Protokół Nr 22/2012

 

Ze wspólnego posiedzenie Komisji Zdrowia i bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny, Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu
7 maja 2012 r.

 

Przewodniczył: Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego: Mirosław Misiak

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XIX sesję Rady Powiatu.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Zaproszeni :

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Zaleciński- Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                        Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                               Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.      Artur Nowak – Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa

                                Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Ad. 1

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

 

Pan Starosta przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku, oraz projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Pan Starosta poinformował, że projekty powyższych uchwał zawierają bardzo istotne trzy elementy: korekta dochodów i przychodów, jakie powiat uzyskał z tytułu dotacji i pożyczki, o które powiat ubiegał się w NFOŚ, wprowadzenie do budżetu prognozowanych dochodów z tytułu  dotacji, o którą powiat będzie się ubiegał w ministerstwie zdrowia, korekta zapisów paragrafu 10 Uchwały Budżetowej, czyli upoważnienia zarządu powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych, które służą pokryciu deficytu przejściowego w trakcie roku. Jeżeli chodzi o dotację z NFOŚ to na dzień dzisiejszy powiat jest na liście rankingowej, po podpisanych umowach i negocjacjach i uzyskaliśmy akceptacje zarządu funduszu, w tej chwili trwa procedura związana z podpisywaniem umowy, projekt musi uzyskać jeszcze opinię rady nadzorczej funduszu, oraz postanowienie ministra środowiska, po spełnieniu tych warunków będzie miało miejsce podpisanie umowy. Pan Starosta poinformował, że w stosunku do zapisów uchwały budżetowej na 2012 rok zmieniły się następujące rzeczy: prognozowana dotacja z NFOŚ ulega zmniejszeniu o 544 tys. zł. i będzie wynosiła 1 mln. 305 tys. zł., natomiast prognozowana pożyczka preferencyjna z NFOŚ, która w uchwale budżetowej według wcześniejszego brzmienia wniosku miała wynieść 2 mln. 25 tys. wyniesie 2mln. 712 tys. 900 zł., korekty te Fundusz wprowadził po rozliczeniu wniosku. Pan Starosta wyjaśnił, że zasady funkcjonowania naboru na zielone inwestycje były następujące: można było uzyskać do 30% dotacji bezzwrotnej na koszty kwalifikowane przedsięwzięcia, 60 % pożyczki preferencyjnej na koszty kwalifikowane i 10 % udział własny, wartość naszego projektu to nakłady poniesione na 8 obiektów oświatowych w 2009 roku, oraz w 2011 r., do kosztów kwalifikowanych zaliczono jedynie koszty poniesione w 2011 r., stąd te korekty. Uchwała budżetowa na rok 2012 jest uchwalona z nadwyżką operacyjną, nie ma deficytu, więc zmiana tej wielkości prognozowanej pożyczki nie wpływa na powstanie deficytu, zwiększa  jedynie nadwyżkę operacyjną. Pan Starosta dodał, że jest to proces bardzo długo trwał, aby otrzymać pieniądze z NFOŚ. Pan Starosta poinformował, że kolejnym ważnym elementem jest wprowadzenie do budżetu planowanych dochodów z tytułu dotacji z ministerstwa zdrowia z tytułu przekształcenia SP ZOZ w spółkę i możliwością odzyskania środków finansowych, na dzień dzisiejszy jest to kwota 4 mln. 64 tys. zł. Pan Starosta poinformował, że na dzień dzisiejszy zadłużenie SP ZOZ wynosi około 8 mln. 130 tys.928 zł., kwota do tej pory nie była ujmowana w zobowiązaniach powiatu, gdyby przedsięwzięcie z odzyskaniem pieniędzy z ministerstwa zdrowia się nie powiodło , dług ten mógłby uderzyć w finanse powiatu. Na dzień dzisiejszy powiat przeszedł rzez procedurę związaną z udzieleniem dotacji , w związku z przekształceniem SP ZOZ w spółkę. Fakt przekształcenia zgodnie z ustawą powoduje umorzenie części zobowiązań wobec ZUS. Z informacji ZUS wynika, że kwota , która podlega umorzeniu, to razem z odsetkami na koniec 2009 r., wynosi 1 mln. 743 tys. 523 zł. , taką kwotę powinniśmy uzyskać w formie umorzenia, kolejno uzyskać można dotację z ministerstwa zdrowia na spłatę zobowiązań pozostających po SP ZOZ. Pan Starosta dodał, ze pożyczka udzielona SP ZOZ przez powiat przed laty, to około 2 mln. 749 tys. zł bez odsetek, możliwość ubiegania się o dotację jest do końca 2009 r., jest to kwota 3 mln. 741 tys. zł., ustawa dopuszcza jeszcze zobowiązania cywilnoprawne, gdzie mechanizm jest bardzo złożony, w kwocie głównej wynoszą one około 800 tys. zł. Kolejno pan Starosta wyjaśnił mechanizm ubiegania się o dotację na zobowiązania cywilnoprawne. Pan Starosta poinformował, że kwota zobowiązań jest bardzo duża, głównie z tytułu narastających odsetek. Z kwoty całości zobowiązań po odjęciu wszystkich dotacji, kwota zadłużenia z tytułu długów SP ZOZ zmniejszy się. Pan Starosta poinformował, że  tryb podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie na dzisiejszej sesji jest konieczna ze względu na obowiązek posiadania zapisu wydatkowego w budżecie i możliwością regulowania umów ugód i możliwością złożenia wniosku o dotacje. Pan Starosta dodał, ze jest możliwość, aby odzyskać część pieniędzy z tytułu zadłużenia SP ZOZ, jest dobra podstawa prawna ku temu, pan Starosta dodał, ze w Ministerstwie Zdrowia jest jedynie kilka takich wniosków, więc jest nadzieja, że będą one szybko rozpatrzona, nie wiadomo natomiast kiedy będą pieniądze  w ministerstwie finansów. Pan Starosta wyjaśnił kolejną zmianę w budżecie, pan Starosta poinformował, że zmniejszono subwencję oświatową o 650 tys. zł. i całość tego zmniejszenia zabrano w miesiącu kwietniu, można było przypuszczać, że zmniejszanie subwencji będzie następować stopniowo przy kolejnych transzach, zmniejszono poza tym udział w podatkach , realny wpływ środków finansowych do budżetu w kwietniu był mniejszy o 700 tys. zł. , co spowodowało problemy z płynnością finansową. Pan Starosta stwierdził, że w budżecie powiatu na ten rok nie jest planowany deficyt, nie zostanie wprowadzony jakoś nowy kredyt, braki w bieżącym finansowaniu powiat chce uzupełnić kredytem krótkoterminowym, co jest zapisane w par. 5 uchwały budżetowej, zarząd ma prawo zaciągania krótkoterminowych pożyczek w max wys. 3 mln. zł, zapis w zmianie do Uchwały Budżetowej daje zarządowi możliwość zaciągania tego rodzaju pożyczek do kwoty 6 mln. zł. Pan Starosta dodał, ze wiąże się to z faktem, że dotację z NFOŚ powiat otrzyma, ale nie wiadomo kiedy, może to być w lipcu, czy w sierpniu, a płynność finansowa do tego czasu musi zostać utrzymana. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w rzeczywistości nie ma podstawy prawnej, aby uchwałę w sprawie zmian w budżecie podjąć, gdyż nie ma rozstrzygnięcia, które dawałoby gwarancję, że 4 mln. zł. trafią do budżetu powiatu, jednocześnie już po stronie wydatków te pieniądze są pokazane, co w przypadku, jeżeli powiat tych pieniędzy nie otrzyma? Radny Tadeusz Konarski zapytał , czy można liczyć na przedstawienie realnej, rzetelnej sytuacji finansowej powiatu na dzień dzisiejszy, gdyż brak środków na wypłacenie diet jest to problem, gdyż nie są to duże pieniądze, a brakuje ich w budżecie powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że jeżeli chodzi o dotację z ministerstwa zdrowia w wys. około 4 mln. zł. to pytanie można odnieść do każdego dochodu jaki jest w budżecie zapisany, np. z POKL czy inne. Radny Tadeusz Konarski stwierdził,  że w tym przypadku pieniądze dla wierzycieli musimy wydać a nie mamy gwarancji, że pieniądze z ministerstwa dostaniemy. Pan Starosta stwierdził, że w przypadku tego wniosku i tych pieniędzy nie ma wyboru, gdyż tak sformułowany został wniosek, aby ministerstwo miało pewność, że to o co powiat się ubiega zostało już spłacone do wysokości umorzenia. Rady Tadeusz Konarski zapytał, czy jest jakieś wyjście awaryjne z sytuacji w przypadku, gdy pieniądze wydamy a ich nie otrzymamy. Pan Starosta stwierdził, że jedyne co może zrobić to zrobić wszystko aby powiat te pieniądze otrzymał. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że zarząd powiatu musi mieć jakieś wyjście w sytuacji , kiedy to się nie powiedzie. Pan Starosta stwierdził, że w przypadku tej uchwały ponosimy ryzyko 133 tys. , 3 mln. to jest element zapisu ustawowego, kwota pożyczki udzielonej przed laty SP ZOZ, ryzykujemy cząstką związaną z wierzycielami cywilno-prawnymi, w kwocie około 300 tys. zł, ryzyko jest w sytuacji, gdy powiat by tego nie zrobił, nie byłoby wówczas 1 mln. 700 tys. umorzenia ustawowego. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o sytuacje finansową powiatu to wszyscy mają sprawozdanie z wykonana budżetu za 2011 r., niedługo będzie głosowanie nad absolutorium, od dwóch lat do każdej uchwały jest wpf, tam jest wszystko, co odnosi się sytuacji finansowej powiatu. Radny Mirosław Misiak zapytał, co będzie jeżeli za kilka miesięcy budżetu znów nie uda się zamknąć. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy powiat nie będzie chciał sprzedawać budynków szpitala, w związku z niedawną sprzedażą budynku laryngologii PCZ SA. Pan Starosta dodał, że zapisy dot. , objaśnień w budżecie nie są wiążące, oraz, że jakakolwiek sprzedaż budynków szpitala zależy od woli Rady Powiatu nie Starosty. Pan Starosta dodał, że rok 2012 można było nic nie robić i wegetować, radykalnie zmieniły się przepisy i to w związku z nimi są kłopoty. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że faktem jest, że wszyscy radni mają sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z innymi dokumentami,  natomiast te 6 mln. zł z dzisiejszej uchwały ma służyć zabezpieczeniu płynności finansowej powiatu, czyli, czy są pieniądze na wypłaty dla ludzi, jak wyglądają płatności bieżące, zobowiązania, gdyż skoro nie ma środków na wypłatę 40 tys. zł. to nie jest dobrze z budżetem powiatu. Pan Starosta odpowiedział, że środki finansowe
z NFOŚ wpłyną do budżetu i znacznie zmienią jego sytuację, ale nie do pokonania jest czas w czasie którego to się stanie, gdyż nie da się przyśpieszyć całej procedury. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o regulowanie wynagrodzeń, to te zostały wyregulowane, uruchomienie większego limitu pozwoli na uregulowanie zaległości, które pozostały w kwietniu, są to w części zobowiązania wobec dostawców towarów i usług, jeżeli chodzi o regulowanie zobowiązań poważnych kwot są one regulowane na bieżąco. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy w związku z zaciągnięciem kredytu na 2,5 mln. zł. przez PCZ SA na zakup budynku laryngologii, szpital ma jeszcze pieniądze na zakup urządzeń ratujących życie, radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że na posiedzeniu komisji zdrowia, gdy była mowa o sprzedaży budynku i zakupu go przez PCZ SA, była mowa, że jeżeli dojdzie to do skutku, szpital nie będzie miał pieniędzy na inne rzeczy, które są konieczne, aby podpisać kontrakt z NFZ, oraz, że jeżeli będzie taka sytuacja zarząd powiatu pomoże szpitalowi go doposażyć. Pan Starosta poinformował, że nie zgłoszono mu takich problemów, ponadto nastąpiła regulacja  plac dla personelu medycznego, zwłaszcza niższego szczebla. Jeżeli chodzi o pomoc dla PCZ SA, to  oddamy szpitalowi klucze do nowej rehabilitacji na ul. Sienkiewicza, na zupełnie innych zasadach, obecnie szpital płaci komercyjny czynsz. Do końca lipca cały obiekt powinien być zagospodarowany. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał jakiego rzędu zysk będzie miała spółka z racji działalności rehabilitacji. Radny Leszek krzyżanowski stwierdził, że na posiedzeniu komisji zdrowia, ówczesny zarząd szpitala był przeciwny zakupowi przez PCZ SA budynku laryngologii, jednym z argumentów był brak środków finansowych na zakup sprzętu medycznego w przypadku powzięcia przez spółkę kredytu na zakup budynku laryngologii. Radny Stanisław Konarski zapytał, czy w rozmowach z wierzycielami, jeżeli chodzi o wniosek do ministerstwa zdrowia nie zostało cos zaniedbane. Pan Starosta odpowiedział, że  ugody z każdym wierzycielem muszą być uzgadniane, złożono około 30 ugód, kilka z nich jest na wysokie kwoty. Radny Leszek Mierzwa zapytał, w jakim czasie będą wypłacone zaległe że pieniądze dla pracowników oświaty. Pani Skarbnik odpowiedziała, że pieniądze już zostały przelane na konta. Więcej pytań nie wniesiono. Radni 13 głosami, przy 3 wstrzymujących się, 1 nie brał udziału w głosowaniu, przyjęli pozytywną opinię o projekcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2012 Nr XV/104/2011 Rady Powiatu w Kluczborku oraz o projekcie uchwały w sprawie zmiany wpf.

Kolejno Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przestawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu. Radny Maciej Tomaszczyk wyjaśnił, że byłoby, lepiej gdyby w informacji z planu działania systemu państwowego ratownictwa nie było zapisu o uruchomieniu nowego zespołu ratowniczego w przypadku uzyskania dodatkowych środków, nie można tego zmienić, gdyż jest to ustanowione przez  służby Wojewody, oraz, ze zaczyna wątpić w powodzenie tego, gdyż dodatkowy zespół ma zostać uruchomiony tylko w przypadku dodatkowych środków.  Radny Mirosław Misiak stwierdził, że rozwiązanie będzie tylko rozwiązaniem połowicznym. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że w Byczynie byłby to system 24 godzinny, w Wołczynie nadal pozostałby 12 godzinny, oraz, ze gdyby stałoby się tak, jak to zaplanował Wojewoda to system 24 godzinny byłby w Wołczynie i Byczynie, a w Kluczborku 24 godzinny specjalistyczny, jednak wiąże się to z dodatkowymi pieniędzmi. Pan Starosta dodał, że warto podejmować stanowiska i przypominać się Wojewodzie. Za pozytywną opinią w sprawie powyższego projektu głosowało 16 radnych, 1 nie brał udziału w głosowaniu. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie sprzeciwu wobec zmiany organizacji ruchu w Kluczborku gminnych przedsiębiorców. Głos zabrał radny Leszek Mierzwa, który poinformował, że zwróciła się do niego grupa przedsiębiorców z prośbą o pomoc, oraz, że rada powiatu również powinna się wypowiedzieć w kwestii zamknięcia rynku w Kluczborku dla ruchu kołowego. Radny Leszek Mierzwa stwierdził, że jeżeli zamyka się ruch w centrum miasta to zamiera tam życie, instytucje się wycofują, przedsiębiorcy zamykają swoje lokale, więc jest to niekorzystne, ponadto wymierzone jest to w przedsiębiorców a bezrobocie jest wysokie. Przewodniczący Rady stwierdził, że jest to problem burmistrza Kluczborka i rady gminy, ponadto nie zostanie zamknięty ruch w całym rynku a jedynie na ulicy Piłsudzkiego i Krakowskiej. Radny Leszek Mierzwa stwierdził, że wyłączenie ruchu kołowego w rynku Kluczborka wraz z otwarciem galerii na obrzeżu Kluczborka spowoduje utratę miejsc pracy przedsiębiorców w Rynku Kluczborka. Radny Maciej Tomaszczyk stwierdził, że wniosek aplikacyjny na rewitalizację, który zakładał zamknięcie ruchu w rynku został złożony, uzyskał akceptację i gmina Kluczbork otrzymała pieniądze, podjęcie takiej uchwały może spowodować zwrot dotacji otrzymanej przez gminę Kluczbork. Radna Irena Kielar stwierdziła, że jeżeli chodzi o miejsca parkingowe to nie jest prawdą, że będzie miejsc parkingowych mniej. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że decyzja będzie należała do rady gminy ale radni powiatu jako reprezentanci mieszkańców powiatu mogą pokazać swoje stanowisko w powyższej prawie, pomimo, że nie jest to wiążące jak uchwała. Pan Starosta stwierdził, że pierwszy pomysł o zamknięciu rynku dla ruchu kołowego pojawił się 8 lat temu, i wtedy pan starosta był przeciw, teraz wszystko się zmieniło, są miejsca parkingowe, będzie nowy pasaż, nowe chodniki, rewitalizacja ratusza,  dotacja z unii na ten cel. Pan Starosta stwierdził, że powyższa inicjatywa jest mocno spóźniona i polityczna, gdyż tak naprawdę decyzje już zapadły, projekt tych zmian był szeroko konsultowany, początkowo był projekt zamknięcia całego rynku ale po konsultacjach zostawiono jedynie zamknięte dla ruchu kołowego ulice Piłsudzkiego i Krakowskiej, gdzie ma powstać  pasaż. Pan Starosta stwierdził, że projekt jest na etapie realizacji, są podpisane umowy i odbyte przetargi. Radny Leszek Mierzwa  stwierdził, że wniesienie tego projektu uchwały nie jest polityczne, jest na wniosek przedsiębiorców, którzy są mieszkańcami naszego powiatu. Głos zabrał radny Stanisław Konarski, który zapytał, czy stanowisko kupców było wzięte pod uwagę przed podpisaniem umów na rewitalizację rynku. Pan Starosta stwierdził, że zaprosi pana Burmistrza na kolejną sesję. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że rzeczywiście jest późno na taki projekt uchwały, ale zdanie przedsiębiorców nie zostało wzięte pod uwagę przy projekcie rewitalizacji rynku. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że zamykanie rynku dla ruchu kołowego ma sens w dużych miastach, natomiast nie w przypadku Kluczborka. Radny Stanisław Konarski stwierdził, że można było rynek zrewitalizować bez zamykania ruchu kołowego.  Za pozytywną opinią w sprawie powyższego projektu uchwały głosowało 4 radnych, 6 było przeciw, 5 wstrzymało się od głosu.

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia zaprosił wszystkich radnych na posiedzenie powyższej komisji w dniu 25 maja 2012 r. na terenie Campusu sportowego w Kluczborku.

Radny Leszek krzyżanowski podziękował panu Staroście za organizację uroczystością na terenie byłego obozu jenieckiego w Bąkowie.

 

Ad. 4

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono

 

 

Przewodnicząca Komisji                   

 

                                                                                           Wioletta Kardas

 

 

                                                                                  Przewodniczący komisji

                                                                                         Mirosław Misiak

 

 

                                                           Przewodniczący Komisji

 

                                                           Leszek Mierzwa

 

 

                                                           Zastępca Przewodniczącego komisji

                                                           Przemysław Panicz

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys