Protokół Nr VII/2015

z  sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 30 kwietnia 2015 r.

 

VII  sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Andrzej Butra. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z  VI sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3. Podjęcie uchwał w  sprawach:

a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

d/zmiany  Uchwały   Nr  VI/51/2015  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  26 marca 2015 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok.     

4. Przyjęcie Oceny zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla powiatu kluczborskiego.
5.Udzielenie upoważnienia Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu.         

6.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.            
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 16.03.2015 r. do 10.04. 2015 r.   
8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.

 

Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  Protokół z VI  sesji,   radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosownie.  Rada jednogłośnie, 18 głosami za zatwierdziła protokół z VI sesji.

W związku z dołączeniem do obrad kolejnego radnego Rada będzie obradować w 19 radnych.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Radna Celina Zając wniosła interpelację w sprawie sprawdzenia działalności firmy Tyron Sp. z o.o. produkującej styropian.

Interpelacja dotyczy przeprowadzenia kontroli w ramach kompetencji powiatu zakładu produkującego płyty styropianowe – Tyron, mieszczącego się w Kluczborku przy
ul. Sienkiewicza 22.

Interpelacja została wniesiona  na piśmie.  

  

Do punktu 3a porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015. Główne zmiany to  wprowadzenie  zmian w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 27.274 zł.
w
tym: zmniejszenie dochodów bieżących w kwocie 3.626 zł. zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 30.900 zł.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr VII/61/2015 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015.

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu
z wieloletnią prognozą finansową Zwiększono dochody bieżące o kwotę 20.025 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 30.900 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 60.925 zł, zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 10.000 zł. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr VII/62/2015 w powyższej sprawie.

           

Do punktu 3c porządku obrad

 

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania
i wykupu.       
Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 30 grudnia 2014 r podjęła Uchwałę Budżetową Nr III/29/2014, która została zmieniona w dniu 26 marca 2015 roku, uchwałą Nr VI/45/2015. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych na kwotę 9.600.000 zł. Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na: sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 17 głosami za przy 2 wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr VII/63/2015 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany  Uchwały Nr  VI/51/2015  Rady   Powiatu    w  Kluczborku z dnia  26 marca 2015 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych oraz bardzo trudną sytuację finansową jeśli chodzi o wysokość przyznanych środków na dofinansowanie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych. Na podstawie złożonych wniosków oraz przyjętych Regulaminem przyznawania dofinansowania do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych w ramach środków PFRON z dnia 22 stycznia 2013r. zasadach, w roku bieżącym dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych otrzymały wszystkie dzieci, osoby które nie korzystały wcześniej z tej formy rehabilitacji, kombatanci oraz osoby które otrzymały dofinansowanie przed 2011 rokiem. Pozostali wnioskodawcy nie zakwalifikowali się do otrzymania w/w dofinansowania z uwagi na fakt korzystania z niego  w latach 2011 – 2014. Natomiast środki finansowe przeznaczone na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne  i środki pomocnicze są drastycznie niewystarczające i na chwilę obecną pozwalają  jedynie na dofinansowanie wniosków złożonych w styczniu, dlatego proponujemy przekazać kwotę pozostałą na turnusach rehabilitacyjnych tj. 14.679,00 zł na dofinansowanie do zaopatrzenia w  w/w sprzęt. Zgodnie z zapisem art. 35 a, ust. 3 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  Rada Powiatu w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza  środki przekazane przez PFRON. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie podejmując uchwałę
Nr VII/64/2015 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  Ocenę zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla powiatu kluczborskiego. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przygotowało ocenę zasobów pomocy społecznej zgodnie z art. 16 a, znowelizowanej ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Ocena zasobów pomocy społecznej zawiera analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej, jak również dane dotyczące świadczenia usług z pomocy społecznej, ilości i wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych, usamodzielniających się wychowanków zamieszkujących na terenie Powiatu Kluczborskiego. Ponadto znajduje się wykaz instytucji pomocy społecznej w Powiecie Kluczborskim, typu Domy Pomocy Społecznej, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Warsztaty Terapii Zajęciowej jak również Placówki Opiekuńczo- Wychowawcze. Ocena zasobów pomocy społecznej wyszczególnia również środki finansowe Powiatu na zadania własne i zlecone w obszarze pomocy społecznej. Ocena zasobów pomocy społecznej jest narzędziem określającym potrzeby pomocy społecznej, oraz będzie ona podstawą planowania budżetów na następne lata. Radni nie wnieśli zapytań do powyższej Oceny i jednogłośnie przyjęli Ocenę zasobów pomocy społecznej za rok 2014 dla powiatu kluczborskiego.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

W związku z wniesiona skarga na kierownika jednostki organizacyjnej powiatu Rada Powiatu jednogłośnie upoważniła Komisje Rewizyjną do jej rozpatrzenia.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Pan Starosta poinformował, że odpowiedź na interpelację radnej Celiny Zając zostanie udzielona pisemnie.

Pan Starosta dodał, że sprawa trwa już dobrych kilka lat, po pożarze sytuacja zmieniła się.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 16.03.2015 r. do 10.04. 2015 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który zwrócił się z prośba aby, jeśli istnieje taka możliwość zapewnić osobne sale dla kobiet przebywających na oddziale ginekologicznym Szpitala Powiatowego w Kluczborku, które utraciły dziecko w wyniku poronienia oraz dla tych które  są w ciąży. Kolejno radny Piotr Włodarczyk poprosił o udzielenie odpowiedzi
czy byłaby możliwość zapewnienia dodatkowego przystanku dla przewoźników prywatnych przy  ulicy Sienkiewicza lub  przy ulicy Byczyńskiej w Kluczborku, z których pasażerowie
z północno-zachodniej części miasta  oraz z Ligoty Dolnej mieliby możliwość  odjazdu i przyjazdu. Kolejno radny Piotr Włodarczyk zwrócił się z prośbą o wykoszenie pobocza na odcinku drogi powiatowej od ul. Kołłątaja przy zjeździe z wiaduktu w kierunku Smard.

Kolejno głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który poprosił pana Starostę, aby odniósł się do sytuacji w dniu 16 grudnia 2014 r. na posiedzeniu wspólnym komisji,  dot. bilansu otwarcia dla radnych , czy to jest nadal aktualne. Kolejno radny Wojciech Smolnik zapytał co powiat ma zamiar zrobić na nowonabytym gruncie od Agencji Nieruchomości Rolnych w Opolu.

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że odnośnie kwestii sal na oddziale położniczym to skieruje taki wniosek do zarządu szpitala.

Głos zabrał pan Starosta, który odniósł się do rozmieszczenia przystanków do wsiadania i wysiadania w tej części miasta, w okolicy ulic Mickiewicza i Sienkiewicza – w tej części miasta i stwierdził, że nowy przewoźnik jest zainteresowany przystankiem do wsiadania i wysiadania, w związku z tym należałoby wykonać zatokę i to jest problem inwestycyjny,
w tej chwili nie można pozwolić na dłuższe przystanki autobusów w tych miejscach jak ma to miejsce przy wsiadaniu oraz, że miejscem  bezpiecznym wydaje się  ulica Byczyńska gdzie jest część  pasa wyznaczona, w tej okolicy są przystanki, trzeba dojść do porozumienia z nowym przewoźnikiem i na ulicy Byczyńskiej stworzyć przystanek do wsiadania
i wysiadania. Ponadto pan radny Piotr Włodarczyk otrzyma pisemną odpowiedź na powyższe.

Kolejno pan Starosta odniósł się do wykoszenia pobocza i stwierdził, ze wszystkie pobocza są i będą sukcesywnie wykaszana, na Sali jest obecny Dyrektor ZDP, wniosek został zaprotokołowany.

Jeżeli chodzi o zapytanie radnego Wojciecha Smolnika pan Starosta stwierdził, że lada chwila będzie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2014 rok, które będzie zawierało wszystkie dane jeżeli chodzi o to co działo się w budżecie w 2014 roku, zbliża się również sesja absolutoryjna, która jest okazją do dyskusji jeżeli chodzi o budżet powiatu.

Kolejno pan Starosta poinformował, że zarząd wystąpił z wnioskiem do Agencji Nieruchomości Rolnych o przekazanie nieruchomości na cele publiczne nieodpłatnie, przekazana działka warta jest około 9 mln. zł. ma wielkość około 6,6 ha.  
Pan Starosta stwierdził, że jest to dla powiatu bardzo duży zastrzyk majątkowy, sprawa nie jest jednak prosta i łatwa, gdyż fakt przekazania przez Agencję Nieruchomości Rolnych  działki powiatowi sprawia, że trzeba wypełnić przesłanki ustawowe dotyczące takiego przekazania, to m.in., stworzenie na tym terenie miejsc centrotwórczych.           
Pan Starosta dodał, że plan zagospodarowania przestrzennego ułatwia sprawę, gdyż są tam utworzone miejsca, gdzie można stworzyć usługi które powinny tam być, typu np.  mieszkania chronione, usługi związane ze służbą zdrowia, ponadto parking i inne.

Pan Starosta stwierdził, że trzeba mądrze opracować koncepcję zagospodarowani tak dużego terenu, po 10 latach trzeba się przed darczyńcą rozliczyć. Pan Starosta poinformował, że skierowano jeszcze dwa wnioski do Wojewody Opolskiego o przekazanie nieruchomości w Jasieniu i w Bogacicy, wnioski są rozpatrywane przez Wojewodę, jest nadzieja , że otrzymamy zgodę na przejęcie tych nieruchomości, na potrzeby mieszkań rotacyjnych - dla dzieci opuszczających rodziny zastępcze czy dom dziecka w naszym powiecie - element wsparcia dla młodego człowieka, który ma się usamodzielnić, pan Starosta dodał, że można zdobyć na te  cel dofinansowanie.

Pan Starosta zaprosił na wspólne świętowanie partnerstwa z Bad Durkheim  w dniach 5-8 czerwca 2015 r. i poprosił o zapisywanie się w tym celu w biurze rady.  

Kolejno pan Starosta zaprosił na uroczystości 3 maja - Święto Konstytucji, wyścig kolarski, finał minikarate w hali OSIR-u, oraz na obchody II Wojny Światowej.

  

Do punktu 9 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.00 zamknął VII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra

 

 

 

 

 

 

Protokołowała
            Katarzyna Hołdys