Zarządzenie Nr 53/2011
Starosty Kluczborskiego
z dnia 16 listopada 2011r.
w sprawie zmiany Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
na stanowiskach urzędniczych
Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223 poz. 1458 z późniejszymi zmianami) zarządza się co następuje:
§ 1. W Regulaminie przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 22 maja 2009r. wprowadza się następujące zmiany:
1. § 7 otrzymuje nowe brzmienie:
„ § 7. 1. Po rozmowie z ocenianym oceniający wybiera z wykazu kryteriów do wyboru pięć kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.
2.Biorąc pod uwagę specyfikę stanowiska pracy ocenianego, oceniający może dodatkowo ustalić jedno kryterium nieobjęte wykazem określonym w załącznik nr 3 do Regulaminu i dokonać opisu tego kryterium.
3.Jeśli oceniający ustali dodatkowe kryterium, powinno ono być nazwane i zdefiniowane tak jak pozostałe kryteria oraz podlegać takim samym procedurom prezentowania oraz zatwierdzania.
4.Wykaz kryteriów do wyboru określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
5.W przypadku oceny negatywnej, by zapewnić obiektywizm, kolejna ocena winna być prowadzona według uprzednio wybranych kryteriów.”
2. Część B załacznika 1 otrzymuje nowe brzmienie:
„
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie |
Nr |
Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ………………………………………………
(należy wpisać miesiąc, rok)
………………………………… ……………..
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
………………………………………. ………………………
(data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku) (data i podpis oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki |
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego:
…………………. ….……………
(imię i nazwisko) (data i podpis)
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem sporządzenia oceny na piśmie.
............................ ................................ …….........................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)”
3. W § 18 dodaje się po wyrażeniu „na piśmie” dodaje się „nie naruszając ustawowego terminu przeprowadzania oceny.
4. Skreśla się załącznik nr 2.
5. Załącznik nr 3 otrzymuje nowe brzmienie:
„Załącznik nr 3
Wykaz kryteriów do wyboru
Kryterium |
Opis kryterium |
1.Sumienność |
Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie. |
2.Sprawność |
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
3.Bezstronność |
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, nie faworyzowania żadnej z nich. |
4.Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
5.Planowanie i organizowanie pracy |
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. |
6.Postawa etyczna |
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, nie budzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową. |
7. Wiedza specjalistyczna |
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
8. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych |
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
9. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) |
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
· czytanie i rozumienie dokumentów,
· pisanie dokumentów,
· rozumienie innych,
· mówienie w języku obcym. |
10.. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji |
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
11. Komunikacja werbalna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:
· wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
· dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
· udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
· wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,
· posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
12. Komunikacja pisemna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
· stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
· przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
· dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
· budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
13. Komunikatywność |
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:
· okazywanie poszanowania drugiej stronie,
· próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
· okazanie zainteresowania jej opiniami,
· umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
14. Pozytywne podejście do obywatela |
Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:
· zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
· okazywanie szacunku,
· tworzenie przyjaznej atmosfery,
· umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
· służenie pomocą. |
15. Umiejętność pracy w zespole |
Realizacja zadań w zespole, przez:
· pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
· zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
· współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
· zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
· aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. |
16. Umiejętność negocjowania |
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:
· dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
· przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
· przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
· rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
· stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
· ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
· tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
17. Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjami |
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:
· przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,
· uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
18. Zarządzanie zasobami |
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych, przez:
· określanie i pozyskiwanie zasobów,
· alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,
· kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
19. Zarządzanie personelem |
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:
· zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,
· komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
· rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
· określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
· traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
· ocenę osiągnięć pracowników,
· wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
· dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
· inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
· stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. |
20. Zarządzanie jakością realizowanych zadań |
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:
· tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
· sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
· modyfikowanie planów w razie konieczności,
· ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
· wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
21. Zarządzanie wprowadzaniem zmian |
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
· podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
· uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
· określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
· wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
· podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,
· skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,
· przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
· wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
22. Zorientowanie na rezultaty pracy |
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:
· ustalanie priorytetów działania,
· identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
· określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
· przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
· zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. |
23. Podejmowanie decyzji |
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:
· rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
· podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
· rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
· podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonym pewnym ryzykiem sprawach,
· podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
24. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych |
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:
· wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
· szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
· dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
· wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
· informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
· wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych, tak żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
· skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
25. Samodzielność |
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. |
26. Inicjatywa |
· umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich,
· inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,
· mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania. |
27. Kreatywność |
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:
· rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
· wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
· otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
· inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
· badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,
· zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
28. Myślenie strategiczne |
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:
· ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
· zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
· identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
· przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,
· przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
· planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
· ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
· tworzenie strategii lub kierunków działania,
· analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
29. Umiejętności analityczne |
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
· rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
· dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
· interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,
· stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,
· prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,
· stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
6. Załacznik nr 4 otrzymuje nowe brzmienie:
„Załącznik nr 4
.................................................. ........................................
(oznaczenie pracodawcy) (miejscowość i data)
.....................................................
(imię i nazwisko pracownika)
Powiadomienie o nowym terminie oceny
Na podstawie § 18 ust. 4 Regulaminu przeprowadzania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku stanowiący załącznik do zarządzenia Nr 27/2009 Starosty Kluczborskiego z dnia 22 maja 2009r., informuję Pana/Panią, iż wyznaczony na dzień .................................... termin sporządzenia okresowej oceny kwalifikacyjnej na piśmie zostaje przesunięty na dzień: ………………………………...
Przyczyną przesunięcia terminu jest:
(wskazać uzasadnienie przesunięcia, np. usprawiedliwiona nieobecność w pracy ocenianego uniemożliwiająca przeprowadzenie oceny, zmiana stanowiska pracy ocenianego lub zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy rodzi obowiązek sporządzenia oceny na piśmie w terminie wcześniejszym niż wyznaczony przez oceniającego)
(pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby
reprezentującej pracodawcę albo osoby
upoważnionej do składania oświadczeń
w imieniu pracodawcy)
Kopię powiadomienia o nowym terminie oceny dołącza się do arkusza oceny.”
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.