Protokół Nr 36/2013

 

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, Komisji Rewizyjnej, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 25 września 2013 r.  

 

 

Przewodniczył: Mirosław Misiak - Przewodniczący Komisji Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego

 

 

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu za I półrocze 2013 r. i Informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz z Opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o powyższym sprawozdaniu  (Uchwała nr 330/2013 z dnia 12 września 2013 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 r., Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2013 r. radni otrzymali z materiałami na XXXIII sesję).

3.Analiza materiałów na XXXIV sesję Rady Powiatu.      
4.Wolne wnioski.      
5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni    
1.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,        
2.Artur Nowak – członek Zarządu Powiatu.

           

                                                                                

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przywitał wszystkich zebranych radnych i zaproszonych gości. Do porządku obrad nie wniesiono zapytań, porządek został przyjęty jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że w związku z negatywną opinią Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o Informacji z przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 r., pan Przewodniczący Rady postanowił, że powyższa Informacja nie zostanie wniesiona pod obrady Rady  na najbliższej sesji, gdyż Zarząd Powiatu wniesie w tej sprawie odwołanie do kolegium RIO.  Pan Starosta dodał, że lepiej będzie znać ostateczne stanowisko Kolegium przed rozpatrzeniem sprawozdania przez Radę.

Pan Starosta stwierdził, że  w jego opinii opinia RIO jest bardzo krzywdząca, oparta w głównej mierze na obawach i przypuszczeniach . Pan Starosta stwierdził, że RIO w Opolu obawia się niewykonania przez powiat dochodów oraz tego, czy dochowamy wskaźnik z art. 243 ustawy o finansach publicznych, a to z kolei umożliwia uchwalenie budżetu powiatu na rok 2014 i kolejne lata. Pan Starosta stwierdził, że RIO w ani jednym słowie nie wypowiada się co do toczącego się w NSA sporu z RIO w Opolu o sposób klasyfikacji umowy z firmą Siemens. Głos zabrał radny Mirosław Misiak, który stwierdził, że mieliśmy negatywna opinię RIO o wykonaniu budżetu za 2012 a teraz jest negatywna opinia o wykonaniu budżetu za I półrocze 2013 r., pomimo argumentów z naszej strony. Przewodniczący Komisji Zdrowia zapytał, czy negatywna opinia niesie za sobą jakieś konsekwencje. Pan Starosta odpowiedział, że nie, jedynie dla banków może to mieć znaczenie, w ramach bieżącego monitoringu jst., w przypadku instytucji finansowych, jest taka opinia brana pod uwagę i może  mieć  negatywny wydźwięk. Pan Starosta dodał, że w chwili obecnej najważniejsza rzeczą jest realizacja budżetu, osiągnięcie art. 243  ustawy o finansach publicznych – indywidualny wskaźnik spłaty a także art. 242-zachowanie relacji dochodów i wydatków bieżących. Radna Irena Kielar zapytała, jak pani Skarbnik realizuje w jednostkach powiatu płynność finansową. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jeżeli chodzi o wynagrodzenia, zobowiązania, ZUS-y i faktury, problemy były na początku pierwszego półrocza 2013 roku, w chwili obecnej wychodzimy z powyższych problemów braku płynności . Pani Skarbnik dodała, że dzięki wpływom ze sprzedaży mienia płynność finansowa będzie lepsza. Przewodniczący Komisji Zdrowia  zapytał, jak ma się trudna sytuacja finansowa do inwestycji na Dworcu PKS w Kluczborku. Pani skarbnik odpowiedziała, że płatność wypadnie na koniec 2014 roku, w związku z czym nie zakłóci to płynności. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że sprawozdanie za I półrocze 2013 r. jest wykonane na stan na 30.06.2013 r. , radny zapytał jak jaki jest stan finansów powiatu na dzień dzisiejszy. Pan Starosta odpowiedział, że na stan 30.06.2013 r. wykonanie dochodów było rzeczywiście bardzo  małe, przetarg na działki przy PKS i obiekt w Polanowicach został sfinalizowany w lipcu. Na 30.09.3013 r. wykonanie dochodów mamy na kwotę około 3 mln. zł., zamykamy III kwartał na wszystkie zobowiązania. Pan Starosta dodał, że zawsze będzie niebezpieczeństwo niezrównoważenia wydatków bieżących i dochodów bieżących. Radny Wojciech Smolnik zapytał o zbycie nieruchomości  Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji na ul. Sienkiewicza 20b i budynku szpitala (tzw. stara chirurgia) przy ul. M.C. Skłodowskiej 23. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o leasing dwóch obiektów: budynku POR przy ul. Sienkiewicza i budynku tzw. starej chirurgii przy ul. M.C. Skłodowskiej to jeżeli zabieg ten powiedzie się, to budżet powiatu będzie ustawiony na bieżący rok i następny. Pan Starosta dodał, że przy pracy nad projektem umowy leasingu bardzo dużo korzystał z materiałów i dokumentów udostępnionych przez Urząd Miejski we Wrocławiu, którego cała dokumentacja tej procedury została sprawdzona przez tamtejszą RIO i nie stwierdzono nieprawidłowości.

Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że w opinii RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze 2013 r. RIO pisze, że Skład Orzekający nie stwierdza rozbieżności.  Poza tym RIO ani jednym słowem nie odnosi się do  postanowienia NSA w sprawie sporu powiatu kluczborskiego z RIO w Opolu odnośnie klasyfikacji umowy z firmą Siemens.
Głos zabrał radny Tadeusz Konarski, który stwierdził, że w czasie gdy otrzymaliśmy negatywną opinię RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 rok, pan Starosta stwierdził, że nasze argumenty zostały przez RIO przyjęte, teraz jednak cały czas jest problem z płynnością, naliczane są odsetki od zobowiązań wymagalnych, RIO jest po to, aby takie rzeczy dostrzegać i o nich mówić, aby dawać sygnały organom, że albo jest dobrze i wszystko jest pod kontrolą, albo dzieje się źle i trzeba coś poprawić. Radny Tadeusz Konarski stwierdził ponadto, że nie jest dobrą rzeczą organizowanie wspólnych posiedzeń wszystkich komisji, gdyż nie da wtedy pracować merytorycznie, oraz, że Przewodniczących komisji powinno być stać na to, aby osobiście podpisać zawiadomienia na komisję. 

Pan Starosta stwierdził, że rzeczywiście RIO jest od tego, aby czuwać nad finansami samorządów, jest to organ nadzorczy w stosunku do niego, co jednak nie zmienia faktu, że orzecznictwo w różnych RIO, w różnych województwach odnośnie tych samych faktów jest inne. Pan Starosta stwierdził, że według ustawy zarząd powiatu przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 r. do dnia 30.08.2013 r., terminu rozpatrzenia powyższego sprawozdania nie jest określony, leży to w gestii Rady  Powiatu.  Pan Starosta dodał, że zarząd powiatu napisze odwołanie od uchwały RIO w sprawie negatywnej opinii, odwołanie zostanie przedstawione radnym, i na kolejnej sesji w miesiącu październiku, kiedy poznamy już stanowisko RIO w sprawie odwołania, rada będzie mogła nad sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2013 r. pracować.

Radny Wojciech Smolnik zapytał o koszt jaki poniesie powiat w związku ze zbyciem  w formie leasingu operacyjnego dwóch nieruchomości. Pan Starosta odpowiedział, że koszt netto na poziomie 3,6%,  5,7% brutto, pan Starosta dodał, że rozważana przez zarząd jest opcja wejścia powiatu w odliczenia wat, generalnie powiaty tego nie robią, ale przy leasingu byłoby warto zastosować takie rozwiązanie, gdyż odliczenie watu stanowiłoby poważną kwotę.

Radna Irena Kielar zapytała, czy będą w tym roku nagrody Starosty dla nauczycieli. Pan Starosta odpowiedział, że chciałby wypłacić te nagrody , tylko, że musiałby się zmienić art. 242 ustawy o finansach publicznych, w chwili obecnej byłoby to nieodpowiedzialne, aby generować dodatkowe wydatki. 

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na XXXIII sesje Rady Powiatu:
w sprawie 
zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku, oraz
zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań do projektów, 15 głosami za, przy 2 wstrzymujących się radni wyrazili pozytywne opinie o powyższych projektach.

 

Ad.4

 

Radny Tadeusz Konarski wystąpił z wnioskiem o przygotowanie na kolejną sesję informacji dotyczącej rzeczywistych kosztów jakie poniesie powiat kluczborski w ciągu 10 lat w związku z leasingiem operacyjnym na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji przy ul. Sienkiewicza 20b oraz  nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym przy ul. M.C. Skłodowskiej 23.

Pan Starosta poinformował, że w ubiegły weekend pan Starosta, pan Sekretarz, Wicestarosta i pan Przewodniczący Rady gościli w powiecie partnerskim  w Bad Durkheim . Pan Starosta poruszył kwestię organizacji obozów sportowych, wspólne plenery malarskie w oparciu o Młodzieżowy Dom Kultury w Kluczborku (poplenerowa wystawa i kalendarz), praktyki dla młodzieży w Niemczech, w ramach powyższego partnerstwa.

Radny Tadeusz Konarski zwrócił uwagę, że warto włączyć we współpracę Brzeżany, gdyż nasze partnerstwo z tym rejonem nie jest aktywne.

  

Ad.5

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego  podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

     Przewodniczący Komisji

                                                                                             Mirosław Misiak

 

 

                                                                                                          Przewodniczący Komisji                                                                              Leszek Mierzwa

 

 

Zastępca Przewodniczącego Komisji

Przemysław Panicz

 

 

Przewodniczący Komisji

Paweł Prochota

 

 

Przewodnicząca Komisji

Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys