Uchwała Nr XXXIII/266/2013

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 sierpnia 2013 r.

 

w sprawie stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego podjęcia działań mających na celu finansowanie lokalnych inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.

 

 

         Na podstawie §21 ust.2 Statutu Powiatu Kluczborskiego uchwalonego uchwałą
Nr V/33/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 10 lutego 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego (Dz. Urz. Woj. Opolskiego z 2011 r. Nr 28, poz.361, z 2012 r. poz. 348) Rada Powiatu w Kluczborku, uchwala co następuje:

 

 

§1. Przyjąć stanowisko w sprawie podjęcia działań mających na celu finansowanie lokalnych inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020 o treści zawartej w załączniku do niniejszej uchwały.

 

 

§2. Niniejszą uchwałę wraz z załącznikiem, o którym mowa w § 1 przekazuje się:

     1.  Ministrowi Rozwoju Regionalnego,

     2.  Zarządowi Województwa Opolskiego,

     3.  Sejmikowi Województwa Opolskiego,

     4.  Starostom powiatów w województwie opolskim,

     5.  Związkowi Gmin Śląska Opolskiego,

     6.  Związkowi Powiatów Polskich,

     7. Mieszkańcom powiatu kluczborskiego za pośrednictwem środków masowego przekazu.

 

 

§3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Kluczborku.

 

 

§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

  

 

 

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr XXXIII/266/2013

                                                                                                                         Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 29 sierpnia 2013 r.

 

 

Stanowisko

Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie podjęcia działań mających na celu finansowanie lokalnych inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020

 

 

Transport samochodowy w Polsce opiera się głownie na drogach publicznych różnych kategorii a drogi zarządzane przez samorządy terytorialne stanowią ponad 90% ogólnej długości wszystkich dróg publicznych w Polsce.

 

Powodzenie realizacji inwestycji drogowych, przy obecnym braku środków finansowanych praktycznie w każdym samorządzie terytorialnym, uzależnione jest od dofinansowania w ramach różnych programów przyjętych na lata 2014 – 2020. Jednakże w perspektywie finansowej Unii Europejskiej, na ten okres, problem finansowania lokalnych inwestycji drogowych jest całkowicie pomijany bo priorytetem unijnych przedsięwzięć transportowych są międzynarodowe korytarze transportowe i sprawy związane z transportem publicznym. Rozwiązaniem dla zapewnienia możliwości finansowania modernizacji i przebudowy dróg lokalnych mogą być programy obejmujące swoim zasięgiem makroregiony w ramach wspomnianej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.

 

Założenia Umowy Partnerstwa między Polską a Unią Europejską, przyjętej 15 stycznia 2013 r. przez Radę Ministrów, w części szczegółowej nie wspominają o drogach lokalnych, ale w części ogólnej zawierają zapisy odnoszące się do tej kwestii, które naszym zdaniem dopuszczają możliwość finansowania inwestycji i remontów na poziomie lokalnym.

W rozdziale dotyczącym strategii wykorzystania środków, Wspólnotowych Ram Strategicznych w ramach poszczególnych celów tematycznych czyli priorytetów polityki spójności na okres 2014 – 2020 został również opisany cel tematyczny pn. „Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”, w których m. in. wsparcie środkami Wspólnotowych Ram Strategicznych będzie skierowane na „zwiększenie dostępności przestrzennej obszarów peryferyjnych do regionalnych i subregionalnych ośrodków wzrostu, w tym budowa i modernizacja dróg lokalnych”.

 

Przytoczony zapis mówi wprost, iż finansowanie budowy i modernizacji dróg lokalnych z funduszy unijnych w okresie 2014 – 2020 w Polsce jest możliwe. Zapis ten jednak nie powtarza się w uszczegółowianych załącznikach, w tym przede wszystkim w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020.

Założenia Umowy Partnerstwa dopuszczają możliwość finansowania jednej z najważniejszych i najpilniejszych wciąż potrzeb mieszkańców. Należy to wykorzystać i stworzyć samorządom lokalnym możliwość podjęcia odpowiednich działań.

 

Wymogiem obecnej chwili, dla stworzenia możliwości rozwoju sieci drogowej oraz zwiększenia stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest wsparcie wszelkich działań w kierunku zapewnienia finansowania koniecznych inwestycji w zakresie dróg lokalnych.

 

Mając na uwadze powyższe Rada Powiatu w Kluczborku zwraca się do wszystkich decydentów o poparcie działań nakierowanych na zdecydowaną poprawę stanu technicznego dróg, poprzez finansowanie lokalnych inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.