Zarządzenie Nr 41/2011

Starosty Kluczborskiego

z dnia 24 sierpnia 2011 r.

 

w sprawie wprowadzenia dokumentów kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Kluczborku oraz wobec podległych i nadzorowanych jednostek Powiatu Kluczborskiego.

 

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), §1. pkt 1 uchwały Zarządu Powiatu w Kluczborku Nr 25/56 z dnia 22 sierpnia 2011 r. oraz § 13 ust.1 i 2 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXVIII/163/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego z późn. zm., Starosta Kluczborski zarządza, co następuje:

 

§ 1. Ustanawia się Zasady kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Kluczborku
oraz jednostkach podległych i nadzorowanych Powiatu Kluczborskiego w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 2. Wprowadza się Politykę zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym
w Kluczborku w brzmieniu określonym w załączniku Nr 2 do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 3. Wprowadza się Procedurę zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym
w Kluczborku w brzmieniu określonym w załączniku Nr 3 do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 4. Wprowadza się Regulamin kontroli instytucjonalnej w Starostwie Powiatowym
w Kluczborku oraz jednostkach podległych i nadzorowanych Powiatu Kluczborskiego
w brzmieniu określonym w załączniku Nr 4.

 

§ 5.1 Zobowiązuje się kierowników jednostek podległych i nadzorowanych Powiatu do składania raz w roku według stanu na dzień 31 grudnia – za pośrednictwem Koordynatora ds. kontroli zarządczej, informacji o stanie kontroli zarządczej w jednostce, w terminie do końca lutego następnego roku.

2. Wzór druku – informacja o stanie kontroli zarządczej - stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego Zarządzenia.

3. Przykładowy sposób sporządzenia informacji stanowi załącznik Nr 6.

4. Zobowiązuje się Koordynatora ds. kontroli zarządczej do przyjmowania informacji,
o której mowa w ust. 1.

 

§ 6. Traci moc zarządzenie Nr 14/2006 Starosty Kluczborskiego z dnia 30.06.2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Kontroli.

 

§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Zasady Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.

Dział I

WSTĘP

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Kontrola zarządcza realizowana w Starostwie Powiatowym oraz jednostkach podległych i nadzorowanych Powiatu Kluczborskiego stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.

2. Kontrola zarządcza:

1) stwarza podstawy efektywnego zarządzania,

2) dostarcza niezbędnych informacji do podejmowania decyzji związanych
z zarządzaniem,

3) sygnalizuje naruszenie prawa,

4) sygnalizuje zaniedbania i nieprawidłowości,

5) sygnalizuje ewentualne nadużycia i inne uchybienia.

§ 2. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o:

1) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego,

2) Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Kluczborski,

3) Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku.

§ 3. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:

1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; podejmowanie działań zgodnie z przepisami prawa oraz wewnętrznymi aktami
i wytycznymi,

2) skuteczności i efektywności działania i realizacji zadań; w tym w szczególności oszczędnego i efektywnego wykorzystywania zasobów majątkowych i ludzkich,

3) wiarygodności sprawozdań,

4) ochrony zasobów; zabezpieczenie składników majątku przed zniszczeniem, utratą
i defraudacją, w tym danych osobowych i informacji niejawnych,

5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,

6) efektywności i skuteczności przepływu informacji dla zapewnienia osobom zarządzającym i pracownikom informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków oraz skutecznej komunikacji zewnętrznej,

7) zarządzania ryzykiem dla zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia celów
i realizacji zadań poprzez zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w funkcjonowaniu Starostwa, wskazanie sposobu i środków zapobiegających powstawaniu nieprawidłowości, jak również umożliwienie likwidacji nieprawidłowości.

 

Rozdział 2

Zasady kontroli zarządczej

§ 4. Starosta zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Starostwie oraz jednostkach podległych i nadzorowanych.

§ 5. Starosta zadania związane z wdrożeniem i koordynacją kontroli zarządczej zleca Koordynatorowi ds. kontroli zarządczej.

Dział II

ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE

Rozdział 1

Przestrzeganie wartości etycznych

§ 6. W celu zapewnienia właściwie funkcjonującego środowiska wewnętrznego wprowadzono Kodeks etyki pracowników Starostwa Powiatowego w Kluczborku przyjęty Zarządzeniem Starosty Nr 56 z dnia 3 grudnia 2007 r.

Rozdział 2

Kompetencje zawodowe i struktura organizacyjna

§ 7. Zapewnieniu właściwie funkcjonującego środowiska wewnętrznego w Starostwie służą
w szczególności procedury, regulaminy i instrukcje wprowadzone w drodze Zarządzenia Starosty w sprawie:

1) wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego,

2) naboru na wolne stanowisko urzędnicze,

3) przeprowadzania okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych.

 

Rozdział 3

Delegowanie uprawnień

§ 8.1. W Starostwie zakresy zadań, uprawnień, odpowiedzialności oraz zastępstwa powierza się w formie pisemnej. Uprawnienia deleguje się w zakresie adekwatnym do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania i ryzyka z nimi związanego. Przyjęcie delegowanych uprawnień potwierdza się podpisem.

2. Aneksy zadań, uprawnień, odpowiedzialności oraz zastępstwa przechowywane są
w wydziałach, biurach, referatach, których dotyczą.

 

 

Dział III

ZARZADZANIE RYZYKIEM

Rozdział 1

Określenie zadań

§ 9. Starostwo jest jednostką sektora finansów publicznych rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, realizującą zadania w zakresie określonym w Statucie Powiatu.

§ 10. Szczegółowy podział zadań powierzonych do realizacji przez poszczególne wydziały, biura, referaty i samodzielne stanowiska zapisany jest w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa.

§ 11. Zadania finansowe określone są w uchwale budżetowej, która podlega uchwaleniu przez Radę Powiatu.

 

Rozdział 2

Realizacja zadań

§ 12. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań i osiągnięcia celów powołuje się
w Starostwie Zespół ds. zarządzania ryzykiem, oraz wprowadza regulamin pracy Zespołu
ds. zarządzania ryzykiem.

§ 13.1. Zespół ds. zarządzania ryzykiem zajmuje się identyfikacją i oceną ryzyka oraz ustala metody przeciwdziałania ryzyku w odniesieniu do zadań określonych w rocznym planie działania.

2. Zespół ds. zarządzania ryzykiem przygotowuje i aktualizuje wytyczne dot. sposobu identyfikacji i oceny ryzyka dla jednostek organizacyjnych Powiatu.

§ 14. Pracownicy Starostwa, a w szczególności naczelnicy wydziałów i kierownicy biur
i referatów zobowiązani są do bieżącego informowania Zespołu ds. zarządzania ryzykiem
o występowaniu zdarzeń mających wpływ na powstanie ryzyka, oraz o niewykonaniu powierzonych do realizacji zadań.

 

Dział IV

MECHANIZMY KONTROLI

Rozdział 1

Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej

§ 15. 1. Jednym z elementów kontroli zarządczej jest system wprowadzonych mechanizmów kontroli, na który składają się procedury wewnętrzne, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników.

2. Dokumentację systemu kontroli zarządczej w Starostwie tworzy się w szczególności
w oparciu o procedury i dokumenty wskazane w załączniku nr 1 do zasad kontroli zarządczej.

3. Dokumentację zapewniającą Starostę o funkcjonowaniu skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w jednostkach podległych i nadzorowanych stanowią informacje
o stanie kontroli zarządczej w w/w jednostkach.

 

Rozdział 2

Nadzór

§ 16.1. Każde postępowanie kontrolne jest czynnością powtarzalną odbywającą się według ściśle określonych kryteriów w zależności od rodzaju kontroli.

2. Przy przeprowadzaniu czynności kontrolnych obowiązują następujące zasady:

1) legalności, tj. zbadania zgodności działania Jednostki z obowiązującymi przepisami prawa, wskazania luk i sprzeczności występujących w przepisach lub działań niezgodnych z intencją ustawodawcy.

2) gospodarności, tj. ustalenia czy działalność Jednostki jest zgodna z zasadami gospodarki finansowej,

3) celowości, tj. ustalenia, czy podejmowane działania mieszczą się w celach określonych w aktach normatywnych, także czy zastosowane metody i środki były optymalne, odpowiednie dla osiągnięcia założonych celów wynikających z zatwierdzonych planów działalności,

4) rzetelności, tj. zgodności dokumentacji i stwierdzeń ze stanem faktycznym. Biorąc pod uwagę kryterium rzetelności należy zbadać, czy zobowiązania Jednostki były wykonywane zgodnie z ich treścią, czy pracownicy i inne osoby odpowiedzialne za określoną działalność wykonywały swoje obowiązki z należytą starannością, sumiennie
i we właściwym czasie, czy przestrzegano wewnętrznych reguł funkcjonowania Jednostki oraz czy określone działania lub stany są faktycznie udokumentowane, zgodnie
z rzeczywistością,

5) kontradyktoryjności – tj. możliwości przedstawienia przez kontrolowanego dowodów, wyjaśnień i argumentacji w badanej sprawie oraz obowiązku przyjęcia ich przez kontrolującego i ustosunkowania się do nich.

 

 

 

 

 

Rozdział 3

Ciągłość działania

§ 17. W celu zapewnienia efektywnej pracy i ciągłości działalności Starostwa:

1) tam gdzie nie jest to wskazane z mocy prawa, zaleca się delegowanie uprawnień do podejmowania decyzji, zwłaszcza tych o bieżącym charakterze,

2) sprawy są prowadzone, przechowywane, znakowane, rejestrowane zgodnie z instrukcją kancelaryjną, co pozwala na bieżące śledzenie toku sprawy o przejęcie jej przez zstępującego pracownika,

3) w zakresach czynności ustalone są zastępstwa pracowników.

 

Rozdział 4

Ochrona zasobów

§ 18. W celu zapewnienia ochrony zasobów Starostwa pracownicy zobowiązują się do:

1) przestrzeganie ustalonych w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego zasad porządku i dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,

2) dochowania tajemnicy ustawowo chronionej, w szczególności w zakresie dostępu do informacji publicznej i ochrony danych osobowych,

3) ochrony danych osobowych w systemie informatycznym, a w szczególności przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych oraz przeciwdziałanie w przypadku wykrycia naruszeń zabezpieczeń systemu zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych,

4) przestrzegania zasad określonych w instrukcji określającej sposób zarządzania systemem informatycznym,

 

§ 19.1. Starosta mając na względzie wymogi wynikające z norm prawnych określił
w drodze Zarządzenia w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych w Starostwie, zasady administrowania i przetwarzania danych osobowych w Starostwie.

2. Polityka bezpieczeństwa i instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych w Starostwie zapewnia odpowiedni poziomu bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemach teleinformatycznych, w tym przechowywanych i przetwarzanych aktywów zapewniając im poufność, integralność, oraz dostępność.

§ 20. Właściwym wydziałom, biurom, referatom i samodzielnym stanowiskom pracy
w Starostwie powierzono odpowiedzialność za utrzymanie we właściwym stanie i gotowości technicznej poszczególnych składników infrastruktury Starostwa.

§ 21. Pracownicy, którym powierzono odpowiedzialność za powierzony im sprzęt, przyjmują go na swój stan.

§ 22. Prowadzone są okresowe porównania stanu zasobów z zapisami w rejestrach środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z zarządzeniem Starosty w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie.

§ 23. Starostwo dysponuje archiwum, w którym zgodnie z instrukcją kancelaryjną przechowywane są dokumenty wytworzone i te, które wpłynęły do Starostwa.

§ 24. Budynki należące do Starostwa, są odpowiednio zabezpieczone .

 

Dział V

INFORMACJA I KOMUNIKACJA

§ 25. Pracownicy mają zapewniony dostęp do niezbędnych informacji potrzebnych do wykonywania przez nich obowiązków poprzez powszechny dostęp do Informacji Prawnej „LEX”.

§ 26. Naczelnicy wydziałów, kierownicy biur i referatów zapoznają pracowników
z obowiązującymi przepisami prawa i zapewniają im dostęp do obowiązujących aktów prawnych dotyczących zakresu ich działania.

 

Dział VI

MONITOROWANIE I OCENA

Rozdział 1

Monitorowanie systemu kontroli zarządczej

§ 27. Zobowiązuje się naczelników wydziałów, kierowników biur i referatów oraz pozostałych pracowników do bieżącego monitorowania i oceniania poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, w celu bieżącego identyfikowania problemów.

 

Rozdział 2

Samoocena

§ 28. W Starostwie prowadzona jest samoocena systemu kontroli zarządczej w formie kontroli funkcjonalnej.

§ 29. Raz w roku przeprowadzana jest samoocena funkcjonowania systemu kontroli zarządczej realizowana poprzez ankiety - kwestionariusze wypełniane przez pracowników
i kierownictwo jednostki - załącznik Nr 2 oraz załącznik Nr 3 do Zasad kontroli zarządczej.

 

Rozdział 3

Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej

§ 30. Źródłem zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez Starostę są w szczególności wyniki: samooceny efektywności systemu kontroli zarządczej, monitorowania ryzyka oraz przeprowadzonych audytów wewnętrznych, auditów SZJ oraz kontroli wewnętrznych
i zewnętrznych, informacje o stanie kontroli zarządczej w jednostkach podległych
i nadzorowanych.

 


Zasady Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 1
Wykaz dokumentów i procedur związanych
z Systemem Kontroli Zarządczej  
 

 

OBSZAR

LP.

DOKUMENT/PROCEDURA

1. ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE

1.

Statut Starostwa Powiatowego w Kluczborku

2.

Regulamin organizacyjny

3.

Opisy stanowisk

4.

Imienne upoważnienia z zakresu gospodarki finansowej udzielane przez Starostę.

5.

Procedura przeprowadzenia okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych

6.

Regulamin naboru na wolne stanowisko urzędnicze

7.

Regulamin wynagradzania

8.

Procedura planowania i realizacji szkoleń pracowników

9.

Instrukcje bhp dla poszczególnych rodzajów stanowisk

2. CELE I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM

1.

Polityka zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.

2.

Procedura zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.

3.

Powołanie Zespołu ds. zarządzania ryzykiem

4.

Polityka jakości Starostwa Powiatowego w Kluczborku

5.

Księga jakości

3. MECHANIZMY KONTROLI

1.

Zasady polityki rachunkowości.

2.

Zarządzenie w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie

3.

Instrukcja obiegu, kontroli dokumentów księgowych.

4.

Procedura zaopatrzenia w materiały, urządzenia i usługi na potrzeby Starostwa.

5.

Regulamin gospodarowania środkami ZFŚS.

6.

Uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony

7.

 

Polityka bezpieczeństwa systemów informatycznych do przetwarzania danych osobowych w Starostwie powiatowym w Kluczborku

8.

Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego.

9.

Zarządzanie w sprawie wyznaczenia pracownika do udzielania pierwszej pomocy.

10.

Zarządzenie w sprawie jednolitego wykazu akt dla Starostwa Powiatowego.

11.

Procedura nadzoru nad dokumentacją i zapisami

12.

Zasady przetwarzania danych osobowych

13.

Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych

14.

Instrukcja archiwum zakładowego.

4. INFORMACJA I KOMUNIKACJA

1.

Rejestr korespondencji

2.

Instrukcja zamieszczania informacji w intranecie

3.

Procedura opracowywania i aktualizacji kart usług

5. MONITOROWANIE I OCENA

1.

Audyt wewnętrzny – sprawozdania z audytu wewnętrznego

2.

Audity SZJ – raporty z auditów

3.

Kontrola funkcjonalna

4.

Regulamin kontroli instytucjonalnej – protokoły kontroli

5.

Procedura rozpatrywania skarg i wniosków

6.

Ankiety badania zadowolenia klienta zewnętrznego i wewnętrznego

7.

Przegląd zarządzania SZJ

8.

Procedura działań korekcyjnych, korygujących i zapobiegawczych

 

 

 
Zasady Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 2
Ankieta samooceny SKZ - Kierownictwo

 

 

L.p

PYTANIE

TAK

NIE

UWAGI

1.                  

Czy pracownicy są informowani o zasadach etycznego postępowania?

 

 

 

2.                  

Czy Pani/Pan wie jak należy się zachować, w przypadku gdy będzie Pani/Pan świadkiem poważnych naruszeń zasad etycznych obowiązujących w [jednostce]?

 

 

 

3.                  

Czy bierze Pan/Pani udział w szkoleniach w wystarczającym stopniu, aby skutecznie realizować powierzone zadania?

 

 

 

4.                  

Czy w Pani/Pana komórce organizacyjnej zostały pisemnie ustalone wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności i doświadczenia konieczne do wykonywania zadań na poszczególnych stanowiskach pracy (np. zakresy obowiązków, opisy stanowisk pracy)?

 

 

 

5.                  

Czy dokonuje Pani/Pan okresowej oceny pracy swoich pracowników?

 

 

 

6.                  

Czy pracownicy zostali zapoznani z kryteriami, za pomocą których dokonuje Pani/Pan oceny wykonywania przez nich zadań? – należy odpowiedzieć tylko w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 5 brzmi TAK

 

 

 

7.                  

Czy pracownicy mają zapewniony w wystarczającym stopniu dostęp do szkoleń niezbędnych na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy?

 

 

 

8.                  

Czy pracownicy posiadają wiedzę i umiejętności konieczne do skutecznego realizowania przez nich zadań?

 

 

 

9.                  

Czy istniejące w [jednostce] procedury zatrudniania prowadzą do zatrudniania osób, które posiadają pożądane na danym stanowisku pracy wiedzę i umiejętności?

 

 

 

10.              

Czy struktura organizacyjna Pani/Pana komórki organizacyjnej jest dostosowana do aktualnych jej celów i zadań?

 

 

 

11.              

Czy struktura organizacyjna komórki jest okresowo analizowana i w miarę potrzeb aktualizowana?

 

 

 

12.              

Czy w Pani/Pana komórce zatrudniona jest odpowiednia liczba pracowników, w tym osób zarządzających, w odniesieniu do celów i zadań komórki?

 

 

 

13.              

Czy przekazanie zadań i obowiązków pracownikom następuje zawsze w drodze pisemnej?

 

 

 

14.              

Czy uprawnienia do podejmowania decyzji, zwłaszcza tych o bieżącym charakterze, są delegowane na niższe szczeble komórki?

 

 

 

15.              

Czy został określony ogólny cel istnienia [jednostki] np. w postaci misji (poza statutem lub ustawą powołującą jednostkę)?

 

 

 

16.              

Czy w [jednostce] zostały określone cele do osiągnięcia lub zadania do realizacji w bieżącym roku w innej formie niż regulamin organizacyjny czy statut (np. jako plan pracy, plan działalności itp.)?

 

 

 

17.              

Czy cele i zadania [jednostki] na bieżący rok mają określone mierniki, wskaźniki bądź inne kryteria, za pomocą których można sprawdzić czy cele i zadania zostały zrealizowane? – należy odpowiedzieć tylko w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 16 brzmi TAK

 

 

 

18.              

Czy Pani/Pan wyznacza cele do osiągnięcia i zadania do zrealizowania przez pracowników w bieżącym roku roku?

 

 

 

19.              

Czy na bieżąco monitoruje Pani/Pan stan zaawansowania powierzonych pracownikom zadań?

 

 

 

20.              

Czy przygotowuje Pani/Pan okresowe informacje nt. stopnia realizacji powierzonych do wykonania zadań?

 

 

 

21.              

Czy w Pani/Pana komórce organizacyjnej w udokumentowany sposób identyfikuje się zagrożenia/ryzyka, które mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań komórki (np. poprzez sporządzanie rejestru ryzyka lub innego dokumentu zawierającego zidentyfikowane zagrożenia/ryzyka)? (jeśli TAK – proszę przejść do następnych pytań, jeśli NIE proszę przejść do pytania nr 25)

 

 

 

22.              

Czy w przypadku każdego ryzyka został określony poziom ryzyka, jaki można zaakceptować?

 

 

 

23.              

Czy wśród zidentyfikowanych zagrożeń/ryzyk wskazuje się zagrożenia/ryzyka istotne, które w znaczący sposób mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań?

 

 

 

24.              

Czy w stosunku do każdego istotnego ryzyka został określony sposób radzenia sobie z tym ryzykiem (tzw. reakcja na ryzyko)?

 

 

 

25.              

Czy pracownicy w Pani/Pana komórce organizacyjnej mają bieżący dostęp do procedur/instrukcji obowiązujących w [jednostce] (np. poprzez intranet)?

 

 

 

26.              

Czy w [jednostce] zostały zapewnione mechanizmy służące utrzymaniu ciągłości działalności na wypadek awarii (np. pożaru, powodzi, poważnej awarii)?

 

 

 

27.              

Czy Pani/Pana zdaniem istnieje sprawny przepływ informacji wewnątrz Pani/Pana komórki organizacyjnej?

 

 

 

28.              

Czy Pani/Pana zdaniem istnieje sprawny przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w [jednostce]?

 

 

 

 

29.

 

Czy w [jednostce] funkcjonuje efektywny system wymiany ważnych informacji z podmiotami zewnętrznymi (np.: z innymi urzędami, dostawcami, klientami) mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań Pani/Pana komórki organizacyjnej?

 

 

 

30

Czy Pani/Pana komórka organizacyjna utrzymuje dobre kontakty z podmiotami zewnętrznymi, które mają wpływ na realizację jej zadań (np.: z innymi urzędami, dostawcami, klientami)?

 

 

 

31

Czy pracownicy w Pani/Pana komórce organizacyjnej zostali poinformowani o zasadach w kontaktach z podmiotami zewnętrznymi (np.: wnioskodawcami, dostawcami, oferentami) ?

 

 

 

32

Czy pracownicy są zachęcani do sygnalizowania problemów i zagrożeń w realizacji zadań?

 

 

 




Zasady Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 3
Ankieta samooceny SKZ - Pracownicy 
 

 

 

L.p

PYTANIE

TAK

NIE

UWAGI

1.                  

Czy Pani/Pan wie jakie zachowania pracowników uznawane są w [jednostce] za nieetyczne?

 

 

 

2.                  

Czy Pani/Pan wie jak należy się zachować w przypadku, gdy będzie Pani/Pan świadkiem poważnych naruszeń zasad etycznych obowiązujących w [jednostce] ?

 

 

 

3.                  

Czy Pani/Pana zdaniem osoby na stanowiskach kierowniczych przestrzegają i promują własną postawą i decyzjami etyczne postępowanie?

 

 

 

4.                  

Czy bierze Pani/Pan udział w szkoleniach w wystarczającym stopniu, aby skutecznie realizować powierzone zadania?

 

 

 

5.                  

Czy szkolenia, w których Pan/Pani uczestniczył były przydatne na zajmowanym stanowisku?

 

 

 

6.                  

Czy jest Pani/Pan informowany przez bezpośredniego przełożonego o wynikach okresowej oceny Pani/Pana pracy?

 

 

 

7.                  

Czy istnieje dokument, w którym zostały ustalone wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności i doświadczenia konieczne do wykonywania zadań na Pani/Pana stanowisku pracy (np. zakres obowiązków, opis stanowiska pracy)?

 

 

 

8.                  

Czy posiada Pani/Pan aktualny zakres obowiązków określony na piśmie lub inny dokument o takim charakterze?

 

 

 

9.                  

Czy są Pani/Panu znane kryteria, za pomocą których oceniane jest wykonywanie Pani/Pana zadań?

 

 

 

10.              

Czy bezpośredni przełożeni w wystarczającym stopniu monitorują na bieżąco stan zaawansowania powierzonych pracownikom zadań?

 

 

 

11.              

Czy zna Pani/Pan najważniejsze cele istnienia [jednostki] ?

 

 

 

12.              

Czy w Pani/Pana komórce organizacyjnej zostały określone cele do osiągnięcia lub zadania do realizacji w bieżącym roku w innej formie niż regulamin organizacyjny (np. jako plan pracy, plan działalności itp.)?

 

 

 

13.              

Czy cele i zadania Pani/Pana komórki organizacyjnej na bieżący rok mają określone mierniki, wskaźniki bądź inne kryteria, za pomocą których można sprawdzić czy cele i zadania zostały zrealizowane? – należy odpowiedzieć tylko w przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 12 brzmi TAK

 

 

 

14.              

Czy w Pani/Pana komórce organizacyjnej  w udokumentowany sposób identyfikuje się zagrożenia/ryzyka, które mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań komórki (np. poprzez sporządzanie rejestru ryzyka lub innego dokumentu zawierającego zidentyfikowane zagrożenia/ryzyka)? 

 

 

 

15.              

Czy wśród zidentyfikowanych zagrożeń/ryzyk wskazuje się zagrożenia/ryzyka istotne, które w znaczący sposób mogą przeszkodzić w realizacji celów i zadań?

 

 

 

16.              

Czy w Pani/Pana komórce organizacyjnej podejmuje się wystarczające działania mające na celu ograniczenie zidentyfikowanych zagrożeń/ryzyk, w szczególności tych istotnych?

 

 

 

17.              

Czy posiada Pani/Pan bieżący dostęp do procedur/instrukcji obowiązujących w [jednostce] (np. poprzez intranet)?

 

 

 

18.              

Czy w wystarczającym stopniu sposób realizacji  zadań w Pani/Pana komórce organizacyjnej jest określony w pisemnych procedurach/instrukcjach?

 

 

 

19.              

Czy obowiązujące Panią/Pana procedury/instrukcje są aktualne, tzn. zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi (np. regulaminem organizacyjnym, innymi procedurami)?

 

 

 

20.              

Czy nadzór ze strony przełożonych zapewnia skuteczną realizację zadań?

 

 

 

21.              

Czy wie Pani/Pan jak postępować w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej np. pożaru, powodzi, poważnej awarii?

 

 

 

22.              

Czy dokumenty/materiały/zasoby informatyczne, z których korzysta Pani/Pan w swojej pracy są Pani/Pana zdaniem odpowiednio chronione przed utratą lub zniszczeniem?

 

 

 

23.              

Czy ma Pani/Pan dostęp do wszystkich informacji i danych niezbędnych do realizacji swoich zadań?

 

 

 

24.              

Czy postawa osób na stanowiskach kierowniczych zachęca pracowników do sygnalizowania problemów i zagrożeń w realizacji zadań?

 

 

 

25.              

Czy w przypadku wystąpienia trudności w realizacji zadań zwraca się Pani/Pan w pierwszej kolejności do bezpośredniego z prośbą o pomoc?

 

 

 

26.              

Czy Pani/Pana zdaniem istnieje sprawny przepływ informacji wewnątrz Pani/Pana komórki organizacyjnej?

 

 

 

 

27.

 

Czy Pani/Pana zdaniem istnieje sprawny przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w [jednostce]?

 

 

 

28.

Czy zna Pani/Pan zasady kontaktów pracowników [jednostki] z podmiotami zewnętrznymi (np.: wnioskodawcami, dostawcami, oferentami) i swoje uprawnienia w tym zakresie?

 

 

 

29.

Czy Pani/Pana komórka organizacyjna utrzymuje dobre kontakty z podmiotami zewnętrznymi, które mają wpływ na realizację jej zadań (np.: z innymi urzędami, dostawcami, klientami)?

 

 

 

30.

Czy przełożeni na co dzień zwracają wystarczającą uwagę na przestrzeganie przez pracowników obowiązujących w [jednostce] zasad, procedur, instrukcji itp.?

 

 

 

 

 

 

 

Zasady Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 4
Zasady Dokonywania Samooceny

 

1.     Samoocena systemu kontroli zarządczej przeprowadzana jest w następujących płaszczyznach, przez:

1)    Najwyższe kierownictwo, naczelników wydziałów, kierowników biur
i referatów oraz samodzielne stanowiska (ankieta samooceny kontroli zarządczej – kierownictwo załącznik Nr 1),

2)    pracowników (kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej – załącznik
Nr 2).

2.      Raz w roku Zespół ds. zarządzania ryzykiem przygotowuje i przekazuje do wypełnienia w formie elektronicznej lub papierowej wszystkim pracownikom Starostwa odpowiedni Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej.

3.     W terminie 7 dni od daty wysłania pracownicy Starostwa odsyłają wypełnione kwestionariusze na skrzynkę e-mail bądź składają wersje papierowe Koordynatorowi kontroli zarządczej.

4.     Wypełnienie Kwestionariusza samooceny kontroli zarządczej polega na wpisaniu oceny TAK/NIE ewentualnie zaznaczeniu znakiem X odpowiedzi NIE WIEM.

5.     Kwestionariusze samooceny kontroli zarządczej pracownicy Starostwa wypełniają anonimowo.

6.     Zespół ds. zarządzania ryzykiem po przeprowadzonej analizie udzielonych
w Kwestionariuszu samooceny kontroli zarządczej odpowiedzi przez pracowników Starostwa, przygotowuje raport z samooceny kontroli zarządczej, który zostaje omówiony w ramach przeglądu zarządzania.

7.     Raport, o którym mowa w ust. 6, stanowi źródło uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej w Starostwie.


Polityka Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 2
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.

                    

 

  

Rozdział 1

Cel i realizacja polityki zarządzania ryzykiem

§ 1. Celem polityki zarządzania ryzykiem jest identyfikacja obszarów ryzyka, oszacowanie ryzyka, a następnie redukcja ryzyka do akceptowalnego poziomu.

§ 2. Realizacji celów służą:

1) podnoszenie świadomości pracowników Starostwa Powiatowego w Kluczborku
w zakresie zagadnień z zakresu Polityki zarządzania ryzykiem,

2) zdefiniowanie obszarów ryzyka i zadań wrażliwych w działalności Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3) stały monitoring obszarów ryzyka,

4) podejmowanie działań zaradczych prowadzących do redukcji ryzyka do poziomu akceptowalnego.

§ 3. 1. Identyfikacja, ocena i zarządzanie ryzykiem jest ściśle powiązane z realizacją celów Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

2. Zarządzanie ryzykiem jest jednym z elementów cyklu planowania i podejmowania decyzji.

3. Analiza ryzyka jest procesem ciągłym.

4. Przebieg procesu zarządzania ryzykiem polega na:

1) zdefiniowaniu wszystkich obszarów ryzyka,

2) przyjęciu jednolitej metodyki identyfikacji i analizy ryzyka,

3) przyjęciu jednolitej metodyki raportowania ryzyk,

4) ograniczaniu ryzyk poprzez adekwatne i terminowe działania awaryjne i naprawcze.

 

Rozdział 2

Obowiązki związane z realizowaniem polityki zarządzania ryzykiem:

§ 4. 1. Obowiązkiem kierownictwa poszczególnych wydziałów, biur i referatów oraz samodzielnych stanowisk jest monitorowanie i okresowy przegląd ryzyk zagrażających wykonaniu głównych celów strategicznych i operacyjnych.

2. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem powinny mieć kwalifikacje wystarczające do identyfikacji ryzyk i ich oceny.

3. Raportowanie o wszelkich zdarzeniach zarówno pozytywnych, jak i negatywnych jest obowiązkiem każdego pracownika.

4. Inicjatywy pracowników zmierzające do przyjmowania odpowiedzialności za ryzyka powinny być wspierane przez naczelników wydziałów oraz kierowników biur i referatów.

§ 5. W celu zapewnienia realizacji polityki zarządzania ryzykiem wprowadza się ramowe procedury zarządzania ryzykiem.

 

Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 3
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.


 

 

 

Celem procedury jest zapewnienie mechanizmów identyfikowania wszystkich ryzyk zagrażających realizacji celów Starostwa Powiatowego w Kluczborku w sposób zgodny
z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, określanie skutków i wag tych ryzyk oraz podejmowanie adekwatnych środków zaradczych w celu minimalizacji ryzyka.

 

Rozdział 1

Glosariusz

§ 1. Użyte w niniejszej procedurze pojęcia mają następujące znaczenie:

1) analiza ryzyka – czynności podjęte w celu zrozumienia charakteru zidentyfikowanego ryzyka, na które narażona jest organizacja,

2) czynniki ryzyka – okoliczności, stan prawny, stan faktyczny, które mogą wywołać ryzyko,

3) mapa ryzyka – dokument odzwierciedlający ocenę skutków i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka,

4) mechanizm kontrolny – element systemu zarządzania, zasady określone przez przepisy prawa, procedury, które mają ograniczyć prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka lub jego skutki,

5) oddziaływanie ryzyka – możliwe skutki lub konsekwencje dla organizacji takie jak straty, utrata reputacji, wypadki, niekorzystne zdarzenia lub opóźnienia,

6) prawdopodobieństwo – szacowane prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia,

7) proces – uporządkowany logicznie ciąg czynności, działań, decyzji, uzgodnień, których efektem jest powstanie pewnej wartości dającej się określić w postaci zmiany
w środowisku zewnętrznym, jako efekt pracy,

8) rejestr ryzyka – zestawienie w formie papierowej wszystkich zidentyfikowanych ryzyk,

9) ryzyko – możliwość (prawdopodobieństwo) zaistnienia zdarzenia, które będzie miało wpływ na realizację założonych celów i zadań,

10) ryzyko nieodłączne (inherentne) – ryzyko, które występuje przy założeniu, że nie działają żadne mechanizmy kontrolne,

11) ryzyko operacyjne – ryzyko krótkookresowe związane z działalnością Starostwa,

12) ryzyko szczątkowe (rezydualne)– Ryzyko, które pozostaje po podjęciu wszystkich możliwych, bądź opłacalnych kroków zmierzających do unikania ryzyka, jego kontrolowania lub przeniesienia (transferu).

13) ryzyko strategiczne – ryzyko długookresowe, na które Starostwo ma ograniczony wpływ,

14) system kontroli zarządczej – ogół zasad zaprojektowanych i wdrożonych przez Starostę Kluczborskiego, obejmujących całą organizację, stanowiących spójną i logiczną całość funkcjonującą w określonym środowisku na wszystkich poziomach zarządzania, służących zwiększeniu prawdopodobieństwa zrealizowania wytyczonych celów i zadań
w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy poprzez zmniejszenie skutków ryzyka,

15) szacowanie ryzyka – proces systematycznej oceny źródeł, skutków
i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka,

16) właściciel ryzyka – osoba odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem, mająca największe kompetencje do podjęcia działań zaradczych w stosunku do obszaru, którym zarządza,

17) zarządzanie ryzykiem – podjęte działania mające na celu zmniejszenie ryzyka do poziomu akceptowalnego obejmujące identyfikowanie i ocenę ryzyka oraz reagowanie na nie.

 

Rozdział 2

Cele zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

§ 2.1. Procedura zarządzania ryzykiem w Starostwie Powiatowym w Kluczborku zwanym dalej Starostwem ma na celu zidentyfikowanie ryzyka oraz ograniczenie jego negatywnego oddziaływania, co powinno przyczynić się do efektywnego i racjonalnego osiągania celów i realizacji zadań Starostwa.

2. Celem zarządzania ryzykiem w odniesieniu do głównych celów i zadań Starostwa jest:

1) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej,

2) efektywne zarządzanie Starostwem poprzez utworzenie właściwego ładu organizacyjnego,

3) położenie większego nacisku w procesie zarządzania na sprawy faktycznie istotne,

4) bardziej świadome podejmowanie decyzji z uwzględnieniem ryzyka,

5) efektywne wykorzystanie zasobów Starostwa,

6) skuteczne zarządzanie projektami,

7) dostosowanie do obowiązujących wymogów prawnych,

8) ograniczenie ryzyka utraty szansy,

9) zapewnienie adekwatności mechanizmów kontrolnych w stosunku do potencjalnych ryzyk,

10) ograniczenie zachowań nieetycznych.

 

§ 3. 1. Procedura zarządzania ryzykiem stanowi narzędzie zarządzania dla kierownictwa oraz wytyczne dla wszystkich pracowników Starostwa.

2. Ograniczenie ryzyka prowadzone jest poprzez zaprojektowanie i wdrożenie odpowiednich mechanizmów kontrolnych na podstawie wyników monitoringu poziomu ryzyka oraz jego oceny.

 

Rozdział 3

Zakres podmiotowy zarządzania ryzykiem

§ 4. 1. Procedurę zarządzania ryzykiem stosują wszyscy pracownicy zatrudnieni
w Starostwie.

2. Zarządzanie ryzykiem odbywa się na dwóch poziomach:

1) strategicznym,

2) operacyjnym,

3. Zarządzanie ryzykiem na poziomie strategicznym oparte jest na identyfikacji
i rocznej analizie ryzyka.

4. Zarządzanie ryzykiem na poziomie operacyjnym stanowi element zarządzania, polegający na bieżącej identyfikacji, ocenie ryzyka i podejmowaniu działań zaradczych.

5. Analiza ryzyka na każdym z poziomów obejmuje następujące etapy:

1) identyfikację ryzyka, które może oddziaływać na funkcjonowanie Starostwa,

2) ocenę istniejących środków wykorzystywanych do utrzymania ryzyka pod kontrolą,

3) ocenę i hierarchizację ryzyka wg oddziaływania i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka,

4) zdefiniowanie działań wymaganych do postępowania z ryzykiem nie akceptowalnym,

5) wskazanie osób z Kierownictwa, odpowiedzialnych za podjęcie działań zaradczych oraz ustalenie terminu, do którego działania należy podjąć,

6) monitorowanie i składanie raportów dotyczących postępowań.

6. Zarządzanie ryzykiem w Starostwie odbywa się dwuetapowo:

1) na poziomie strategicznym opartym na identyfikacji i rocznej analizie ryzyka,

2) na poziomie operacyjnym opartym na bieżącej identyfikacji i analizie ryzyka oraz podejmowaniu bieżących działań zaradczych.

 

 

 

Rozdział 4

Zasady odpowiedzialności za zarządzanie ryzykiem

§ 5. 1. Za zarządzanie ryzykiem na poziomie strategicznym odpowiada Starosta Kluczborski zwany w dalszej części Starostą poprzez:

1) kształtowanie i wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem,

2) identyfikację czynników ryzyka i ocenę ryzyka na poziomie strategicznym,

3) zdefiniowanie obszarów ryzyka,

4) określenie obszarów akceptowalnego ryzyka,

5) ogłaszanie i wdrażanie procedury zarządzania ryzykiem,

6) monitorowanie skuteczności mechanizmów kontrolnych,

7) wyznaczanie właścicieli ryzyka na poziomie strategicznym.

2. W celu prawidłowego przeprowadzania procesu identyfikacji i oceny ryzyka na poziomie strategicznym Starosta powołuje Zespół ds. zarządzania ryzykiem.

3. Starosta może przypisać odpowiedzialność za zarządzanie kluczowym ryzykiem na poziomie strategicznym właściwym merytorycznie pracownikom zatrudnionym na kierowniczych stanowiskach.

§ 6. 1. Na poziomie operacyjnym za zarządzanie ryzykiem odpowiadają naczelnicy wydziałów, kierownicy biur, referatów, pracownicy na samodzielnych stanowiskach poprzez:

1) identyfikację i dokumentowanie czynników ryzyka, które mają istotny wpływ dla osiągnięcia celów operacyjnych, w odniesieniu do zidentyfikowanych obszarów działalności,

2) ocenę istotności czynników ryzyka w odniesieniu do realizowanych celów
z uwzględnieniem prawdopodobieństwa ryzyka oraz potencjalnych skutków ryzyka,

3) monitoring poziomu ryzyka operacyjnego, w tym funkcjonowanie mechanizmów kontrolnych pod kątem ich adekwatności, skuteczności i efektywności,

4) rejestrację odstępstw od obowiązujących zasad i procedur oraz ich analizę,

5) projektowanie działań zaradczych w zakresie swojego obszaru działalności.

 

Rozdział 5

Identyfikacja i analiza czynników ryzyka

§ 7. 1. Identyfikacja i ocena czynników ryzyka dokonywana jest na poziomie strategicznym i operacyjnym.

2. Identyfikacja i ocena czynników ryzyka na poziomie strategicznym odbywa się
w odniesieniu do obszarów działania wymienionych w załączniku Nr 1 Kluczowe obszary działania.

3. Wykaz obszarów działania podlega aktualizacji bez konieczności zmiany Procedur.

4. Proces identyfikacji i analizy ryzyka odbywa dwa razy do roku.

5. Na poziomie strategicznym za identyfikację czynników ryzyka, w ramach obszaru odpowiada Zespół ds. zarządzania ryzykiem.

 

§ 8. 1. Za identyfikację czynników ryzyka na poziomie operacyjnym, w ramach obszaru odpowiadają naczelnicy wydziałów, kierownicy biur i referatów oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach.

2. Dokumentowanie wyników identyfikacji i analizy czynników ryzyka odbywa się na zasadach określonych w dalszej części procedur.

3. Każdy pracownik ma prawo zgłaszać swojemu przełożonemu zidentyfikowane czynniki ryzyka.

4. Pracownicy Starostwa mają prawo zgłaszać wszelkie odstępstwa od obowiązujących procedur.

5. Zgłoszone lub ujawnione odstępstwa podlegają rejestracji wg wzoru określonego
w załączniku do procedury zarządzania ryzykiem.

6. Zgłoszone przez pracownika czynniki ryzyka podlegają analizie pod kątem istotności dla realizacji celów.

 

§ 9. 1. Każdy czynnik ryzyka podlega analizie pod kątem jego wpływu na osiąganie przez Starostwo założonych celów (Polityka jakości).

2. W ramach analizy ryzyka oceniana jest istotność czynników ryzyka, które ma wpływ na funkcjonowanie Starostwa jako całości i osiągania wytyczonych celów.

3. Ocena istotności oddziaływania polega na nadaniu oceny punktowej od 1 do 5, gdzie
1 oznacza małą istotność (nieznaczne oddziaływanie) a 5 bardzo duża istotność (bardzo poważne – katastrofalne oddziaływanie). Punktowa tabela oddziaływania stanowi załącznik Nr 3 do procedury zarządzania ryzykiem.

4. Ocenę prawdopodobieństwa dokonuje się w skali punktowej od 1 do 4,
gdzie 1 oznacza bardzo małe prawdopodobieństwo, a 4 bardzo duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością. Punktowa tabela prawdopodobieństwa stanowi załącznik Nr 4 do procedury zarządzania ryzykiem.

5. Wyniki analizy ryzyka przedstawia się przy pomocy mapy ryzyka stanowiącej załącznik Nr 5 do procedury zarządzania ryzykiem.

6. Wynik oceny punktowej ryzyka stanowi iloczyn oceny punktowej prawdopodobieństwa
i oceny punktowej wpływu.

7. Wyniki uzyskane z analizy ryzyka podlegają dalszej analizie pod kątem możliwości ograniczenia ryzyka.

 

Rozdział 6

Dokumentowanie procesu

§ 10. 1. Zdiagnozowane ryzyka podlegają uszeregowaniu w kolejności wg wartości punktowej ustalonej zgodnie z § 11 ust. 6. Dokumentowanie procesu identyfikacji
i analizy ryzyka na każdym szczeblu odbywa się wg wzoru stanowiącego załącznik
Nr 2 do procedury zarządzania ryzykiem.

2. Na poziomie operacyjnym Zespół ds. zarządzania ryzykiem nadaje priorytety poszczególnym ryzykom, podejmuje decyzję o zastosowaniu działań zapobiegawczych oraz wyznacza właściciela ryzyka.

3. Dokumentowanie procesu identyfikacji ryzyka na szczeblu strategicznym dokonywane jest przez Zespół ds. oceny ryzyka. Zespół także nadaje priorytety poszczególnym ryzykom.

4. Zebrane informacje w formie rejestru ryzyka, załącznik Nr 6 przekazywane są Staroście.

 

Rozdział 7

Zarządzanie ryzykiem

§ 11. 1. W Starostwie zdefiniowano cztery poziomy ryzyka:

1) ryzyko niskie, którego ocena punktowa zawiera się w przedziale 0-25%, różnicy pomiędzy wynikiem najwyższym i najniższym,

2) ryzyko średnie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 26-50% pomiędzy wynikiem najniższym i najwyższym,

3) ryzyko wysokie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 51-75% pomiędzy wynikiem najniższym i najwyższym,

4) ryzyko bardzo wysokie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 76-100% pomiędzy wynikiem najniższym i najwyższym.

2. Uzyskane w procesie analizy ryzyka końcowe wyniki wskazują na poziom ryzyka wywołanego przez dany czynnik ryzyka.

§ 12. 1. Starosta wyznaczy akceptowany z punktu widzenia strategicznego
i operacyjnego poziom ryzyka, jaki gotowy jest przyjąć, z uwzględnieniem sytuacji Starostwa, wielkości kosztów ograniczenia danego ryzyka oraz możliwości wpływu na ryzyko.

2. W Starostwie przyjmuje się następujące sposoby postępowania z ryzykiem:

1) tolerowanie ryzyka – w przypadku, gdy koszty podjętych działań zaradczych mogą przekroczyć przewidywane korzyści oraz gdy brak jest obiektywnych przesłanek, że nie podjęcie tych działań spowoduje stratę.

2) transfer ryzyka – przeniesienie ryzyka na inną organizację,

3) przeciwdziałanie – podjęcie działania, które pozwoli na ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego, np. poprzez wzmocnienie mechanizmów kontrolnych,

4) przesunięcie w czasie – zaniechanie w danym momencie działań rodzących zbyt duże ryzyko.

3. W Starostwie przyjmuje się następujące zasady akceptowalności poziomu ryzyka:

1) ryzyko niskie – ryzyko akceptowalne, ale należy je monitorować i w miarę potrzeby kontrolować,

2) ryzyko średnie – może wywierać wpływ na działalność Starostwa, należy je monitorować i rozważyć potrzebę działań zaradczych poprzez wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych (przy uwzględnieniu kosztów wprowadzenia dodatkowej kontroli). Za monitoring i ewentualne wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych odpowiedzialny jest właściciel ryzyka,

3) ryzyko wysokie – może wywierać istotny wpływ na działalność Starostwa, należy je monitorować i wprowadzić działania zaradcze poprzez wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych. Za monitoring i wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych odpowiedzialny jest właściciel ryzyka,

4) ryzyko bardzo wysokie – stanowi poważne zagrożenie dla działalności Starostwa
i osiągnięcia celów. Wymagane jest natychmiastowe działanie poprzez wprowadzenie skutecznych i efektywnych mechanizmów kontrolnych. Podlega ciągłemu monitoringowi. Ryzyko to nie powinno być tolerowane.

4. Starosta ma prawo zaakceptować każdy poziom ryzyka bez podejmowania działań zaradczych.

§ 13. 1. W wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka Starosta wyznacza właścicieli ryzyka.

2. W stosunku do każdego czynnika ryzyka, który wywołuje ryzyko nieakceptowane przez Starostę planowane są i wdrażane działania zaradcze.

3. Przed przystąpieniem do działań mających na celu ograniczenie ryzyka należy rozważyć:

1) jakie działania są konieczne do podjęcia,

2) jaki poziom ryzyka należy osiągnąć po podjęciu działań zaradczych,

3) jakie mechanizmy należy wdrożyć,

4) jakie są koszty wprowadzenia mechanizmów kontrolnych,

5) czy wdrożenie mechanizmów kontrolnych jest możliwe.

4. Naczelnicy wydziałów, kierownicy biur i referatów, pracownicy na samodzielnych stanowiskach podejmują na bieżąco działania zaradcze w odniesieniu do ryzyk wynikających z odstępstw od obowiązujących procedur.

5. Wszyscy pracownicy Starostwa mają prawo i obowiązek raportowania bezpośredniemu przełożonemu o niekorzystnych zjawiskach, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek Starostwa lub zakłócić realizację jego celów i zadań.

Rozdział 8

Monitorowanie ryzyka

§ 14. 1. Proces monitorowania ryzyka jest procesem ciągłym.

2. Proces monitorowania ryzyka jest realizowany na każdym szczeblu zarządzania
w ramach kontroli zarządczej.

3. Naczelnicy wydziałów, kierownicy biur i referatów wspierają wszelkie działania pracowników przyjmujących odpowiedzialność za ryzyko.

§ 15. Wszyscy pracownicy Starostwa zobowiązani są do przestrzegania niniejszych procedur.

§ 16. 1. Polityka zarządzania ryzykiem i procedura zarządzania ryzykiem podlegają raz na rok przeglądom dokonanym w celu ich aktualizacji.

2. Projekt zmian w polityce oraz w procedurze przygotowuje Zespół ds. zarządzania ryzykiem

3. Zmiany w polityce i procedurze zarządzania ryzykiem podlegają akceptacji Starosty.



Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 1
Kluczowe Obszary Działania

 

 

W trakcie analizy funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Kluczborku wyodrębniono następujące podstawowe obszary działania:

 

1. Mienie komunalne

2. Geodezja i kartografia

3. Komunikacja i transport

2. Współpraca z organizacjami pozarządowymi

3. Ochrona i promocja zdrowia

4. Gospodarowanie majątkiem

5. Polityka informacyjna i promocja Powiatu

6. Podatki i opłaty lokalne

7. Windykacja należności

8. Zamówienia publiczne

9. Bezpieczeństwo informacji

10. Administracja

11. Inwestycje

12. Edukacja

13. Budżet powiatu

14. Ochrona środowiska

15. Sprawozdawczość

16. Bezpieczeństwo publiczne, zarządzanie kryzysowe

17. Zarządzanie zasobami ludzkimi

 
Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 2
Obszary oraz czynniki ryzyka strategicznego/operacyjnego*

 

 

 

Wydział/Biuro/Referat/Samodzielne stanowisko:

Imię i Nazwisko/Stanowisko zgłaszającego:

L.p

Nazwa obszaru**

Czynnik ryzyka

Ryzyko

Proponowane działania zaradcze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Wstaw właściwe

** Wg zał. Nr 1

                                                                                                
    Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 3
Tabela Punktowa Oddziaływania Czynników Ryzyka 


 

 

 

 

Punktacja

Opis oddziaływania

Kryteria

Finansowe

Organizacyjne

Ochrona informacji

Reputacja

5

Bardzo ważne/katastrofalne

Strata

Finansowa
>500.000 PLN

Brak realizacji kluczowych celów

Całkowita utrata danych

Doniesienia

prasowe

w całym kraju

4

Poważne

Strata

finansowa

100.000<500.000 PLN

Brak realizacji kluczowego celu

Uszkodzenie nośników
z danymi

Pewne

informacje

w mediach

ogólnokrajowych

3

Średnie

Strata

finansowa

10.000<100.000 PLN

Zakłócenia
w działalności

Brak zabezpieczeń

Pewne informacje
w mediach lokalnych lub regionalnych

2

Małe

Strata

finansowa
100 < 1.000

PLN

Niewielkie zakłócenia
w działalności

Awaria sprzętu

Ograniczone

informacje

w mediach

lokalnych lub

regionalnych

1

Nieznaczne

Mała strata

finansowa
<100 PLN

Krótkotrwałe zakłócenia w działalności

Przestarzały sprzęt

Wzmianki, krótkie informacje w mediach lokalnych

 




Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 4
Tabela Punktowa Prawdopodobieństwa 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

Opis

Bardzo małe

Małe

Średnie

Duże

Prawdopodobieństwo

0-25%

26-50%

51-75%

76-100%

 

 

 


Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 5
Mapa Ryzyka


 

 

 

 


Katastrofalne

5

10

15

20

ODDZIAŁYWANIE

Poważne

4

8

12

16

Średnie

3

6

9

12

Małe

2

4

6

8

Nieznaczne

1

2

3

4

 

Bardzo małe

Małe

Średnie

Duże

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PRAWDOPODOBIEŃSTWO




Procedura Zarządzania Ryzykiem
Załącznik nr 6
Rejestr Ryzyka


 

Nr identyfikacyjny ryzyka

Opis, przyczyna
i skutek ryzyka

Kategoria ryzyka

Właściciel ryzyka

Oddziaływanie

Prawdopodobieństwo

Punktowa ocena ryzyka

Funkcjonujące mechanizmy kontrolne

Prawdopodobieństwo rezydualne

Punktowa ocena ryzyka rezydualnego

Wymagane działania zaradcze

Odpowiedzialność za wykonanie
/data wykonania podjętych działań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regulamin Kontroli Instytucjonalnej
Załącznik nr 4
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.


Rozdział 1

Przepisy ogólne

 

§ 1.1.Regulamin określa:

1)     cele, zadania i organizację kontroli instytucjonalnej,

2)     zasady i tryb przeprowadzania czynności kontrolnych,

3)     sposób gromadzenia, dokumentowania i przechowywania dokumentacji kontrolnej.

2. Postanowienia regulaminu mają zastosowanie do przeprowadzonych czynności kontrolnych realizowanych przez pracowników Starostwa Powiatowego w Kluczborku
w podmiotach, które na podstawie przepisów prawa podlegają kontroli.

 

§ 2. Ilekroć jest mowa o:

1)  jednostce organizacyjnej powiatu – oznacza to:

a) Starostwo Powiatowe w Kluczborku 

b) Zespół Szkół ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku

c) Młodzieżowy Dom Kultury w Kluczborku

d) Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku

e) Zespół Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku

f) Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Kluczborku

g) Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku

h) Powiatowy Zespół Socjalizacyjno Interwencyjny "Nasz Dom" w Bogacicy

i) Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach

j) Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku

k) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku

l) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kluczborku

m) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku

n) Powiatowy Urząd Pracy w Kluczborku

o) Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i doskonalenia Zawodowego w Kluczborku

p) Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku

2)  strażach – oznacza to Komendę Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Kluczborku,

3)  inspekcjach – oznacza to Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego
w Kluczborku,

4)  podmiotach kontrolowanych – oznacza to komórkę organizacyjną Starostwa Powiatowego w Kluczborku, jednostkę organizacyjną powiatu, inspekcję, straż, oraz inne podmioty, które na podstawie przepisów prawa podlegają kontroli przez przedstawicieli organów Powiatu i Starostwa,

5)  Zarządzie – oznacza to Zarząd Powiatu Kluczborskiego, w składzie Starosta, Wicestarosta i dwóch Członków Zarządu, który zgodnie z art. 247 ust. 2 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr  157, poz.1240) sprawuje ogólny nadzór nad realizacją dochodów i wydatków, przychodów
i rozchodów jednostki samorządu terytorialnego, określonych uchwałą budżetową,

6)   Staroście oznacza to Kierownika Starostwa Powiatowego oraz zwierzchnika służbowego pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu oraz zwierzchnika powiatowych służb, inspekcji i straży – zgodnie z art. 35 ust. 2 i 3 ustawy z dnia  5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.),

7)  komórce organizacyjnej – oznacza to wydział, biuro, referat lub samodzielne stanowisko w Starostwie Powiatowym w Kluczborku,

8)  kierowniku – rozumie się przez to naczelnika wydziału, lub kierownika biura, referatu

9)  kontrolerze - rozumie się przez to przedstawiciela organów Powiatu Kluczborskiego lub Starostwa Powiatowego w Kluczborku upoważnionego do przeprowadzenia kontroli,

10) regulaminie – oznacza to Regulamin kontroli instytucjonalnej,

11) kontroli instytucjonalnej – oznacza to proces polegający na ustaleniu stanu faktycznego realizacji zadań należących do zakresu działania podmiotów kontrolowanych w tym jego ocenę.

 

§ 3. Celem kontroli jest rzetelne i obiektywne zbadanie stanu faktycznego działalności podmiotu kontrolowanego i porównanie go z obowiązującymi przepisami prawa, a w konsekwencji:

1) wykrywanie nieprawidłowości w sposobie realizacji zadań należących do zakresu działania podmiotów kontrolowanych na każdym odcinku jego wykonania,

2) podniesienie sprawności działania tych podmiotów poprzez eliminację ujawnionych uchybień, przyczyn i źródeł ich powstania,

3) wskazanie osiągnięć i przykładów godnych upowszechnienia.

 

§ 4.1. Podstawowym zadaniem kontroli jest usprawnienie funkcjonowania podmiotu kontrolowanego poprzez sporządzanie informacji w zakresie:

1)    zaawansowania realizacji zadań, celów i o występujących odchyleniach,

2)    newralgicznych dziedzinach, w których występują zaniedbania, nieprawidłowości i odchylenia od przyjętych norm,

3)    nieracjonalnym gospodarowaniu mieniem,

4)    środkach umożliwiających likwidację skutków nieprawidłowości i zaniedbań,

5)    sposobach i środkach, zabezpieczających przed wystąpieniem w przyszłości stwierdzonych zaniedbań i nieprawidłowości.

2. W trakcie czynności kontrolnych ocena badanego stanu faktycznego powinna odbywać się według kryteriów, do których zalicza się:

1)     poprawność organizacyjną podmiotu z punktu widzenia realizowanych celów (sprawność, prawidłowość, efektywność przyjętych rozwiązań organizacyjnych i kierunków działania, a także doboru środków w celu wykonania założonych zadań),

2)     legalność, czyli zgodność z obowiązującymi przepisami, normami prawnymi oraz procedurami wewnętrznymi,

3)     gospodarność, czyli ocena kontrolowanych zjawisk, procesów gospodarczych i finansowych z punktu widzenia racjonalności, efektywności i celowości podejmowanych decyzji, a następnie ich realizacji, które umożliwią uzyskanie przy najniższych nakładach
(w danych warunkach) optymalnych efektów w tym zapewnienie ich ochrony,

4)     celowość – zapewniająca eliminację działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia interesów podmiotu, realizuje się przez sprawdzenie, czy środki finansowe zostały wydatkowane zgodnie
z przeznaczeniem określonym w planie finansowym,

5)     rzetelność – zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym oraz wiarygodności sprawozdań.

 

 

§ 5. 1. Kontrola może być prowadzona jako:

1)     kompleksowa, która obejmuje całokształt działalności podmiotu kontrolowanego,

2)     problemowa, która obejmuje wybrany fragment działalności podmiotu,

3)     sprawdzająca, której celem jest sprawdzenie realizacji zaleceń
i wniosków z kontroli lub sprawdzenie zasadności odwołania się podmiotu kontrolowanego od ustaleń poprzednich kontroli,

4)     doraźna, która ma charakter interwencyjny, wynikający z potrzeby pilnego zbadania nagłych zdarzeń i może w razie potrzeby przyjąć formę kontroli kompleksowej lub problemowej.

2. Kontrole wymienione w ust. 1 pkt 1,2 powinny być realizowane zgodnie z zatwierdzonym planem kontroli.

3. Kontrole sprawdzające mogą być przeprowadzone w każdym czasie i nie wymagają planu.

4. Kontrole doraźne są rozpoczynane w zależności od podmiotu uprawnionego do prowadzenia nadzoru, odpowiednio uchwałą zarządu Powiatu lub zarządzeniem Starosty, w których określa się:

1)   temat kontroli,

2)   nazwę jednostki kontrolowanej,

3)   termin kontroli,

4)   termin i formę sprawozdania,

5)   delegację do wystawienia upoważnienia,

§ 6. Szczególny rodzaj kontroli, której przedmiotem są zjawiska i procesy finansowe, dotyczące gospodarowania środkami publicznymi stanowi kontrola finansowa.

§ 7.1. Kontrola finansowa realizowana w Starostwie i jednostkach organizacyjnych Powiatu obejmuje:

1)              przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,

2)              badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym
w zakresie dotyczącym pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,

3)              prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowania procedur dotyczących procesów, o których mowa w pkt 2.

2. Kwestie merytoryczne z zakresu gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi. Procedury kontroli stanowią podstawę badania w trakcie trwania czynności kontrolnych, zgodności stanu faktycznego operacji finansowych z zawartymi w nich normami i zapisami.

3. Procedury kontroli finansowej obejmują wszelkie regulacje wewnętrzne Starostwa
i jednostek organizacyjnych Powiatu dotyczące procesu tworzenia i obiegu dokumentów finansowo-księgowych, badania i porównywania stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych, a także inwentaryzowania majątku jednostki.

4. Podstawowych kryteriów wyboru przedmiotu kontroli finansowej dostarczają:

1) analiza sprawozdań okresowych,

2) analiza zaleceń pokontrolnych,

3) analiza wniosków jednostek organizacyjnych, o zwiększenie wielkości środków przekazanych na podstawie planów finansowych,

4) wyniki kontroli zewnętrznych,

5) inne informacje zarządczych.

§ 8. Postępowanie kontrolne odbywa się według następujących zasad:

1)     legalności postępowania – stanowiącej, że sama kontrola, jak i zakres przedmiotowy i podmiotowy muszą być umocowane w przepisach prawa,

2)     prawdy obiektywnej – zobowiązującej kontrolujących do dokonywania wszelkich ustaleń w pełnej zgodności ze stanem faktycznym oraz do ujmowania wyników kontroli w zgodności z rzeczywistym przebiegiem i charakterem badanych zdarzeń i zjawisk,

3)     kontradyktoryjności – polegającej na możliwości przedstawienia przez kontrolowanego dowodów, wyjaśnień i argumentacji w badanej sprawie, obowiązku przyjęcia ich przez kontrolującego i ustosunkowania się do nich.

 

 

 

 

 

Rozdział 2

Organizacja procesu kontroli instytucjonalnej

 

§ 9.1. Kontrola instytucjonalna realizowana jest przez:

1)     Samodzielne stanowisko ds. kontroli,

2)     komórki organizacyjne w zakresie właściwości kompetencyjnej w ramach działań poszczególnych wydziałów,

3)     zespoły kontrolne.

 

§ 10. Proces kontroli instytucjonalnej jest realizowany poprzez:

1)   planowanie czynności kontrolnych,

2)   przygotowanie programów poszczególnych kontroli,

3)   czynności kontrolne,

4)   dokumentowanie czynności kontrolnych,

5)   tryb zgłaszania oraz rozpatrywanie zastrzeżeń do ustaleń kontrolera,

6)   dokonaniu oceny kontrolowanego zadania,

7)   zapewnienie nadzoru przez właściwego członka zarządu,

 

§ 11.1. Pracownik na Samodzielnym stanowisku ds. kontroli jest odpowiedzialny za gromadzenie informacji w zakresie przeprowadzonych kontroli.

2. Zakres gromadzonych informacji obejmuje:

1)   współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej,

2)   prowadzenie zbiorów dokumentacji kontrolnej obejmującej m.in:

a) upoważnienia,

b) protokoły,

c) wystąpienia pokontrolne

3)   nadzór na terminową realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych.

 

Rozdział 3

Planowanie czynności kontrolnych

 

§ 12.1. Kontrole instytucjonalne wymienione w § 5 ust. 1 pkt. 1,2 są prowadzone na podstawie rocznych planów kontroli.

2.Roczne plany kontroli, są zatwierdzane przez Starostę.

 

§ 13.1. Roczne plany kontroli są sporządzane przez kierowników komórek organizacyjnych oraz przedkładane do zatwierdzenia do dnia 31 stycznia na rok bieżący za pośrednictwem samodzielnego stanowiska ds. kontroli.

2. Zmiany w zatwierdzonych rocznych planach kontroli są dokonywane
w trybie ich zatwierdzenia.

3. Roczny plan kontroli winien w szczególności określać:

1)   temat kontroli,

2)   nazwę jednostki kontrolowanej,

3)   rodzaj kontroli, o której mowa w § 5 ust.1 pkt 1,2,

4)   termin kontroli,

 

§ 14. Przy opracowywaniu planu kontroli uwzględnia się w szczególności:

1)   wyniki wcześniejszych kontroli wewnętrznych i zewnętrznych,

2)   wyniki badań i analiz określonych problemów oraz skarg i wniosków,

3)   informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych, organizacji, stowarzyszeń pozarządowych, a także wynikające ze środków komunikacji
i innych nie wymienionych wyżej źródeł.

 

ROZDZIAŁ 4

Przygotowanie procesu kontroli

 

§ 15.1 Kontrolujący odpowiada za przygotowanie kontroli, która obejmuje opracowanie programu kontroli dla kontroli planowej lub tematyki dla kontroli doraźnej.

2. Kontrolę należy przygotować w sposób, który zapewni uzyskanie wysokiej jakości pracy w sposób oszczędny, wydajny i skuteczny.

 

§ 16. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, kontrolujący jest zobowiązany uzyskać wystarczającą wiedzę na temat kontrolowanej działalności, która umożliwi precyzyjne określenie celu i zakresu kontroli oraz zrozumienie zdarzeń, operacji
i działań, które w opinii kontrolera mogą mieć znaczący wpływ na działalność objętą kontrolą.

 

§ 17.1. W przypadku powołania zespołów kontrolnych należy ustalić osobę koordynatora.

2. Do obowiązków koordynatora należy:

1)   przygotowanie i zorganizowanie pracy zespołu kontrolnego poprzez przydzielenie zadań przewidzianych w tematyce poszczególnym członkom zespołu, w sposób zapewniający prawidłowy przebieg kontroli,

2)   reprezentowanie zespołu na zewnątrz.

3)   w przypadku rozbieżności opinii między poszczególnymi członkami zespołu, rozstrzyganie, jakie stanowisko winno znaleźć odbicie w dokumentacji,

3. Członkowie zespołu kontrolnego podlegają koordynatorowi w okresie od rozpoczęcia do zakończenia kontroli.

4. W skład zespołów kontrolnych może być powoływany po wyrażeniu zgody przez Starostę:

1)   pracownik komórki organizacyjnej Starostwa Powiatowego do przeprowadzenia kontroli i zlecania mu określonych czynności kontrolnych,

2)   pracownik komórki organizacyjnej Starostwa Powiatowego lub inna osoba
w charakterze konsultanta merytorycznego lub eksperta w sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy zawodowej.

 

§ 18.1. Kontroler podlega wyłączeniu na wniosek lub z urzędu od udziału w czynnościach kontrolnych, jeżeli wyniki kontroli mogłyby oddziaływać na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka albo osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia lub osób związanych
z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia od udziału w czynnościach kontrolnych trwają także po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli.

2. Wyłączeniu od udziału w czynnościach kontrolnych podlegają także pracownicy pozostający wobec osoby spełniającej przesłanki określone w ust. 1 w stosunku do podległości służbowej.

3. Kontroler może być wyłączony na wniosek lub z urzędu od czynności kontrolnych w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

4. O wyłączeniu postanawia Starosta. Stanowisko Starosty w tej sprawie jest ostateczne.

 

Rozdział 5

Czynności kontrolne

 

§ 19.1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole na podstawie imiennych upoważnień. Upoważnienie powinno zawierać:

1)     podstawę prawną wydanego upoważnienia,

2)     nazwiska osoby/osób upoważnionych do przeprowadzenia kontroli,

3)     oznaczenie kontroli, czasu trwania oraz numeru kontroli,

4)     podmiotu kontroli,

5)     przedmiot, zakres i okres objęty kontrolą.

3. Wzór upoważnienia stanowi załącznik do niniejszego Zarządzenia.

4. Wydane upoważnienie ważne jest w takim zakresie, jakiego dotyczy. W przypadku potrzeby zmiany  zakresu tematycznego kontroli wystawionego upoważnienia  winno być wydane nowe upoważnienie.

 

§ 20.1. Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych, kontrolujący, a w przypadku zespołów kontrolnych koordynator kontroli, okazuje kierownikowi podmiotu kontrolowanego upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz dokument tożsamości potwierdzający dane osobowe.

2. Kontrole przeprowadza się w godzinach pracy obowiązujących w podmiocie kontrolowanym.

3. W przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, kontrola może być przeprowadzona poza godzinami pracy obowiązującymi w podmiocie kontrolowanym, na wniosek kontrolera i po wydaniu stosownych poleceń przez kierownika podmiotu kontrolowanego.

 

§ 21.1. Kontrolowany jest zobowiązany:

1)   umożliwić kontrolującym wykonywanie czynności,

2)   udzielać wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, a na żądanie kontrolującego lub koordynatora kontroli – również w formie pisemnej,

3)   przedstawić na żądanie kontrolującego lub koordynatora kontroli, posiadane dowody i inne materiały w terminie wyznaczonym przez kontrolującego,

4)   zapewnić wgląd, z zachowaniem zasad ochrony dóbr osobistych, do urządzeń ewidencyjnych, planów, sprawozdań, analiz oraz wszelkich dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli, a także sporządzania odpisów i wyciągów z tych dokumentów,

5)   umożliwić przeprowadzania oględzin stanu faktycznego dotyczącego przedmiotu kontroli,

6)   zapewnić warunki do pracy kontrolującym, w tym miejsce do przechowywania dokumentów.

2. Odmowa udzielenia wyjaśnień oraz udostępniania materiałów może nastąpić, gdy dotyczą one informacji niejawnych, a kontroler nie posiada odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa.

3. Kontrolowany podczas trwania kontroli ma prawo do czynnego udziału w czynnościach kontrolnych poprzez:

1)     składanie kontrolującemu ustnych lub pisemnych oświadczeń dotyczących przedmiotu kontroli – pisemne oświadczenia i notatki z ustnych oświadczeń, dołączane są do akt sprawy kontroli,

2)     możliwość złożenia Staroście Kluczborskiemu wniosku o wyłączenie kontrolującego z kontroli jeśli zachodzą przesłanki, o których mowa w § 17,

3)     wnioskowanie o dołączenie do akt kontroli określonych dokumentów, dowodów, zestawień, sprawozdań,

4)     wnioskowanie o pobranie wyjaśnień od innych pracowników podmiotu kontrolowanego.

 

§ 22.1.Kontrolujący w ramach posiadanego upoważnienia mają prawo do:

1)   wolnego wstępu do pomieszczeń i obiektów podmiotu kontrolowanego,
z wyjątkiem pomieszczeń, do których mają zastosowanie przepisy o informacjach niejawnych,

2)   zapoznania się ze strukturą organizacyjną podmiotu kontrolowanego, stanem i strukturą zatrudnienia oraz obowiązującymi w jednostce regulaminami,

3)   wglądu, z zachowaniem zasad ochrony dóbr osobistych, do urządzeń ewidencyjnych, planów, sprawozdań, analiz oraz wszelkich dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli, a także sporządzania odpisów i wyciągów z tych dokumentów ,

4)   przeprowadzania oględzin stanu faktycznego dotyczącego przedmiotu kontroli,

5)   przeprowadzania rozmów wyjaśniających, żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników kontrolowanej jednostki (w miarę potrzeby kontrolujący sporządza protokół ustnych wyjaśnień),

6)   sporządzania odpisów, wyciągów i kopii z badanych dokumentów,

7)   zabezpieczenia dokumentów, dowodów księgowych i ewidencji składników majątkowych mających znaczenie dowodowe do ustaleń kontroli,

8)   pobierania za pokwitowaniem oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów dowodowych związanych z przeprowadzoną kontrolą,

9)   korzystania za zgoda zarządzającego kontrolę z pomocy rzeczoznawców, specjalistów, biegłych,

10) dokonywania innych czynności uzasadnionych potrzebami kontroli.

2. Powyższe uprawnienia nie mogą naruszać przepisów powszechnie obowiązujących.

 

§ 23. Kontrolujący jest zobowiązany do:

1)     rzetelnego i obiektywnego ustalenia stanu faktycznego,

2)     zapewnienia kontrolowanemu czynnego udziału w kontroli, w tym możliwość wypowiedzenia się kontrolowanemu na piśmie w kwestiach stanowiących przedmiot kontroli,

3)     wskazanie przepisów, które obowiązywały w okresie objętym kontrolą, a także ustalenia czy przepisy te  były stosowane,

4)     ustalenia przyczyn i skutków nieprawidłowych działań lub braku działań podmiotu kontrolowanego,

5)     pisemne dokumentowanie w postaci notatek służbowych wszelkich uzyskanych w formie ustnej wyjaśnień i informacji, które podpisywane są przez kontrolującego i osobę udzielająca wyjaśnień i informacji,

6)     ustalenia i wskazania osób odpowiedzialnych za realizację zadań objętych kontrolą.

 

§ 24.1. Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania.

2.     Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, wyniki oględzin, wyjaśnienia
i oświadczenia pracowników, opinie biegłych.

3. Kontroler może sporządzać lub żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów z dokumentów jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach oraz potwierdzenia ich zgodności z oryginałami.

4.      Załączniki, o których mowa w ust. 4 wraz z dowodami i innymi dokumentami dołącza się do protokołu kontroli w kolejności odpowiadającej kolejności dokonywanych czynności, numerując kolejno strony kart.

5.      Załączniki służą wyłącznie do użytku służbowego, z zastrzeżeniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.

6.     Kontroler dokonuje pobrania dokumentu lub rzeczy w obecności kierownika jednostki kontrolowanej, w której dokument lub rzecz się znajduje lub osoby go zastępującej.

7.     Oględziny przeprowadza się w obecności osoby odpowiedzialnej za dany dział lub odcinek pracy, a w razie jej nieobecności osoby wskazanej przez kierownika jednostki kontrolowanej.

8.     Przebieg czynności, o których mowa w ust. 7 utrwala się w protokole, który zawiera:

a) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób biorących udział w oględzinach,

b) datę przeprowadzenia oględzin,

c) określenie przedmiotu oględzin,

d) opis stanu faktycznego,

e) datę sporządzenia protokołu.

 

§ 25. W razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub naruszenia dyscypliny finansów publicznych kontroler zawiadamia zarządzającego kontrolę.

 

Rozdział 6

Dokumentowania czynności kontrolnych

 

§ 26.1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli.

2. Protokół kontroli zawiera:

1)      nazwę i adres podmiotu kontrolowanego, imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób, których kontrola dotyczy wraz z podaniem okresu zatrudnienia na określonych stanowiskach,

2)      imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego, ze wskazaniem upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z uwzględnieniem ewentualnych zmian dokonanych w trakcie kontroli,

3)      w przypadku powołania zespołów kontrolnych imiona i nazwiska wszystkich członków, ze wskazaniem osoby koordynatora, upoważnień do przeprowadzenia kontroli, z uwzględnieniem ewentualnych zmian dokonanych w trakcie kontroli,

4)      przedmiot i zakres kontroli, w tym zakres faktycznie skontrolowany; jeżeli wyniki dokonano na wybranej próbie, opis zastosowanej do badania metody próbkowania,

5)     miejsce i czas przeprowadzonej kontroli,

6)     wykaz przepisów regulujących zakres i sposób wykonywania zadań przez podmiot kontrolowany,

7)     opis stanu faktycznego i prawnego stwierdzonego w toku kontroli z uwzględnieniem  zachodzących zmian w okresie objętym kontrolą,

8)     wskazanie osób realizujących w podmiocie kontrolowanym zadania będące przedmiotem kontroli, wraz z zakresem ich obowiązków,

9)     wzmiankę o poinformowaniu kontrolowanego o przysługujących mu uprawnieniach,

10) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu,

11) datę sporządzenia i podpisania protokołu przez kontrolującego.

12) wykaz załączników stanowiących dowodowe uzasadnienie zawartych w protokole ustaleń,

13) wzmiankę o dokonaniu wpisu o przeprowadzonej kontroli do ewidencji kontroli.

3. Protokoły kontroli należy sporządzić w dwóch egzemplarzach.

4. Wszystkie strony protokołu kontroli winny być parafowane przez kontrolera i kierownika podmiotu kontrolowanego oraz jeśli kierownik podmiotu kontrolowanego wyrazi taką potrzebę przez wyznaczoną przez niego osobę odpowiedzialną za kontrolowany obszar.

5. Wszelkie sporządzone w trakcie kontroli odpisy, kserokopie i wyciągi z dowodów wymienionych oraz zestawienia i obliczenia oparte na dokumentach przez kontrolującego lub na jego żądanie przez pracowników podmiotu kontrolowanego, winny być potwierdzone za zgodność z oryginałem.

 

Rozdział 7

Tryb zgłaszania i rozpatrywania zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli

 

§ 27.1. Kierownik podmiotu kontrolowanego lub osoba upoważniona, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu z kontroli, jest zobowiązany do jego podpisania lub przedłożenia kontrolującemu pisemnego uzasadnienia odmowy podpisania protokołu kontroli.

2. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożeniu pisemnego uzasadnienia tej odmowy, kontrolujący czyni wzmiankę w protokole kontroli.

3. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.

 

§ 28.1. Kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie upoważnionej przysługuje prawo zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli.

2. Wniesione zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1:

1)   nie podlegają rozpatrzeniu, jeżeli zostały złożone przez osobę nieuprawnioną lub zostały złożone po upływie terminu określonego w ust. 1,

2)   podlegają rozpatrzeniu przez kontrolującego, który obowiązany jest dokonać analizy tych zastrzeżeń:

a)     w przypadku nieuwzględnienia w części lub całości zastrzeżeń, o których mowa w ust.1 kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko kierownikowi podmiotu kontrolowanego wraz z pouczeniem o prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń Staroście, w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska kontrolującego,

b)     wniesione zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2 pkt. 2 lit. „a” podlegają rozpatrzeniu przez Starostę, który podejmuje decyzję wraz z uzasadnieniem w terminie do 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń,

c)     decyzja Starosty, o której mowa w ust. 2 lit. „b” jest ostateczna i nie przysługują od niej środki zaskarżenia,

d)     w terminie 7 dni od daty podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 2 lit. „c” winna być przekazana do wiadomości kierownikowi podmiotu kontrolowanemu,

e)     w przypadku uwzględnienia zastrzeżeń, kontrolujący winien ponownie przeanalizować ustalenia zawarte w protokole kontroli i w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.

3. Wszystkie wniesione zastrzeżenia, winny być udokumentowane i załączone do protokołu kontroli.

 

ROZDZIAŁ 8

Ocena zadania kontrolnego

 

§ 29.1. Kontrolujący na podstawie wyników kontroli opracowuje wnioski, zalecenia pokontrolne, które przedstawia do zatwierdzenia Staroście.

2. Starosta, zobowiązuje kierownika podmiotu kontrolowanego do podjęcia działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości, wyznaczając termin ich realizacji oraz termin do przysłania informacji o sposobie wykonania zaleceń.

3. Zalecenia pokontrolne, o których mowa w ust. 1, winny zawierać zwięzły opis wyników, ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości i uchybienia.

4. W terminie określonym w zaleceniach pokontrolnych, kierownik podmiotu kontrolowanego winien powiadomić Starostę o sposobie realizacji lub o stopniu zaawansowania wykonywanych zaleceń. W wypadku niezrealizowania zaleceń – podać konkretne powody, uniemożliwiające ich zrealizowanie.

 

§ 30.1. Wykonanie zaleceń pokontrolnych podlega sprawdzeniu przy następnej kontroli w danej jednostce lub podczas kontroli sprawdzającej dla ustalenia:

1) stopnia realizacji zaleceń i wniosków pokontrolnych,

2) rzetelności odpowiedzi na zalecenia pokontrolne.

 

Rozdział 9

Ewidencja i przechowywanie materiałów z kontroli

 

§ 31. 1. W jednostkach organizacyjnych powiatu, inspekcjach, strażach i Starostwie Powiatowym prowadzi się książki kontroli.

2. Za prowadzenie i udostępnianie książki kontroli odpowiedzialny jest odpowiednio kierownik jednostki organizacyjnej.

3. Książka kontroli zawiera co najmniej:

1)  imię i nazwisko kontrolera,

2)  czas trwania kontroli,

3)  przedmiot i zakres kontroli,

4)  podpis kontrolującego,

4. Książka kontroli zawiera kolejno ponumerowane strony w sposób uniemożliwiający usunięcie z niej kart.

 

§ 32. Książkę kontroli wraz z materiałami podlegającymi kontroli okazuje się na wniosek kontrolera.

 

§ 33. Kierownik jednostki organizacyjnej powiatu, inspekcji, straży zobowiązany jest przechowywać protokoły z kontroli, wystąpienia pokontrolne oraz odpowiedzi na nie.

 

§ 34. W Starostwie Powiatowym dokumentację z przeprowadzonych kontroli przechowują komórki przeprowadzające kontrole oraz Samodzielne stanowisko ds. Kontroli.

 

Rozdział 10

Sprawozdanie z realizacji planu kontroli

 

§ 35. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych sporządzają sprawozdanie
z przeprowadzonych kontroli za rok poprzedni, które przekazują do końca lutego następnego roku Samodzielnemu stanowisku ds. kontroli.

2.Pracownik na Samodzielnym stanowisku ds. kontroli sporządza zbiorowe sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli, które przedstawia Staroście w terminie do końca marca za rok poprzedni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kluczbork ……………………

 

 

 

Upoważnienie nr………………..

 

Na podstawie § 19.1 Regulaminu Kontroli instytucjonalnej wprowadzonego w życie Zarządzeniem Starosty Kluczborskiego Nr z dnia

 

Upoważniam

 

Panią/Pana ………………………………………………………………………………….. – Funkcja/Stanowisko pracy, do przeprowadzenia kontroli /§ 5 ust.1/ w:……………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

w dniach: ………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Zakres kontroli obejmuje następującą tematykę:………………………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Kontrolujący jest upoważniony do wstępu i poruszania się po terenie kontrolowanej jednostki.

 

Ważność upoważnienia upływa z dniem ………………………………..........................................

 

 

.....................................................................

(pieczęć i podpis osoby wydającej upoważnienie)

 

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia……………………………………………………………………….

Zakres kontroli poszerza się o ……………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

……………………………………………………………………………….

(pieczęć i podpis osoby przedłużającej upoważnienie)






Informacja o stanie kontroi zarządczej
Załącznik nr 5
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.

 

 

 

w …....….............................................................

(podać nazwę jednostki)

 

 

     Informuję, iż dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, z zachowaniem Standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, podjęte zostały w roku 20…. następujące działania:

 

L.P

Cele kontroli zarządczej

Termin realizacji działan naprawczych

Podjęte działania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kluczbork dn. …………………………

 

 

 

…………………………………………………………

(Pieczęć i podpis kierownika jednostki)






 

Przykłąd opracowania informacji o Stanie Kontroli Zarządczej
Załącznik nr 6
do Zarządzenia Starosty Kluczborskiego
nr 41/2011 z dnia 24.08.2011 r.

 

     Informuję, iż dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, z zachowaniem Standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, podjęte zostały w roku 2011 następujące działania:

Informację należy przekazać Staroście Kluczborskiemu za pośrednictwem Koordynatora ds. kontroli zarządczej wg stanu na dzień 31 grudnia w terminie do końca lutego następnego roku.

 

L.P

Cele kontroli zarządczej

Termin realizacji działań naprawczych

Podjęte działania

1

Zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi

 

1.      Powierzenie odpowiedzialności pracownikom w formie pisemnej

2.      Zapewnienie obsługi prawnej

3.      Udział pracowników w szkoleniach zewnętrznych

4.      Prowadzenie szkoleń wewnętrznych

5.      Sprawowanie kontroli funkcjonalnej

6.      Prowadzenie kontroli instytucjonalnej

7.      Zapoznanie pracowników z procedurami wewnętrznymi – potwierdzone podpisem

8.      Opracowanie procedury dokonywania zamówień publicznych

9.      Opracowanie procedury naboru

10.  Opracowanie regulaminu i planu ZFŚS

2

Skuteczność
i efektywność działań

 

1.      Opracowanie planu finansowego

2.      Opracowanie harmonogramu dokonywania wydatków

3.      Powierzenie odpowiedzialności za realizację planu właściwym pracownikom

4.      Bieżący nadzór nad wykonywaniem zadań przez pracowników

3

Wiarygodność sprawozdań

 

1.      kontrola funkcjonalna

2.      kontrola finansowa

3.      wprowadzenie programu informatycznego

4

Ochrona zasobów

 

1.      Powierzenie odpowiedzialności materialnej pracownikom

2.      Ubezpieczenie majątku

3.      Prowadzenie ewidencji majątku

4.      Kontrola finansowa (merytoryczna, formalna, rachunkowa)

5.      Autoryzacja (zatwierdzanie) operacji finansowych

6.      Inwentaryzacja aktywów i pasywów

7.      Opracowanie planów awaryjnych

8.      Wdrożenie polityki bezpieczeństwa informacji

9.      Zabezpieczenie zasobów (czujniki, kamery, klucze, szyfry)

 

5

Przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania

 

1.      Opracowanie kodeksu etyki

2.      Promowanie etycznych zachowań na naradach kierownictwa z pracownikami

3.      Ustanowienie jako jednego z kryteriów oceny pracownika – “postawa etyczna”

6

Efektywność i skuteczność przepływu informacji

 

1.      Stosowanie systemu kancelaryjnego

2.      Organizowanie narad kierownictwa

3.      Wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów

4.      Wykorzystanie poczty elektronicznej

5.      Prowadzenie strony www

6.      Publikacja informacji w BIP

7.      Ogłoszenia, artykuły prasowe

7

Zarządzanie ryzykiem

 

1.      Opracowanie procedury zarządzania ryzykiem

2.      Przeprowadzenie szkoleń dla pracowników

3.      Dokonanie identyfikacji ryzyka

4.      Opracowanie sposobu postępowania
z ryzykiem