Protokół Nr 26/2013

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatuw Kluczborku w dniu 23 kwietnia 2013 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Program dostosowawczy obiektów i urządzeń NZOZ Szpitala Powiatowego
w Kluczborku do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Spotkanie z Zarządem PCZ NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

            3.Analiza materiałów na XXX sesję.

            4.Wolne wnioski.

5.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

2.      Józef Maciołek – Prezes Zarządu , Dyrektor NZOZ, Dyrektor ds. Medycznych,

3.      Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                              Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                                     Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Ad.1

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Pan Józef Maciołek przedstawił Program dostosowawczy obiektów i urządzeń NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku do wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

Pan Józef Maciołek poinformował, że na lata 2005-2012, już za czasu istnienia spółki PCZ SA, obowiązywał program, z czego zrealizowano: 920.618 zł-przeznaczono na infrastrukturę techniczna, 3 mln. 905 tys.  przeznaczono na zakup aparatury i sprzętu medycznego, środki te w założeniu pochodziły ze środków własnych. Pan Józef Maciołek poinformował, że priorytetem była budowa tzw. łącznika, połączenie budynków  ze względu na pawilonowy system szpitala, oddziału ogólnego i interny z oddziałem ginekologii i położnictwa, w wyniku połączenia powstanie szpital jednobudynkowy. Pan Dyrektor poinformował, że jest to założenie priorytetowe jeżeli chodzi o rozwój szpitala w Kluczborku oraz, że szacowany koszt to około 20 mln. zł. Pan Józef Maciołek poinformował, że do 2016 roku wszystkie szpitale powinny dostosować się do rozporządzenia. Pan Józef Maciołek poinformował, że założono 2 warianty: pierwszy: nie budujemy tzw. łącznika,  trzeba jednak spełnić to co przewiduje rozporządzenie, więc generalnie trzeba będzie zmniejszyć ilość łóżek. Kolejno pan Józef Maciołek dokładnie omówił, co trzeba byłoby zmienić, aby spełniać wymogi rozporządzenia. Pan Józef Maciołek stwierdził, że jednym z większych kosztów byłoby zamontowanie drugiej sterylizatorni. Pan Józef Maciołek poinformował, ze jeżeli chodzi o zmniejszenie ilości łóżek wyglądałoby to tak: ginekologia i położnictwo straciłaby 3 łóżka, oddział położniczy 3 łóżka, pediatria straciłaby 7 łóżek, laryngologia straciłaby 6 łóżek 

Drugim wariantem jest budowa tzw. łącznika, co spowoduje głównie powiększenie ilości miejsc dla pacjentów. Pan Józef Maciołek przedstawił koncepcję takiej inwestycji, zawierający adaptacje parteru, 20 łóżek w tzw. łączniku, na I piętrze byłaby pediatria, na II piętrze oddziały położnicze, noworodków, trakt porodowy, wszystko będzie się działo w jednym miejscu, oddział chirurgii ogólnej, z salą zabiegową,  który zyskałby 2 lub 4 łóżka.
Na III piętrze laryngologia, zwiększenie o 2 łóżka,  sala zabiegowa, blok operacyjny, można będzie również pewne działalności komercyjne tutaj zamieścić.  Pan Józef Maciołek dodał, że  jest bardzo duże i będzie coraz większe zapotrzebowanie na zakład opiekuńczo-leczniczy, co również można byłoby zorganizować, gdyż byłoby na to miejsce. Pan Józef Maciołek stwierdził, że termin wywiązania się z założeń w rozporządzeniu być może zostaną przesunięte w czasie. Pan Wicestarosta stwierdził, ze nie należy mówić tutaj o łączniku gdyż jest to bardzo poważna rozbudowa szpitala a nie budowa zwykłego łącznika.

Pan Józef Maciołek poinformował, ze nie ma jeszcze kosztorysu inwestycji, zostanie on zrobiony do końca maja, trzeba mieć jednak 30 % wkładu własnego, reszta pochodzi z funduszy norweskich. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że na dzień dzisiejszy jesteśmy jedną z nielicznych placówek, które maja zaakceptowany program dostosowawczy przez Sanepid. Pan Starosta dodał, ze trzeba myśleć o rozwiązaniu docelowym, jednak jest to bardzo trudne działanie, jest to bardzo poważna inwestycja,  zawierająca rozbudowę SOR-u i budowę lądowiska dla helikopterów, na dzień dzisiejszy pozostanie kwestia dokończenia dokumentacji, szpital wyłonił wykonawcę, w końcówce maja trzeba złożyć wniosek w funduszach norweskich. Pan Starosta wyjaśnił, że warunki brzegowe mechanizmu norweskiego są następujące: można składać wnioski, które między innymi kładą nacisk na opiekę długoterminową, położnictwo i ginekologię, działalności, które chcemy przenieść muszą posiadać kontrakt i możliwość kontraktowania usług w następnych okresach, musi to służyć poprawie warunków. Pan Starosta dodał, że przy pisaniu wniosku trzeba będzie wesprzeć się fachowcami, którzy mają w tej kwestii doświadczenie, na sesji majowej z całą koncepcją trzeba będzie się zapoznać, gdyż trzeba będzie zmienić w tej kwestii wieloletnia prognozę finansową. Pan Starosta dodał, że cały projekt musi mieć zabezpieczenie finansowe, które będzie rozłożone na lata. Pan Starosta dodał, że cały projekt musi mieć zabezpieczenie finansowe, jeżeli tego nie zrobimy, to alternatywą dla szpitala jest uzyskanie promesy kredytu na całą wartość inwestycji, nikt nie da promesy szpitalowi na przykład na 15 mln. zł.
Pan Starosta dodał, że z funduszy norweskich przy optymistycznej wersji można otrzymać do 80% dofinansowania. Pan Starosta dodał, że według koncepcji potrzeba będzie około 15 mln. zł., tyle musiałoby być w kosztorysie. Pan Starosta dodał, że wydaje to się bardzo dużo, jednak przy rozłożeniu na lata oraz podziale części spłat na szpital, przy dofinansowaniu z zewnątrz nabiera to realnych kształtów. Pan Starosta dodał, że przy niepowodzeniu jeżeli chodzi o fundusze norweskie trzeba będzie szukać innego dofinansowania. Przewodniczący Komisji stwierdził, że szpital powinien robić coś, aby dostosować się do wymogów rozporządzenia. Pan Dyrektor stwierdził, że nie musimy obawiać się, że szpitalowi coś zagraża, zamknięcie działalności, nawet jeżeli trzeba będzie zlikwidować pewną ilość łóżek.  Przewodniczący komisji stwierdził, że bardzo wiele szpitali będzie ubiegać się o te fundusze w całym kraju, więc nie będzie to łatwe.

Pan Starosta stwierdził, że dobrze byłoby zakończyć ten rok dobrą dokumentacją techniczno-budowlaną, wiedzieć, będziemy wiedzieć czy uzyskamy dofinansowanie z funduszy norweskich czy nie, jeżeli nie, bazując na dokumentacji będziemy szukać innych możliwości dofinansowania projektu rozbudowy naszego szpitala. Pan Starosta poinformował, że w miesiącu maju trzeba będzie przyjąć zmianę wieloletniej prognozy finansowej, w kontekście lat potencjalnej realizacji tego przedsięwzięcia, gdyż bez tego wniosek nie ma gwarancji finansowania i go skutecznie nie złożymy. 

Pan Starosta poruszył jeszcze kwestię budowy lądowiska dla helikopterów na dachu obiektu szpitalnego.

 

Ad.3

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXX sesję w następujących sprawach: zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, założenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku oraz włączenia Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku, wyrażenia opinii o zbyciu nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku, wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości położonej w Polanowicach stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Byczyna, przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2012. Radni nie wnieśli do projektów zapytań, jednogłośnie pozytywnie opiniując projekty uchwał na XXX sesję.        

Pan Starosta poruszył jeszcze kwestię  zajecie stanowiska przez Rade Powiatu w sprawie porozumienia w sprawie utworzenia „Obszaru funkcjonalnego Kluczbork. Olesno-Namysłów-Kluczbork.” Pan Starosta wyjaśnił, że w kolejnej perspektywie finansowej pieniądze będą pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego, z subregionów i aglomeracji. Subregiony i aglomeracje będą dysponowane centralnie i tylko na opracowane kompleksowo programy. Pan Starosta dodał, że tworzenie subregionu nie jest obligatoryjne, ale wówczas nie będziemy mogli korzystać z tych środków finansowych, które będą przeznaczone na rozwój subregionów. Przewodniczący komisji zapytał, czy będzie to się wiązało z jakimiś kosztami. Pan Starosta odpowiedział, że z pewnością tak.  Pan Starosta stwierdził, że mogą nie przystąpić do tego projektu niektóre gminy.  Pan Starosta stwierdził, że jest jedna drażliwa kwestia, mianowicie nazwy, powiat oleski czy namysłowski będzie subregionem Kluczbork, co trudno jest wytłumaczyć mieszkańcom.

 

Ad.4


Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.          

 

                                                                       Przewodniczący komisji

                                                                       Mirosław Misiak

Protokołowała

Katarzyna Hołdys