Protokół Nr 46/2014

 

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, w dniu 25 czerwca 2014 r.

 

Przewodniczył: Mariusz Buczek-Wiceprzewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny oraz Leszek Mierzwa-Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

           

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wizyta w nowo wyremontowanych pracowniach ćwiczeń praktycznych w ZSP

Nr 2 CKU w Kluczborku.

3.Analiza materiałów na XLII  sesję.

4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

 

Zaproszeni:

 

1.Marzena Perucka-Dyrektor ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku

2.Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

3.Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego.

 

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Budżetu oraz Wiceprzewodniczący Komisji Oświaty przywitali wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Kolejno Pan Starosta oddał głos Pani Marcie Zamorowskiej - Kierownikowi Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu, która poinformowała, że na dzisiejsze posiedzenie została przygotowana prezentacja dotycząca realizacji projektów dotyczących wyposażenia pracowni ćwiczeń praktycznych w ZSP NR 2-CKU w Kluczborku oraz przeprowadzonych tam remontów (prezentacja stanowi załącznik do protokołu)

Zrealizowane zostały dwa projekty dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. 

Obiekt ten został wybudowany w latach 1951-1954 i od początku mieściły się w nim warsztaty szkolne z archiwum.

Do połowy lat 80-tych szkoła oprócz całego zaplecza jeśli chodzi o szkolenie uczniów tak naprawdę była zakładem produkcyjnym.

Uczniowie także uczestniczyli w elektryfikacji kilku wsi z Powiatu Kępińskiego, wykonywano usługi dla ludności z zakresu rolnictwa, a w latach następnych z zakresu elektromechaniki oraz napraw urządzeń domowych (przewijanie silników)

Jeśli chodzi o obiekt to sam budynek warsztatów szkolnych został on wpisany przez Starostwo Powiatowe do gminnej ewidencji zabytków. Ochroną konserwatorską objęta jest bryła zewnętrzna tego budynku.

Pani Zamorowska zaprezentowała pierwszy ze zrealizowanych projektów, który nosi nazwę: ,,Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr1 i ZSP Nr 2  CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia. Okres realizacji projektu to 01.04.2009r-30.11.2009r.

Wartość projektu 2.582.811.76,-zł, natomiast dofinansowanie 2.195.389.99,-zł.

Około 200 tys. zł uzyskano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego Poddziałanie 05.01.01 wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej.

Pani Marta zaprezentował jak wyglądały pomieszczenia przed remontem i po jego wykonaniu kiedy już sprowadzone zostały maszyny.

Kolejno członkowie komisji udali się do sali, w której znajduje się dział obróbki ręcznej i mechanicznej. W tych salach dokonano gruntownego remontu, który polegał na całkowitej wymianie stolarki okiennej, instalacji itp.

W ramach tego remontu wyremontowano sanitariaty oraz cześć dachu nad pracowniami.

W 2009 r. także powstała sala multimedialna, pracownia samochodowa oraz pracownia CNC.

Do wszystkich tych pracowni został zakupiony dodatkowo sprzęt i wyposażenie.

Członkowie komisji mieli okazję zobaczyć obrabiarki, frezarki jakie zostały zakupione do ww.pracowni.

Kolejno Pani Marta Zamorowska przedstawiła Projekt, który był realizowany przez okres od 01.05.2013 r. do 30.06.2014 r. ,,Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia” w ramach RPO WO Poddziałanie 05.01.01Wwsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej. Wartość projektu to kwota 1.034.400.18,-zł, natomiast dofinansowanie to kwota 879.240.15,-zł.

W ramach tego Projektu zakupiono sprzęt i wyposażenie do kolejnych pracowni: spawalni gazowej, spawalni elektrycznej, dla pracowni budowlanej, pracowni mechatroniczno-mechaniczno-elektrycznej.

Ponadto zakupiono sprzęt dla pracowni laboratorium betonu i stali, sprzęt komputerowy do pracowni multimedialnej, oprogramowanie służące do kształcenia sprzedawców, magazynierów (kasy fiskalne, metkownice).

Prezentacja wraz ze zdjęciami stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

 

Ad.3.

 

Członkowie obu komisji przystąpili do analizy materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 27 czerwca 2014r.

Pani Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu.

Wyjaśniła, że w przedmiotowej uchwale wprowadza się zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 87.740 zł w tym:

- zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 87.740 zł,

Wprowadza się także zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 87.740 zł w tym:

-zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 84.736 zł

- zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych w kwocie 3.004

Wprowadza się również zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2014.

Do projektu uchwały członkowie obu komisji nie wnieśli uwag zatwierdzając go jednogłośnie.

Kolejno członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową.

Zwiększono dochody bieżące o kwotę 98.510 zł, wydatki bieżące o kwotę 95.506 zł oraz  wydatki majątkowe o kwotę 3.004 zł.

Do przedłożonego projektu także nie wniesiono uwag w związku z czym zatwierdzono go jednogłośnie przez obie komisje.

Następnie członkowie komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że Rada Powiatu w Kluczborku w dniu 19.12.2013 r podjęła Uchwałę Budżetową Nr XXXVIII/288/2013, która została zmieniona w dniu 29 maja 2014 roku , uchwałą Nr XLI/313/2014. W uchwale tej zapisano przychody z emisji papierów wartościowych na kwotę 7.000.000 zł.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.

Powiat Kluczborski wyemituje obligacje komunalne w łącznej liczbie 70 sztuk o wartości 100.000 zł każda, na łączną kwotę 7.000.000 zł.

Emisja obligacji zostanie dokonana w trybie oferty niepublicznej i zostanie skierowana do indywidualnych adresatów w liczbie mniejszej niż 100 osób.

Obligacje będą obligacjami na okaziciela, nie będą posiadały formy dokumentu, wierzytelności wynikające z obligacji nie będą zabezpieczone.

Obligacje zostaną wyemitowane w 2014r. w seriach:

-seria A 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2023 r.

-seria B 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2024 r.

-seria C 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2025 r.

-seria D 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2026 r.

-seria E 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2027 r.

-seria F 14 na kwotę 1.000.000 zł  –wykup w 2028 r.

-seria G 14 na kwotę 1.000.000 zł –wykup w 2029 r.

Celem emisji obligacji jest pozyskanie środków finansowych i przeznaczenie ich na :

-sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Powiatu Kluczborskiego – z tym że środki z emisji będą wykorzystane na współfinansowanie wydatków majątkowych powiatu

-spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów Emisja obligacji nastąpi nie później niż do 30 listopada 2014 roku.

Radna Irena Kielar zapytała jakie wobec tego będzie zadłużenie i jakie instytucje przystąpią do wykupienia ww.obligacji.

Pan Starosta odpowiadając radnej poinformował, że do wykupu przystąpią banki lub instytucje, gdyż emisja papierów wartościowych do obrotu publicznego jest zbyt droga i czasochłonna. Przy takich małych emisjach z reguły samorządy tego nie stosują.

W naszym przypadku wygląda to następująco, że my się zwracamy do kilku banków z zapytaniem, czy zechcą wyemitować te obligacje i na jakich warunkach.

Bank, który przystępuje do emisji pełni dwie role: agenta emisji oraz gwaranta.

Naszymi obligacjami zainteresowały się dwa banki Nordea Bank i Getin Bank.

Radna zapytała także Pana Starosty czy bez tych obligacji na koniec 2014r. byłyby jakieś problemy finansowe. Pan Starosta wyjaśnił, że mogłoby tak być. Część kwoty z emisji jest przeznaczona na spłatę zadłużenia.

Pan Starosta stwierdził, że należy zwrócić uwagę, iż w tym roku wydatki majątkowe czyli inwestycyjne są na poziomie 15.100.000,-zł , a jak się doliczy dwie ,,schetynówki”, które planuje się zapłacić factoringiem w roku 2015 to zainwestuje się 19.000.000,-zł w tym roku.

Ponadto, aby nie stracić środków zewnętrznych potrzebne są przychody, dodatkowo je zwiększamy wykupując tymi pieniędzmi 500 tys.obligacji, których wykup przypadałby na rok 2015.

W związku z tym nasze rozchody w tym roku wynoszą 5.100.000,-zł, co stanowi spłatę zadłużenia.

Nowe zadłużenie wynosi 7.000.000,-zł , natomiast różnica 1.900.000,-zł  i to jest rok do roku wzrost zadłużenia. Zdaniem Pana Starosty dzięki tej operacji możemy zainwestować wspomniane wcześniej  19.000.000,-zł.

Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym zaopiniowano pozytywnie przedłożony projekt uchwały.

Kolejnym projektem jaki został przygotowany na najbliższą sesję był projekt w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/191/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Pan Wicestarosta poinformował, że Powiat jest zobowiązany do przekazywania części oświatowej do szkół niepublicznych zgodnie z art.90 ust.3c dotacje dla szkół niepublicznych przekazywane są w 12 ratach do ostatniego dnia każdego miesiąca.

Od 2014 r. , na podstawie Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw powiat ma obowiązek wypłacić część grudniową dotacji w terminie do 15 grudnia, stąd konieczność zmiany niniejszej uchwały.

Ponadto doprecyzowane zostało pojęcie uczniów uczęszczających na zajęcia w szkołach, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poprzez możliwość wskazania liczby uczniów niepełnosprawnych.  

Radna Irena Kielar zapytała ilu w tych szkołach jest uczniów niepełnosprawnych.

Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu poinformowała, że nie ma takich uczniów.

Radny Leszek Mierzwa zapytał ilu jest uczniów w ww.szkołach.

Pani Naczelnik poinformowała, że liczba uczniów to około 165, a dotacja wynosi 35.000,-zł w skali miesiąca.

Innych zapytań nie wniesiono.

Członkowie obu komisji pozytywnie zaopiniowali przedłożony projekt uchwały.

Następnie członkowie Komisji zapoznali się z projektem uchwały w sprawie przekształcenia Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w ,,Dom Dziecka w Bogacicy”, utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Dom Dziecka w Bąkowie oraz utworzenia jednostki organizacyjnej powiatu pod nazwą Centrum Administracyjnej  Obsługi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych

Pan Starosta zabierając głos poinformował, że  na kwietniowej sesji Rady Powiatu została podjęta uchwała dostosowującą strukturę naszych Domów Dziecka do nowej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i co najważniejsze nadzór prawny nam tej uchwały nie uchylił.

Na dzień dzisiejszy Domy Dziecka, które są tworzone nie mogą posiadać więcej niż 14 podopiecznych. Dla nas byłaby jak stwierdził Pan Starosta sytuacja bardzo zła, gdyż w Bogacicy mamy 28 podopiecznych, a w Bąkowie 20.

Nowelizacja przepisów zmusza do likwidacji ilości miejsc w jednej z placówek z 20 do 14 co nie jest korzystne ze względu na konieczność realizacji orzeczeń sądowych w zakresie zapewnienia opieki dzieciom z naszego powiatu w placówce.

Specyfika budynków oraz znaczące nakłady finansowe poniesione na realizację programu naprawczego, organizacyjne usprawnienie pracy, a przede wszystkim konieczność zapewnienia opieki dzieciom, wskazują na celowość podjęcia działań w kierunku przekształcenia.

Jednocześnie, w celu zachowania porządku logicznego procesu przekształcenia, koniecznym jest zachowanie pewnej chronologii podejmowanych decyzji – w pierwszej kolejności wskazane jest przekształcenie Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” z siedzibą w Bogacicy w Dom Dziecka w Bogacicy, następnie utworzenie nowej placówki pod nazwą „Dom Dziecka w Bąkowie”, następnie utworzenie jednostki budżetowej Powiatu Kluczborskiego pod nazwą ,,Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych”. Podstawę prawną powołania tej ostatniej placówki, stanowi przepis art. 94 ust 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r., o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w myśl którego Starosta może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności tworząc centra administracyjne do obsługi tych placówek lub zlecić realizację tego zadania na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto Pan Starosta poinformował, że zostały podjęte rozmowy z Pastorem Pieronem, aby w Domu Tolerancji i Kultury w Lasowicach Małych została utworzona jeszcze jednostka 14 osobowa.    Członkowie obu komisji nie wnieśli uwag do przedłożonego projektu w związku z czym pozytywnie go zaopiniowali.

Komisje także zapoznały się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 20.05.2014r. do 04.06.2014r. do którego nie wniosły zapytań.

 

Ad.4.

 

Pan Starosta przedstawił członkom komisji informację o sporze z Regionalną Izbą Obrachunkową dotyczącym uchwał wpf.

W dniu 17 czerwca 2014r. w Naczelnym Sądzie Administracyjnym odbyła się rozprawa.

Spór z Regionalną Izbą Obrachunkową w Opolu Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął się na naszą korzyść. Jeśli chodzi o sprawę zasadniczą, czyli sposób kwalifikacji umowy z firmą Siemens Sąd uznając naszą skargę uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu i przekazał do ponownego rozpatrzenia do WSA w Opolu.

Jeśli chodzi o spór związany z kolejnymi uchyleniami naszych uchwał w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok ostateczny na korzyść powiatu.

 

Ad.5.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu oraz Wiceprzewodniczący Komisji Oświaty podziękowali wszystkim zebranym za udział i zamknęli dzisiejsze posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Wiceprzewodniczący Komisji

 

          Mariusz Buczek

 

 

 

 

 

                                                                       Przewodniczący Komisji

           

                                                                       Leszek Mierzwa

 

 

 

   Protokołowała:

Joanna Strzelczyk