Zarządzenie Nr   53/2011

Starosty Kluczborskiego

z dnia   16  listopada  2011r.

 

w sprawie zmiany Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen  pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

 na stanowiskach urzędniczych

 

 

 

                           Na podstawie art. 28  ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późniejszymi zmianami) zarządza się co następuje:

 

§ 1. W Regulaminie  przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiącym załącznik do  zarządzenia Nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia  22 maja 2009r. wprowadza się następujące zmiany:

1.      § 7 otrzymuje nowe brzmienie:

„ § 7. 1. Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru  pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wyko­nywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.

2.Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załącznik nr 3 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.

3.Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.

4.Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 3 do Regulaminu.

5.W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być pro­wadzona według uprzednio wybranych kryteriów.”

 

2.       Część B załacznika 1 otrzymuje nowe brzmienie:

Część B

 

I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie

 

 

Nr

Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………            

                                                                               (należy wpisać miesiąc, rok)

 

…………………………………                                           ……………..

(imię i nazwisko oceniającego)                                              (stanowisko)

                                              

……………………………………….                       ………………………

(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku)      (data i podpis oceniającego)

 

II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki

 

Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:

 

                                              

 

………………….                                       ….……………

(imię i nazwisko)                                        (data i podpis)

 

Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.

 

............................                   ................................                             …….........................

 (miejscowość)                       (dzień, miesiąc, rok)                            (podpis ocenianego)”

3.      W  § 18 dodaje się po wyrażeniu „na piśmie” dodaje się „nie naruszając ustawowego terminu przeprowadzania oceny.

4.      Skreśla się załącznik nr 2.

5.      Załącznik nr 3 otrzymuje nowe brzmienie:

Załącznik nr 3

 

Wykaz kryteriów do wyboru

 

Kryterium

Opis kryterium

1.Sumienność

Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie.

2.Sprawność

Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych za­dań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

3.Bezstronność

Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źró­deł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i infor­macji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, nie fa­woryzowania żadnej z nich.

4.Umiejętność stosowania od­powiednich przepisów

Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obo­wiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszuki­wania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

5.Planowanie i organizowanie pracy

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Pre­cyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działa­nia. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i dłu­goterminowych.

6.Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, nie budzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postę­powanie zgodnie z etyką zawodową.

7. Wiedza specjali­styczna

Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni po­ziom merytoryczny realizowanych zadań.

8. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzysta­nia ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.

9. Znajomość języka obcego (czynna i bierna)

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowa­nych zadań, pozwalająca na:

·   czytanie i rozumienie dokumentów,

·   pisanie dokumentów,

·   rozumienie innych,

·   mówienie w języku obcym.

10.. Nastawienie na wła­sny rozwój, podnosze­nie kwalifikacji

Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz pod­noszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.

11. Komunikacja wer­balna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumie­nie, przez:

·    wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

·    dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słu­chaczy,

·    udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

·    wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,

·    posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

12. Komunikacja pi­semna

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:

·   stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

·   przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

·   dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,

·   budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.

13. Komunikatywność

Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:

·   okazywanie poszanowania drugiej stronie,

·   próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

·   okazanie zainteresowania jej opiniami,

·   umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.

14. Pozytywne podejście do obywatela

Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:

·   zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,

·   okazywanie szacunku,

·   tworzenie przyjaznej atmosfery,

·   umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,

·   służenie pomocą.

15. Umiejętność pracy w zespole

Realizacja zadań w zespole, przez:

·    pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

·    zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowa­nia zadań,

·    współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

·    zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę ze­społu,

·    aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.

16. Umiejętność nego­cjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowa­nych, dzięki:

·    dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

·    przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

·    przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

·    rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

·    stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

·    ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

·    tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

17. Zarządzanie infor­macją/dzielenie się in­formacjami

Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:

·   przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których infor­macje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,

·   uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie.

18. Zarządzanie zaso­bami

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:

·    określanie i pozyskiwanie zasobów,

·    alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod wzglę­dem czasu i kosztów,

·    kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania.

19. Zarządzanie perso­nelem

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:

·   zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,

·   komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

·   rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspiera­nie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

·   określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

·   traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęca­nie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

·   ocenę osiągnięć pracowników,

·   wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagro­dzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowni­ków do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

·   dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczą­cych własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

·   inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,

·   stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifika­cji.

20. Zarządzanie jako­ścią realizowanych za­dań

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożąda­nych efektów, przez:

·    tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działa­nia,

·    sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

·    modyfikowanie planów w razie konieczności,

·    ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

·    wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków.

21. Zarządzanie wpro­wadzaniem zmian

Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:

·   podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

·   uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

·   określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

·   wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

·   podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadza­nych zmian,

·   skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadza­nymi zmianami,

·   przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,

·   wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu.

22. Zorientowanie na rezultaty pracy

Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:

·   ustalanie priorytetów działania,

·   identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogą­cych mieć przełomowe znaczenie,

·   określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,

·   przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wy­wiązywanie się z zobowiązań,

·   zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończe­nia podjętych działań.

23. Podejmowanie de­cyzji

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiek­tywny, przez:

·   rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,

·   podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,

·   rozważanie skutków podejmowanych decyzji,

·   podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzy­kiem sprawach,

·   podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzed­nim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

24. Radzenie sobie w sytuacjach kryzyso­wych

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skompli­kowanych problemów, przez:

·   wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

·   szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

·   dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

·   wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobiega­nie ich skutkom,

·   informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kry­zys,

·   wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

·   skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowa­dzania zmian.

25. Samodzielność

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informa­cji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wy­konania zleconego zadania.

26. Inicjatywa

·   umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,

·   inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,

·   mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania.

27. Kreatywność

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

·    rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytu­acjami,

·    wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworze­nia nowych,

·    otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

·    inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

·    badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

·    zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia no­wych rozwiązań.

28. Myślenie strate­giczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:

·    ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

·    zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

·    identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i general­nych kierunków działania,

·    przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,

·    przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i de­cyzji,

·    planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

·    ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

·    tworzenie strategii lub kierunków działania,

·    analizowanie okoliczności i zagrożeń.

29. Umiejętności ana­lityczne

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizo­wanie i interpretowanie danych, tj.:

·    rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

·    dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów anali­zowanych i interpretowanych danych,

·    interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

·    stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpo­wiadających stawianym problemom,

·    prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przepro­wadzonej analizy,

·    stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplika­cjami komputerowymi) w celu rozwiązania pro­blemu/zadania.

 

6.      Załacznik nr 4 otrzymuje nowe brzmienie:

Załącznik nr 4

 

 

..................................................                ........................................

(oznaczenie pracodawcy)                               (miejscowość i data)

 

 

                                                                  .....................................................

                                                                 (imię i nazwisko pracownika)

 

 

 

Powiadomienie o nowym terminie oceny

 

Na podstawie § 18 ust. 4 Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiący załącznik do  zarządzenia Nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia  22 maja 2009r., informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień .................................... termin sporządzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej na piśmie zostaje przesunięty na dzień: ………………………………...

 

Przyczyną przesunięcia terminu jest:

               

(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)

 

 

 

                                                   (pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby

                                                    reprezentującej pracodawcę albo osoby

                                                    upoważnionej do składania oświadczeń

                                                  w imieniu pracodawcy)

 

 

Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.”

 

 

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.