Protokół Nr IX/2015

z  sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 30 czerwca 2015 r.

 

IX  sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Andrzej Butra. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 16 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia
się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z VIII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Kierunki Rozwoju Powiatowego Inkubatora Przedsiębiorczości w perspektywie finansowej 2014-2020 - prezentacja. 

4.Strategia rozwoju edukacji w powiecie kluczborskim - prezentacja.

5.Podjęcie uchwał w  sprawach:
a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

d/zmiany Uchwały Nr  VI/51/2015 Rady  Powiatu w Kluczborku z dnia  26 marca 2015 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok,

e/wyłączenia Technikum Uzupełniającego Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku,

f/likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku,

g/zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu

Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów.
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 20 maja 2015 r. do 10 czerwca 2015 r.

8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  Protokół z VIII  sesji,   radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosownie.  Rada jednogłośnie, 16 głosami za zatwierdziła protokół z VIII sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Celina zając zgłosiła następujące interpelacje w następujących sprawach:

-usunięcia usterek w ramach umowy gwarancyjnej przy przebudowie drogi 1337 O
na odcinku Wołczyn-Krzywiczyny,

-remontu drogi na odcinku Gierałcice-Murów,

-cofnięcia decyzji dotyczącej postawienia znaku ,,zakaz zatrzymywania i postoju”
przy ul.Dworcowej w Wołczynie obok Banku PKO.

-szkodliwego zadymiania przez firmę TYRON.

Ponadto radna Irena Kielar zgłosiła interpelację dotyczącą dużego natężenia ruchu
przy ul.Słowackiego i ewentualnego postawienia znaku ograniczającego prędkość.

 

 

Do punktu 3 porządku obrad

 

Następnie Pan Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Pawłowi Wąsiakowi-Dyrektorowi Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, który przedstawił prezentację dotyczącą ,,Kierunków Rozwoju Powiatowego Inkubatora Przedsiębiorczości w perspektywie finansowej 2014-2020”.

Niniejsza prezentacja stanowi załącznik do protokołu.

Pan Starosta zabierając głos poinformował radnych, że na kolejnych sesjach będą tematycznie prezentowane kolejne obszary na których skoncentrowana będzie działalność powiatu.

Ponadto Pan Starosta stwierdził, że należy zwrócić uwagę na to, iż w obszarze wsparcia przedsiębiorczości jeśli ktoś ma instytucję otoczenia biznesu będzie mógł sięgnąć po dodatkowe środki pieniężne.

Należy także zdaniem Starosty zwrócić uwagę na co są przeznaczane środki.

W pierwszej perspektywie z Unii Europejskiej była możliwość uzyskania środków  na budowanie, remontowanie, adoptowanie.

Natomiast obecnie są to typowe mechanizmy służące wsparciu przedsiębiorczości.

Pan Starosta poinformował także, że na szczeblu Zarządu Województwa rozważana jest kwestia operatorów wsparcia, za którymi idą duże pieniądze.

Na wstępie jest planowany jedynie operator, który będzie w Opolu.

Jednak jak stwierdził Pan Starosta nie jest to dobre, że będzie on tylko w jednym mieście. 

W związku z powyższym został złożony do Zarządu Województwa wniosek

o rozmieszczeniu ich w trzech miejscach naszego województwa: w Opolu, na południu województwa oraz na północy województwa.

Nasza instytucja otoczenia biznesu będzie także aspirować.

Pan Starosta stwierdził, iż ma nadzieję, że tak się stanie, gdyż idą za tym duże pieniądze, które można przeznaczyć dla przedsiębiorców nie używając skomplikowanych procedur.    

Pan Starosta poinformował także zebranych, że z dniem 1 lipca 2015 r. Pan Paweł Wąsiak został Dyrektorem Kluczborskiego Oddziału Opolskiej Izby Gospodarczej.

Oznacza to, że nasza instytucja otoczenia biznesu oprócz podmiotów, które w niej prowadzą swą działalność będzie miała bieżący kontakt ze wszystkimi przedsiębiorstwami np.Famak, Lasaffre, Aubi, Cuprod, Protea itp. oraz mniejszymi podmiotami.    

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Kolejną prezentacją jaka została przedstawiona na dzisiejszej sesji była prezentacja przygotowana przez Pana Jakuba Golińskiego Członka Zarządu Powiatu.

Prezentacja dotyczyła  ,,Strategii rozwoju edukacji w powiecie kluczborskim”.

Przedmiotowa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Do punktu 5a porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015.

Przedłożony projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 116.870 zł w tym:

-zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 87.900 zł,

-zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 28.970 zł

Ponadto  wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 116.870 zł w tym:

-zmniejszenie wydatków bieżących jednostek budżetowych na kwotę 17.130 zł,

-zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych na kwotę 134.000 zł.

Zmian dokonuje się także w planie wydatków inwestycyjnych na rok 2015:

-Remont i przebudowa budynku w Lasowicach w celu przystosowania na dom dziecka.

Wprowadza się również nowe zadanie inwestycyjne:

-Przebudowa drogi powiatowej 13260 w ramach istniejącego pasa drogowego - budowa chodnika wm. Jasienie o długości 204 m (km 10+310 - 10+514).

Do przedłożonego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym jednogłośnie w drodze głosowania 16 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się radni podjęli uchwałę Nr IX/74/2015.

 

Do punktu 5b porządku obrad

 

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Zmiany w przedmiotowej uchwale dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową:

-zwiększono dochody bieżące o kwotę 87.900 zł,

-zwiększono dochody majątkowe o kwotę 28.970 zł,

-zmniejszono wydatki bieżące o kwotę 17.130 zł,

-zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 134.000 zł.

Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym postanowiono jednogłośnie 16 głosami za, przy braku głosów przeciw podjąć uchwałę Nr IX/75/2015

           

Do punktu 5c porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania
i wykupu.       
Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 30.12.2014 r. podjęła Uchwałę Budżetową
Nr III/29/2014, która została zmieniona w dniu 26 marca 2015 roku, uchwałą
Nr VI/45/2015. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych
na kwotę 9.600.000 zł .

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki
z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Zmiana ma na celu wprowadzenie nowej podstawy prawnej w związku z  wejściem w życie
z dniem 1 lipca 2015 roku nowej ustawy o obligacjach.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 16  głosami za przy braku głosów  wstrzymujących
i przeciw podjęli uchwałę Nr IX/76/2015 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 5d porządku obrad

 

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały
Nr  VI/51/2015 Rady  Powiatu w Kluczborku z dnia  26 marca 2015 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych oraz bardzo trudną sytuację finansową jeśli chodzi o wysokość przyznanych środków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych.

Na podstawie złożonych wniosków oraz przyjętych Regulaminem przyznawania dofinansowania do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych w ramach środków PFRON
z dnia 22 stycznia 2013r. zasadach, w roku bieżącym dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych otrzymały wszystkie dzieci, osoby które nie korzystały wcześniej z tej formy rehabilitacji, kombatanci oraz osoby które otrzymały dofinansowanie przed 2011 rokiem. Pozostali wnioskodawcy nie zakwalifikowali się do otrzymania w/w dofinansowania z uwagi na fakt korzystania z niego  w latach 2011 – 2014.

Środki finansowe przeznaczone na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne  i środki pomocnicze są drastycznie niewystarczające i na chwilę obecną pozwalają  jedynie na dofinansowanie wniosków złożonych do połowy lutego, dlatego zaproponowano przekazać kwotę pozostałą na turnusach rehabilitacyjnych z rezygnacji części wnioskodawców tj. 16.921,00 zł oraz kwotę pozostałą w wyniku zmian kosztorysowych na sporcie kulturze rekreacji i turystyce tj. 1980,00zł  na dofinansowanie do zaopatrzenia w  w/w sprzęt.

Rada nie wniosła żadnych zapytań do przedłożonego projektu uchwały w związku z tym Przewodniczący Rady podał go pod głosowanie.

Radni w obecności 16 jednogłośnie podjęli uchwałę Nr IX/77/2015 w ww. sprawie.

 

Do punktu 5e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie wyłączenia Technikum Uzupełniającego Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 –Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku.

Rada Powiatu Uchwałą Nr IV/40/2015 z dnia 11.02.2015 r. podjęła zamiar likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku.

Konsekwencją podjęcia w/w uchwały jest wyłączenie likwidowanej szkoły z Zespołu Szkół, zgodnie z art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a następnie jej likwidacja.

Do projektu uchwały nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał
go pod glosowanie.

W obecności 16 radnych, za przyjęciem jednogłośnie głosowało 16 radnych.

Podjęto uchwałę Nr IX/78/2015 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 5 f porządku obrad

 

Następnym projektem jaki został przedstawiony był projekt w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku.

Przedmiotowy projekt uchwały jest ostatnim etapem procedury likwidacji szkoły wynikającej
z art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

O zamiarze likwidacji, zgodnie z art. 59 ust. 1 w/w ustawy, został zawiadomiony także Opolski Kurator Oświaty. Ostatni absolwenci ukończyli szkołę w poprzednim roku szkolnym, więc nie było konieczności zawiadamiania o zamiarze likwidacji szkoły jej słuchaczy.

Zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy o systemie oświaty likwidacja Technikum Uzupełniającego

Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku została pozytywnie zaopiniowana przez Opolskiego Kuratora Oświaty.

Do projektu nie zgłoszono uwag w związku z czym radni przystąpili do głosowania.

Radni w drodze głosowania jednogłośnie 16 głosami za podjęli uchwałę Nr IX/79/2015.

 

Do punktu 5 g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały

w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu.

Gmina Lasowice Wielkie zwróciła się do ZDP w Kluczborku z wnioskiem o ustanowienie dodatkowego przystanku komunikacyjnego przy Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej BIOMED w Lasowicach Wielkich w pasie drogowym drogi powiatowej
nr 1332 O.

Zarząd Dróg Powiatowych powołał komisję i ustalił dokładną lokalizację dwóch przystanków, po jednym la każdego kierunku ruchu oraz sporządził projekt stałej zmiany organizacji ruchu.

Starosta Kluczborski pismem z dnia 10.06.2015 r. zatwierdził projekt stałej zmiany organizacji ruchu w ciągu drogi powiatowej Nr 1332 O w miejscowości Lasowice Wielkie poprzez ustawienie oznakowania pionowego D 15 (2 szt.) ,,przystanek autobusowy oraz wyznaczenia oznakowania poziomego P-17 (2 szt.) ,,linia przystankowa”.

W związku z powyższym zaproponowano ustanowienie dodatkowych przystanków w ciągu ww.drogi powiatowej nadając im nazwę ,,Lasowice Wielkie, ośrodek”, nr 03 i 04 (poz.305

i 306).

Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie Rady.

Radni w obecności 16 jednogłośnie podjęli uchwałę Nr IX/80/2015.

 

Do punktu  6 porządku obrad

 

Kolejno glos zabrał Pan Starosta, który udzielił odpowiedzi na poszczególne interpelacje radnych zgłoszone w pkt.2

Pierwsza interpelacja zgłoszona została przez radną Celinę Zając i dotyczyła usunięcia usterek w ramach umowy gwarancyjnej przy przebudowie drogi 1337 O
na odcinku Wołczyn-Krzywiczyny.

Pan Starosta wyjaśnił, że o tej sprawie został poinformowany ustnie przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Wołczynie.

Powyższy remont drogi został wykonany w ubiegłym roku przez firmę Larix.

Oczywiście jeśli jest taka potrzeba i stwierdzone zostaną jakieś usterki zostaną one usunięte

w ramach gwarancji.   

Sprawa zdaniem Pana Starosty jest prosta, gdyż wykonawcą tej inwestycji jest ww. firma, która także wygrała przetarg na inwestycję drogową w Gminie Lasowice Wielkie.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że obecnie zmieniła się ustawa o zamówieniach publicznych i nie może być tak, że jeśli udzielamy zamówienie publiczne to pozostaje jedno kryterium ceny.

Jak stwierdził Pan Starosta skorzystaliśmy tutaj z nowej możliwości w roku bieżącym, podając do ceny jako drugie kryterium - okres gwarancji.

W przypadku inwestycji realizowanych w tym roku wykonawcy deklarowali okres gwarancji 6 lat.

Jeśli chodzi o drogę na odcinku Gierałcice-Murów to Pan Starosta poinformował, że po rozpoczęciu nowego roku budżetowego 16 stycznia Rada Miejska w Wołczynie podjęła na sesji stanowisko, aby Powiat przeprowadził remont powyższej drogi w latach 2015-2016.

Pan Starosta poinformował, że inwestycja jest dość droga, ciągnie się na ponad 10 km i jej koszt to około 5-6 mln.zł, przy czym dotyczy to pasa jezdni bez dodatkowych prac, które były postulowane tj.: wycięcie drzew, zarurowanie rowów, wykonanie chodnika w miejscowości Gierałcice. Jeśli te dodatkowe prace zostały uwzględnione to koszt wyniósłby 8 mln.zł.

Ponadto w ciągu tych dróg znajdują się 3 mosty, które robiąc drogę należy wcześniej wyremontować. Sama dokumentacja remontu tych mostów to koszt 40 tys.zł.   

Zdaniem Pana Starosty tak dużej inwestycji nie da się wykonać w roku 2015, gdyż budżet na to nie pozwala.

Na przełomie marca/kwietnia okazało się, że nabór do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych będzie kontynuowany i na rok 2016 odbędzie się do dnia 15 września 2015 r.

W związku z powyższym Powiat przygotowuje się z kolejnymi zadaniami do tego naboru.

Pan Starosta stwierdził, że wówczas odpisał Burmistrzowi Wołczyna, że jeśli pomogą powiatowi finansowo w dofinansowaniu wykonania dokumentacji w kwocie 80.tys.zł
(w zakresie dotyczącym jezdni, bez orurowania rowów i wykonania chodnika) po to, aby została ona wykonana do dnia 15 września b.r.

Dnia 29.06.2015r. wpłynęła odpowiedź pisemna od Burmistrza Wołczyna, w której Pan Burmistrz stwierdza, że chce większego zakresu tego zadania.

Pan Burmistrz zaproponował, aby wykonać jednak ta dokumentację i zrealizować to zadanie w 2017 r.

Pan Starosta po zapoznaniu się z tym pismem stwierdził, że jest mało czasu do 15 września
i trzeba wiedzieć czy powiat będzie przystępował do tego zadania.   

Pan Starosta zaproponował, że w związku z tym, iż w Regionalnym Programie Operacyjnym nie ma bezpośrednio środków na drogi, a są środki zabezpieczone w ramach alokacji, która przeznaczona jest na poprawę bezpieczeństwa, wykonać ścieżki rowerowe.

Ruch w takim wypadku zostanie wyprowadzony poza pas jezdni. Może też z takiej ścieżki korzystać osoba piesza. 

Jeśli chodzi o powyższe zadanie dotyczące drogi zaproponował, aby poczekać na nabór
i poszukać szansy na wykonanie tej drogi przy dofinansowaniu 70%-80%.

    

 

Kolejno Przewodniczący rady udzielił głosu Panu Sekretarzowi Powiatu, aby udzielił odpowiedzi na interpelację radnej w sprawie cofnięcia decyzji dotyczącej postawienia znaku ,,zakaz zatrzymywania i postoju” przy ul.Dworcowej w Wołczynie obok Banku PKO.

Pan Sekretarz wyjaśnił, że za organizację ruchu na terenie powiatu odpowiada Starosta.

Procedura decyzji o zmianie w organizacji ruchu jest poprzedzona wizją lokalna przeprowadzona przez specjalnie do tego powołaną komisję w składzie: pracownik merytoryczny Starosty, przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji, wnioskodawca oraz wszystkie podmioty zainteresowane. 

W związku z wcześniejszymi wnioskami i uwagami dotyczącymi parkowania na całej długości ulicy Dworcowej w Wołczynie Dyrektor ZDP w Kluczborku złożył do Pana Starosty wniosek o zmianę organizacji ruchu. Powołana została w tym celu komisja i dnia 26 marca 2015 r. dokonano wizji lokalnej.

Komisja ustaliła, że w świetle udrożnienia ruchu przy ul.Dworcowej w Wołczynie należy dokonać zakazu zatrzymywania się i postoju i umieścić tam znaki  B 36, P 25 A, P 25 C.

Powyższa komisja zobligowała ZDP  w Kluczborku do przedłożenia w terminie do końca lipca 2015 projektu zmiany organizacji ruchu.

Przeciwny komisji był przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Wołczynie, który sugerował, aby pozostawić obecne oznakowanie ul.Dworcowej z wykorzystaniem pasa zieleni na całej długości do samego dworca na zatoki do parkowania pojazdów.

Na dzień dzisiejszy jeszcze żadnej decyzji nie ma, organizacja ruchu odbywa się na starych zasadach. Temat jest tematem otwartym i oznacza, że będzie tak jak komisja zdecydowała.

Propozycja przedstawiciela Urzędu  Miejskiego w Wołczynie jest propozycją wymagającą dużych nakładów inwestycyjnych.

Starosta również stwierdził, że nie można tak traktować, że my 6 metrowym odcinkiem naszej drogi powiatowej załatwimy wszystkie sprawy mieszkańców.  W tej okolicy są różne instytucje, spółdzielnia mieszkaniowa itp., które powinny zapewnić parking swoim mieszkańcom.

Kolejno o glos poprosiła radna Celina Zając, która stwierdził, że cieszy się, iż nie zapadła jeszcze żadna decyzja i ma nadzieję, że wzięto pod uwagę wnioski mieszkańców.

Ponadto radna poprosiła Pana Dyrektora ZDP w Kluczborku, aby pojawiał się na komisjach w Wołczynie jeśli jest zaproszony, gdyż jest wiele zapytań do niego.   

Na zakończenie zabrał głos Pan Starosta, który stwierdził, że takie dyskusje wiele wnoszą
i można sobie wyjaśnić dużo spraw.   

Jeśli chodzi natomiast o interpelację radnej Ireny Kielar dotyczącą dużego natężenia ruchu
przy ul.Słowackiego i ewentualnego postawienia znaku ograniczającego prędkość to
Pan Starosta poprosił o informację Dyrektora ZDP w Kluczborku.

Pan Dyrektor wyjaśnił, że ulica Słowackiego jest drogą Gminną i niestety to zapytanie powinno być zgłoszone do Gminy Kluczbork.

Kolejno Pan Starosta poprosił o oddanie głosu Pani Annie Szlachcic mieszkance Kluczborka ul.Sienkiewicza, a ma to związek z interpelacją zgłoszoną przez radną Celinę Zając dotyczącą szkodliwego zadymiania przez firmę TYRON.

Pani Szlachcic poinformowała, że od 7 lat mieszkańcy ul.Sienkiewicza i okolicznych ulic sąsiadujących z ww.firmą zwracają się do Pana Starosty ze sprawą uciążliwości firmy TYRON. Posesje są ciągle zatruwane, zadymiane. Mieszkańcy skarżą się na ciągły dym

w mieszkaniach.

Pani Szlachcic poinformowała, że posiada w tej sprawie notatki ze Straży Pożarnej, Straży Miejskiej oraz zdjęcia.

W pobliżu znajduje się DPS, gdzie ludzie również zdaniem Pani Szlachcic narzekają

i zgłaszają uciążliwości, jest także boisko szkolne.

W związku z powyższym mieszkanka zadała kilka pytań i poprosiła o wyjaśnienie:

-dlaczego powyższy zakład nie przeszedł całej procedury wymaganej decyzji środowiskowej,

-dlaczego okoliczni mieszkańcy nie zostali poinformowani  jako strona o uciążliwościach związanych z dymem, smogiem,

-dlaczego zakład ma wpływ na obszary, które do niego nie należą.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, ze w kwestiach merytorycznych wypowie się w tej sprawie Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.

Pan Starosta ponadto stwierdził, iż tą wypowiedź słyszał wielokrotnie i chciałby od siebie dodać, że w bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się szereg powiatowych instytucji takich jak Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodek Rehabilitacyjny itp. i nikt nie zgłaszał mu uwag jeśli chodzi o utrudnienia związane z pracą zakładu.
W budynku nieopodal mieszkają również jego rodzice i nie uważa, że jest to duża uciążliwość. Pan Starosta nie zaprzecza, że uciążliwość istnieje, ale nie w tak dużym stopniu. 

Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa poinformował, że pani Szlachcic dysponuje pismem z dnia 17.06.2015 r., które otrzymała do wiadomości od Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Inspektor informuje w piśmie tym, że w dniach 28 kwietnia 2015 r. do 19 maja 2015 r. przeprowadzona została w zakładzie TYRON kontrola w zakresie ochrony środowiska.

W trakcie kontroli stwierdzono, że zakład nie kwalifikuje się do grupy zakładów

o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej z uwagi na to, że nie wytwarza ani nie magazynuje substancji niebezpiecznych w odpowiednich ilościach.     

Ponadto w dniu 6.03.2015 r. w zakładzie miał miejsce pożar w wyniku, którego spaleniu uległa nowa instalacja odpylająca z filtrem workowym typu FW-20 oraz multicyklonem.

Zakład złożył wniosek o określenie warunków przyłącza gazowego i planuje zmianę paliwa
z węgla na gaz ziemny.

Na dzień dzisiejszy warunki te zostały określone i w najbliższym czasie zostanie wybrany wykonawca, który to zadanie wykona.

Podczas tej kontroli pracowała kotłownia zakładowa i nie stwierdzono wzmożonej emisji zanieczyszczeń powietrza.

Ponadto Pan Naczelnik poinformował, że przedmiotowa kontrola była przeprowadzona na wniosek Starosty.    

Kilka dni temu wpłynęła kolejna skarga, tym razem na hałas. W związku z tym za pięć, sześć dni zostanie przeprowadzona kolejna kontrola.

Pan Naczelnik stwierdził, że nie zawsze kolor dymu świadczy o zanieczyszczeniu.

Kolejno o glos poprosiła ponownie Pani Szlachcic, która zapytała dlaczego zakład został otwarty jak nie uzyskał decyzji środowiskowej tylko pozwolenie.

Pan Naczelnik wyjaśnił, że decyzja na emisję była wydana w 2009 roku i wtedy nie była wymagana decyzja środowiskowa tylko pozwolenie.

Pani Szlachcic zabierając głos nie zgodziła się z jego wypowiedzią, gdyż uważa, że taka decyzja powinna być wydana.

Pan Naczelnik poinformował, ze decyzja czy zakład ma kontynuować produkcję, czy też nie leży  po stronie Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Pan Przewodniczący Rady zabierając głos poinformował, że odpowiedź została udzielona
i ma nadzieję, że w jak najszybszym czasie zakład poprzez wymianę paliwa na gazowe rozwiąże ten problem.

Pan Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w tej sprawie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu
w Kluczborku za okres od 20 maja 2015 r. do 10 czerwca 2015 r. Radni do sprawozdania nie wnieśli zapytań i jednogłośnie 16 głosami za je przyjęli.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady zabierając głos na zakończenie złożył wszystkim zgromadzonym na dzisiejszej sesji życzenia udanych wakacji.

Innych spraw nie poruszano.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz.1420 zamknął IX sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Protokołowała
            Joanna Strzelczyk