Protokół Nr 3/2015

 

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 11 maja 2015 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji – Celina Zając

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza sprawozdania finansowego za 2014 rok.

3.Przygotowanie i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu w Kluczborku.

4.Wolne wnioski-cd. skarga.
5.Zamknięcie posiedzenia.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz panią Skarbnik.  Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia.
Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia

 

Ad.2

 

Członkowie komisji zapoznali się z bilansem z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2014 rok, Dodatkową informacją i objaśnieniami z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego sporządzoną  na dzień 31 grudnia 2014 r., bilansem jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, rachunkiem zysków i strat jednostki
(wariant porównawczy), Zestawieniem zmian w funduszu jednostki, Dodatkową informacją i objaśnieniami do bilansu jednostki budżetowej za 2014 rok.

Radna Celina Zając zapytała o kwoty umorzeń, z czego one wynikają. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w bilansie pokazane są na kwotę prawie 116 mln. zł., obejmują one wartości pomniejszone o te umorzenia.

W sprawozdaniu finansowym wykazuje się jedynie wartości netto.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w sprawozdaniu zawarte są wartości składników majątkowych nie tylko starostwa ale wszystkich jednostek powiatu.

Radna Celina Zając zapytała co to są zyski nadzwyczajne. Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to wszystkie dotacje, są one ujmowane jako przychody, są to środki, które są przeznaczone
z góry na jakiś cel konkretny i służą tylko do tego, na nic innego nie mogą zostać przeznaczone.  

Radna Celina Zając zapytała o stratę za rok ubiegły w kwocie 44 mln. zł. co to oznacza.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to „papierowy” wynik ekonomiczny, nie są to dotacje od państwa, tylko środki, które powiat otrzymuje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, nie jest to strata tylko wydana na dany cel dotacja od państwa.

Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że budżet powiatu na 2014 rok wyniósł 72 mln. zł.
na koniec 2014 roku,  czy w tej kwocie są obligacje na 7 mln. zł. Pani skarbnik odpowiedziała, że mieszczą się one w przychodach.

Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że w takiej sytuacji do 72 mln. trzeba dodać 7 mln. obligacji. Radny Wojciech Smolnik zapytał o nadwyżkę w budżecie na koniec 2014 roku. Pani Skarbnik wyjaśniła skąd wzięła się nadwyżka.

Radny Wojciech Smolnik zapytał ile powiat miał do wydania pieniędzy w 2014 r.
Pani skarbnik odpowiedziała, że 86 mln. zł., wydatki 79 mln. plus rozchody, razem
to da kwotę około 86 mln. zł. , rok 2014 został zakończony  nadwyżką w kwocie 1 mln. zł.

Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że na koniec 2014 r. zadłużenie powiatu wynosiło
37 mln. zł. z tytułu kredytów i obligacji, do tego należy dodać  Siemensa – w kwocie około  12 mln. zł. , obligacje około 10 mln. zł., do tego  leasing około 16 mln. zł. - raty około 70 tys. zł. miesięcznie.

Radny Andrzej Kosmala zapytał z czego wynikają wysokie koszty utrzymania Inkubatora Przedsiębiorczości w Kluczborku w 2014 roku – w kwocie 445 tys.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że wynika to z tego, że  w ubiegłym roku wybudowana została druga część Inkubatora na ulicy Moniuszki, przy inwestycji odliczony został wat, Inkubator będzie odprowadzał wat od czynszu a my mogliśmy odliczyć wat od inwestycji, musieliśmy wynająć inkubatorowi obiekt za około 10 tys. zł. miesięcznie plus media, dopóki nie dostał tzw. trwałego zarządu a dostał go dopiero w bieżącym roku w marcu, teraz koszty będą mniejsze, sprawa dotyczy jedynie obiektu na ulicy Moniuszki.

Radny Andrzej Kosmala zapytał o wydatki związane z kosztem wynagrodzenia pracowników realizujących zadania z administracji rządowej. Pani skarbnik wyjaśniła, że dotyczy
to głównie komunikacji, ochrony zdrowia, powyższe wynika z kontroli przeprowadzonej z Urzędu Wojewódzkiego, po której powiat dostał jeszcze mniejsza dotację na utrzymanie pracowników obsługujących zadania z zakresu administracji rządowej niż wcześnie o około 50 tys. mniej.

Koszty etatów kalkulacyjnych to jest około 1 mln. 600 tys. zł. W związku z tym kwota 176.235 zł. traktowana jest jako uzupełnienie.

Radny Wojciech Smolnik zapytał o nieterminowe płacenie odsetek. Pani Skarbnik w odpowiedz stwierdziła, że były dwa przypadki w dwóch jednostkach organizacyjnych powiatu, ale są już uregulowane.

 

Ad.3                                                                                                                                        

 

Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła Sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2014 rok, Informację o stanie mienia powiatu kluczborskiego oraz sprawozdanie finansowe. Komisja Rewizyjna zapoznała się z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2014 rok.

Członkowi komisji podsumowując dyskusje z posiedzeń komisji w dniach 4 maja 2015 r. oraz 11 maja 2015 r. , nie stwierdzając nieprawidłowości, przystąpili do sporządzania wniosku / pismo nr OR-R.0012.3.2015.KH z dnia 11 maja 2015 r.  w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:

1.      Piotr Pośpiech – Przewodniczący,

2.      Urszula Pękala-Duda-Wiceprzewodnicząca,

3.      Jakub Goliński-Członek.

 

Przewodnicząca Komisji poddała wniosek o udzielenie absolutorium zarządowi powiatu pod głosowanie.

Komisja Rewizyjna w obecności 6 członków, 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęła powyższy wniosek. Wniosek zostanie przekazany Radzie Powiatu na najbliższej sesji a także do regionalnej izby obrachunkowej w celu wydania opinii.

 

Ad.4

 

Komisji przystąpiła do wypracowania stanowiska w sprawie skargi pani P.G na dyrektora ZSO w Kluczborku.

Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Kluczborku na posiedzeniach w dniach 4 i 11 maja
2015 r. zapoznała się z powyższą  skargą, wyjaśnieniami strony skarżącej – pana K.G – przedstawiciela pani P. G oraz z wyjaśnieniami pana Mariusz Kaczmarskiego - Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.  Komisja stwierdziła, że: w części niedotrzymania terminu – skarga jest zasadna.   Na podstawie § 63.2 rozporządzenia MEN
z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
w szkołach publicznych, dyrektor szkoły jest zobowiązany do przedstawienia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej do dnia 15 lutego spisu uczniów chcących zdawać maturę.

Dyrektor ZSO nie dotrzymał terminu zgłoszenia ucznia do OKE w części możliwości zdawania egzaminu maturalnego poza szkołą macierzystą i zgłosił skarżącą do OKE
w dniu 3 marca 2015 r.
 Dyrektor ma obowiązek zorganizować maturę w placówce macierzystej ucznia, natomiast na wniosek zainteresowanego ucznia dyrektor powinien wystąpić do OKE w określonym wyżej terminie z podaniem zainteresowanego o zorganizowanie egzaminu maturalnego w innej niż macierzysta placówce w szczególnych przypadkach. Komisja uznała, że w części skutku skarga jest bezzasadna.  Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu rozpatrzyła wniosek skarżącej negatywnie, pomimo nieterminowego przesłania podania przez dyrektora ZSO, uzasadniając: cyt. „Okręgowe Komisje Egzaminacyjne nie mają możliwości przyjmowania na egzaminy wielu zdających
z innych województw, którzy podjęli studia na ich terenie, ponieważ w pierwszej kolejności powinny zapewnić miejsca zdawania absolwentom z macierzystych szkół.
W tym roku szkolnym z przyczyn organizacyjnych i proceduralnych prośba zdającej nie może zostać uwzględniona”.

Komisja Rewizyjna w obecności 6 członków, w drodze głosowania, 6 głosami  za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się uznała skargę pani P. G na pana Mariusza Kaczmarskiego – Dyrektora Zespołu Szkól Ogólnokształcących w Kluczborku za częściowo uzasadnioną.

Komisja Rewizyjna przedłoży Radzie Powiatu projekt uchwały wraz z powyższym stanowiskiem celem uznania częściowej zasadności skargi pani P. G na Dyrektora Zespołu szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.

 

Ad.5

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze  posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                      

      Przewodnicząca Komisji

                                                                                              Celina Zając

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys