Protokół Nr 17/2012

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 11 maja 2012 roku.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Informacja za I kwartał 2012 r.

3.Analiza sprawozdania finansowego za 2011 rok.

4.Analiza opinii RIO w sprawie sprawozdania budżetu Powiatu kluczborskiego za 2011 rok.

5.Przygotowanie i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu w Kluczborku.

6.Wolne wnioski.

7.Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu.

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przywitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli  uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Pani Skarbnik przedstawiła Kwartalna informację o wykonaniu budżetu Powiatu Kluczborskiego za I kwartał 2012 r. sporządzonego według stanu na dzień 30 kwietnia 2012 r. Dochody wykonano na plan 74.772.775, 00 wykonano 17.317.211, 54, co stanowi 23,16 % planu. Przychody na plan 2.025.960, 00 wykonano 4.187.233,51, co stanowi 206,68 % planu, wydatki na plan 67.852.293,00 wykonano 18.761.281, 38, co stanowi 27,65%  planu, w tym: wydatki bieżące na plan 56.446.521,00 wykonano 16.094.707,79, co stanowi 28,51 %, wydatki majątkowe, na plan 11.405.772, 00 wykonano 2.666.573,59, co stanowi 23,38% planu, rozchody wykonano na plan 8.946.442, 00 wykonano 548.269, 74, co stanowi 6,13% planu. Na dzień 30.04.2012 roku kwota deficytu za I kwartał 2012 roku wyniosła 1.444.069, 84 zł. , jest to różnica pomiędzy dochodami wykonanymi a wydatkami. Radny Mirosław Misiak zapytał,  jaka kwotę dałaby realizacja zaplanowanych dochodów biorąc pod uwagę minimalne kwoty za sprzedaż mienia. Pani Skarbnik odpowiedziała, że 1 mln. 200 – stacja, obiekt w Polanowicach – 900 tys., zostają jeszcze działki na PKS, oraz Smardy. Radny Mirosław Misiak stwierdził, że daje to kwotę około 2 mln. zł, więc za mało. Pani Skarbnik poinformowała, że będzie pożyczka bezzwrotna w wysokości 1 mln. 300 tys. z NFOŚ, natomiast 2 mln. 700, będzie możliwość o podjęciu tej pożyczki preferencyjnej, będzie można się starać o umorzenie jej części, jest ona przeznaczona na zwiększenie efektywności energetycznej, można ją jedynie spłacać Siemensa, podobnie jak dotacją z NFOŚ, uruchamianie tej pożyczki będzie uruchamiać wraz z rata Siemensa, ale nie wiadomo czy będzie potrzeba zaciągania tej pożyczki, gdyż można liczyć na dotację odnośnie ZOZ. Pani Skarbnik poinformowała, że spływają umowy ugód, największe kwoty są wobec Wojewódzkiego Centrum Medycznego w Opolu i wobec krwiodawstwa w Opolu, są tam kwoty powyżej 100 tys. zł, ale nie można liczyć na umorzenia, gdyż są to pieniądze publiczne, powiat zwrócił się do Marszałka Województwa Opolskiego o ich umorzenie. Pani Skarbnik wyjaśniła że powiat otrzyma dotację na kwotę umorzonych należności.

 

Ad.3

 

Pani Skarbnik poinformowała, że sprawozdanie finansowe obejmuje bilans z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bilans z wszystkich jednostek organizacyjnych, informację z przebiegu wykonania budżetu, zbiorcze zestawienie rachunku strat i zysków oraz zbiorcze zestawienie przepływu funduszy oraz wykaz jednostek, które wchodzą w skład bilansu zbiorczego. Aktywa trwałe w kwocie 94.863.093,37 zł. , aktywa obrotowe w wysokości 2.951.622, 56 zł. , należności krótkoterminowe w kwocie 1.537.935, 90 zł w niej ujęto należności z tytułu dostaw i usług w wys. 921.048, 70 zł, Radny Leszek krzyżanowski zapytał o stan zobowiązań krótkoterminowych na koniec roku w wysokości 10 mln. zł. pani Skarbnik odpowiedziała, że w tej kwocie są zobowiązania tych faktur, które zostały przniesione z remontów dróg, część została zapłacona w zeszłym roku, część w tym, oraz przebudowa obiektu rehabilitacji., z terminem płatności do końca listopada tego roku, ponadto płatność za Inkubator ostatnia transza była w styczniu tego roku. Radny Mirosław Misiak zapytał, czy jest zainteresowanie tym przedsięwzię1)ciem. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze tak, że będą jeszcze dni otwarte, oraz, ze są dwie firmy,  które podpisały by już dzisiaj  umowy, inne się zastanawiają. Pani Skarbnik poinformowała, że zobowiązania z tytułu dostaw i usług wynoszą około 5 mln. zł wobec dostawców, zobowiązania z tytułu ubezpieczeń i innych świadczeń w wysokości 1.479.107, 14 zł są z tytułu składek ZUS, wszystko są to płatności bieżące. , zobowiązania z tytułu wynagrodzeń w wysokości 2.369.619,70 z tytułu dodatkowego wynagrodzenia za 2011 rok. Ponadto pani Skarbnik poinformowała, że Fundusze specjalne w kwocie 1.251.990, 98 zł obejmują Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 1.074.152, 16 zł. , inne fundusze w wysokości 177.838, 82 zł. – PFRON.  Jeżeli chodzi o rozliczenia międzyokresowe to wynoszą one 659.032, 15 zł, ujęto w nich odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów oraz przychodów przyszłych okresów należności z tytułu nabycia na własność nieruchomości Skarbu Państwa. Kolejno pani Skarbnik omówiła bilans z jednostki samorządu, w nim pokazana jest kwota zobowiązań wynikających  z zaciągniętych kredytów, jest to kwota 36.847.175 zł, z podziałem na zobowiązania krótkoterminowe, czyli do 12 miesięcy
i długoterminowe, ponadto są zobowiązania wobec innych budżetów, są to zobowiązania wobec Wojewody wynikające z konieczności zwrotu dotacji udzielonych przez Wojewodę,

Pozostałe zobowiązania są wobec innych samorządów, np. z tytułu rozliczenia dotacji za utrzymanie dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych czy rodzinach zastępczych.   Ponadto w pozycji pasywa pokazana jest kwota 2mln. 2 810 zł., są to środki otrzymane z budżetu państwa na wynagrodzenia dla nauczycieli na miesiąc styczeń, tym został wyrównany brak środków na koniec roku 2011 , w sprawozdaniu z wykonania budżetu wskazane w pozycji inne przychody. Radny Leszek Mierzwa zapytał o niewypłacone mundurówki straży pożarnej. Pan Starosta odpowiedzią, że mundurówki zostały wypłacone ale nie razem z pensją, gdyż nie jest to obligatoryjne. Radny Leszek Mierzwa zapytał o sprzedaż działki przy PKS. Pan Starosta odpowiedział, że  na dzień dzisiejszy działki są niesprzedane, rokowania na stacje PKS są ogłoszone na 29 maja, jeżeli chodzi o działalność PKS to zaczyna to wyglądać dobrze, przedsiębiorstwo wychodzi na plus. Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy kwota zobowiązania w roku poprzednim wynosiła 36 mln. 800, czy jest to razem z Siemens oraz czy w kwotę ta wchodzą zobowiązania ZOZ. Pan Starosta odpowiedział, że nie. Pan Starosta stwierdził, że zobowiązania ZOZ są niebezpieczne. Pan Starosta poinformował, że jest w przygotowaniu wystąpienie do Regionalnej Izby Obrachunkowej, że zobowiązania wobec firmy Siemens nie powinny być wliczone do długu, tym bardziej , że umowa z Siemens została zawarta o wiele wcześniej, niż zmieniono przepis w tym względzie. Pan Starosta dodał, że gdybyśmy nie brali pod uwagę zobowiązań wobec Siemensa to zadłużenie powiatu wynosiłoby 40%.

 

Ad.4

 

Pan Starosta wyjaśnił, że opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wykonaniu budżetu za 2011 r. jest pozytywna z uwagami, gdyż budżet 2011 został zamknięty jedynie kasowo, był brak wykonania dochodów majątkowych.

 

Ad.5

 

Komisja przystąpiła do przygotowywania wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Komisja Rewizyjna wnioskuje do wysokiej Rady
o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za 2011 rok.  Komisja przyjęła przedmiotowy wniosek w obecności  6 członków komisji –  5 głosami za, przy 1 wstrzymującym się, przy braku głosów przeciw.  Wniosek zostanie przesyłany  do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu celem zaopiniowania.

 

Ad.6

 

Radny Leszek Krzyżanowski zaproponował, aby zwrócić się do Zarządu Szpitala z zapytaniem, jakich urządzeń brakuje szpitalowi i ile szpital potrzebuje na to pieniędzy, gdyż jak stwierdził radny Leszek Krzyżanowski na posiedzeniu komisji zdrowia w grudniu, gdy omawiano sprawę zakupu budynku laryngologiczno-pedriatycznego przez szpital, zostało powiedziane, że jeżeli szpital zaciągnie kredyt na 2,5 mln. zł na zakup tego budynku to nie będzie miał pieniędzy na zakup urządzeń ratujących życie i nie będzie mógł podpisać kontraktu z NFZ. Przewodniczący komisji zdrowia stwierdził, ze agregat musi zostać zakupiony i zostanie zakupiony. Radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, ze chciałby wiedzieć, czy szpital ma na to pieniądze. Przewodniczący komisji zdrowia stwierdził, ze bardzo drogie jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, gdyż są to bardzo drogie ubezpieczenia.

 

Ad.7

                                                                        

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                        Przewodniczący Komisji

                                                                                              Paweł Prochota

Protokołowała

Katarzyna Hołdys