Protokół Nr 11/2003

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 15 lipca 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia Starostwa

Powiatowego w Kluczborku,

3.Renata Jażdż – Zaleska – Dyrektor SPZOZ w Kluczborku,

4.Józef Maciołek – Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza projektu programu naprawczego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji zapoznali się z porządkiem posiedzenia, do którego nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Członkowie komisji zapoznali się z przygotowanym przez Dyrekcję SPZOZ ZOZ
w Kluczborku projektem programu naprawczego zakładu.

Zaproszona na posiedzenie komisji Pani Dyrektor wyjaśniła, że projekt tego programu został opracowany na bazie 2002 roku i w związku z tym konieczna jest dalsza restrukturyzacja. Zdaniem Dyrekcji takie działania są konieczne, aby utrzymać działalność i poprawić sytuację finansową zakładu. Do w/w działań można zaliczyć między innymi:

-ograniczenie do bezpiecznego minimum zakupu leków,

-likwidacja niektórych, zbędnych zdaniem Dyrekcji zakładu stanowisk pracy,

-obniżenie stawki za pełnione dyżury lekarskie,

-przeniesienie siedziby Rejestru Usług Medycznych oraz ekipy remontowej na teren szpitala
i przeznaczenie byłego budynku do sprzedaży,

-zmiana organizacji pracy na poszczególnych oddziałach szpitalnych w wyniku, której
w chwili obecnej osiągnięto już oszczędności finansowe.

Duży problem dla zakładu stanowią nieuregulowane należności z tytułu składek ZUS.

W związku z powyższym zwrócono się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o możliwość spłat w ratach.

Ponadto prowadzone są rozmowy z wierzycielami zakładu, którym w miarę możliwości przekazywane są należności.

Zdaniem Dyrekcji SPZOZ ZOZ personel medyczny nie jest zadowolony z działań Dyrekcji czego dowodem są składane pozwy u komorników oraz brak chęci współpracy.

Taka duża ilość pozwów dopiero doprowadza do pogorszenia sytuacji zakładu.

Problem stanowi również konieczność wyposażenia nowego Oddziału Chirurgicznego,
który niebawem ma być oddany do użytku.

Ponadto kontrakty za usługi , które zakład otrzymuje w transzach miesięcznych
z Narodowego Funduszu Zdrowia są niedoszacowane. W związku z powyższym Dyrekcja zakładu wystąpiła na drogę sądową / kwota 4.084.000,-zł, którą SPZOZ winien otrzymać

od NFZ /.

W programie powyższym została przedstawiona także propozycja likwidacji zakładu

i utworzenia w jego miejsce niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, który przejąłby dotychczasowe jego zadania. Podmiot ten funkcjonowałby na zasadzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Obecni wierzyciele SPZOZ mogliby w zamian za długi zakładu, przejąć je jako swoje udziały w nowej spółce. W najbliższym czasie Dyrekcja przeprowadzi rozmowy z pracownikami zakładu oraz wierzycielami.

Dyrektor poinformowała również, że w najbliższym czasie odbędzie się przetarg na utworzenie spółki salowych /oprócz salowych pracujących na blokach operacyjnych/

oraz na usługi RTG. Będzie także konieczność restrukturyzacji etatów lekarskich na oddziale ginekologiczno-położniczym, na którym planuje się zmianę jego funkcjonowania.

Ogółem restrukturyzacja zatrudnienia ma objąć 165 osób. Polegać ona będzie głównie na wyprowadzeniu poza zakład usług związanych ze sprzątaniem oraz RTG, dostosowaniu pozostałego zatrudnienia do możliwości finansowych zakładu. Trzeba dodać, że w takim wypadku musi być zachowane bezpieczeństwo jeśli chodzi o pacjenta.
Zdaniem Dyrekcji cała załoga zakładu powinna jej w tym pomóc, a nie utrudniać wyjścia

z ciężkiej sytuacji.

Radny Maciej Mularczyk zaproponował, aby Z-ca Dyrektora SPZOZ wraz

z przedstawicielami Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przeprowadzili rozmowy z załogą zakładu.

Dyrektor stwierdziła, że pomimo wielu utrudnień ze strony załogi nie wycofa się z podjętych działań. Część z nich już jest na bieżąco realizowana.

Radny Wiktor Naumik zapytał ile w kraju takich przedsięwzięć zostało podjętych.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że przeprowadzono rozmowy z dyrektorami funkcjonujących Niepublicznych ZOZ-ów, którzy mają za sobą już ten etap przekształceń i zdania były pozytywne.

Zdaniem radnego Macieja Mularczyka trzeba pomóc Dyrekcji i nie można jej zamykać drogi.

W związku z propozycją Dyrekcji SPZOZ odnośnie wyprowadzenia usług salowych na zewnątrz zakładu radny Adam Martyniszyn stwierdził, że firma wygrywająca przetarg na tego typu usługi musi mieć także zysk. W obecnej sytuacji finansowej zakładu będzie trudno znaleźć taką firmę. Zdaniem radnego trzeba także wiedzieć ile będzie wynosił koszt usługi.

Ponadto zdaniem radnego przy takim poziomie zatrudnienia pielęgniarek, gdy zostanie zatrudniona firma sytuacja na oddziałach może się w znacznym stopniu pogorszyć.

Brak jest również środków finansowych na zakup środków czystości.

Z-ca Dyrektora wyjaśnił, że takie obawy nie są zasadne, gdyż firma będzie jedynie sprzątać,

a pozostałe zajęcia wykonywane będą przez pielęgniarki.

Radny Piotr Wiecha poprosił o wyjaśnienie, jaki majątek w razie likwidacji posiadałby nowopowstały podmiot. Dyrektor wyjaśniła, że głównym właścicielem tego podmiotu będzie Starostwo, a majątek będzie stanowił majątek Starostwa.

Dlatego też zdaniem radnego Piotra Wiechy trzeba się dobrze zastanowić nad podejmowanymi krokami, aby nie popełnić jakiegoś błędu.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy nie można zachować 51% procent akcji , a resztę sprzedać innemu podmiotowi.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że jedyną gwarancja utrzymania kontraktu z NFZ jest nie wprowadzanie nowego właściciela. W tym wypadku gwarantem jest powiat.

Radny Maciej Mularczyk zaproponował, aby zatwierdzić przygotowany projekt programu naprawczego, gdyż im szybciej to nastąpi tym szybciej można będzie dalej działać.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że po dokonaniu analizy powyższego projektu uznał,

że sytuacja jest zła. Zdaniem radnego powyższy program mógłby być realizowany od stycznia 2004r. i do tej pory sytuacja może jeszcze się pogorszyć. Trzeba się także dobrze zastanowić co zrobić z odsetkami od wierzytelności. Radny uważa także, że obniży się poziom świadczonych usług. Ponadto zdaniem radnego powiat powinien wprowadzić zmiany
w budżecie i przeznaczyć środki zaplanowane na inne inwestycje na ratowanie szpitala.

Radny stwierdził, że opracowany program naprawczy nie gwarantuje osiągnięcia oszczędności w najbliższym czasie dlatego pomoc powinna wyjść ze struktur powiatowych.

Kolejno głos zabrał Starosta Kluczborski, który stwierdził, że dopóki nie dojdzie do sytuacji bilansowania się dochodów z wydatkami to nie ma co dalej podejmować działań.

Ponadto poinformował, że odbyły się posiedzenia Związku Powiatów Polskich, których głównym tematem była sytuacja w służbie zdrowia i problemy w niej istniejące.

Zdaniem Starosty duży efekt w poprawie obecnej sytuacji SPZOZ przyniosłoby wygranie założonej sprawy sądowej z NFZ. Zdaniem Starosty wyżej opracowany program naprawczy jest opracowany w taki sposób by nie zaszkodzić pracownikom służby zdrowia lecz realizować program oszczędnościowy.

Starosta wyjaśnił także, że sposobem na ratowanie szpitala nie może być przekazywanie środków z budżetu starostwa.

Kolejno Dyrektor SPZOZ poinformowała, że w najbliższym czasie prowadzone będą rozmowy z Europejskim Bankiem Rozwoju we Wrocławiu w sprawie ewentualnego udzielenia pożyczki dla zakładu.

Radny Adam Martyniszyn wystąpił z wnioskiem, aby dokonać analizy tegorocznego budżetu Powiatu Kluczborskiego w celu ewentualnego pozyskania środków finansowych

przewidzianych na inwestycje na zakup sprzętu medycznego dla oddziałów szpitalnych Szpitala Powiatowego w Kluczborku.

W drodze głosowania w obecności 6 członków komisji, 5 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się i braku głosów przeciw przyjęto powyższy wniosek radnego,
który zostanie skierowany do Zarządu Powiatu w Kluczborku celem rozpatrzenia.

Kolejno Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt programu naprawczego SPZOZ ZOZ w Kluczborku. Za przyjęciem programu opowiedziało się 4 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ponadto członkowie komisji wystąpili z wnioskiem, aby wystosować pismo do Ministerstwa Zdrowia w Warszawie w sprawie pomocy finansowej dla Szpitala Powiatowego

w Kluczborku na zrealizowanie zakupów i robót budowlanych.

Za powyższym wnioskiem jednogłośnie opowiedziało się 5 członków komisji,
nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.

Następnie radni zapoznali się z pozostałymi projektami uchwał przygotowanymi na sesję Rady Powiatu w dniu 17 lipca 2003r.

Zapoznano się z następującymi projektami w następujących sprawach:

-zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003r.,

-emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania
i wykupu przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego,

-utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli,

-zatwierdzenia regulaminu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki

Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,

-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

wyłączenia ze struktur Opolskiego Centrum Rehabilitacyjnego w Korfantowie Przychodni

Rehabilitacyjno-Ortopedycznego w celu przekształcenia.

Ponadto radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 04.06.2003-30.06.2003r.

Do pozostałych materiałów i sprawozdania Zarządu Powiatu członkowie komisji nie wnieśli uwag.

 

Ad.3.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym oraz zaproszonym gościom
za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung