Protokół Nr V/2015 z nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 lutego 2015 r.
Protokół Nr V/2015
z nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 24 lutego 2015 r.
V nadzwyczajną sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady Andrzej Butra. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 radnych.
Przewodniczący rady odczytał Postanowienie Komisarza Wyborczego w Opolu I z dnia 23 lutego 2015 r. w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego w którym stwierdza się wygaśnięcie mandatu radnego Bogusława Adaszyńskiego. Kolejno Przewodniczący Rady poinformował, że dzisiejsza nadzwyczajna sesja została zwołana na wniosek zarządu powiatu w związku z podjęciem uchwały w sprawie sporządzenia i wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 825/14.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Podjęcie uchwały w sprawie sporządzenia i wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu
z dnia 29 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 825/14.
3.Zamknięcie obrad.
Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy porządek obrad.
Do punktu 2 porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie sporządzenia i wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 825/14.
Powiat Kluczborski w 2010 r. zawarł umowę z Firmą Siemens w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na realizację inwestycji pn." Poprawa efektywności energetycznej
w obiektach oświatowych powiatu kluczborskiego" z rozłożonym terminem płatności na 9 lat. Po zrealizowaniu tej inwestycji zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o finansach publicznych i rozporządzeniem MF wartość tej inwestycji ujęto w Wieloletniej Prognozie Finansowej jako zaangażowanie wydatków inwestycyjnych, składając jednocześnie sprawozdania do Ministerstwa Finansów i Głównego Urzędu Statystycznego jako zobowiązanie wynikające z umowy o PPP . Uchwała Rady Powiatu w sprawie wieloletniej prognozy finansowej ujmująca umowę z firmą Siemens w taki sposób tak jak zostało to powyżej przedstawione została uchylona przez Kolegium RIO w Opolu uchwałą Nr 21/33/2012 z dnia 19.09.2012 r. i stwierdzeniem, że ze względu na wydłużony termin płatności należy ją zaliczyć do umów nienazwanych, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do kredytów i pożyczek a pozostałe do spłaty zobowiązania wynikające z tej umowy należy w WPF wykazywać jako dług oraz ujmować w sprawozdaniach o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych JST. Rada Powiatu wniosła do WSA w Opolu skargę na wymienioną uchwałę Kolegium RIO i zwróciła się jednocześnie do Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego W Warszawie o wydanie opinii o charakterze umowy, czy należy ją zaliczyć do umów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w dniu 11 stycznia 2013r. oddalił skargę powiatu, gdzie opinia Instytutu wskazywała, iż umowa posiada cechy umowy o charakterze umowy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym i umów tego typu nie należy zaliczać do długu w JST. Powiat wniósł skargę kasacyjną do Najwyższego Sądu Administracyjnego w Warszawie , w dniu 17 czerwca 2014r. NSA uchylił zaskarżony wyrok WSA i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Opolu. W dniu 22 grudnia 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu rozpatrzył ponownie skargę Powiatu Kluczborskiego na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 19 września 2012 r. nr 21/33/2012 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXIII/169/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 sierpnia 2012 r. w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Wyrokiem WSA z dnia 29 grudnia 2014r. oddalona została skarga Powiatu. Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgadza się Powiat Kluczborski. Zgodnie z zapisami art.173 § 1 i § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi od wydanego wyroku przez WSA przysługuje skarga kasacyjna, którą może wnieść strona (zgodnie z art. 177 § 1 ww. ustawy w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie). Ostateczny termin wniesienia skargi kasacyjnej do NSA upływa 2 marca 2015 r. Do wniesienia skargi i ustanowienia pełnomocnictw niezbędne jest stanowisko Rady Powiatu, jako skarżącego wyrażone w drodze uchwały. W związku z powyższym zachodzi konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały.
Głos zabrał pan Starosta który poinformował, że termin złożenia skargi upływa w dniu 3 marca 2015 r., dlatego też zarząd powiatu wystąpił z wnioskiem do Przewodniczącego Rady o zwołanie sesji nadzwyczajnej w związku z podjęciem uchwały w sprawie sporządzenia i wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 825/14. Pan Starosta poinformował, że postępowanie w powyższej sprawie toczy się od kilku lat. Pan Starosta poinformował, że spór z Regionalną Izbą Obrachunkową w Opolu trwa od 2012 roku, cała historia zaczyna się od zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
w której nie zostało ujęte zadłużenie względem Siemensa, które według Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu powinno zostać ujęte w związku ze zmianą ustawy. Pan Starosta wyjaśnił, że pod koniec 2010 roku minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa. Cytat z rozporządzenia: „Tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa : kredyty i pożyczki, przy czym do tej kategorii zalicza się również umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego”, pan Starosta stwierdził, że przy tak sformułowanym przepisie zawsze można mieć wątpliwości, czy zaliczać do długu daną pożyczkę czy kredyt czy nie. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu stoi na stanowisku, że zadłużenie względem Siemensa jest tytułem dłużnym i zaliczyć należy je do długu , w związku z czym prawo wymaga, w kolejnych zmianach uchwały o wieloletniej prognozie finansowej zadłużenie było pokazywane, w związku z czym RIO w Oplu unieważniała nam kolejne uchwały. Wnieśliśmy o to sprawę do sądu i mamy wyrok, że RIO nie może nam uchylać kolejnych wpf. , co do reszty to czekamy na rozstrzygnięcie.
W styczniu 2013 r. sąd oddalił skargę, złożyliśmy skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego i w czerwcu 2014 r. Sąd wydał orzeczenie dla nas korzystne i sprawa została przekazana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego do ponownego rozpatrzenia. Pan Starosta dodał, że 29 grudnia 2014 r. wyrok NSA utrzymał w mocy stwierdzenie nieważności naszej uchwały, oraz, że chcemy mieć szansę na ponowne wniesienie skargi kasacyjnej do NSA, posiadamy dokumenty, analizę umowy przeprowadzoną przez Instytut Partnerstwa Publiczno - Prywatnego, który wskazuje, że nasza umową z Siemens jest umową PPP i nie należy jej wliczać do długu państwowego. Pan Starosta dodał, że czas pracuje na naszą korzyść, gdyż od kilku lat składamy sprawozdania do GUS i te sprawozdania nie są przez nikogo kwestionowane.
Pan Starosta poinformował że w 2014 roku wszedł w życie nowy przepis mówiący o indywidualnym wskaźniku spłaty, do 2013 roku sytuacja powiatu w związku ze sporem
z RIO o umowę z Siemensem mogła wydawać się niebezpieczna gdyż groziło nam doliczenie tego zadłużenia do zadłużenia powiatu. Od 2014 roku nie ma już tego zagrożenia,
gdyż obowiązuje inny wskaźnik. Pan Starosta poinformował, że z całej kwoty zadłużenia względem Siemensa na koniec 2015 roku pozostanie około 10 mln. zł. , na przestrzeni lat 2012-2015 łączna wartość spłaconych zobowiązań to kwota około 8 mln. zł. z czego 4 mln. zł. to środki zewnętrzne. Pan Starosta dodał, że gdybyśmy na dzień dzisiejszy chcieli spłacić zadłużenie to byłoby to około 9 mln. zł. , pan Starosta dodał, że cały czas w sposób bezpieczny spłacamy tą inwestycję, nawet ewentualne wliczenie tego zadłużenia
do zadłużenia powiatu na chwilę obecną nie powoduje konsekwencji w gospodarce finansowej powiatu. Pan Starosta poinformował, że są województwa, gdzie podobnego typu umowy były zawierane i Regionalna Izba Obrachunkowa tego nie kwestionowała, RIO stołeczne uznało na przykład, że podobna umowa została zawarta w innym porządku prawnym, przy innych obowiązujących przepisach.
Radny Wojciech Smolnik zapytał, z jakiego powodu dzisiejsza sesja została zwołana w trybie nadzwyczajnym, ponadto radny stwierdził, że wraz z projektem uchwały radni powinni otrzymać wyrok sądu w powyższej sprawie, radny zapytał ponadto jakie są koszty wynajęcia prawników do prowadzenia powyższej sprawy. Pan Starosta odpowiedział, że nie było czasu dlatego sesja została zwołana w trybie nadzwyczajnym na wniosek zarządu powiatu.
Pan Starosta dodał, że w obecnej sytuacji można poszukać innego źródła finansowania i spłacić zadłużenie względem Siemensa w ten sposób można uzyskać bonus na spłatę. Pan Starosta poinformował, że koszty, które powiat ponosi w związku z obsługą całego procesu wniesienia skargi są uzależnione od efektów , za analizę umowy zapłaciliśmy w 2012 roku, jeżeli sprawę wygramy płacimy 2 tys. netto, jeżeli przegramy to nie, jeżeli chodzi o naszą kancelarię to kwota oscyluje w granicach 5 tys. zł.
Rady Wojciech Smolnik stwierdził, że zdaje sobie sprawę z tego, że funkcjonujemy w bardzo nieostrym prawie, rozmawiamy o umowie skomplikowanej, natomiast jak najbardziej zasadne jest odwołanie od tego wyroku. Radna Irena Kielar stwierdziła, że plusem byłoby gdyby te 10 mln. zł. spłacić i zapytała, czy jest taka możliwość. Pan Starosta poinformował, że powyższa umowa była groźna do końca 2013 roku, obecnie to zobowiązanie się zmniejszyło, zmieniła się regulacja prawna, możemy zbudować inną formę dofinansowania, jeżeli nie wygramy harmonogram umowy mieści się w naszych możliwościach finansowych.
Pan Starosta przypomniał, że była to bardzo duża inwestycja, osiem obiektów oświatowych przeszło termomodernizację. W 2010 roku działaliśmy w innych przepisach prawnych, niestety przepisy się zmieniły. Pan Starosta poinformował, że w każdym momencie wyroki sądów, uzasadnienia do nich, są dostępne w Biurze rady dla wszystkich radnych do wglądu.
Radni jednogłośnie 17 głosami za podjęli Uchwałę Nr V/44/2015 w sprawie sporządzenia i wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 29 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Op 825/14.
Do punktu 3 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13.40 zamknął V nadzwyczajną sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2015-03-27 09:27:39 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2015-04-02 13:51:39 |
Ostatnia zmiana: | 2015-04-02 13:51:49 |
Ilość wyświetleń: | 1246 |