Protokół Nr 3/2015

 

 

Ze wspólnego posiedzenie Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji
ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 23 marca 2015 r.

 

Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec-Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Zarząd Drób Powiatowych - funkcjonowanie, bieżące zadania.

3. Analiza materiałów na VI sesję.

4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.            

           

Zaproszeni

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Czapliński – p.o. Naczelnika Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.

3.      Kazimierz Sztajglik-Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

4.       

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji oddał głos panu Kazimierzowi Sztajglikowi - Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Pan Dyrektor poinformował, że Zarząd Dróg nie wykasza rowów, wykasza pobocza z małymi nakładkami.  Pan Dyrektor poinformował, ze w powiecie kluczborskim jest 700 km. poboczy do wykoszenia,  dwa ciągniki pracują bez przerwy. Pan Dyrektor dodał, że pracują dwie kosiarki, jedna nowa i druga , która ma 12 lat , w związku z czym należałoby zakupić nową kosiarkę dwumetrową, koszt jednorazowego koszenia to kwota około 25 tys. zł. na odcinku 700 m, , niecałe 3 gr. Za 1 m2, wykaszani poboczy , jednak nikt nie schodzi poniżej 7 gr. za 1 m2. W związku z powyższym łatwo wywnioskować, że koszenie przez ZDP się opłaca, jest najtańsze, o wiele tańsze niż wynajęcie w tym celu specjalistycznej firmy. Pan Dyrektor poinformował, ze zaczyna się koszenie tak około 10 maja i robi się to jednym ciągiem. , droga za droga.

Radna Urszula Ziora stwierdziła, że jest przy drodze powiatowej odcinek, którego nikt nie kosi, jest wiele takich miejsc.

Radna Urszula Ziora stwierdziła, że są  przy drogach powiatowych takie, gdzie nikt nie kosi.

Radny Andrzej Kosmala stwierdził, że są miejsca gdzie kosi gmina i są miejsca gdzie kosi powiat, czasami gmina swoje wykosi a miejsce gdzie kosi powiat zostaje niewykoszone.

Pan Kazimierz Sztajglik  stwierdził, że na zimę jest zabezpieczonych około 400 tys. zł, z czego wykorzystano dotychczas około 200 tys. zł.

Radny Andrzej Kosmala poruszył kwestię wykaszania poboczy przez gminę i powiat, czy nie da się zsynchronizować tych działań, gdyż często widać wykoszone pobocza przez  gminę a część należąca do powiatu nie jest wykoszona.  Pan Sztajglik poinformował, że gmina ma krótkie odcinki do wykaszania powiat ma dużo dróg i dużo poboczy do wykaszania, gdyż nie należy tego mylić, powiat nie wykasza rowów tylko pobocza. Pan Dyrektor poinformował, ze w jednej gminie potrzeba około jednego tygodnia na wykoszenie poboczy a gmin jest cztery, gmina ma o wiele krótsze odcinki poboczy.

Pan Dyrektor poinformował, że budżet zarządu dróg powiatowych wynosi około 500 tys. zł., w połowie kwietnia trzeba  przystąpić do remontu dróg powiatowych, na które przeznacza się około 200 tys. zł. zostaje 300 tys. zł a jest to bardzo mało, Radny Andrzej Kosmala zapytał, czy w jakiś sposób można załatwić temat wykaszania poboczy.

Radna Irena Kielar zapytała czy jedna instytucja nie może wykaszać wszystkich poboczy.

Głos zabrał radny Andrzej Kosmala, który zapytał o środki finansowe przeznaczone na przeprowadzenie akcji zimowe. Pan Kazimierz Sztajglik odpowiedział, ze na cała akcję zimową jest pula środków w wysokości 400 tys. zł. , z tego na chwilę obecną wykorzystano około 200 tys. zł. Pan Dyrektor poinformował, że jeżeli chodzi o akcję zimowa to zrobiliśmy bardzo duży postęp i mamy dosyć dobry sprzęt, dobre pługi, każdy sprzęt ma gps podpięty i w każdej chwili można sprawdzić gdzie kierowca w danej chwili przebywa. 

Pan Dyrektor poinformował, że w tym roku przygotowujemy przetarg na następne 4 lata do obsługi zimowej, i firma która wygra musiałaby również sprzątać ulice po zimie, duże porządne firmy maja zamiatarki, dla nas byłby to znów duży zakup, i to należałoby dopisać do zadania zleconego firmie, która przetarg wygra.

Dopisanie koszenia do tego zadania jest za drogie.

Nie mamy oznakowanych jeszcze kilkadziesiąt miejscowości gdyż nie ma w budżecie na to pieniędzy.

Przewodniczący Komisji ds. Wsi poinformował, że prezesi spółek wodnych zgłaszają niedrożność rowów melioracyjnych. Dyrektor poinformował, ze będzie miał taką informacje, gdyż do wszystkich spółek wodnych z powiatu prośba o wskazanie które rowy przydrożne są również rowami melioracyjnymi.

Przewodniczący Komisji ds. wsi zapytał, czy przy okazji robót przy remoncie drogi do Borek nie można by zrobić przepustów i mostków. Pan Dyrektor Kazimierz Sztajglik, że utrzymanie i remont przepustów leży w gestii właściciela posesji a wszyscy oczekują, że zrobi to powiat.

Przewodniczący Komisji ds. Wsi poinformował, że za wąskie są wjazdy na pola i kombajny nie potrafią wjechać. Pan Dyrektor poinformował, ze na wiosnę będzie robiony przegląd tych wjazdów a wjazdy są takie jakie rury zostały tam włożone.

Radny Robert Wietrzyk zapytał o drogę w Czaple-Nowa Bogacica, czy będzie ona okresowo remontowana gdyż jest w bardzo złym stanie odcinkowo.         
Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że wniosek jest jeden drogi trzeba remontować i przebudowywać. W załączniku nr 4 do zmian w budżecie mamy dwa zadania, które
są drogimi inwestycjami, koszty po połowie rozłożone są na ten rok i następny-efekt około 27 km. wyremontowanych dróg. Pan Starosta stwierdził, ze na tych odcinkach jest efekt, wykoszone pobocza wyremontowane drogi oznakowane miejsca. Pan starosta stwierdził, że w powiecie mamy 390 km. dróg i uli, do końca roku zrobiliśmy około 120 km. W roku bieżącym mamy kolejne dwa zadania, Stare Olesno-Jasienie-1 mln. 899 w tym roku, całość to około 3 mln. zł., stosujemy factoring, droga  to wartość około 4 mln. 200, połowa tej kwoty zostanie zapłacona w br. A druga połowa w roku 2016. Po wykonaniu tych dwóch inwestycji zbliżymy się do 140 km. wyremontowanych dróg, stanowi to jednak dopiero 1/3 wszystkich dróg, które należą do powiatu. Pan Starosta dodał, że przy okazji tych remontów robiony jest porządek z rowami i z oznakowaniem .

Jeżeli chodzi o kwestię związaną z rowami, w budżecie zarządu dróg są obligatoryjne wydatki, które nie wiążą się z utrzymaniem dróg. Pan Starosta poinformował,
że przygotowane jest spotkanie  z prezesami spółek wodnych i burmistrzami gmin , pan starosta stwierdził, że do budżetu wszystkich gmin powiatu wpływa ponad 500 tys. zł
z dochodów z tytułu ochrony środowiska oraz, że utrzymanie rowów i poboczy może być finansowane ze środków  z ochrony środowiska, pan Starosta stwierdził, że chciałby aby gminy pomogły z tych środków powiatowi utrzymywać rowy w czystości odnośnie wykoszenia. Powiat ma około 700 km. dróg, jednak gminy maja bardzo mało kilometrów do wykoszenia, powiat ma bardzo dużo, skala przedsięwzięcia jest inna. Pan Starosta poinformował, ze chciałby się spotkać z gminami w tej sprawie. , funkcjonuje obligatoryjna opłata za odprowadzenie wód opadowych z dróg publicznych, około 84 tys. zł. z budżetu ZDP przekazywane do spółek wodnych z powiatu kluczborskiego.  Pomysł idzie  w tym kierunku, gdyby się udało z gmin uzyskać wsparcie chociażby z tej opłaty około 84 tys. zł. to w budżecie przybędzie ta kwota i można za to wykosić i odmulić rowy. Pan Starosta dodał, że po uzyskaniu odpowiedzi mogli pokazać , że w pierwszej kolejności, ze zaczniemy odmulać i odkrzaczać tam, gdzie rowy są fragmentami przy drogach powiatowych, które są fragmentami urządzeń melioracyjnych. Dysponując 80-100 tys. rocznie temat zakrzaczonych rowów zniknie w ciągu trzech lat, ty bardziej, ze dzieje się to również równocześnie
z naszymi inwestycjami na drogach. 

Pan Kazimierz Sztajglik stwierdził, ze dużo jest takich zadań, gdzie trzeba współpracować z gminami i spółkami wodnymi w powyższej sprawie. Pan Dyrektor dodał, że oczyszczanie rowów jest bardzo istotne, gdyż nie da się odtworzyć rowu gdy nie ma odprowadzenia.

Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o inwestycje to trzeba mieć świadomość, że Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych kończy się w tym roku, nie wiadomo, czy będzie następny, jeżeli chodzi o PROW, to powiaty będą mogły z tych pieniędzy korzystać  ale w ograniczonym zakresie – do 3 mln. zł. nabory będą w przyszłym roku.

Pan Starosta poinformował, że zostanie przygotowany projekt na nową drogę od wiaduktu do ul. Kołłątaja do Smard, ucywilizować skrzyżowania w Smardach poprzez wybudowanie ronda zajazdowego z wysepka, przez Smardy w kierunku Nowej Bogacicy, są to dwie drogi jeden ciąg komunikacyjny. Drugie zadanie to droga z Wołczyna na Opole-Murów , chcemy wystąpić do gminy Wołczyn o dotację na wykonanie dokumentacji na to zadanie.

Pan Dyrektor Kazimierz Sztajglik dodał, że trzeba mieć na uwadze również remonty obiektów mostowych, a są to remonty bardzo drogie od 400 do 700 tys. zł. , a zadania te trzeba będzie również wykonać.

Radny Robert Wietrzyk  stwierdził, że jest to perspektywa dwóch lat , być może dojdzie do skutku w 2016 roku, jednak na bieżąco należałby tą drogę poprawić. Pan Starosta poinformował, że bieżące ubytki będą robione

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na VI sesję w następujących sprawach:

zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2015 Nr III/29/2014 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, zmieniająca Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie przesunięcia terminu wykupu obligacji, przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2015 rok, przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2014, uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku, zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków
i zasad korzystania z tych obiektów,
przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia  „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie utworzenia na terenie województwa opolskiego bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego", zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu w Kluczborku , zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku , zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku, zmieniająca uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie powołania Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku, przyjęcia planów pracy komisji stałych Rady Powiatu w Kluczborku na 2015 rok.      

Kolejno Przewodniczący komisji ds. wsi przedstawił  Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2014 rok, Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa sanitarnego powiatu kluczborskiego za 2014 rok,  Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej powiatu kluczborskiego za rok 2014,  Sprawozdanie z realizacji programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2014 r. oraz  sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres 
od  27 stycznia 2015 r.  do  3 marca 2015 r.

Radni jednogłośnie wyrazili pozytywne opinię o materiałach na VI sesję Rady Powiatu.

 

Ad.4

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne  posiedzenie Komisji Budżetu i rozwoju Gospodarczego i Komisji ds. wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

 

Kazimierz Morawiec

 

Przewodniczący komisji

Andrzej Kosmala

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys