Protokół Nr 16/2011

 

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 5 grudnia 2011 r.

Przewodniczyła: Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  - Wioletta Kardas

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2. Analiza projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok. (przygotowanie przez komisję opinii do projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2012 rok).

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1. Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu

2. Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu Starostwa  Powiatowego w Kluczborku.        

 

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad. 2

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję nt.  projektu  budżetu powiatu kluczborskiego na 2012 rok. Radny Rudolf Gerlic zapytał o dochody ze sprzedaży składników majątkowych, gdyż są one wyliczone na 14 mln. zł. , z czego wynika tak duży dochód ze sprzedaży majątku powiatu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że powyższa kwota wynika ze sprzedaży mienia powiatu: działki zabudowanej budynkiem szpitala w Kluczborku – w kwocie ponad 12 mln. zł., działki budowlane w Smardach, lokale mieszkalne w Bogacicy i w Polanowicach, budynki gospodarcze w Polanowicach, działki zabudowanej budynkiem w Polanowicach, ze sprzedaży tego mienia będzie około 2 mln. zł. Ponadto w grupie dochodów są również środki z dotacji NFOŚ oraz z opolskiego funduszu związanego z dofinansowaniem odnawialnych źródeł energii oraz z dotacji na Inkubator. Radna Irena Kielar zapytała jaki procent ze środków przeznaczonych na wynagrodzenia dla nauczycieli jest przeznaczony dla pracowników administracji i obsługi. Pani skarbnik odpowiedziała, że  kwota 19 mln. 389 tys. zł to są środki z przeznaczeniem na wynagrodzenia jedynie dla nauczycieli. Radna Irena Kielar poinformowała, że ludzie zatrudnieni w obsłudze w powiatowych placówkach oświatowych zarabiają najniższe krajowe oraz, ze zarabiają o wiele mniej niż obsługują w jednostkach samorządowych. Radna Irena Kielar zapytała czy zostali zwolnieni pracownicy aby odciążyć budżet jeżeli chodzi o oświatę oraz czy rzeczywiście będą likwidowane biblioteki. Radna Irena Kielar zapytała czy zaplanowano remonty w placówkach oświatowych, gdyż nie ma tego w projekcie budżetu. Pan Wicestarosta odpowiedział że w poprzednich latach było bardzo dużo inwestycji, w tym roku tego nie będzie, jeżeli chodzi o drobne remonty na to będą pieniądze, jeżeli chodzi o zwolnienia to panu Wicestaroście nic o tym nie wiadomo, jeżeli chodzi o biblioteki, to są prowadzone rozmowy, aby w Kluczborku zrobić jedną multimedialną bibliotekę. Pan Wicestarosta stwierdził, że jeżeli chodzi o zarobki obsługi to są to rzeczywiście bardzo niskie pensje, ale w chwili obecnej nie ma możliwości podnoszenia pensji obsłudze. Radna Irena Kielar zapytała, czy z pieniędzy uzyskanych
z usług, które są świadczone przez niektóre szkoły nie można wydzielić części na podwyżki dla obsługi. Pan Wicestarosta odpowiedział, że wszystkie przychody wypracowane przez jednostkę trafiają do niej z powrotem, gdyż chodzi o mobilizację, aby wypracować jak największe przychody oprócz uzyskanej subwencji. Radny Tadeusz Konarski stwierdził,
że problemem ogólnopolskim są niskie zarobki w większości dziedzin, ale w chwili obecnej jest bardzo trudno uzyskać jakiekolwiek podwyżki, kiedyś był na to czas, w chwili obecnej nie. Radna Irena Kielar stwierdziła, że przychodzi do niej dużo ludzi zatrudnionych w jednostkach oświatowych i zarabiających najniższą krajową, z prośba o wstawiennictwo za podwyżkami. Kolejno radny Tadeusz Konarski zapytał o dochód w wysokości 12 mln. zł ze sprzedaży szpitala i zapytał, czy są jakieś wyceny na taka kwotę, oraz jakie budynki wchodzą w skład sprzedaży. Pani Skarbnik odpowiedziała, że są wyceny zrobione w listopadzie br.  oraz, że jeżeli chodzi o sprzedaż, to są to budynki główny szpitala tzw. nowa chirurgia i laryngologia. Radny Tadeusz Konarski zapytał czy sprzedano stację paliw PKS. Pan Wicestarosta odpowiedział, że odbył się przetarg ale był bezskuteczny. Radny Robert Wietrzyk zapytał ile spółka PCZ S.A. płaci powiatowi rocznie za wynajem. Pan Wicestarosta odpowiedział, że jest to około 17 tys. miesięcznie. Radna Irena Kielar zapytałao remonty na drogach w roku 2012. Pan Wicestarosta odpowiedział, że w przyszłym roku zaplanowano jedynie remonty cząstkowe, nie będą robione schetynówki, był w planie remont ulicy Karola Miarki wspólnie z gminą Kluczbork, ale gmina od tego odstąpiła, podobnie jak drogę Komorzno-Wołczyn. Pani Skarbnik poinformowała, że w budżecie zaplanowano 1 mln. 200 tys. zł. na remonty cząstkowe na drogach. Radna Irena Kielar zapytała o Inkubator Przedsiębiorczości. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w Inkubatorze zatrudnionych zostanie kilka osób. Radna Irena Kielar zapytała o zmniejszone pieniądze z Funduszu Pracy. Pani Skarbnik odpowiedziała, że zostały zmniejszone środki finansowe w Funduszu Pracy. Radna Irena Kielar stwierdziła, że w gminie Kluczbork pracownicy obsługi zarabiają o 200, 300 zł. więcej aniżeli pracownicy obsługi zatrudnieni w jednostkach oświatowych w powiecie. Pani Skarbnik poinformowała, że w projekcie budżetu jest 1 % podwyżki i nie można dać większej podwyżki, natomiast rząd w budżetówce pensje zamroził, czyli jest 0 % podwyżki. Radny Wojciech Smolnik zapytał, ile osób zatrudnionych jest w obsłudze w placówkach oświatowych powiatu. Pani Jolanta Krzysztowczyk odpowiedziała, że administracja i obsługa to 103 osoby. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że materiały na sesję powinny być bardziej szczegółowe, powinny zawierać preliminarz wydatków. Pani Skarbnik poinformowała, że preliminarz wydatków jest dostępny do wglądu w Wydziale Finansowym. Przewodnicząca Komisji przystąpiła do głosowania nad pozytywną opinią na temat projektu budżetu na 2012 rok. Radni w obecności 9, 4 głosami za, przy 4 wstrzymujących się, 1 nie brał udziału w glosowaniu, przyjęli pozytywną opinię w sprawie projektu budżetu na 2012 rok.

 

Ad. 3

Nie było wolnych wniosków.

 

Ad. 4

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodnicząca Komisji                  

                                                                                           Wioletta Kardas

Protokołowała

Katarzyna Hołdys