Protokół Nr 25/2012

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 27 sierpnia 2012 r.

Przewodniczyła Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

             

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza materiałów na XXIII sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

Ad. 1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

  

Przewodnicząca Komisji przedstawiła projekty uchwał na XXIII sesję.

Głos zabrała pani Skarbnik, która przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie.  

Powyższa uchwała  wprowadza  zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 479.826 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 448.452 zł., zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 31.374,  ponadto wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 479.826 zł w tym zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych o kwotę 450.952 zł zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 28.874 zł. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który poinformował, że w WODIDZ jest problem z instalacją wodną, która jest nieszczelna, sanepid wielokrotnie zwracał na to uwagę. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, ze w projekcie powyższej uchwały nie ma środków  przeznaczonych na remont czy naprawę tej instalacji. Pani Skarbnik poinformowała, że to pan Dyrektor WODiDZ decyduje na co przeznacza środki, środki są przeznacza zgodnie z wnioskiem Dyrektora placówki. Pani Skarbnik stwierdziła, że w powyższym projekcie uchwały pan Dyrektor na remonty wnioskował 1500 zł., i tyle otrzymał.

Przewodnicząca przystąpiła do głosowania nad pozytywną opinią do powyższego projektu uchwały. Członkowie komisji 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli pozytywna opinię.

Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wpf. Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany dotyczą roku 2012 i lat kolejnych przedstawiają się następująco w poszczególnych kolumnach prognozy: -„Dochody ogółem z tego” – zwiększono  plan dochodów o kwotę 479.826 zł, „ Dochody bieżące” –zwiększono plan o kwotę 448.452 zł, „Dochody majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 31.374 zł, „Wydatki bieżące ( bez odsetek i prowizji od kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych) w tym – zwiększono plan o kwotę 450.952 zł, „Wydatki majątkowe” – zwiększono plan o kwotę 28.874 zł. Ponadto wprowadzono zadanie pod nazwą „Unowocześnienie bazy ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez zakup sprzętu i wyposażenia” realizowane w latach 2012 – 2013 oraz PO Klucz do biznesu 2!” realizowane w latach 2012-2014. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się przyjęli pozytywną opinie o powyższym projekcie uchwały. Kolejno pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wpf. Pani Skarbnik wyjaśniła, że zrezygnowano z ujmowania w Wieloletniej Prognozie Finansowej w kolumnie dług spłacany wydatkami (zobowiązania wymagalne, umowy zaliczane do kredytów i pożyczek  umowy inwestycyjnej na zadanie pn. Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Powiatu Kluczborskiego”. W ocenie Powiatu Kluczborskiego tego rodzaju umowy, będące umowami o charakterze inwestycyjnym, i nie będące umowami nienazwanymi nie stanowią tytułów zaliczających się do kategorii długu publicznego w rozumieniu art. 72 FinPublU, a co za tym idzie nie są tytułami dłużnymi w rozumieniu Rozporządzenia i w konsekwencji nie wpływają na wysokość wskaźnika zadłużenia Powiatu. Radni nie wnieśli do projektu zapytań, przyjmując pozytywna opinie 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym się. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie stanowiska o stwierdzenie wygaśnięcia zobowiązania z tytułu pożyczki udzielonej przez Powiat Kluczborski  Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej  w Kluczborku. Z dniem 28 lutego 2012 r. postanowieniem Sądu Rejonowego w Opolu VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego na skutek przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w Zakład Usług Medycznych w Kluczborku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie przepisów ustawy z dnia z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, wpisany został do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego podmiot pod nazwą Zakład Usług Medycznych w Kluczborku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z postanowieniami Udl podmiot dokonujący przekształcenia, w tym wypadku Powiat Kluczborski, przejmuje wszystkie istniejące zobowiązania przekształcanego podmiotu. W dniu 20 grudnia 2002r. Powiat Kluczborski udzielił SP ZOZ pożyczki w wysokości 3.000.000,00 zł.  Do dnia przekształcenia pożyczka ta nie została spłacona przez SP ZOZ i na dzień ten do zapłaty pozostawało 2.749.622,96 zł plus odsetki w kwocie 991.579,25 zł. Wobec tego, że Powiat Kluczborski dokonał przekształcenia SP ZOZ w spółkę handlową w oparciu i na zasadach określonych w Ustawie o działalności leczniczej w skutek czego z mocy prawa przejął zobowiązania przekształcanego podmiotu także w zakresie udzielonej przez Powiat Kluczborski pożyczki. Tak więc Powiat przejął dług w postaci obowiązku zapłaty na rzecz Powiatu kwoty 3.741.202,21 zł jako zwrotu pożyczki wraz z odsetkami, co oznacza, że w ramach jednej osoby prawnej skupiony został dług i odpowiadająca mu wierzytelność. Taka sytuacja określana mianem konfuzji powoduje wygaśnięcie długu i wierzytelności (sytuacja taka w obowiązującym porządku prawnym jak i w nauce prawa występuję pod pojęciem konfuzji i definiuje stan w którym dochodzi do „zlania się” w jeden podmiot, podmiotu uprawnionego do żądania wykonania świadczenia z podmiotem zobowiązanym do wykonania świadczenia). Konsekwencją zaistniałej konfuzji na płaszczyźnie prawa jest więc wygaśnięcie zobowiązania do spłaty pożyczki, co oznacza, że zobowiązanie to pod względem prawnym i faktycznym przestało istnieć z chwilą przekształcenia SP ZOZ w spółkę handlową. Do przekształcenia SP ZOZ w spółkę doszło, aby w ten sposób uchronić powiat przed konsekwencjami faktycznymi i prawnymi niekontrolowanego zlikwidowania SP ZOZ, do którego doszłoby gdyby nie przekształcenie. Przekształcenie SP ZOZ w spółkę i przejęcie jego długów pozwoliło Powiatowi ubiegać się o dotację celową, w tym także obejmującą swą kwotą wartość umorzonej pożyczki. Niniejsza uchwała nie niesie więc ze sobą negatywnych skutków finansowych dla Powiatu, a jedynie potwierdza zaistniałe rozliczenie, dla którego pokrycia Powiat otrzyma dotację celową. Jednocześnie uwzględniając postanowienia art. 1 oraz 353 kodeksu cywilnego należy dojść do wniosku, że dla istnienia stosunku prawnego konieczne jest aby istniał on między co najmniej dwoma podmiotami. Jeżeli brak jest dwóch podmiotów, pomiędzy którymi może zaistnieć taki stosunek, wówczas nie można mówić o istniejącym zobowiązaniu.
W konsekwencji tego mając na uwadze zapisy art. 475 par. 1 kodeksu cywilnego o brzmieniu „Jeżeli świadczenie stało się niemożliwe skutkiem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi, zobowiązanie wygasa” należy dojść do przekonania, iż zachodzi możliwość prawnego wygaszenia przejętego zobowiązania a przyjęcie stanowiska przez Radę Powiatu w niniejszej sprawie staje się zasadne jako oficjalne potwierdzenie rozliczenia ww. pożyczki. Radni 7 głosami za wyrazili pozytywną opinię co do powyższego projektu uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na okres oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego.
Nieruchomość  lokalowa o funkcji garażu  o pow. 17 m2 położona w przyziemiu budynku administracyjnego przy ulicy Żeromskiego 3 b w Kluczborku na działce nr 88/18  z k. m. 3 o pow. 0,3192 ha stanowi własność Powiatu Kluczborskiego i jest  wykorzystywana do garażowania samochodu służbowego niezbędnego do wykonywania zadań statutowych  Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Powiecie Kluczborskim na podstawie umowy zawartej z Powiatem Kluczborskim na czas określony  do 3 lat: od dnia 15 sierpnia  2009 roku do dnia 14 sierpnia 2012 roku. Powyższa uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualny przypadek zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na czas określony do 3 lat na pomieszczenie spełniające funkcję garażu ze stroną, która korzystała z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Stosując art. 12 ust. 8 lit a) ustawy o samorządzie powiatowym, Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Radni jednogłośnie przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na nieodpłatne przekazanie nieruchomości stanowiących własność Powiat Kluczborskiego na rzecz gminy Lasowice Wielkie. Radni jednogłośnie 7 głosami za wyrazili pozytywna opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie Kolejnym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.  Uchwałą Nr XVI/117/2012 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 2 lutego 2012r. w sprawie zamiaru likwidacji szkół dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski postawiono w stan likwidacji szkoły, do których w związku ze zmianami organizacyjnymi szkolnictwa ponadgimnazjalnego wprowadzonego ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw nie można prowadzić naboru, a mianowicie: I Liceum Ogólnokształcącego Uzupełniającego, I Liceum Ogólnokształcącego Uzupełniającego dla młodzieży, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 dla Dorosłych, II Liceum Profilowanego, I Liceum Profilowanego, III liceum Profilowanego, Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego. Ponadto postawiono w stan likwidacji szkoły do których od kilku lat nie prowadzi się naboru ze względu na malejącą liczbę dzieci i młodzieży lub prowadziło się nabór w przeszłości, ale liczba chętnych była zbyt mała, aby otworzyć klasy I, są to: Szkołą Policealna Nr 1 oraz III Liceum Ogólnokształcące. Wśród szkół wymienionych w ust. 1 są też szkoły, które od lat nie funkcjonują już w systemie oświaty. Postawione w stan likwidacji I i III Liceum Profilowane w Kluczborku zakończy swoją działalność z końcem roku szkolnego 2011/2012, tj. z dniem 31 sierpnia 2012 r. O zamiarze likwidacji tych szkół rodzice uczniów klas III zostali powiadomieni w ustawowo przewidzianym terminie, tj. co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji. Likwidacja szkół określonych w uchwale o zamiarze likwidacji, została pozytywnie zaopiniowana przez Opolskiego Kuratora Oświaty.

Radni jednogłośnie przyjęli pozytywna opinię o powyższym projekcie uchwały. Kolejno Przewodnicząca przedstawiła dodatkowy projekt uchwały na XXIII sesję w sprawie przyjęcia do realizacji projektu systemowego pod nazwą „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas -III SOSW w Kluczborku” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
W ramach powyższego projektu wsparciem objęci zostaną uczniowie klas I-III szkoły podstawowej SOSW, dla których przewidziano zajęcia dodatkowe wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego. Rodzaje zajęć w ramach projektu: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz trudnościami w zakresie edukacji matematycznej, zajęcia stymulacyjno-terapeutyczne, zajęcia z arteterapii. Na etapie podpisania umowy o dofinansowanie projektu wymagana jest uchwała właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego zatwierdzająca projekt do realizacji. Radni jednogłośnie, 7 głosami za, przyjęli pozytywną opinię o powyższym projekcie.

 

Ad. 3

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła analizę wyników egzaminu maturalnego w 2012 r. Komisja ustaliła na drugą połowę września posiedzenie wyjazdowe w Ośrodku Rehabilitacji na ul. Sienkiewicza i w Inkubatorze Przedsiębiorczości, oraz przypomniała o składaniu wniosków do projektu budżetu na 2013 rok do 15 października 2012 r. Radny Wojciech Smolnik zgłosił wniosek do budżetu na 2013 r., aby zapisać środki finansowe na remont instalacji w WODiDZ w Kluczborku.

 

Ad. 4

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji

 

                                                                                  Wioletta Kardas

 

 

  

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys