Protokół Nr 12/2003

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 27 sierpnia 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,

3.Józef Maciołek – Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Propozycje do planu pracy komisji na II półrocze 2003r.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.08.2003r.

/ Analiza sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2003r./

4.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji do proponowanego porządku posiedzenia nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poinformował, że propozycjami do planu pracy komisji na
II półrocze 2003r komisja zajmie się na kolejnym posiedzeniu.

Ad.3.

Kolejno radni przystąpili do omówienia materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Materiały zawierają projekty uchwał w sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r.,

-zatwierdzenia zmian do statutu SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

-zatwierdzenia jednolitego tekstu Statutu SPZOZ ZOZ w Kluczborku,

-rocznego sprawozdania z działalności SPZOZ ZOZ w Kluczborku za 2002r.,

-zmieniająca uchwałę Nr VIII/58/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003r.

w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób Niepełnosprawnych na 2003r.,

-w sprawie likwidacji szkół i zawodów w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych –
Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kluczborku, w Zespole Szkół Licealno-Zawodowych w Polanowicach,

-zmieniająca uchwałę Nr III/22/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 grudnia 2002r.

w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki

przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego.

W związku z projektem uchwały dotyczącym zmiany uchwały Nr VIII/58/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.06.2003. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych radny Adam Martyniszyn zaproponował, aby po rozdysponowaniu środków z PFRON-u sporządzone zostało sprawozdanie z realizacji wydatków.

Ponadto radny zawnioskował o umożliwienie wglądu do comiesięcznych sprawozdań
z działalności Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku oraz protokołów z doraźnych kontroli przeprowadzanych w zakładzie.

Do pozostałych materiałów radni nie wnieśli uwag.

Ponadto radni analizowali sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku

za okres od 08.07.2003r. do 04.08.2003r.

Ponadto Skarbnik Powiatu przedstawił informację z wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2003r.

Zdaniem Skarbnika utrzymana jest dyscyplina finansowa. Wykonanie planu dochodów
za I półrocze wyniosło 55,68%, zaś wykonanie planu wydatków 50,12%.

Dość duży problem zdaniem Skarbnika stanowi niskie wykonanie dochodów z tytułu sprzedaży mienia powiatu, które wyniosło 2, 58%. W ubiegłym miesiącu sytuacja była nieco lepsza, gdyż została sprzedana nieruchomość w Wołczynie. W związku z powyższym planowane jest na kolejnej sesji przedstawienie propozycji zmniejszenia planu dochodów budżetu powiatu.

Innym problem stanowią: opłaty komunikacyjne, udział w podatku dochodowym oraz brak wpływów z tytułu spłaty pożyczki i odsetek przez SPZOZ w Kluczborku. Problemy te mają również znaczący wpływ na niskie wykonanie dochodów budżetu powiatu.

Niskie wykonanie z tytułu opłat komunikacyjnych ma związek ze spadkiem ilości rejestrowanych samochodów i zmianą prawa jazdy.

Radni po szczegółowym zapoznaniu się z powyższą informacją przystąpili do głosowania.

Za przyjęciem sprawozdania o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego
za I półrocze 2003r. głosowało 4 radnych, wstrzymał się 1 radny.

Ad.4.

Kolejno radni przystąpili do analizy materiałów związanych z wytypowaniem odcinków dróg do realizacji z programu SAPARD.

Przewodniczący Komisji Andrzej Jung wystąpił z wnioskiem w sprawie usunięcia usterek na chodniku jaki został wykonany w 2001r. w miejscowości Krasków .

Zdaniem radnego w/w chodnik jest w bardzo złym stanie i jak najszybciej należy dokonać poprawek technicznych jego nawierzchni.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał wniosek pod głosowanie.

Członkowie komisji przyjęli powyższy wniosek jednogłośnie 5 głosami za.

Skarbnik zaproponował, aby komisja zwróciła się w tej sprawie do Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku.

Ponadto radny Adam Martyniszyn stwierdził, że przy odbiorze inwestycji powinien być odpowiedni nadzór techniczny. Także zdaniem radnego do wykonawstwa nie można zatrudniać niewykwalifikowanych osób.
Radny poinformował także, że droga na odcinku pomiędzy Brynicą i Wąsicami wymaga naprawy nawierzchni.
Przewodniczący Komisji uz
nał, że w pierwszej kolejności należałoby zająć się drogami, które służą jako drogi objazdowe oraz, że powinno się zrezygnować z budowy dróg na korzyść budowy chodników wiejskich.

Zdaniem Skarbnika Powiatu komisja powinna dokonać wyboru czy powierzyć do wykonania jedno duże zadanie czy też kilka mniejszych.

Kolejno głos zabrał zaproszony na komisję Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku,
który w skrócie przedstawił obecną sytuację w SPZOZ.

Poinformował, że w związku z wdrażaniem programu naprawczego planuje się w najbliższym czasie zmianę dotyczącą pracy zatrudnionych na oddziałach salowych.
Salowe miały by być przekwalifikowane na pracowników gospodarczych i podlegać bezpośrednio pod Kierownika Gospodarczego. Dzienny ich wymiar godzin pracy wynosiłby
8 godzin przy czym nie będą to pracownicy medyczni. Ponadto zlikwidowane zostaną w ich pracy dyżury nocne i nadgodziny.

Planuje się również utworzenie jednego wspólnego Oddziału Ginekologiczno-Położniczo-Noworodkowego, który przyniesie duże oszczędności z tego tytułu..

Przewodniczący Komisji zapytał jak daleko są zaawansowane prace na oddziale chirurgicznym. Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że brak jest środków na doposażenie oddziału, prowadzone są rozmowy z ewentualnymi sponsorami. Na dzień dzisiejszy bez potrzebnego podstawowego sprzętu SANEPID nie może wydać pozytywnej opinii na otwarcie oddziału.

Ważną sprawą jest także jak najszybsze uruchomienie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej, gdyż rzutować to będzie na wysokość przyszłorocznego kontraktu.

Przewodniczący Komisji zapytał czy prawdą jest, że Oddział Chirurgiczny nie posiada tzw. kontraktu ortopedycznego.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że w chwili obecnej kontrakt ten jest podciągnięty pod zabiegi urazowo-ortopedyczne. Obecnie na w/w oddziale wykonywanych jest gro zabiegów w trybie nagłym.

Zdaniem Dyrekcji dużym problem stanowi Oddział Internistyczny, który staje się powoli oddziałem ,,geriatrycznym”, gdyż trafiają na niego ludzie starzy, którymi poza szpitalem nie ma się kto opiekować.

Ponadto Z-ca Dyrektora na teren szpitala przeniesiona zostanie także Poradnia ,,K”, której siedziba mieścić się będzie w budynku Oddziału Ginekologiczno-Położniczo-Noworodkowego.

Radny Adam Martyniszyn zapytał jak przedstawia się obecna sytuacja w Wołczyńskim
ZOL-u. Dyrekcja poinformowała, że Rada Społeczna wydała pozytywną opinię w sprawie odłączenia i przekazania nowemu podmiotowi. W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na prowadzenie działalności. Radny zapytał również czy brana jest pod uwagę kwestia, że przys
zły najemca dokończy zadanie jakim jest uruchomienie windy w ZOL.

Radny Maciej Mularczyk wystąpił z propozycją przyjrzenia się wszystkim pracującym na oddziałach. Uważa, że jeśli zaistnieje konieczność wprowadzenia zmian to trzeba je wprowadzać.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że w chwili obecnej na oddziale internistycznym pozostali lekarze młodzi bez specjalizacji. Zdaniem radnego są to błędy kadrowe, gdyż młodzi lekarze powinni się szkolić przy lekarzach z większym doświadczeniem
i specjalizacjami a
takich niestety na tamtejszym oddziale brakuje.

Ponadto Przewodniczący Komisji stwierdził, że brak jest w kluczborskim szpitalu tzw. lekarzy konsultantów.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy na teren szpitala będzie przeniesione Pogotowie Ratunkowe. Z-ca Dyrektora odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że Pogotowie Ratunkowe zostanie przeniesione na teren szpitala, zmiana będzie także w przypadku oddziału internistycznego, którego siedziba mieścić się będzie w dawnym budynku chirurgii.

Zdaniem Dyrekcji dąży się do skupienia wszystkich oddziałów w jednym miejscu co
w znacznym stopniu ułatwi pracę, ale także przyniesie oszczędności.

Radny zapytał również czy ze strony powiatu była brana pod uwagę jakakolwiek pomoc finansowa.

Skarbnik odpowiadając stwierdził, że powiat zrobił już bardzo wiele i w chwili obecnej nie stać go na dalszą pomoc finansową dla SPZOZ. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem wyjścia
z trudnej sytuacji będzie dokonanie zmiany formy organizacyjno-prawnej.

Zdaniem Skarbnika być może sytuacja uległaby zmianie, gdyby oddłużono szpitale.

Ponadto radni otrzymali informację o aktualnej sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku przedstawioną przez Panią Dyrektor SPZOZ w Kluczborku / pismo Nr 404/03 z dnia 11.08.2003r. stanowi załącznik

do niniejszego protokołu /.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

 

Andrzej Jung