Protokół Nr 3/2003

 

 

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 21 stycznia 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia,

3.Janusz Kubów – Dyrektor SPZOZ w Kluczborku,

4.Józef Maciołek Pełniący Obowiązki Z-ca Dyrektora ds.Lecznictwa,

5.Krystyna Sumara – Główna Księgowa SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ w Kluczborku.

3.Analiza materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 30.01.2003r.

4.Wolne wnioski.

 

Ad.1.

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Przewodniczący przedstawił także porządek posiedzenia do którego radni nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

 

Przewodniczący Komisji poprosił Dyrektora SPZOZ o przedstawienie sytuacji
ekonomiczno-finansowej zakładu. Pan Dyrektor wyjaśnił, że prowadzenie SPZOZ-u jest zgodne z zasadami pełnego rachunku gospodarczego, co powoduje, że jest on rozliczany wynikowo- różnica pomiędzy przychodami, a kosztami w postaci zysku lub straty.

Dyrektor wyjaśnił także, że działalność zakładu nie jest nastawiona na zysk /non profit/,
jednak z istoty rozrachunku gospodarczego wynika potrzeba osiągania przychodów przynajmniej na pokrycie działalnośc
i. Zdaniem dyrekcji przewidywalna prognoza przychodów kształtuje się na poziomie – 10.338.235,-zł.

W warunkach zakładu do przychodów zalicza się środki pieniężne pozyskane za odpłatne świadczenia realizowane na podstawie kontraktów z kasami chorych. Przychodami zakładu są także kwoty ze sprzedaży wszelkiego rodzaju usług medycznych udzielanych innym jednostkom , dotacje o które zakład będzie starał się w br. oraz odsetki z tytułu lokat na rachunkach bankowych.

Ponadto dyrekcja przedstawiła przewidywalną prognozę kosztów, która kształtuje się na poziomie – 13.521.585,-zł. Zakład prowadzi podział kosztów wg. rodzajów ze względu na

potrzeby bieżącej i okresowej analizy struktury kosztów i oceny ich wpływu na wielkość wyniku finansowego. Zdaniem dyrekcji prognozowane nakłady na utrzymanie zakładu
w 2003r, to koszty stałe które kształtują się w okresie bieżącym i w okresach następnych
w niezmiennej wielkości, niezależnie od rozmiarów świadczonych usług oraz koszty zmienne, które w przeciwieństwie do kosztów stałych ulegają zmianie wraz ze zmianą wielkości świadczeń medycznych. Pan Dyrektor stwierdził ponadto, że bardzo będzie ciężko utrzymać płynność finansową ze względu na niski poziom finansowania usług medycznych
w stosunku do faktycznych kosztów / szczegółowa informacja zawarta jest w materiałach przygotowanych przez Dyrekcję SPZOZ, które stanowią załącznik do niniejszego protokołu /.

Dyrektor poinformował, że na koncie SPZOZ jest ciągle debet, który ma także związek
z wypłatą zaległej należności tzw.,,203,-zł’’, a na dzień dzisiejszy ,,313,-zł’’.
Kwota ta będzie rosnąć ponieważ będą naliczane odsetki co zwiększać będzie koszty zakładu
/kwota 1.500.000-1.800.000,-zł/.

Dodatkowym problemem jest nie podnoszenie przez Kasę Chorych świadczeń oraz brak umów. W I kwartale br. będą obowiązywać aneksy na podstawie umowy z 2002r..

Radny Piotr Wiecha zapytał od czego uzależniona jest wartość kontraktów z Kasą Chorych. Dyrektor odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że wartość kontraktów uzależniona jest od ilości pacjentów.

Radny Wiktor Naumik stwierdził, że zakres usług wykonywanych na oddziale chirurgicznym jest bardzo mały i może należałoby go poszerzyć.

Dyrektor stwierdził, że po oddaniu nowego oddziału chirurgicznego na oddziale podejmie pracę kilku nowych i doświadczonych lekarzy m.in. ortopeda, co zwiększy w niewielkim stopniu zakres usług.

Dyrektor SPZOZ poinformował, że bardzo trudna sytuacja jest jeśli chodzi o dostawę leków.

Firmy dostarczające leki nie chcą w żadnym wypadku dostarczać leków bez posiadanej gotówki. W chwili obecnej ogłoszony został przetarg na dostawę leków na rok 2003
i do dnia dzisiejszego brak jest jakichkolwiek ofert.

Radny Wiktor Naumik zapytał kto odpowiada za gospodarkę lekami oraz na jakiej zasadzie odbywa się podział leków. Odpowiadając na zapytanie radnego Dyrektor SPZOZ poinformował, że za gospodarkę lekami bezpośrednio odpowiadają ordynatorzy i kierownik apteki. Jeśli chodzi o podział leków to odbywa się on wyłącznie na zamówienie na recepcie.

Ponadto Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że apteka ściśle współpracuje z poszczególnymi oddziałami i ciągle monituje wydawanie leków.

Radny Wiktor Naumik poprosił o wyjaśnienie ile w chwili obecnej wynosi zadłużenie SPZOZ w Kluczborku.

Zaproszona na posiedzenie komisji Główna Księgowa SPZOZ w Kluczborku wyjaśniła, że na dzień 31.12.2002r wynosi ono:

  • na wydatki rzeczowe / 3.300.000,-zł /,
  • na fundusz socjalny za rok 2002 / 274.000,-zł /,
  • zaległości wobec pracowników / z tyt. wypłaty ,,203,-zł1.600.000,-zł /.

Ponadto zakład posiada zobowiązania w kwocie 6.500.000,-zł, które od momentu otrzymania kredytu stały się zobowiązaniami wymagalnymi.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że do kwoty w/w zobowiązań należy doliczyć także deficyt kontraktów na rok bieżący.
Z-ca Dyrektora poinformował, że zadłużenie zwiększa się także z tego tytułu, iż finansowanie poradni objęte jest limitami przez Kasę Chorych, a w rzeczywistości zapotrzebowanie jest dużo większe. Usługi, które świadczone są ponad limit mogą być nie opłacone przez Kasę Chorych w wyniku czego zadłużenie zakładu będzie rosło.

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego poprosił Dyrektora SPZOZ w Kluczborku o wyjaśnienie: ile w zakładzie jest stanowisk kierowniczych, ile zatrudnionych jest osób w administracji i do ilu został zmniejszony poziom zatrudnienia w wyniku restrukturyzacji.

Dyrektor wyjaśnił, że administracja zakładu nie posiada stanowisk kierowniczych, lecz przyznawany jest jedynie dodatek za pełnioną funkcję, w administracji na dzień dzisiejszy zatrudnionych jest 37 osób. Dyrektor poinformował także, że w wyniku restrukturyzacji poziom zatrudnienia zmniejszył się do liczby 360 etatów.

Ad.3.

 

Radni szczegółowo analizowali materiały przygotowane na sesję Rady Powiatu przez Dyrekcję SPZOZ w Kluczborku.

Radny Adam Martyniszyn po zapoznaniu się z materiałami stwierdził, że są one bardzo mało przejrzyste w wyniku czego prosi dyrekcję o szczegółowe przygotowanie i dostarczenie radnym dodatkowych informacji na temat:

sytuacji finansowej SPZOZ w Kluczborku, kto jest dłużnikiem / w rozbiciu na zobowiązania z tytułu energii elektrycznej, c.o , woda itp. kwotowo /., w jakich grupach zawodowych można znaleźć oszczędności, jaką kwotę SPZOZ jest winien pracownikom, jak generowane są deficyty w kontrakcie / porównanie 2001 i 2002 rok / z perspektywą na rok 2003 ,
kosztów utrzymania poszczególnych obiektów należących do SPZOZ.

Ponadto radny zaproponował, aby na oddziale wewnętrznym została zwiększona liczba łóżek ponieważ coraz więcej na naszym terenie jest ludzi starszych wymagających hospitalizacji.

Radny stwierdził także, że szpital staje się zbyt mało atrakcyjny, posiada za mało nowoczesnego sprzętu, który pozwoliłby na szerszą specjalizację z różnych zakresów lecznictwa oraz, że brakuje jakichkolwiek pociągnięć ze strony dyrekcji mających na celu pozyskanie oszczędności. Według radnego w przekazanych materiałach za mało jest informacji dotyczącej promocji zdrowia, programu profilaktyki leczenia schorzeń i ich powikłań. Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że taki dokument na temat promocji zdrowia został opracowany przez wydział zdrowia w listopadzie 2000 roku pod nazwą ,,Promocja Zdrowia – program promocji zdrowia Powiatu Kluczborskiego
na lata 2000-2005” / kserokopia programu zostanie dostarczona nowym radnym na posiedzeniach komisji /.

Pan Dyrektor zobowiązał się do dostarczenia brakujących materiałów na powyższe tematy
do dnia 23 stycznia 2003r.celem analizy na kolejne posiedzenie komisji, które odbędzie
się w dniu 29 stycznia 2003r.

Dyrektor poinformował także zebranych , że w przyszłości planowane jest przeniesienie Pogotowia Ratunkowego oraz całej administracji na teren szpitala / budynek po oddziale chirurgicznym / co pozwoli na uzyskania oszczędności.

Radny Maciej Mularczyk zaproponował, aby jeden z radnych najlepiej lekarz z Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego uczestniczył w rozmowach i podpisywaniu kontraktów w Opolskiej Regionalnej Kasie Chorych.

Ponadto radni otrzymali materiały dotyczące:

porównania kontraktów LST / bez izby przyjęć / w latach 1999-2001 z planem 2002r,

zatrudnienia w SPZOZ w Kluczborku na dzień 31.12.2002r, informacji o zatrudnieniu
w latach 1997- 31.12.2002r., informacji o zatrudnionych osobach na poszczególnych oddziałach szpitala powiatowego w Kluczborku w latach 1998-2002r.

Ad.4.

 

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby po zapoznaniu się z dostarczonymi przez Pana Dyrektora brakującymi materiałami komisja na kolejnym posiedzeniu wypracowała odpowiednie stanowisko dotyczące dalszego funkcjonowania SPZOZ w Kluczborku celem przedstawienia jego na sesji Rady Powiatu w dniu 30 stycznia 2003r.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął obrady
w dniu dzisiejszym.

 

 

Przewodniczący Komisji:

Andrzej Jung