Protokół Nr 24/2012

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatuw Kluczborku w dniu 18 grudnia 2012 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2013 rok (przygotowanie przez komisje opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2013 r. ).

3.Wolne wnioski.

            4.Zamknięcie posiedzenia.    

       

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                        Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                               Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekt budżetu na 2013 rok.

Ustala się dochody budżetu powiatu na rok 2013 w łącznej kwocie 72.237.022 zł w tym: dochody bieżące : 57.857.914 zł, dochody majątkowe :14.379.108 zł. Ustala się wydatki budżetu na rok 2013 w łącznej kwocie 68.405.485 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących na łączną kwotę 57.672.460,- zł w tym:

1) wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie – 51.248.205,- zł z czego:

a) wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – 39.384.752 zł

b) wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych – 11.863.453 zł

2) wydatki na dotacje na zadania bieżące -1.076.174 zł

3) wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 2.243.371 zł

4) wydatki bieżące na programy finansowane z pomocy zagranicznej w łącznej kwocie-1.104.710 zł,  z czego : ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej – 1.104.710 zł.

5) wydatki na obsługę długu publicznego - 2 000 000 - zł   

Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę 10.733.025 w tym:

1) wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w kwocie 10.733.025 zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowaną nadwyżkę budżetu w kwocie 3.831.537 zł ,która zostanie przeznaczona na spłatę zobowiązań z tytułu  zaciągniętych pożyczek i kredytów zaciąganych na rynkach krajowych oraz wykup papierów wartościowych. Ustala się rozchody w łącznej wysokości 3.831.537 zł. Ustala się rezerwy ogólne i celowe w wysokości: rezerwa ogólna 89.439 zł, rezerwa celowa 48.815 zł – przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej, rezerwa celowa 91.939 zł – przeznaczona na realizację zadań własnych z zakresu Zarządzania Kryzysowego.” Dochody i wydatki budżetu obejmują: dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, dochody i wydatki związane z realizacją zadań zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji, dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego. Przewodniczący Komisji zaprosił do dyskusji w powyższym temacie. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, ze w chwili obecnej zagrożeniem dla powiatu nie jest jego zadłużenie ale wskaźnik z art. 243 ustawy o finansach publicznych – dotyczący wyliczenia indywidualnego dla każdego samorządu wskaźnika spłaty, który do tej pory wynosił 15 % i był przyjazny do wyliczenia. Kolejno pan Starosta wyjaśnił znaczenie art. 243 ustawy o finansach publicznych i jego konsekwencji w przypadku powiatu kluczborskiego. Pan Starosta stwierdził, że na wskaźnik wpływa wielkość dochodów majątkowych i wielkość rozchodów (spłat zobowiązań). Bardzo ważne są dane historyczne z ostatnich trzech lat. Pan Starosta poinformował, że trzeba podnosić dochody majątkowe z tytułu sprzedaży majątku, spłaszczyć rozchody czyli spłaty zobowiązań, kolejno pan Starosta dodał, że obowiązujący mechanizm ma zmuszać samorządy do oszczędzania na wydatkach bieżących. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy projekt uchwały budżetowej jest zgodny z prawem, z 13 mln. dochodów majątkowych zeszliśmy do 11 mln., została zmniejszona liczba spłat, aby utrzymać wskaźnik. Przewodniczący Komisji zapytał, czy projekt z leasingiem zwrotnym przechodzi na rok 2013. Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak. Pan Starosta dodał, że jest to bardzo korzystna forma dla powiatu, gdyż stanowiłaby dochód majątkowy.

Przewodniczący komisji poruszył kwestię związaną z dostosowaniem szpitala w Kluczborku do wymogów rozporządzenia Ministra Zdrowia, które zacznie obowiązywać od stycznia 2016 roku. Przewodniczący komisji zwrócił uwagę również na fakt, że obok szpitala kluczborskiego powstaje drugi szpital, który będzie dla szpitala powiatowego konkurencją. Przewodniczący komisji poruszył kwestię wniesienia aportem budynku chirurgii , aby w ten sposób podnieść wartość szpitala i zapytał, czy jest jakaś szansa przy obecnym projekcie budżetu i kryzysie w samorządach na powodzenie w tej kwestii czy nie. Pan Starosta stwierdził, że spowolnienie samorządów jest coraz bardziej widoczne  w skali całego kraju, co wiąże się z nowymi przepisami prawa, niekorzystnymi dla samorządów, pan Starosta podkreślił, że jeżeli warunki finansowe na to pozwolą, to budowa łącznika będzie w planach powiatu. Pan Starosta dodał, że w kontekście szpitala powiatowego, warto zastanowić się nad obligacjami przychodowymi, poszukaniem inwestora na giełdzie, zrealizowaniem inwestycji np. budowy łącznika w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne, a wprowadzenie aportem budynku chirurgii do majątku szpitala nic nie da.

Komisja w drodze głosowania 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt budżetu z następującymi uwagami:

Zwrócono szczególną uwagę na długofalowy rozwój szpitala, w kontekście budżetu 2013 i w kolejnych latach.  Omówiono problemy szpitala w związku z koniecznością dostosowania obiektów szpitala do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Zwrócono uwagę na szczególną odpowiedzialność i rolę organów właścicielskiego i zarządzającego w kontekście działań dostosowawczych.

 

 

Ad.3

 

Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego zwróciła się z wnioskiem o przedstawienie jej aktualnego projektu dostosowania obiektów i urządzeń NZOZ Szpitala Powiatowego w Kluczborku w  związku z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia
26 czerwca 2012 r.
w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Za powyższym wnioskiem głosowało 5 radnych.

 

Ad.4

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.          

                  

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący komisji

                                                                                                     Mirosław Misiak

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys