rzędu 100 tys. zł. nic więcej.

Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie ruchu drogowego należy m. in. prowadzenie następujących spraw: wydawanie kart parkingowych zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych; zmniejszanie lub zwiększanie prędkości pojazdów w terenie zabudowanym lub poza terenem zabudowanym, ustalanie prędkości dla indywidualnego pojazdu; dokonywanie rejestracji pojazdu wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną; dokonywanie czasowej rejestracji pojazdu wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice  rejestracyjne; wpisywanie w dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe odpowiednich zastrzeżeń; wydawanie karty pojazdu przy pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; dokonywanie wpisu w kartach pojazdu; wyrejestrowywanie pojazdu  i  szereg innych.

Do podstawowych zadań Wydziału w zakresie transportu należy m. in. prowadzenie następujących spraw: powoływanie komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie transportu drogowego taksówką; udzielanie licencji i zmiana licencji, odmawianie udzielenia, cofnięcie licencji w zakresie wykonywania krajowego transportu drogowego osób lub rzeczy przyrzeczenie udzielenia licencji; wydawanie wypisów z licencji; przenoszenie uprawnień wynikających z licencji wyrażanie zgody na wykonywanie uprawnień wynikających z licencji; wydawanie i zmienianie oraz cofanie zezwolenia i odmawianie udzielenia lub zmiany zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i specjalnych w krajowym transporcie drogowym; wydawanie zaświadczeń i wypisów z zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne; odmawianie wydania zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne; nakładanie na przewoźnika drogowego obowiązku przedstawienia określonych dokumentów i informacji; żądanie od przewoźnika określonych informacji dot. działalności transportowej, przedstawianie właściwemu ministrowi do spraw transportu informacji o liczbie i zakresie udzielonych licencji i zezwoleń; kontrola przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji, zezwolenia albo zaświadczenia;
powierzanie czynności kontrolnych wyspecjalizowanej jednostce administracji publicznej; kontrola przewoźników w zakresie posiadania odpowiednich dokumentów,  kontrola spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; powiadamianie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o braku dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC; przekazywanie informacji do organów podatkowych o zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdach; przygotowywanie projektów uchwał Zarządu w sprawie lokalizacji dróg i inne.

Pan Norbert Barcz-Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu poinformował, że w Starostwie wprowadzono system kolejkowy, jeżeli chodzi o prawa jazdy i rejestracje pojazdów, za pomocą wyświetlanych świateł czerwonego i zielonego. Najdłuższe kolejki to kolejki rzędu 1 godzina czekania. Pan Naczelnik wyjaśnił, że podgląd na stanowiska pracy znajduje się  u niego i jest kontrolowany, tak, ze pracownik nie może za długo mieć włączone czerwone światło.

Pan Naczelnik dodał, że wstępne wszelkie  informacje dla klientów udzielane są przez niego, aby nie przeszkadzać pracownikom rejestrującym. Pan Naczelnik dodał, że centrala również w celach informacyjnych przełącza rozmowy do Naczelnika.

Pan Naczelnik dodał, że kasa jest czynna do 14.30. Pan Naczelnik dodał, że w czasie remontu wydział był nieczynny jedynie w piątek o 12.00, w poniedziałek od godziny 8.00 wydział znów był czynny.

Kolejno pan Naczelnik Wydziału przedstawił Informację  o wysokości dochodów z opłat komunikacyjnych oraz wydatków związanych z funkcjonowaniem wydziału komunikacji
za 2014 r.

Dochody budżetu uzyskane z opłat komunikacyjnych to kwota 1 316 588,30 zł

Wysokość wydatków poniesionych na funkcjonowanie wydziału komunikacji ogółem w tym:kwota 1 208 148,68 zł., koszty osobowe  w tym: kwota 605 334,41 zł, wynagrodzenia
i pochodne, 13-tka, ZFŚS,  zakup druków ogółem w tym:  kwota    602 814,27 zł, dowody rejestracyjne: kwota 253 435,64 zł, prawa jazdy kwota 98 859,77 zł, prawa jazdy międzynarodowe  kwota 631,61 zł, nalepki pozwolenia czasowe  kwota 161 951,87 zł,  tablice rejestracyjne  kwota  46 436,04 zł, materiały biurowe, tonery,  druki, papier ksero kwota  39 425,64 zł.,  szkolenia i delegacje: kwota  2 073,70 zł.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższej informacji.

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze  posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

                                  

      Przewodnicząca Komisji

                                                                                              Celina Zając

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys