Protokół Nr 10/2011

 

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Powiatuw Kluczborku w dniu 6 grudnia  2011 r.

 

Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Mirosław Misiak

 

Lista obecności w załączeniu.

           

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok. (przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok).

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

              1. Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

  2. Mieczysław Zaleciński - Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

                                                        Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia

                                               Starostwa Powiatowego w Kluczborku, 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan Starosta, który omówił projekt budżetu powiatu na 2012 rok. Pan Starosta stwierdził, że należy pamiętać o okolicznościach jakie towarzyszą projektom budżetów we wszystkich samorządach, chodzi głównie o zaostrzenie przepisów dotyczących gospodarki finansowej samorządów. Pan Starosta poinformował, ze według art. 242 uofp – równoważenie dochodów i wydatków bieżących zarówno w planie jak i w wykonaniu. Pan Starosta stwierdził, że stanowi to bardzo duże obciążenie dla samorządów, i w projektowaniu budżetu był to największy problem.  Pan Starosta poinformował, że jest to element, który musi być spełniony, aby RIO wyraziła pozytywna opinię o projekcie budżetu oraz na koniec roku budżetowego, aby RIO wyraziła pozytywna opinię o wykonaniu budżetu za dany rok. Kolejnym elementem jest art. 243 uofp, który nakazuje samorządom osiąganie wskaźników , jeśli chodzi o kondycje finansową, wysokość długu samorządu i możliwości jego spłaty w perspektywie czasowej określone w prognozie finansowej. Pan Starosta dodał, że lata 2011, 2012 , 2013 jest okresem , w którym stosujemy do wyliczeń taki mechanizm, określa on indywidualny wskaźnik zadłużenia, którym wszystkie samorządy będą się posługiwały w roku 2014, oraz, że przepisy te zmierzają do tego, aby samorządy zmniejszyły zadłużenie, zrównoważyły dochody i wydatki bieżące, pokazały nadwyżkę operacyjną czyli większe dochody niż wydatki, gdyż na tej podstawie będzie wyliczany indywidualny wskaźnik dla każdego samorządu, im większy dochód majątkowy tym będzie lepszy wskaźnik poźniejszy. Pan Starosta dodał, że przy projektowaniu budżetu trzeba wziąć pod uwagę również rozporządzenie ministra finansów, które wprowadziło w życie nową metodę wyliczania zadłużenia, również z zawartych umów, jeżeli okres ich spłaty przekracza 1 rok. Pan Starosta stwierdził, że gdyby nie tak bardzo zaostrzone przepisy dotyczące gospodarki finansowej samorządów, powiat kluczborski byłby teraz w dobrej sytuacji finansowej. W sytuacji obecnej musimy szukać dochodów m.in. majątkowych w perspektywie lat 2011, 2012, 2013, i pozyskanymi z tego tytułu środkami spłacić zadłużenie i poprawić wskaźniki. Pan Starosta dodał, że Rada ma czas do końca stycznia na uchwalenie budżetu, w latach poprzednich uchwalano budżet do końca marca. Przewodniczący Komisji stwierdził, że w kryzysie tnie się głównie utrzymanie firmy i inwestycje, natomiast przedłożony projekt budżetu powiatu opiera się głównie na sprzedaży mienia, gdzie chodzi głównie o sprzedaż działki z budynkiem szpitalnym. Przewodniczący Komisji stwierdził, że rozumie sytuację, jednak posunięcie takie radykalnie zmieni pracę szpitala, który liczy każdy grosz. Przewodniczący komisji stwierdził, że nie było żadnych konsultacji z radnymi w tej sprawie, głównie z komisją zdrowia, a  jest to bardzo ważna kwestia, która powinna zostać wcześniej skonsultowana. Przewodniczący komisji zapytał dlaczego służba zdrowia ma płacić za inwestycje, za zamykanie budżetu powiatu, cała ta sytuacja odbije się na ludziach, gdyż nie wiemy jak takie przedsięwzięcie odbije się na spółce PCZ S.A. Przewodniczący komisji dodał, że na następne posiedzenie trzeba zaprosić Zarząd szpitala, członków Rady Nadzorczej, członków Zarządu Powiatu i podjąć dyskusję w powyższym temacie. Przewodniczący komisji zapytał o stanowisko Zarządu Powiatu w tej sprawie, stanowisko Zarządu Szpitala w powyższej sprawie. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że jeżeli chodzi o  prognozę dochodów z tytułu sprzedaży mienia, to są wymienione tam dwa budynki szpitala:  ten, w którym jest oddział internistyczny i Izba Przyjęć oraz budynek, w którym mieści się laryngologia, oddział dziecięcy i przychodnia. Pan Starosta stwierdził, że nie są to jedyne obiekty , które powiat zamierza zbyć, gdyż w projekcie budżetu jest jeszcze obiekt w Polanowicach, stacja paliw PKS, dworzec PKS, działki w Smardach. Jeżeli chodzi o sprzedaż budynku dla szpitala, to kwestia ta była omawiana wraz z Rada Nadzorczą i Zarządem Szpitala oraz, że Pani Prezes ma obawy przed zaciągnięciem tak dużego zobowiązania. Przewodniczący komisji zapytał, czy jest to narzucone Zarządowi Szpitala. Pan Starosta odpowiedział, że w pewnym sensie tak. Pan Starosta stwierdził ponadto,  że wszyscy bardzo napracowali się , aby szpital mógł istnieć, i nikt nie chce jego upadku, pan Starosta poinformował, że zasięgnięto opinii Rady Nadzorczej spółki, Zarządu spółki, jeżeli chodzi o zbycie jednego obiektu, rozłożenia płatności na raty, udzielenia bonifikaty od wartości. Pan Starosta poinformował, że Rada Nadzorcza, której obowiązkiem statutowym jest monitorowanie kondycji finansowej szpitala, wyraziła pozytywną opinię o całym przedsięwzięciu, aby szpital zakupił przynajmniej jeden budynek o wartości 8,5 mln. zł, jednak zarząd szpitala bardzo się tego obawiał, więc zdecydowano wspólnie, że przy pewnym wsparciu kredytu inwestycyjnego, przy udzielonej bonifikacie szpital zakupi budynek laryngologii za 2,5 mln. zł, jeżeli Rada Powiatu wyrazi na to zgodę, i zrobi to jeszcze w tym roku. Pan Starosta dodał, że jest to możliwe, że brano pod uwagę różne warianty, Zarząd szpitala zdecydowany jest nabyć obiekt laryngologii i sfinansować jego zakup jeszcze w roku bieżącym, nie zachwieje to kondycją finansową szpitala. Pan Starosta dodał, że kredyt może być zaciągnięty na 10 lat, że kondycja szpitala na to pozwala. Pan Starosta dodał, że pensje dla pracowników nie są krzywdzące jak to przedstawia Przewodniczący komisji. Radny Wojciech Smolnik zapytał, jakimi wolnymi środkami dysponuje spółka. Pan Starosta odpowiedział, że jest to około 300, 400 tys. Pan Starosta stwierdził, że koszty kredytu na tą jedną nieruchomość nie przekroczą 45 tys. miesięcznie. Pan Starosta stwierdził, że kondycja finansowa powiatu jest dzisiaj tak trudna, gdyż powiat poniósł koszty przekształcenia i zadłużenia szpitala.  Pan Starosta zapytał, ile lat jeszcze, przy kondycji finansowej powiatu, spółka będzie prowadziła działalność leczniczą na obiektach, które są własnością powiatu. Przewodniczący komisji stwierdził, że budynek, który spółka ma zakupić w roku 2016 nie będzie spełniał kryteriów przystosowawczych.  Był zamiar wybudowania łącznika między ginekologią  a oddziałem chirurgicznym, do którego miały być przeniesione oddziały z budynku laryngologicznego.  Przewodniczący rozumiałby zaciągnięcie kredytu na ten cel, natomiast nie rozumie kupowania budynku, który za kilka lat nie będzie spełniał kryteriów dla oddziałów szpitalnych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że 500 tys. rocznie wyniesie koszt obsługi i spłaty kredytu, jeżeli spółka go zaciągnie, jest to tyle samo, co jej roczny zysk. Przewodniczący komisji stwierdził, że w takiej sytuacji spółka nie będzie miała pieniędzy na leki, na zakup nowego sprzętu, na rozwój.  Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że wynika z tego, że takie przedsięwzięcie musi odbić się na jakości leczenia, oraz, że nie chodzi jedynie o te 2,5 mln. zł. , gdyż zapisane jest 12 mln. zł, jeżeli chodzi o jeszcze jeden budynek również przeznaczony do zbycia, oraz stwierdził, że boi się o przyszłość tego szpitala. Przewodniczący komisji stwierdził, że członkowie Komisji zdrowia nic nie wiedzieli o takich planach powiatu. Pan Starosta stwierdził, że wszyscy radni otrzymali w ustawowym czasie projekt budżetu i teraz jest czas, aby o nim dyskutować. Przewodniczący komisji stwierdził, że jeżeli chodzi o służbę zdrowia, to ta komisja powinna o takich planach wiedzieć i dyskutować dużo wcześniej. Przewodniczący komisji stwierdził, że budynek, który spółka ma kupić,  w 2016 roku nie będzie spełniał warunków unijnych i oddziały trzeba będzie przenosić. Przewodniczący komisji dodał, że nie miałby nic przeciwko kredytowi na 2,5 mln. branego na rozwój, ale nie na kupno budynku, który za kilka lat nie będzie spełniał kryteriów unijnych dla oddziałów szpitalnych. Pan Starosta stwierdził, że jeżeli chodzi o obciążenie dla spółki z tytułu wzięcia kredytu, to nie będą one takie straszne, gdyż spółka przestanie płacić czynsz powiatowi w wys. 200 tys. zł rocznie za wszystkie budynki. Pan Starosta stwierdził, że w którymś momencie spółka musi posiadać swój majątek. Pan Starosta stwierdził, że na rok 2012 praktycznie nie ma żadnych inwestycji, to, co jest to zakończenie rozpoczętych inwestycji w 2010 roku.  Pan Starosta  nawiązał do budynku na ul. Sienkiewicza, gdzie będzie między innymi rehabilitacja, która zacznie być rentowna, bez dodatkowych kosztów jakie są w tej chwili ponoszone z tytułu czynszu. Pan Starosta stwierdził, że zarząd szpitala i rada nadzorcza wyrazili zgodę, znając kondycję szpitala, na zaciągnięcie takiego kredytu, oraz, że jest czas, aby szpital wziął odpowiedzialność za swój majątek i zaczął nim administrować, bez wsparcia ze strony powiatu. Przewodniczący komisji stwierdził, że nie bierze się pod uwagę ludzi, załogi, która tam pracuje i która wniosła bardzo wiele od siebie, aby ten szpital był taki jaki jest obecnie.  Pan Starosta stwierdził, że sytuacja, która zaistniała, nie wpłynie na prace czy zarobki załogi. Przewodniczący komisji stwierdził, że rozumie, że mówimy o budżecie powiatu, ale nie rozumie, dlaczego spółka ma kupić za 2,5 mln. zł budynek, który za kilka lat przestanie spełniać kryteria, aby mógł w nim się znajdować oddział szpitalny. Przewodniczący Komisji stwierdził, że byłby za kredytem wziętym na  budowę łącznika. Obecny  budynek pediatrii i laryngologii można by później sprzedać, aby ten kredyt spłacić. Przewodniczący komisji stwierdził, że należało wcześniej rozmawiać z radnymi będącymi członkami Komisji Zdrowia o sytuacji pomyśle sprzedaży szpitalowi budynków. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że pan Starosta powiedział, że bez tych 2,5 mln. zł. też będzie budżet. Pan Starosta odpowiedział, że tak, jednak jest obawa, że nie dochowamy wszystkich wskaźników, które nas obowiązują w latach kolejnych. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że jeżeli spółka generuje zysk 400, 500 tys., rocznie, i jeżeli przyjdzie jej spłacać kredyt na 2,5 mln. zł, to w jaki sposób to się będzie odbywać. Pan Starosta poinformował, że przy kredycie 12 mln. zł spółka spłacałaby 180 tys. zł. miesięcznie. Przewodniczący komisji stwierdził, że zysk spółki w roku ubiegłym  to 400 tys. zł , w tym roku jeszcze nie wiadomo. Wicestarosta stwierdził, że nigdy zysk nie szedł do załogi, zysk był księgowany na kapitał zakładowy, który teraz wynosi 4 mln. zł., nigdy nie było zysku do podziału dla załogi. Przewodniczący komisji stwierdził, że załoga zarabia bardzo źle. Radna Wioletta Kardas poruszyła kwestię ogólnie bardzo słabych zarobków obsługi również w oświacie. Przewodniczący komisji stwierdził, że całość projektu budżetu na 2012 rok nie budzi większych zastrzeżeń, za wyjątkiem zapisu o sprzedaży budynków szpitalowi. Przewodniczący komisji zaproponował, aby zwołać kolejne posiedzenie komisji Zdrowia w przyszłym tygodniu, na godz. 1500, zaprosić na nie członków Rady Nadzorczej spółki, Zarząd spółki oraz członków  Zarządu Powiatu. Pan Starosta stwierdził, że Zarząd spółki podszedł bardzo poważnie do sprawy i stwierdził, że jeżeli chodzi o kwotę 12 mln. zł to nie widzi tego, i poda się do dymisji, gdyż ciężar spłat dla szpitala spłaty takiego zadłużenia wydaje się za duży, natomiast urodą rozwiązania jest to, że można sobie pomóc, w ten sposób, że spółka będzie miała swój majątek. Przewodniczący komisji zapytał, czy takie działanie jest na korzyść spółki. Pan Starosta poinformował, że przy głosowaniu nad opinią w sprawie projektu budżetu powiatu na 2012 rok wraz z panem wicestarostą wstrzymają się od głosu.  Radna Wioletta Kardas zapytała, czy wpłynęło pismo od policji o dofinansowanie zakupu radaru. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie było takiego pisma. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że w chwili obecnej nie stać budżetu  powiatu na podwyżki dla obsługi w oświacie, domach pomocy społecznej, domach dziecka itp.

 

Ad.3

 

Nie było wolnych wniosków.

 

Ad.4

 

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                                 

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Komisji

 

                                                                                                   Mirosław Misiak           

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys