Protokół Nr 11/2011

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 9 grudnia 2011 roku.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Paweł Prochota

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia:

 

            1.Otwarcie posiedzenia.

            2.Wyjaśnienie sytuacji na ul. Fabrycznej w Kluczborku.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Piotr Pośpiech – Starosta Kluczborski,

2.      Kazimierz Sztajglik – Dyrektor ZDP w Kluczborku,

 

Ad.1

 

Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu i przedstawił porządek obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek. Przewodniczący Komisji poinformował, że w posiedzeniu nie będzie uczestniczył radny Stanisław Konarski, pomimo, że otrzymał zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie i posiedzenie zostało zwołane głównie na jego wniosek.

 

Ad.2

 

Głos zabrał pan  Kazimierz Sztajglik – Dyrektor ZDP w Kluczborku, który przedstawił informację o sytuacji na ulicy Fabrycznej w Kluczborku, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Dyrektor poinformował, że ulica Fabryczna przed przejęciem jej przez powiat była droga gminną. Jest to droga po której jeździły bardzo ciężkie samochody z tego względu też są pod nią położone płyty betonowe. Droga ta była wielokrotnie remontowana, gmina wykonała tam pomiary ruchu z którego wynikało bardzo duże nasilenie hałasu, na 1 h przejeżdżały ta drogą  24 pojazdy wielkogabarytowe: ciężarówki i autobusy. Pan Kazimierz Sztajglik poinformował, że na odcinku

 

Ad.3

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że otrzymał do wiadomości, podobnie jak Przewodniczący Komisji Zdrowia, pismo od pani Teresy Fryda - Wiceprezesa Zarządu Labolatorium Medycznego w Katowicach, dot. rozpisanego przez PCZ S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku konkursu na udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne w zakresie diagnostyki laboratoryjnej w kwestii naruszenia zasad konkurencji.

 

Ad.4

                                                                               

Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

 

                                                                                        Przewodniczący Komisji


                                                                                              Paweł Prochota

Protokołowała

Katarzyna Hołdys

 

 

Zał. do protokołu Nr 11/2011

 

 

Długi okres użytkowania nawierzchni drogi powiatowej nr 2096O (ul. Fabryczna w Kluczborku) spowodował, iż bitum utracił swoje pierwotne właściwości, a na nawierzchni powstały lokalne złuszczenia i spękania. Powstałe uszkodzenia były systematycznie naprawiane przy pomocy remontów cząstkowych. Ten rodzaj remontu stosowany w dłuższym okresie czasu powoduje, iż nawierzchnia jezdni traci swoją równość.

W 2008 podjęto decyzję o przeprowadzeniu remontu nawierzchni, opracowano projekt i w 2009 r. przeprowadzono remont drogi. W ramach remontu wykonano remont kanalizacji deszczowej, remont nawierzchni chodników oraz remont nawierzchni jezdni. Koszt całego remontu wyniósł 773 689,94 zł, w tym koszt remontu nawierzchni jezdni to 361 092,48 zł.

W ramach remontu jezdni wymieniono istniejące krawężniki, wykonano nową nawierzchnię na całym odcinku drogi, odnowiono oznakowanie poziome.

Na etapie projektowania (2008 r.) i ponownie przed rozpoczęciem robót (02.04.2009 r.) przeprowadzono badanie ugięć istniejącej nawierzchni metodą belki Bengelmana. Badanie miało na celu sprawdzenie jak pod wpływem obciążeń zachowuje się istniejąca konstrukcja drogi, czy jest w stanie przejąć istniejące i prognozowane obciążenie ruchem drogowym.

Przeprowadzone na zlecenie projektanta badania konstrukcji nawierzchni wykazały, że jezdnia drogi powiatowej w swym początkowym odcinku (w km 0+000 – 0+460) spełnia wymagania dla ruchu KR1 (Katalogu wzmocnień i nawierzchni podatnych i półsztywnych IBDIM Warszawa 2001 pod względem ugięć miarodajnych). Natomiast dla pozostałego odcinka( 0+460 – 1+232), droga spełnia wymagania dla ruchu kategorii KR2.

Na podstawie przeprowadzonych badań ugięć nawierzchni, przeprowadzonego pomiaru ruchu oraz sporządzonej na jego podstawie prognozowanym wzroście natężenia ruchu, określono, iż wymaganą kategorią ruchu tej drogi jest kategoria KR2.
 Istniejąca konstrukcja nawierzchni jezdni na przeważającym odcinku spełnia obecnie stawiane wymogi dla tego rodzaju drogi. Pozostały odcinek wymaga wzmocnienia masą bitumiczną, warstwą o grubości 6 cm. W ramach remontu dokonano wzmocnienia całego odcinka ulicy Fabrycznej warstwą masy bitumicznej gr. 6,7cm.

Zarząd Dróg Powiatowych przed przystąpieniem do realizacji zadania zlecił wykonanie badań kontrolnych ugięć nawierzchni celem sprawdzenia czy istniejąca konstrukcja jest w stanie przejąć istniejące i prognozowane obciążenie ruchem drogowym. Wykonanie badania zlecono firmie TOPSAND. Firma ta jest firmą znaną na terenie naszego województwa, posiada wymagane prawem uprawnienia i duża praktykę. Przez wiele lat wykonuje badania na rzecz zarządców dróg w tym znaczną część badań wykonuje na zlecenie GDDKiA.

Badania potwierdziły wyniki przedstawione przez projektanta i potwierdziły słuszność podjętych decyzji.  Istniejąca konstrukcja zapewnia prawidłową eksploatację drogi i przeniesienie obciążeń występujące na niej. Przy tej konstrukcji na drodze nie powstaną koleiny.  Na terenie naszego Powiatu istnieje jeszcze wiele odcinków dróg, gdzie istniejąca podbudowa nie jest w stanie przenieść istniejących obciążeń, wymagają one pilnego wzmocnienia, a taki stan rzeczy generuje znaczne koszty, spowodowane częstymi remontami tych odcinków dróg.

Konstrukcja nawierzchni na przeważającej części ul. Fabrycznej była następująca:

§                                                                     8 cm masa bitumiczna

§                                                                     15 cm płyta betonowa

Konstrukcja ta została wzmocniona i po remoncie grubość poszczególnych warstw konstrukcji jezdni przedstawia się następująco:

·                     4 cm - warstwa ścieralna z betonu asfaltowego,

·                     10,7 cm - odbudowa z masy bitumicznej (2.7cm  nowa warstwa  i 8cm stara masa),

·                     15,0cm - podbudowa betonowa ( istniejące płyty betonowe).

Razem grubość konstrukcji 29,7cm.

Jedynym mankamentem jest rodzaj podbudowy. Pod drogą znajduje się sztywna podbudowa betonowa. Wadą takiej podbudowy jest powstawanie pęknięć w miejscach dylatacji płyt betonowych.

Pęknięcia te muszą być, co parę lat (ok. 3) naprawiane poprzez zalanie ich masą zalewową. Jednorazowy koszt uszczelnienia pęknięć wynosi 8-10 tys. zł. (Wycena firmy REMOST)

W celu usunięcia pęknięć konieczna byłaby przebudowa konstrukcji jezdni i zastąpienie sztywnej podbudowy betonowej podatną podbudową tłuczniową. Taki wariant realizowanej inwestycji był analizowany na etapie projektowania, lecz z uwagi na olbrzymie koszty wymiany podbudowy zrezygnowano z przebudowy jezdni.

            Koszt wymiany podbudowy sztywnej (betonowej) na półsztywną (tłuczniową) dla kategorii ruchu KR2 przedstawia się następująco:

REMONT (9 768,5 m2)

1.                  361 092,48zł - całkowity koszt remontu nawierzchni jezdni

2.                  36,95zł - koszt remontu 1m2

PRZEBUDOWA (9 768,5 m2)
 (koszty zostały skalkulowane na podstawie cen jednostkowych wykonanego remontu)

1.                  1 260 754,58 zł - całkowity koszt remontu nawierzchni jezdni

2.                  129,06 zł - koszt remontu 1m2

 

W przypadku wybrania wariantu przebudowy koszt realizacji zadania wyniósłby 1 673 352,04zł, czyli byłby wyższy o 899 662,10 zł.

 

Przebudowa istniejącej konstrukcji jezdni spowodowała by wzrost wartości wykonanego zadania o 899 662,10 zł czyli wzrost kosztów byłby większy od nakładów jakie poniesiono na wykonanie remontu jezdni chodników i kanalizacji deszczowej.

 

Mając na uwadze zrównoważony rozwój całej sieci dróg powiatowych, widząc zaniedbania, jakie występują na znacznej części infrastruktury drogowej będącej w naszym zarządzie, podjęto decyzję, iż istniejąca konstrukcja jezdni zostanie poddana remontowi.