UCHWAŁA NR 28/103/2015
ZARZĄDU POWIATU W KLUCZBORKU
z dnia 16 września 2015 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka
w Lasowicach Małych
Działając na podstawie: art. 36 ust. 1 pkt Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn: Dz. U. z 2013, poz. 595, z późn. zm.) uchwala się co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka w Lasowicach Małych stanowiący załącznik do niniejszej Uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zarząd Powiatu:
Przewodniczący:……………………………………………………..
Piotr Pośpiech
Członek: …………………………………………………………………
Urszula Pękala-Duda
Członek ………………………………………………………………….
Jakub Goliński
Załącznik
do Uchwały Nr 28/103/2015
Zarządu Powiatu w Kluczborku
z dnia 16 września 2015r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Domu Dziecka w Lasowicach Małych
Postanowienia ogólne
§ 1.Dom Dziecka w Lasowicach Małych działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( tj: Dz.U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm. ),
2) ustawy z dnia 09 czerwca 2011roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( tj. Dz. U z 2015 ., poz. 332, z późn. zm. ),
3) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej ( Dz. U. Nr 292, poz. 1720 ),
4) Uchwały Nr XI/86/2015 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie powołania Domu Dziecka w Lasowicach Małych.
§ 2.Regulamin organizacyjny określa szczegółową organizację placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki oraz sposób realizacji praw dziecka w placówce.
§3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Domu Dziecka w Lasowicach Małych – należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą Dom Dziecka w Lasowicach Małych,
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – wychowawczych,
3) Zespole – należy przez to rozumieć Zespół do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Wychowanka,
§ 4.1. Dom Dziecka jest placówką opiekuńczo – wychowawczą typu socjalizacyjnego.
2. Dom Dziecka posiada 14 miejsc socjalizacyjnych.
Zadania Domu Dziecka
§ 5. Dom Dziecka:
1) zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, bytowe, zdrowotne, społeczne i religijne;
2) we współpracy z asystentem rodziny realizuje przygotowany plan pomocy dziecku;
3) zapewnia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba, że sąd postanowi inaczej, oraz podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny;
4) zapewnia dziecku dostęp do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych, a także tworzenie fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka oraz wyrównywania deficytów rozwojowych dziecka;
5) Dom Dziecka współpracuje w zakresie wykonywanych zadań z sądem, powiatowym centrum pomocy rodzinie, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej oraz innymi osobami i instytucjami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych placówek, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskują akceptację Dyrektora Centrum oraz pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.
Realizacja praw dziecka
§ 6.Dom Dziecka realizuje prawa dziecka poprzez:
1) zapewnienie dzieciom opieki i wychowania poza rodziną;
2) poszanowanie praw dziecka do utrzymania osobistych kontaktów z rodziną oraz umożliwienie dziecku powrotu do rodziny naturalnej, adopcyjnej albo zastępczej, lub umieszczenie w rodzinnych formach pieczy zastępczej;
3) poszanowanie podmiotowości dziecka, wysłuchanie jego zdania i uwzględnienie w miarę możliwości jego wniosków we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowanie dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;
4) zapewnienie stabilnego środowiska wychowawczego;
5) udzielanie pomocy dziecku w przygotowaniu do samodzielnego życia;
6) zapewnienie dziecku prawa do kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań przekonań oraz zabawy i wypoczynku;
7) ochronę dziecka przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w jego życie prywatne;
8) traktowanie dziecka w sposób nie naruszający jego godności osobistej;
9) ochronę dziecka przed poniżającym traktowaniem i karaniem;
10) umożliwienie dziecku stosowania praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka;
11) zapewnienie dziecku dostępu do informacji dotyczących jego pochodzenia.
Organizacja pracy placówki.
§ 7.1. W Domu Dziecka umieszczane są dzieci od 10 do 18 roku życia.
2. Umieszczenie dziecka poniżej 10 roku życia jest możliwe w wyjątkowych przypadkach, szczególnie, gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.
§ 8.1. Domem Dziecka kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor kieruje pracą Domu Dziecka przy pomocy wyznaczonego wychowawcy.
§ 9.1. Obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną Domu Dziecka prowadzi Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo – wychowawczych.
2. Dom Dziecka prowadzi własną dokumentację określoną zarządzeniem Dyrektora.
§ 10. Osoby świadczące pracę w Domu Dziecka:
1) wykonują zadania i obowiązki wynikające z ich indywidualnych zakresów czynności,
2) odpowiadają za terminowe, merytoryczne właściwe i zgodne z przepisami prawa realizowanie zadań i obowiązków służbowych;
3) przestrzegają ustalonych zasad organizacji pracy, porządku i dyscypliny pracy;
4) zobowiązane są do zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, jak również ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 11.Działania wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne i edukacyjne Domu Dziecka prowadzone są w oparciu o roczny plan pracy opiekuńczo – wychowawczej.
§ 12.Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy w domu Dziecka i poza placówką musi być odpowiednia do potrzeb dzieci, rodzaju prowadzonych zajęć oraz być zgodna z obowiązującymi standardami opieki i wychowania.
§ 13.1. W Domu Dziecka działa Zespół do spraw Okresowej Oceny Sytuacji Wychowanka, do którego zadań i kompetencji należy m. in.:
1) ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka, a także ocena stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
2) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną oraz modyfikowanie planu pomocy dziecku;
3) ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenie go w rodzinnej pieczy zastępczej w tym monitorowanie procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie;
2. Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji wychowanka w miarę potrzeb nie rzadziej niż co pół roku.
Zasady pobytu dzieci w Placówce
§ 14.1.Przyjmowanie dzieci do domu Dziecka odbywa się przez całą dobę.
2. Dziecko zostaje skierowane do placówki opiekuńczo – wychowawczej po zasięgnięciu opinii dyrektora.
3. Placówki zabezpieczają opiekę nad dzieckiem w sytuacjach wymagających natychmiastowego rozpoczęcia jej sprawowania poprzez realizowanie zadań opiekuńczo – wychowawczych w placówce.
4. Bez skierowania dzieci przyjmowane są w sytuacjach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących.
Postanowienia końcowe.
§ 15.Zmiany w Regulaminie wymagają uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku.