Protokół Nr 35/2013

 

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, Komisji Rewizyjnej, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 27 sierpnia 2013 r.  

 

Przewodniczył: Leszek Mierzwa-Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.                  Otwarcie posiedzenia.

2.                  Analiza materiałów na XXXIII sesję Rady Powiatu.

3.                  Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 r.

4.                  Wolne wnioski.

5.                  Zamknięcie posiedzenia.

  

 

  Zaproszeni:

 

1.Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

2.Rozalia Słoniowska - Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa Powiatowego,

3.Artur Nowak-Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa,

4.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Kolejno Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Pan Starosta zgłosił wniosek o poszerzenie porządku obrad o pkt dotyczący odpowiedzi na zapytanie radnego Tadeusza Konarskiego z ostatniej sesji Rady Powiatu  w dniu 13 czerwca 2013 r. w sprawie przewidywanych sposobów rozwiązania problemu zadłużenia powiatu w sytuacji, gdy wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego będzie dla powiatu niekorzystny. Pan Starosta zapytał radnego Tadeusza Konarskiego, czy ten wyraża zgodę aby kwestię te przybliżyć na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu komisji czy na sesji. Rady Tadeusz Konarski wyraził zgodę, aby problem został wyjaśniony na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu wszystkich komisji. W związku z powyższym wniosek pana Starosty został poddany pod głosowanie. Radni jednogłośnie, 15 głosami za przyjęli przedmiotowy wniosek. W związku z powyższym porządek obrad przedstawia się następująco:

1.                  Otwarcie posiedzenia.

2.                  Analiza materiałów na XXXIII sesję Rady Powiatu.

3.                  Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2013 r.

4.                  Przewidywane sposoby rozwiązania problemu zadłużenia powiatu w sytuacji gdy wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego będzie niekorzystny – odpowiedź na zapytanie radnego Tadeusza Konarskiego na XXXII sesji Rady Powiatu.

5.                  Wolne wnioski.

6.                  Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad.2

 

Radny Tadeusz Konarski wystąpił z wnioskiem , aby w projektach uchwał w sprawie zmian w budżecie powiatu, uzasadnienie było bardziej szczegółowe, chodzi głównie o wyszczególnienie zwiększeń i zmniejszeń na wnioski dyrektorów jednostek, na co są zwiększenia przeznaczane, oraz z jakiego powodu są składane wnioski o zmniejszenia wydatków.

Pani Skarbnik stwierdziła, że weźmie to pod uwagę, oraz, przed sesja przygotuje dokładniejsze zapisy w uzasadnieniu do ostatnich zmian w budżecie, przygotowanych na sesje w dniu 29 sierpnia 2013 r.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXXIII sesje Rady Powiatu.zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku. Główne zmiany w powyższym projekcie dotyczą: wprowadzenia zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 645.252 zł w tym:  zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 613.292 zł,  zwiększenie dochodów majątkowych o kwotę 31.960 zł. Ponadto  wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków
o kwotę 645.252 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 638.292 zł,  zwiększenie wydatków majątkowych jednostek budżetowych o kwotę 6.960 zł, ponadto Wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2013 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu, jednogłośnie, 15 głosami za przyjmując pozytywna opinie o powyższym projekcie. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową: zwiększono dochody bieżące o kwotę 601.873 zł, zwiększono dochody majątkowe o kwotę 31.960 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 626.873 zł, zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 6.960 zł. Zaktualizowano załącznik wprowadzając nowe zadania realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: „Wzrost aktywności zawodowej w Gminie Wołczyn i Byczyna”,„Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu kluczborskiego". Radni do projektu nie wnieśli zapytań, jednogłośnie 15 głosami za przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie wyłączenia Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego z Zespołu Szkół Specjalnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku. Powyższy projekt wiąże się z nowelizacją ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw , z dniem 31 sierpnia 2013 r., tj. z dniem zakończenia cyklu kształcenia przez wszystkie klasy, zamierza się zlikwidować Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące wchodzące w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 27. Zgodnie z art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  likwidowaną szkołę należy wyłączyć z Zespołu Szkół, a następnie podjąć uchwałę o jej likwidacji. Radni nie wnieśli zapytań do projektu jednogłośnie wyrażając pozytywną opinię o nim. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie
likwidacji Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego w Kluczborku. Uchwałą Nr XVI/117/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 2 lutego 2012r. w sprawie zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborki postawiono w stan likwidacji szkoły, do których w związku ze zmianami organizacyjnymi szkolnictwa ponadgimnazjalnego wprowadzonego ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, nie można prowadzić naboru, w tym m.in. Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Kluczborku. Postawione w stan likwidacji Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące Specjalne w Kluczborku zakończy swoją działalność z końcem roku szkolnego 2012/2013, tj. z dniem 31 sierpnia 2013 r. O przyczynach i zamiarze likwidacji szkoły wszyscy uczniowie, będący już osobami dorosłymi, zostali powiadomieni w ustawowo przewidzianym terminie, tj. co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji. Likwidacja szkół określonych w uchwale o zamiarze likwidacji, została pozytywnie zaopiniowana przez Opolskiego Kuratora Oświaty. Radni nie wnieśli zapytań, jednogłośnie  przyjmując pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie  uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2014 rok”. Radny Leszek Mierzwa zapytał, czy środków na ten cel jest zaplanowanych więcej na rok 2014 czy tyle samo co na rok 2013. Pan Starosta w odpowiedzi poinformował, że projekt budżetu na 2014 rok nie jest jeszcze gotowy, ale zakłada się, że środki finansowe nie będą niższe niż w roku bieżącym, jednak pan Starosta zdaje sobie sprawę z tego, ze oczekiwania będą na pewno większe niż środki finansowe.

Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie  przyjęcia do realizacji projektu konkursowego pod nazwą Wzrost aktywności zawodowej w Gminie Wołczyn i Byczyna nr POKL.07.02.01-16-024/12 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym realizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku. Przewodniczący komisji wyjaśnił, że w związku z przyjęciem do realizacji projektu pt. Wzrost aktywności zawodowej  w Gminie Wołczyn i Byczyna nr POKL.07.02.01-16-024/12 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku musi dostarczyć pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy oraz uchwałę, która zatwierdza projekt Wzrost aktywności zawodowej  w Gminie Wołczyn i Byczyna. Dokumenty te są wymagane w celu sporządzenie umowy o dofinansowanie Projektu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu, jednogłośnie, 15 głosami za pozytywnie opiniując powyższy projekt uchwały.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie  wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość lokalowa stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego położona na parterze budynku szpitalnego w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23, na dz. Nr 91/20 z k.m.12. Przedmiotem dzierżawy jest pomieszczenie o pow.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz gminy Kluczbork. Przewodniczący komisji wyjaśnił, że 26 czerwca 2013 roku Biuro Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu zwróciło się do Zarządu Powiatu z prośbą o zgodę na wystąpienie z wnioskiem do Gminy Kluczbork w sprawie nieodpłatnego przekazania nieruchomości: 348/59, 349/59 k. m. 2 obręb Nowa Bogacica oraz 371/59 k. m. 1 obręb Łowkowice. Po wcześniejszych konsultacjach z tutejszym Zarządem Dróg Powiatowych ustalono, iż nieruchomości  położone  w  obrębie  Nowa  Bogacica:  348/59, 349/59 k. m. 2, nie znajdują się w pasie drogi powiatowej nr 1324 O Smardy – Dębiniec lecz wchodzą w skład drogi gminnej, natomiast nieruchomość położona w miejscowości Łowkowice stanowi połączenie działek będących własnością Gminy Kluczbork (oznaczonymi w ewidencji gruntów jako drogi) z drogą powiatową 1323 O Skałągi-Maciejów. Zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu u Powiatu wystąpiono w wnioskiem do Urzędu Miejskiego w Kluczborku o przekazanie przedmiotowych działek. Gmina Kluczbork wyraziła wolę przejęcia przedmiotowych nieruchomości. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego podjęcia działań mających na celu finansowanie lokalnych drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Pan Starosta wyjaśnił projekt powyższej uchwały. W zbliżającym się okresie programowania funduszy Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020 nie przewidziano środków na finansowanie inwestycji związanych z budową i modernizacją dróg lokalnych tj. powiatowych i gminnych pomimo tego, że w latach ubiegłych zadanie to cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony jednostek samorządu terytorialnego. Analizując tekst projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020 znajdziemy tam jedynie zapisy dotyczące wsparcia inwestycji z zakresu rozbudowy i przebudowy kluczowej infrastruktury drogowej regionu. Okazuje się jednak, że założenia Umowy Partnerstwa, przyjęte 15 stycznia 2013 r. przez Radę Ministrów w części ogólnej zawierają zapisy odnoszące się do kwestii dróg lokalnych. Podjęcie uchwały w sprawie stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego podjęcia działań mających na celu finansowanie lokalnych inwestycji drogowych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020 będzie miało na celu próbę zmiany zapisów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 – 2020. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał, ile rad podjęło podobne stanowisko. Pan Starosta odpowiedział, że powiat kluczborski jest czwartym powiatem. Pan Starosta dodał, że marszałkowie województw wiedzą, że swoje drogi lokalne w tej perspektywie wyremontują.  

 

Ad. 3

 

Pan Starosta poinformował, że sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2012 r. będzie przyjmowane na sesji wrześniowej. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy na wrześniowych komisjach powyższe sprawozdanie będzie omawiane. Pan Starosta odpowiedział, że tak. W związku z powyższym stwierdzono, że analiza powyższego sprawozdania będzie miała miejsce na komisjach wrześniowych.

 

Ad.4

 

Pan Starosta przedstawił prezentację pn. „ Przewidywane sposoby rozwiązania problemu zadłużenia powiatu w sytuacji gdy wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego będzie niekorzystny”.

Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Starosta poinformował, że powyższa prezentacja jest próbą pokazania, co możemy zadziałać w przypadku negatywnego dla nas wyroku NSA w sporze z Regionalną Izbą Obrachunkową w Opolu o umowę z Siemensem.

Pan Starosta stwierdził, że chciałby, aby rok 2013 zakończył się z dobrymi wskaźnikami, aby można było uwolnić możliwości na kolejną prognozę finansową. Pan Starosta stwierdził, ze zależy mu na tym, aby zakończyć kadencję z dobrym wskaźnikiem indywidualnym i dobrym wskaźnikiem zadłużenia, tym samym uwolnić możliwości na kolejną prognozę finansową. 

Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o budżet samorządu, w tym wypadku budżet powiatu, to nie można na niego patrzeć w krótkiej perspektywie jednego roku, a należy w perspektywie 3,4 lat.         
Pan Starosta stwierdził, że obecnie trzeba się skoncentrować na sporze w NSA, pan Starosta stwierdził, że spór ten jest do wygrania. Pan Starosta przypomniał, że oprócz argumentacji zawartej w skardze jest jeszcze kwestia tego, że umowa z Siemensem jest sklasyfikowana jako umowa PPP, gdyż spełnia cechy takiej umowy, sprawozdania wysyłane do ministerstwa nigdy nie zostały zwrócone, umowa spełnia cechy umowy PPP.  Pan Starosta dodał, że jest przypadek gminy Radzionków w województwie śląskim, która zawarła bliźniaczą umowę do naszej, i RIO nigdy jej nie zakwestionowało, umowa ta nie została nigdy zakwestionowana jako PPP, a jest umowa bliźniaczą do naszej i argument ten wykorzystamy przed Sądem.

Radny Tadeusz Konarski zapytał na jakim etapie jest wykonanie dochodów za 2013 rok?

Radny Tadeusz Konarski stwierdził, ze w budżecie na 2013 r. założyliśmy 11 mln. że sprzedaży majątku, a wykonanie na 1 mln., na koniec czerwca wykonania nie ma w ogóle, Pan Starosta stwierdził, że dopiero we wrześniu, po przetargach będziemy znali prawdziwe wykonanie dochodów majątkowych.

Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy jeżeli nie będzie wykonania dochodów za 2013 rok, a rozstrzygnięcie NSA będzie dla powiatu korzystne, to czy kredytem będzie można zamknąć budżet 2013?

Pan Starosta stwierdził, że w takim przypadku, przy pozytywnym dla nas rozstrzygnięciu NSA, zadłużenie będzie około 46%, więc kredytem będziemy mogli zamknąć budżet 2013.

Rady Leszek Mierzwa zapytał, czy jest szansa, że sprawa w NSA zakończy się w 2013 r. Pan Starosta odpowiedział, że nie wie, ale  w przypadku NSA jest jedno posiedzenie i wyrok, więc jeżeli zostanie wyznaczony termin do końca roku, to sprawa powinna mieć rozstrzygnięcie do końca roku 2013.

 

Ad.5

 

Radna Irena Kielar zapytała, czy odbył się już przetarg na żywienie pacjentów w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku, oraz, czy jest szansa, że przetarg wygra nasza szkoła.

Pan Starosta odpowiedział, że rozstrzygnięcie przetargu jest w czwartek, jest konkurencja w postaci firm z Wielunia i Namysłowa, a także, że głównym kryterium jest cena.

Przewodniczący Rady Władysław Zawadzki zaprosił w imieniu pana Starosty i swoim do Cyranki do Kostowa na spotkanie radnych.

Pan Starosta dodał, że jest możliwe, że na sesji będzie dodatkowy projekt uchwały dotyczący elektronicznego obiegu dokumentów w Starostwie Powiatowym.

Członkowie komisji zapoznali się z Kwartalną Informacją o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za II kwartał 2013 roku sporządzoną według stanu na dzień 30.06.2013 r.

Na dzień 30.06.2013 r. kwota deficytu za II kwartał 2013 r. wyniosła 352.871, 39 zł.

Członkowie Komisji Oświaty otrzymali analizę wyników egzaminu maturalnego w 2013 r. wraz z porównaniem wyników  w latach ubiegłych.

  

Ad.6

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

                                                                                                          Przewodniczący Komisji                                                                              Leszek Mierzwa

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Butra

 

 

Przewodniczący Komisji

Paweł Prochota

 

 

Przewodnicząca Komisji

Wioletta Kardas

 

 

    Zastępca Przewodniczącego

                                                                                              Wojciech Smolnik

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys