Protokół Nr 22/2012

 

Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 5 grudnia 2012 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Leszek Mierzwa

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

  1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu,

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXVI sesję Rady Powiatu .

3.Wolne wnioski.

            4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekty uchwał na XXVI sesję Rady Powiatu.

Pierwszy projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku. Głos zabrał pan Starosta, który  poinformował, że wnioskowane zwiększenie subwencji oświatowej o środki w ramach odpraw, nasz wniosek opiewał na kwotę 185 tys., otrzymaliśmy 92 tys., subwencje otrzymaliśmy po przedstawieniu projektu uchwały na sesję, w związku z czym zmiana ta ujęta będzie w autopoprawce. Pan Starosta poinformował ponadto, że powiat w bieżącym roku wnioskował w kilku naborach do RPO, w chwili obecnej  rozstrzygnięte są trzy nabory, pierwszy dotyczy strefy zdegradowanej,  dot. remontu hali przy ZSP NR 2 CKU , w tym naborze jesteśmy na liście rezerwowej, tego nie ma w projekcie budżetu na 2013 rok, drugi nabór dot. wyposażenia tych pracowni, otrzymaliśmy na to środki w wysokości około 1 mln. zł, i środki te zapisane są w budżecie na przyszły rok, trzeci nabór dotyczy odnawialnych źródeł energii, nabór był w sierpniu, projekt ma wartość około 4 mln. zł. i zakłada odzyskanie nakładów już poniesionych na instalacje solarne i kotłownie na biomasę, oraz wykonanie w DPS w Kluczborku kompleksowego remontu, założenie solarów na Sienkiewicza i na Wołczyńskiej wymianę centralnego ogrzewania, zastąpienie go pompami ciepła i częściowa modernizacja, ten projekt został zatwierdzony,  na liście rankingowej zajął 1 miejsce, pan Starosta dodał, że efekty zadania to rok 2013 i 2014, natomiast nakłady poniesione 741 tys. zł. możliwość odzyskania, co jest bardzo ważne, warunkiem jest złożenie wniosku i kompletu dokumentów, i pokazanie tego  w budżecie i wpf. Kolejno pan Starosta wyjaśnił kwestię sprawy dotacji z NFOŚ a także poinformował, że obecnie odbywa się kontrola z NFOŚ w Starostwie w związku ze zmiana finansowania z NFOŚ.  Pan Starosta poinformował również o konieczności zaciągnięcia kredytu na koniec tego roku, po to aby bezpiecznie zamknąć budżet 2012 . Pan Starosta poinformował, że przeprowadzono 19 postepowań na zbycie 7 różnych nieruchomości, efektem jest uzyskanie z dochodów majątkowych 3 mln. zł. w grudniu są kolejne ogłoszone przetargi, ale wyniki z nich będą dopiero pod koniec grudnia, w przypadku, gdy nie powiodą się przetargi, nie można dopuścić do takiej sytuacji, w związku z powyższym konieczne wydaje się zaciągnięcie kredytu.  Pan Starosta dodał, że nie można godzić się na bardzo niskie ceny. Pan Starosta stwierdził, że trzeba decyzje podjąć już teraz, gdyż, na wybór banku trzeba ogłosić przetarg a to wszystko trwa. Pan Starosta stwierdził, ze jeżeli chodzi o poziom zadłużenia powiatu, nie wliczając w to zadłużenie, Siemensa, to nawet po zaciągnięciu tego kredytu, nie przekroczy ono 50%. Radny Tadeusz Konarski zapytał, w jakiej wysokości ten kredyt zostanie zaciągnięty. Pan Starosta odpowiedział, że będzie to 5 mln. zł. Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy będzie jeszcze jakaś sesja w grudniu. Pa Starosta odpowiedział, ze 27 grudnia odbędzie się sesja budżetowa. Pan starosta wyjaśnił, że według ustawy budżet może zostać uchwalony do końca stycznia, jednak lepiej jest uchwalić go do końca roku. Radny Tadeusz Konarski zapytał o poziom wykonania sprzedaży mienia. Pani Skarbnik odpowiedziała, że są to 3 mln. zł. na 13 mln. planowanych. Radna Irena Kielar zapytała, czy na jutrzejszej sesji musi być podjęta uchwała o kredycie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że radni za późno dowiadują się o takim kroku, jak zaciągnięcie kredytu, w przypadku, gdy jutro trzeba podjąć decyzję o ewentualnym zaciągnięciu kredytu, taką decyzję można było podjąć już w listopadzie, gdyż wiadomo było, że dochody z mienia nie zostaną wykonane.
Pan Starosta stwierdził, że jest to prawda, ale też nikt nie był w stanie przewidzieć, że taka trudna będzie sytuacja.   Radny Tadeusz Konarski zapytał, czy kredyt zostanie zaciągnięty do kwoty 5 mln. 800 a jeżeli coś uda się jeszcze sprzedać to kredyt zostanie zmniejszony. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Radny Tadeusz Konarski zapytał, jakie jeszcze przetargi odbędą się do końca grudnia. Pan Starosta odpowiedział, że będą to rokowania cenowe na działki w Smardach, rokowania dot. stacji paliw, działka na ulicy Byczyńskiej, ogłoszono  jeszcze  rokowania cenowe odnośnie pałacyku w Polanowicach, oraz przetarg na POR.
Pan Starosta stwierdził, odnośnie leasingu na POR, że rozmawiał w tej kwestii z wieloma bankami, jednak prawnicy nie są do końca zgodni, czy przepisy w Polsce pozwalają stosować instytucję leasingu zwrotnego w przypadku samorządu.

Pan Starosta poinformował, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu zostanie wniesiony wnioskiem zarządu na jutrzejszej sesji. Pan Starosta poinformował, że powiat aplikuje o środki z RPO na rozbudowę Inkubatora Przedsiębiorczości o plac dworcowy PKS. Pan Starosta dodał, że jeżeli dostaniemy dofinansowanie to powstanie piękny obiekt w centrum miasta mieszczący również Dworzec PKS. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że lokalizacja dworca PKS w centrum miasta nie do końca jest trafna.

Kolejno Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowana nad przyjęciem pozytywnej opinii do projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie. Kolejno Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad pozytywna opinia nad projektem uchwały w sprawie zmiany wpf. Radni jednogłośnie powyższa opinie przyjęli. Kolejno Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad pozytywną opinią o projekcie uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę nr 23/35/2012 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu  z dnia 31 października 2012 r. Pan Starosta wyjaśnił, że RIO uchyliło nam uchwałę, a powiat ma 30 dni na wniesienie skargi na taką decyzję RIO do WSA, w międzyczasie podejmujemy kolejna uchwałę o zmianie wpf, wynikającą ze zmian w budżecie, ale w części dotyczącej zobowiązań nic nie zmieniamy, pomimo tego RIO ponownie kolejna uchwałę uchyla. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli coś jest nieprawomocne, i wniesiono środek odwołania, to nie znaczy, ze ta uchwała została z obrotu prawnego wycofana, ona dalej obowiązuje. Pan Starosta dodał, że RIO tez zależy na rozstrzygnięciu, gdyż samo RIO nie wie jak w takim przypadku postępować. Pozytywna opinia został przyjęta jednogłośnie. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  zmiany Uchwały Nr IX/62/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/134/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 kwietnia 2012r.  w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2012 rok. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem jest projekt uchwały w sprawie  wystąpienia  Powiatu Kluczborskiego ze stowarzyszenia pn. Stowarzyszenie Gmin Polskich Euroregionu Pradziad z siedzibą w Prudniku. Radni 5 głosami za, przy 1 przeciw, przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie uchwalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2013 rok. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie   przyjęcia do realizacji projektu konkursowego pod nazwą Kreuję swoje życienr POKL.06.01.01-16-003/12 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego   w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy realizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił blok uchwał w następujących sprawach: wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Powiatowego Domu Pomocy Społecznej, wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Domu Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków”, wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych, ustalonych z tytułu trwałego zarządu dla Zarządu Dróg Powiatowych. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie  ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Pan Starosta wyjaśnił, że należało tę stawkę trochę podnieś. 

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinie o powyższym projekcie uchwały.

Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani B.P. na panią Irenę Ilków – Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Za pozytywną opinią głosowało 5 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.

 

Ad.3

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.4

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji Budżetu
i Rozwoju Gospodarczego podziękował wszystkim zebranym za udział w posiedzeniu
i zamknął dzisiejsze posiedzenie.

 

Na tym protokół zakończono.                      

                                                                                  Przewodniczący Komisji                                                                                

 Leszek Mierzwa

 

 

Protokołowała:
Katarzyna Hołdys