Protokół Nr 11/2011

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatuw Kluczborku w dniu 13 grudnia  2011 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak

 

Lista obecności w załączeniu.

           

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Analiza zapisu w projekcie uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego na 2012 rok dotyczącego sprzedaży działki zabudowanej budynkiem szpitala w Kluczborku
            i jego konsekwencje dla PCZ S.A. 

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

 Zaproszeni :

 

            1. Władysław Zawadzki-Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku,

            2.Renata Jażdż-Zaleska – Prezes Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku,

            3.Józef Maciołek – Wiceprezes Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku,

            4.Marcin Pasternak - Przewodniczący Rady Nadzorczej PCZ S.A. w Kluczborku,

            5.Marcin Wiecha – Członek Rady Nadzorczej PCZ S.A. w Kluczborku,

            6.Łukasz Radwański-Członek Rady Nadzorczej PCZ S.A. w Kluczborku,

            7.Maciej Tomaszczyk- członek Zarządu Powiatu w Kluczborku,

            8.Artur Nowak – członek Zarządu Powiatu w Kluczborku,

            9.Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

10.Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                        Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                               Starostwa Powiatowego w Kluczborku, 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości a także pana Andrzeja Bułę – Posła na Sejm, panie Violettę Wilk – Dyrektora ds. administracyjnych PCZ S.A. w Kluczborku oraz   Magdalenę Panek - Główną Księgową PCZ S.A. w Kluczborku, następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że sprawa , której dotyczy dzisiejsze posiedzenie jest bardzo ważna, dotyczy ona szpitala w Kluczborku, który od 8 lat jest spółka prawa handlowego, jest dobrze zarządzany, rozwija się, również przy pomocy powiatu. Przewodniczący komisji dodał, że w szpitalu jest  zatrudnionych  około 200 osób, oraz, że wszelkie działania destabilizujące jego pracę, a takim jest sprawa sprzedaży działki zabudowanej budynkiem szpitala spółce PCZ S.A. , budzą niepokój i trzeba to wyjaśnić.  Przewodniczący komisji stwierdził, że w projekcie budżetu powiatu na 2012 rok, jest zapis dotyczący sprzedaż budynków szpitala spółce PCZ S.A. Przewodniczący Komisji zwracając się do Zarządu Powiatu, zapytał, kto, kiedy i w jakim celu wystąpił z wnioskiem o zakupienie przez PCZ S.A budynku pediatryczno-laryngologicznego oraz czy ten wniosek jest nadal aktualny, kolejno czy wniosek oparty był o solidną analizę finansową opartą nie tylko o dane historyczne ale również opartą na danych prognozowanych, uwzględniających ceny leków, przystosowanie spółki do wymogów stawianych budynkom szpitalnym od 2016 roku, kosztów zakupu sprzętu medycznego a także podwyżek dla personelu dawno zapowiedzianych i oczekiwanych. Przewodniczący komisji zapytał, czy uwzględniono, że budynek laryngologii, pediatrii i administracji szpitala od 2016 r. nie będzie spełniał wymogów dostosowawczych do prowadzenia tam oddziałów, budynek trzeba wybudować nowy, gdyż w przeciwnym razie grozi likwidacja dwóch oddziałów: laryngologii i pediatrii, które się tam znajdują. Przewodniczący komisji dodał, że planowany zakup przez spółkę budynku laryngologiczno-pediatrycznego w oparciu o zaciągnięty kredyt, budzi wątpliwości co do intencji, gdyż spółka nie ma takich pieniędzy, oraz, że może dojść  do działań, które będą szkodzić PCZ. S.A . Przewodniczący komisji zapytał, czy zrobiono nową analizę oraz czy zarząd spółki PCZ S.A. dalej tkwi przy stanowisku zakupu budynku. Przewodniczący komisji dodał, że budynki spółki w razie utraty płynności finansowej przez spółkę będą warte tyle, ile ktoś za nie da. Głos zabrała pani Renata Jażdż-Zaleska – Prezes Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku, która stwierdziła, że temat ten jest bardzo trudny i przedstawiła kondycję kluczborskiego szpitala, z której wynika, że jest ona dobra i szpital się rozwija. Pani Renata Jażdż-Zaleska stwierdziła, że w 2005 roku spółka zakupiła od powiatu kluczborskiego budynek za kwotę 1 mln. zł. bez zaciągania kredytu, i spłaciła go w 2 ratach, obecnie spółka spłaca dwa zaciągnięte kredyty, jeden na 300 tys. zł, drugi zaciągnięty w FOŚ , którego pozostało do spłaty jeszcze 150 tys. zł., i który został zaciągnięty na ZOL. Pani Renata Jażdż-Zaleska poinformowała, że w dniu 5 grudnia 2011 zarząd spółki zwrócił się do rady nadzorczej o wyrażenie zgody na zakup nieruchomości nie przygotowując dokładnej analizy finansowej na czas finansowania tej inwestycji o wartości 2,5 mln., na okres 10 lat. Cały koszt to około 3 mln. 350 tys. zł.  Pani Prezes stwierdziła, że  po dokonaniu dokładnej analizy przez księgową PCZ S.A , oraz dodatkowej  analizy przez analityka finansowego panią  Ilonę Mróz,  zarząd spółki stwierdził, że wycofuje się z podjętych wcześniej ustaleń, czyli z zakupu działki zabudowanej budynkiem szpitala. Głos zabrała pani Magdalena Panek - Główna Księgowa PCZ S.A. w Kluczborku, która w skrócie przedstawiła powyższą analizę. Pani Magdalena Panek stwierdziła, że do analizy zrobionej na okres 10 lat przyjęto następujące składniki: kontrakt z NFZ, który jest podpisany przez spółkę na okres 2011-2013, kolejno dalsze finansowanie usług medycznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego uzależnione jest od wygrania konkursu i podpisania umowy, szacunkowy wzrost cen w latach 2012-2021, usług, mediów na poziomie 2-5%, uwzględniono podniesienie płacy minimalnej, podwyżkę o 100 zł w płacy zasadniczej dla pielęgniarek, niższego i średniego szczebla, wzrost składki rentowej, założono, że składki ZUS przez cały okres finansowania kredytu nie ulegną zmianie, wzrost przychodów na poziomie 1%, średnie oprocentowanie kredytu na poziomie 8 %, wartość prowizji banku w 2012 r. 2 %, zakup niezbędnego sprzętu w 2012 roku na kwotę 980 tys. zł., Uwzględniając średnie przychody miesięczne, średnie koszty, zakup niezbędnego sprzętu medycznego oraz zobowiązania wynikające z obsługi kredytu oraz pożyczki z FOŚ, należy zauważyć, że środki pieniężne na rachunkach bankowych jak i w kasie są niewystarczające, roczny koszt obsługi kredytu w 2012 roku jest to kwota w wysokości około 490 tys. 841 zł., co stanowi ratę kredytową, odsetki i prowizję, spłata pożyczki z FOŚ to kwota 158 tys. zł. zakup sprzętu 980 tys. zł. , na płacenie tych wszystkich zobowiązań w roku 2012 potrzeba miesięcznie około 135 736, 00. zł. Biorąc pod uwagę, że w dniu dzisiejszym nie ma rozstrzygnięcia ofert na świadczenie usług lekarskich i szpital jest przed wszystkimi przetargami na różnego rodzaju usługi, należy spodziewać się wzrostu kosztów w tym względzie. Pani księgowa dodała, że szpital musi zabezpieczyć środki na koszty sądowe w 2012 roku, które będą wynosić około 500 tys. zł., oraz, że z analizy wskaźnikowej wynika, że spółka będzie miała kłopoty z terminową wypłatą zobowiązań, oraz, że powzięcie przez spółkę kredytu w proponowanej wysokości może istotnie zachwiać gospodarką finansową spółki i utratą płynności finansowej spółki. Pani Renata Jażdż-Zaleska stwierdziła, że analiza wykonana przez analityka finansowego jest bardziej szczegółowa, oraz poinformowała, że gdyby spółka zaciągnęła kredyt w wysokości 2,5 mln. zł. oraz zakupiła sprzęt medyczny, który spółka musi zakupić, to opiewa to na kwotę 3 mln.780 tys. zł. , na lokacie spółka posiada około 105 tys. zł., których nie można ruszyć, wzrostem ceny leków, zakończeniem inwestycja w ZOL, oraz prace związane z uruchomieniem poradni laryngologicznej,  zysk spółki to około 3 mln. zł., z analizy analityka finansowego wynika, że jeżeli spółka zaciągnie kredyt w wysokości 2,5 mln. zł. to przestanie inwestować w nowy sprzęt.   Pani Renata Jażdż-Zaleska stwierdziła, że wcześniejszy wniosek o zakup budynku był nieprzemyślany i na dzień dzisiejszy zarząd spółki się z niego wycofuje, po dokładnej analizie stanu finansów spółki, na dzień dzisiejszy spółka ma zdolność do kredytu w wysokości 1 mln. zł. na inwestycje. Głos zabrał pan Józef Maciołek – Wiceprezes Zarządu PCZ S.A. w Kluczborku, który poinformował, że spółka przejęła dużo sprzętu po SP ZOZ,  ale sprzęt ten  jest już zużyty na granicy 100 %, więc trzeba kupować nowy , w przeciwnym wypadku lekarze nie będą  mieli na czym pracować. Przewodniczący Komisji stwierdził, że szkoda, że nie nikogo z rady nadzorczej spółki, gdyż musiała ona również przeprowadzić swoją analizę stanu finansowego PCZ S.A., na podstawie której wydała pozytywną opinię o możliwości zaciągnięcia kredytu przez spółkę w wysokości 2,5 mln. zł. Przewodniczący komisji stwierdził, że był plan budowy łącznika pomiędzy chirurgią a ginekologią, ale w przypadku powzięcia kredytu, będzie to niemożliwe. Głos zabrał pan Starosta, który zapytał o koszt spłaty kredytu w pierwszym okresie spłaty w wys. 2,5 mln. zł zaciągniętego na okres 10 lat. Pani księgowa odpowiedziała, że będzie to kwota 490 tys. 841 zł. Pan Starosta stwierdził, że w przypadku budowy łącznika, ciężar przedsięwzięcia szpital bierze na siebie. Przewodniczący komisji stwierdził, że przy powzięciu kredytu w kwocie 2,5 mln. zł  szansa na to będzie mniejsza a jest 5 lat na dostosowanie budynku lub wybudowanie nowego i nad tym trzeba się zastanowić. Pan Starosta stwierdził, że budynek laryngologii nie będzie zbędny a po sprzedaży go spółce jego wartość nie będzie malała a rosła. Pan Starosta stwierdził, że zrealizowanie jakiejkolwiek koncepcji związanej z rozbudową szpitala będzie wymagało zaangażowania finansowego z budżetu  powiatu, jednak w chwili obecnej pracujemy na przepisach obowiązujących, zgodnie z którymi, powiat , aby mógł zaciągnąć za 2, 3 lata kredyt musi mieć do tego przygotowany  budżet, i trzeba osiągać dochody majątkowe po to, aby w ramach reguły wydatkowej, która jest wpisana w ustawę, w roku 2014 osiągnąć indywidualny wskaźnik zadłużenia wyliczony indywidualnie dla każdego samorządu, który odpowie na pytanie, czy dany samorząd może w ogóle jakikolwiek kredyt zaciągnąć.  Pan Starosta dodał, że rok temu obowiązywały zupełnie inne regulacje. Pan Starosta poinformował, że w roku bieżącym mamy realne zagrożenie niewykonania dochodów na kwotę zbliżoną do 2,5 mln. zł. , a są to dochody majątkowe, które wpływają na wskaźnik zadłużenia, oraz, że przetarg na stację paliw okazał się bezskuteczny, nie uzyskano z tego tytułu dochodów, więc koncepcja sprzedaży spółce budynków szpitala w roku przyszłym została w zakresie 2,5 mln. zł przesunięta na rok bieżący, stację paliw będziemy próbowali zbyć na początku przyszłego roku. Pan Starosta stwierdził, że urodą tego rozwiązania jest fakt, że spółka jest w 100  % własnością powiatu, więc dokonanie tej transakcji nie powoduje utraty wpływu na to, co będzie się działo z tym obiektem oraz daje możliwość reagowania na wszystko, co będzie się działo w szpitalu powiatowym. Pan Starosta dodał, że sam poświęcił wiele czasu i pracy, aby szpital dzisiaj był tym czym jest. Pan Starosta dodał, że w opinii rady nadzorczej, podpartej dokumentami, zbycie większego budynku na 9,5 mln. zł nie mieści się w możliwościach finansowych spółki, zbycie budynku za 2,5 mln. mieści się w jej możliwościach finansowych,  przy założeniach zaciągnięcia kredytu na wysokość 2,5 mln., kredyt rozłożony na raty na okres 10 lat, powoduje koszty raty kapitałowo-odsetkowej w wys. 45-46 tys. miesięcznie, co rocznie daje 490 tys. zł w pierwszym roku spłaty. Jednak trzeba wziąć pod uwagę również fakt wsparcia, które otrzymała spółka od powiatu. Pana Starosta zapytał jak długo spółka będzie funkcjonować na obiektach powiatu będących jego własnością i dzierżawionych przez spółkę za przysłowiowa złotówkę,  oraz, stwierdził, że powiat chce, przekazując spółce swoje obiekty, częściowo odzyskać pieniądze, które przez lata były w szpital inwestowane. Pan Starosta poinformował, że 490 tys. zł to koszt kredytu w pierwszym, najdroższym roku spłaty, koszty rocznego czynszu pobieranego od szpitala to 150 tys. zł., czynsz w kosztach spółki zastąpi amortyzacja, która jednak nie jest wydatkiem, koszty żywienia dają szpitalowi 90 tys. oszczędności rocznie, przychód miesięczny z tytułu zarządzania kontraktem na nocną i świąteczną pomoc wyjazdową dla szpitala to około 13 tys. miesięcznie, zbijając te kwoty w ujęciu rocznym daje to 390 tys. rocznie. Pan Starosta stwierdził, że zaciągnięcie tego kredytu nie powoduje zagrożenia dla bieżącego funkcjonowania spółki.  Pan Starosta dodał, że jest wygenerowany kapitał zapasowy, którym można zareagować na ewentualny wynik finansowy. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o projekt budżetu powiatu na 2012 rok, to dość wysoki dochód z tytułu zbycia majątku powiatu to nie tylko zbycie dwóch obiektów szpitalnych, ale także cały szereg innych nieruchomości przeznaczonych do zbycia. Przepisy finansowe mówiące o osiąganiu dochodów są nie do zmiany w chwili obecnej i trzeba pokazywać dochody w latach 2012, 2013, aby osiągnąć wskaźniki, które pozwolą w latach kolejnych zaciągać kredyty, na przykład na wybudowanie łącznika w szpitalu. Przeniesienie własności obiektu na spółkę, sprawia, że  Rada Powiatu może reagować pomagając spółce osiągnąć dobry wynik finansowy. Pan Wicestarosta dodał, że z punktu widzenia powiatu korzystne dla powiatu byłoby sprzedać spółce obiekt i spłacić zaciągnięty przez nią kredyt, gdyż w ten sposób podniesione zostałyby wskaźniki, oraz, że zgodnie z nową ustawą o działalności leczniczej powiat może szpitalowi przekazywać dotacje na przykład na zakup sprzętu, na bieżące potrzeby. Pan Starosta dodał, że storpedowanie zaproponowanego rozwiązania dot. sprzedaży spółce obiektów szpitalnych będzie niekorzystne dla powiatu i należy mieć to na uwadze. Pan Starosta dodał, że  na najbliższej sesji zostanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie zbycia działki zabudowanej budynkiem szpitala spółce, gdyż Zarząd Powiatu musi zrobić wszystko , aby zamknąć budżet 2011, jeżeli nie spotka się to z akceptacją radnych, będzie to decyzja Rady Powiatu. Głos zabrała pani Księgowa, która stwierdziła, że kapitału zapasowego nie stanowią pieniądze. Pan Starosta stwierdził, że ewentualną stratę z tego kapitału można pokryć. Pan Starosta dodał, że argumentowanie decyzji na nie stwierdzeniem, że nas w przyszłym roku czekają kłopoty, nie jest argumentem, gdyż wszystkich czekają kłopoty i wszystkich dotknie podwyżka ubezpieczenia oraz szereg zadań publicznych na które będzie trzeba znaleźć pieniądze. Przewodniczący komisji stwierdził, że mówimy w tym przypadku o szpitalu, nie pks-ie czy szkole. Głos zabrała pani Renata Jażdż-Zaleska, która poinformowała, że był czas, kiedy nie było pieniędzy na leki czy opatrunki i nie dopuści, aby czasy te wróciły. Ponadto pani Prezes stwierdziła, że zarząd spółki jest odpowiedzialny za decyzję o zaciągnięciu kredytu na 2,5 mln. , oraz, że  powiat nie jest w stanie zabezpieczyć spółki w przypadku, gdy szpital będzie miał problem z zapłaceniem raty kredytu czy z wypłatą wynagrodzeń dla swoich pracowników, dokładając 500 tys. zł do kapitału zakładowego, takiej deklaracji nie było ze strony powiatu. Pani Prezes poinformowała, że w 2004 roku przy obejmowaniu funkcji prezesa spółki PCZ S.A. obiecała, że szpital nigdy nie będzie zadłużony, w związku z czym nie dopuści do jego ponownego zadłużenia oraz, że jest jej wszystko jedno, czy będzie w dalszym ciągu prezesem tej spółki, czy nie, spółka jest zarządzana po gospodarsku i jeżeli spółka podaje argumenty, że ma obawy przed zaciągnięciem kredytu na 2,5 mln. na okres 10 lat, oraz, że nie doprowadzi do tego, żeby szpital zadłużyć, dlatego też zarząd spółki po głębokiej analizie finansowej spółki nie wyraża zgody na zaciągnięcie takiego kredytu. Pani Prezes dodała, że obiecała podwyżki dla personelu, dla pielęgniarek po 100 zł. do wynagrodzenia zasadniczego a takiej sytuacji nic z tego nie będzie. Pani Prezes stwierdziła, że jeżeli zostanie podjęta decyzja o zaciągnięciu tego kredytu przez spółkę to będzie ona nieracjonalna. Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkim radnym oraz Staroście zależy na dobrej sytuacji szpitala, i nikt nie chce szpitala zadłużać. Głos zabrał poseł na sejm Andrzej Buła, który przypomniał sytuację sprzed kilku lat, czas, kiedy szpital został przekształcony i stwierdził, że od  kilku lat wokół szpitala w Kluczborku jest cisza, a to jest największa dla niego pochwała. Pan Andrzej Buła stwierdził, że można dyskutować nad tym, czy pięknie wyremontowane budynki zawierają równie dobrą opiekę medyczną oraz czy mogłaby być ona lepsza. Pan Andrzej Buła stwierdził, że z liczb wynika kondycja spółki i jaka jest sytuacja finansowa powiatu, która nie pojawiła się z dnia na dzień, tylko jest konsekwencją pewnych działań, zarówno przepisów i innych. Pan Andrzej Buła zapytał, czy członkowie rad nadzorczych kupiliby szpital, który za 5 lat nie będzie spełniał wymogów, aby były tam oddziały. Pan Andrzej Buła stwierdził, że jeżeli stracimy laryngologię i oddział  dziecięcy, gdyż budynek nie będzie spełniał wymogów, to ubędą 3 mln. z kontraktów co zmniejszy zdolność kredytową spółki. Pan Starosta stwierdził, że rozwiązanie pionierskie jakim było przekształcenie szpitala w spółkę, obecnie stało się prawem. Pan Starosta stwierdził, że trzeba pracować tak, aby w perspektywie móc zaciągać kredyty, a więc wykazywać dochody majątkowe. Głos zabrał pan Józef Maciołek, który stwierdził, że przed Kluczborkiem stoi zadanie połączenia budynków, gdyż nie da się inaczej funkcjonować, aby był jeden blok operacyjny, wykorzystywany przez wszystkie oddziały. Przewodniczący Komisji stwierdził, że dwie analizy finansowe spółki mówią, że jeżeli spółka zaciągnie kredyt w wysokości 2,5 mln. zł to w 2013 straci płynność finansową. Pan Starosta stwierdził, że można zrobić taką analizę, przyjmując inne wskaźniki, która wykaże, że spółka nie starci płynności finansowej. Głos zabrał pan Łukasz Radwański-członek rady nadzorczej PCZ S.A. w Kluczborku, który stwierdził, że rada nadzorcza wyraziła pozytywna opinię o możliwości finansowej zaciągnięcia kredytu przez spółkę. Pan Łukasz Radwański uzasadnił, że spółka ma mały majątek, poprzez zakup zwiększy majątek, przez co stanie się bardziej wiarygodna na rynku finansowym, cena nieruchomości jest 20% niższa niż wartość rynkowa, po analizie danych finansowych z kilku lat, oraz z roku ostatniego, z kontraktu, który spółka zawarła z NFZ na przyszły rok, rada nadzorcza stwierdziła, ze nie ma żadnego zagrożenia dla spółki. Przewodniczący komisji stwierdził, że rada nadzorcza brała pod uwagę jedynie czynniki historyczne, a kredyt zostanie zaciągnięty na 10 lat, trzeba liczyć się z podwyżkami cen leków, zakup sprzętu niezbędnego do pracy lekarzy. Pan Łukasz Radwański stwierdził, że zarówno rada nadzorcza spółki jak i zarząd spółki pracowali na tych samych  danych księgowych,  jednak wnioski wyciągnięte są całkiem inne. Radny Leszek Krzyżanowski zapytał, czy rada nadzorcza spółki podejmując decyzję zapoznała się z analizami zarządu spółki. Pan Łukasz Radwański stwierdził, że istotną kwestią sporną w tej sprawie jest jedynie fakt, że spółka w tym budynku nie mogłaby prowadzić działalności medycznej w 2016 roku. Przewodniczący komisji stwierdził, że z analiz wynika, że w 2013 roku spółka traci płynność finansową. Pan Łukasz Radwański stwierdził, że takiej analizy nie widział, więc nie może się do niej odnieść oraz poinformował, że na spotkaniu tydzień temu, na którym zapadła decyzja o zakupie przez spółkę nieruchomości takich analiz nie było, a stanowisko zarządu spółki było zupełnie inne. Pani księgowa odpowiedziała, że analiza, którą dostała rada nadzorcza sporządzona była na 12 mln. zł. Pan Łukasz Radwański stwierdził, że rada nadzorcza podejmowała decyzje odnośnie 2,5 mln. Głos zabrała pani Prezes, która stwierdziła, że na  spotkaniu, które odbyło się 5 grudnia 2011 r. zarząd spółki przyjął stanowisko, że kredyt na 12 mln. zł jest nie do przyjęcia, jednak znając trudną sytuację powiatu, zarząd spółki podejmując w sposób emocjonalny decyzję,  wyraził zgodę na zakup budynku laryngologii i pediatrii za 2,5 mln. zł. Pani Prezes stwierdziła, że nie zgadza się z tym, że budynek ten od 2016 roku będzie niepotrzebny, gdyż można w nim usytuować poradnie, może tam funkcjonować administracja czy nocna i świąteczna pomoc. Pani Prezes poinformowała, że przez 8 lat funkcjonowania spółka nie zaciągała wielkich kredytów, gdyż uważała, że jest to działalność bardzo niepewna w obliczu konkursów, ponadto są procesy odszkodowawcze, jest to kwota obecnie około 500 tys. zł. , wzrastało będzie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej o około 200, 300 %, więc to wszystko musi zostać zawarte w prognozie finansowej przy spłacie kredytu na 10 lat. Pani Prezes stwierdziła, że jeżeli padnie deklaracja, że co roku kapitał zakładowy zostanie podwyższony o 500 tys. zł., to spółka jest gotowa do dalszych rozmów w tym temacie, gdyż w przeciwnym wypadku spółka fizycznie nie będzie miała pieniędzy na spłatę rat kredytu. Pani Prezes dodała, że bardzo chciałaby pomóc, ale boi się o spółkę, dlatego też jest to bardzo trudna decyzja. Pan Starosta stwierdził, że podobnie trudne są decyzje podejmowane przez powiat jeżeli chodzi o ustawowe zadania w służbie zdrowia, jakie ustawodawca na powiat narzucił. Pan Starosta dodał, że nie należy uzasadniać negatywnej decyzji faktem, że wszystko podrożeje, gdyż podrożeje wszystko i dla wszystkich. Ponadto pan Starosta stwierdził, że nie byłoby problemów gdyby nie zmiany w prawie finansowym odnośnie samorządów, należy zwrócić uwagę, że projekt budżetu na 2012 rok zakłada nadwyżkę operacyjną, co jest bardzo istotne. Przewodniczący komisji zapytał, czy sprawa jest w ogóle przedmiotowa w przypadku gdy zarząd spółki wycofuje ofertę zakupu tej nieruchomości. Pan Starosta stwierdził, że w ramach komisji zdrowia on i wicestarosta wstrzymają się od głosu, natomiast projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości zostanie przedłożony na sesji. Przewodniczący komisji zapytał, czy jeżeli zarząd spółki nie chce kupić tego budynku, to czy można mu ten zakup narzucić. Pani Prezes zapytała, czy powiat zrezygnuje w przypadku zakupu nieruchomości przez spółkę z kosztów dzierżawy w wys. 164 tys. zł. 640 zł. rocznie. Pan Starosta odpowiedział, że pomyśli nad tym i stwierdził, że spółka musi wszystko przeanalizować. Pan Wicestarosta stwierdził, ze spółka płaci o wiele niższą stawkę za czynsz do powiatu w porównaniu do innych jednostek wynajmujących obiekty od powiatu. Pan Łukasz Radwański stwierdził, że pracuje w zadłużonym szpitalu obsługując jego dług, i nie chciałby doprowadzić do zadłużeniu kluczborskiego szpitala. Pani Prezes stwierdziła, że upór spółki spowodowany jest strachem przed powtórką sytuacji sprzed lat, kiedy szpital był bardzo zadłużony. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że dobrze byłoby gdyby rada nadzorcza wypracowała swoje stanowisko w oparciu o analizę sporządzoną przez spółkę. Pan Starosta stwierdził, że jedyną metodą sporządzania prognoz finansowych dla nowych przedsięwzięć, są dane historyczne i bieżące oraz, że dla działalności zdrowotnej prognozy finansowe są w miarę dobre. Przewodniczący komisji kończąc posiedzenie stwierdził, że zarząd spółki wycofuje się z propozycji zakupu działki zabudowanej budynkiem szpitala, dot. budynku w którym mieści się laryngologia i pediatria. Pan Wicestarosta stwierdził, ze zarząd spółki może jeszcze swoja decyzję zmienić, chociażby przy takim stanowisku powiatu, że zaangażuje się on w pomoc dla spółki przy spółce kredytu.

Pani Prezes stwierdziła, że dotąd nie było problemów we współpracy zarządu spółki
PCZ S.A. a powiatem.

 

Ad.3

 

Nie było wolnych wniosków.

 

Ad.4

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.                      

 

                                                                       Przewodniczący komisji

                                                                             Mirosław Misiak

Protokołowała

Katarzyna Hołdys