ZARZĄDZENIE Nr  18/2011

                                                  Starosty Kluczborskiego

                                                   z dnia 11 marca 2011r.

 

w sprawie wprowadzenia w Starostwie Powiatowym w Kluczborku:

1. Instrukcji w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego, 2. Instrukcji w sprawie  przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych

 

 

Na podstawie art.10 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tj. Dz.U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) oraz § 13 ust. 2 pkt. 2 lit. a Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku uchwalonego uchwałą Nr XXVIII/163/2008 z dnia 19 grudnia 2008r. Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku z późniejszymi zmianami zarządzam:

 

 

§ 1 wprowadzić „Instrukcję w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego Starostwa Powiatowego w Kluczborku” stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

 

§ 2 wprowadzić „Instrukcję w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku” stanowiącą załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.

 

 

§ 3 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               Załącznik Nr 1

                                                                                                               do Zarządzenia nr 18/2011

                                                                                                              Starosty Kluczborskiego

                                                                                                              z dnia 11.03.2011r.

                                                                                                             

 

INSTRUKCJA

 

w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego

Starostwa Powiatowego w Kluczborku

 

Instrukcja ustala jednolite zasady dotyczące sposobu i trybu gospodarowania składnikami

majątku ruchomego w Starostwie Powiatowym w Kluczborku i sporządzona jest w oparciu o:

- przepisy Rozdziału 4 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości ( Dz. U. Nr 152 z

2009r. poz. 1223 z późn. zm.) ,

- przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.

Nr 51 z 2010r. poz. 307 z późn. zm.),

- przepisy ustawy z 15 lutego 2000r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr      

54 z 2000r. poz. 654 z późn. zm.),

- przepisy ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),

- przepisy Kodeksu Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U. Nr 21 z 1998r. poz. 94 z późn. zm.),

- przepisy rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 10 grudnia 2010r. w sprawie Klasyfikacji

Środków Trwałych (Dz. U. Nr 242, z 2010r. poz. 1622).

 

 

I. Definicje

 

§ 1 Ilekroć w Instrukcji jest mowa o:

 

1) jednostce - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Kluczborku;

 

2)  majątku - należy przez to rozumieć stanowiące własność Starostwa Powiatowego

w Kluczborku  i Powiatu Kluczborskiego rzeczowe składniki majątku:

a) środki trwałe,

b) wartości niematerialne i prawne,

c) wyposażenie.

 

3) dysponencie składników majątku – należy przez to rozumieć Starostę Kluczborskiego.

 

4) głównych użytkownikach - należy przez to rozumieć bezpośrednich przełożonych pracowników, którym powierzono do używania składniki majątku.

 

5) bezpośrednich użytkownikach – należy przez to rozumieć poszczególne osoby, którym powierzono do użytkowania składniki majątku.

 

6) czasowych użytkownikach – należy przez to rozumieć osoby, którym powierzone zostaną składniki majątku na czas przejściowy, tj. na czas wykonania pracy.

 

7) pracownikach - należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku na podstawie umów o pracę, umów zlecenia lub o dzieło i innych aktów nawiązujących stosunek pracy.

 

8) księdze inwentarzowej ewidencji ilościowej - należy przez to rozumieć księgę, która powinna zawierać: numer inwentarzowy środka trwałego, nazwę i charakterystykę przedmiotu, datę nabycia,  miejsce użytkowania, datę likwidacji przedmiotu.

 

9) księdze inwentarzowej ewidencji ilościowo-wartościowej – należy przez to rozumieć księgę inwentarzową ewidencji ilościowo-wartościowej, która powinna zawierać: numer inwentarzowy środka trwałego , nazwę, jego wartość początkową oraz jej zmiany.

 

10) oświadczeniu – należy przez to rozumieć oświadczenie osoby przejmującej do użytkowania poszczególne składniki majątku, które należy złożyć w wydziale Organizacyjnym. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do niniejszej instrukcji.

 

II Postanowienia ogólne

 

§ 2 Środki trwałe o wartości początkowej wyższej od kwoty 3 500 zł podlegają

amortyzacji w czasie.

 

§ 3 Wartości niematerialne i prawne to nabyte prawa majątkowe o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż jeden rok nadające się do gospodarczego wykorzystania. Zalicza się do nich w szczególności:

a) autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do programów komputerowych, licencje, koncesje,

b) prawa do wynalazków, patentów i własności intelektualnej.

Wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej wyższej od kwoty 3.500 zł amortyzowane są w czasie, zaś o niskiej wartości jednostkowej nie przekraczającej 3.500 zł ujmowane są jednorazowo w koszty amortyzacji w miesiącu oddania ich do używania.

 

§ 4 Środki trwałe o niskiej jednostkowej wartości - są to wszelkiego rodzaju meble, sprzęt komputerowy, fax-y , sprzęt biurowy i inne tego typu składniki wyposażenia, których cena zakupu jest niższa niż 3.500 zł ale okres użytkowania jest dłuższy niż jeden rok, dla tych składników majątku prowadzi się ewidencję ilościową w formie elektronicznej oraz tzw. karty wyposażenia pracowników w formie papierowej, które winne być potwierdzone przez pracowników użytkujących to wyposażenie. Ponadto prowadzi się dla nich ewidencję ilościowo – wartościową w formie elektronicznej.

 

§ 5 Wyposażenie - to niskocenne składniki majątku o okresie użyteczności dłuższym niż jeden rok, których jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia jest niższy lub równy 500 zł . Podlegają one  spisaniu w koszty w pełnej wartości, w momencie wydania ich do użytkowania.

Prowadzi się dla nich ewidencję ilościową, w formie dokumentu elektronicznego oraz tzw. karty wyposażenia pomieszczeń w formie papierowej, które winne być potwierdzone przez pracowników, którym powierzono to wyposażenie do użytkowania.

 

§ 6 Ulepszenie środka trwałego - to poniesienie kosztów zwiększających wartość początkową składnika majątku, polegających na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub

rekonstrukcji i powodujących, że wartość użytkowa tego środka trwałego – po zakończeniu

ulepszenia – przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną

okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

 

§ 7 Zbędnymi składnikami majątku – są składniki majątku, które nie są i nie będą mogły być wykorzystywane do realizacji zadań związanych z działalnością jednostki lub nie nadają się do dalszego użytku ze względu na zły stan techniczny a ich naprawa byłaby nieopłacalna, lub nie nadają się do współpracy ze sprzętem używanym w jednostce a ich przystosowanie byłoby technicznie i ekonomicznie nieuzasadnione.

 

§ 8 Zużyte składniki majątku - to składniki majątku trwałego posiadające wady lub uszkodzenia  nie pozwalające na ich dalszą bezpieczną eksploatację, zagrażają bezpieczeństwu użytkowników najbliższego otoczenia bądź też całkowicie utraciły swoją wartość użytkową.

 

§ 9 Składniki majątku znacznej wartości – to składniki majątku, których wartość rynkowa przekracza kwotę 3.500 zł w dniu jej określenia.

 

 

III. Ewidencja majątku

 

§ 10 Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialno-prawnych, tzw. księga

inwentarzowa ewidencji ilościowej, prowadzona jest w Wydziale Organizacyjnym w systemie elektronicznym dla składników użytkowanych w Starostwie  Powiatowym a dla składników majątku Powiatu Kluczborskiego w Biurze Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu. Księga inwentarzowa ewidencji ilościowo-wartościowej i tabele amortyzacyjne są prowadzone przez Wydział Finansowy w systemie elektronicznym zgodnie z Polityką Rachunkowości oraz obowiązującą klasyfikacją środków trwałych.

 

§ 11 Ewidencja ilościowa środków trwałych o niskiej wartości, składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych prowadzona jest  formie elektronicznej w Wydziale Organizacyjnym.

Ewidencja ta winna zawierać: numer inwentarzowy ,nazwę przedmiotu, datę nabycia, miejsce użytkowania.

§ 12 Ewidencja ilościowo-wartościowa , środków trwałych o niskiej wartości, składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych prowadzona jest w formie elektronicznej w Wydziale Finansowym. Ewidencja ta winna zawierać: numer  inwentarzowy, nazwę przedmiotu, wartość.

 

§ 13 Zaewidencjonowanie w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej w Wydziale Finansowym środka trwałego, wartości niematerialnych i prawnych, środków trwałych o niskiej wartości i wyposażenia  odbywa się na podstawie następujących dokumentów dostarczonych przez pracownika Wydziału Organizacyjnego w przypadku mienia Starostwa Powiatowego oraz w przypadku mienia Powiatu Kluczborskiego przez pracownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu:

1) zakupu (faktura wraz z załącznikami),

2) protokołów nieodpłatnego przekazania,

3) umowy darowizny,

4) innych równoznacznych dokumentów (np. protokołu odbioru robót inwestycyjnych, protokołu przyjęcia składnika majątku), wraz z oświadczeniem osoby przejmującej do użytkowania poszczególne składniki majątku, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji,

Dowodem przyjęcia/zwiększenia wartości środka trwałego jest:

1) dowód przyjęcia środka trwałego do używania OT,

2) dowód zwiększenia.

 

 

 

 

 

IV Postanowienia końcowe

 

§ 14 1. Do przestrzegania postanowień instrukcji zobowiązani są wszyscy pracownicy.

2. Obowiązkiem kierowników komórek organizacyjnych jest zapoznanie podległych pracowników z postanowieniami niniejszej instrukcji.

3. Nieprzestrzeganie ustalonych zasad gospodarowania składnikami majątku ruchomego

w Starostwie Powiatowym , może zostać uznane za naruszenie obowiązków pracowniczych.

4. Środki trwałe i wyposażenie znajdujące się w każdym pomieszczeniu urzędu powinno być na bieżąco monitorowane przez głównego użytkownika. Wszelkie zmiany w  zakresie przemieszczania środków trwałych lub wyposażenia objętego ewidencją ilościową i ilościowo-wartościową, mogą być dokonywane wyłącznie na podstawie pisemnego protokołu i wymagają zgody głównego użytkownika.

5. Każdy pracownik ma obowiązek dbać o majątek Starostwa Powiatowego, a w szczególności o przydzielone mu do używania środki trwałe i wyposażenie. Wszelkie usterki, uszkodzenia oraz niedobory w przydzielonym sprzęcie pracownik powinien niezwłocznie zgłosić swojemu przełożonemu w formie pisemnej.

6. Wykorzystywanie składników majątku Starostwa Powiatowego do celów prywatnych jest niedozwolone.

7. Użytkowanie składników majątku w celach służbowych poza terenem siedziby Starostwa Powiatowego wymaga pisemnej zgody dysponenta składników majątku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                   Załącznik

                                                                                                           do Instrukcji w sprawie sposobu

                                                                                 i trybu gospodarowania  składnikami majątku ruchomego

                                                                                                      Starostwa Powiatowego w Kluczborku

 

 

OŚWIADCZENIE

O ODPOWIEDZIALNOŚCI MATERIALNEJ

 

Ja niżej podpisany(a) .....................................................................................

zatrudniony(a) w ............................................................................................

w charakterze ................................................................................... oświadczam, co następuje:

1. Przyjmuję na siebie pełną odpowiedzialność materialną za powierzone mi mienie zgodnie

   z protokołem zdawczo - odbiorczym z dnia …………………oraz za wszelkie składniki

   majątkowe, które zostaną mi powierzone z zachowaniem właściwego trybu.

2. Przyjmuję do wiadomości, że z odpowiedzialności, o której mowa w pkt. 1 wynikają dla

   mnie następujące konsekwencje:

    a) obowiązek rozliczenia się z powierzonego mi mienia na każde zasadne żądanie

    b) obowiązek pokrycia wszelkiej straty, jaka wyniknie dla na skutek niedoboru w   

        powierzonych mi składników majątkowych względnie na skutek zniszczenia lub

        uszkodzenia w/w składników. Od obowiązku pokrycia straty będę zwolniony(a) w

        zakresie w jakim udowodni, że niedobór albo uszkodzenia powstały na skutek

        okoliczności:, za które stosownie do obowiązujących przepisów nie może mi być

        przypisana wina.

3. Nie zgłaszam żadnych zastrzeżeń odnośnie warunków pracy, w których mam wykonywać

    pracę pracownika materialnie odpowiedzialnego oraz zobowiązuję się do niezwłocznego

    powiadomienia o wszelkich przeszkodach w wykonywaniu pracy, które mogą zaistnieć w

    przyszłości.

4.Oświadczam, że znane są mi wszelkie przepisy regulujące zasady wykonywania

   powierzonej mi pracy, a w szczególności art. 114-127 Kodeksu pracy.

5. Stosownie do treści pkt 2 (b) zobowiązuję się w razie zaistnienia niedoboru lub innej

    szkody objętej moją odpowiedzialnością do niezwłocznego wpłacenia do kasy

    równowartości wyliczonej szkody.

 

Kluczbork, dnia .................................

                         (podpis pracownika)

 

 

Oświadczenie niniejsze zostało złożone w mojej obecności:

Kluczbork, dnia ................... Podpis: .........................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 Załącznik Nr 2

                                                                                                                         do Zarządzenia Nr 18/2011

                                                                                                                            Starosty Kluczborskiego

                                                                                                                             z dnia 18 marca 2011r.

 

 

INSTRUKCJA

 

w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

 

Na podstawie art. 4 ust. 3 pkt. 3 Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694) wprowadza się obowiązek okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów tj. składników majątkowych.

Niniejsza instrukcja określa sposób przeprowadzania inwentaryzacji w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.

 

Użyte w instrukcji zwroty oznaczają:

-   Jednostka – to Starostwo Powiatowe w Kluczborku

- Instrukcja – to Instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych obowiązująca w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

 

§ 1 Cel  inwentaryzacji

1. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznego stanu aktywów i pasywów i na tej podstawie:

a) doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem

rzeczywistym, a tym samym zapewnienie realności wynikających z nich informacji

ekonomicznych;

b) rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych (współodpowiedzialnych) za powierzone

mienie;

c) dokonanie oceny gospodarczej, przydatności składników majątku;

d) przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarce składnikami majątkowymi jednostki.

2. Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji w Starostwie Powiatowym w Kluczborku

odpowiedzialny jest Starosta Kluczborski.

 

§ 2 Przedmiot i metody inwentaryzacji

1. Przedmiotem inwentaryzacji są aktywa pieniężne, rzeczowe składniki aktywów obrotowych oraz środki trwałe znajdujące się w jednostce.

2. Rzeczywisty stan aktywów i pasywów ustala się w drodze:

a) spisu z natury;

b) uzyskania od kontrahentów pisemnego potwierdzenia sald na dzień inwentaryzacji;

c) weryfikacji prawidłowości stanów wynikających z ksiąg rachunkowych przez porównanie ich z odpowiednimi dokumentami.

3. Spisem z natury ustala się stan następujących aktywów:

a) środków trwałych, pozostałych środków trwałych,

b) materiałów.

4. W drodze uzyskania od kontrahentów pisemnego potwierdzenia sald ustala się stan

następujących aktywów i pasywów:

a) środków pieniężnych na rachunkach bankowych, pożyczek,

b) pozostałych rozrachunków z odbiorcami i dostawcami.

5. Inwentaryzacją w drodze weryfikacji stanu ewidencyjnego obejmuje się:

a) grunty,

b) wartości niematerialne i prawne,

c) rozrachunki z ZUS-em, Urzędem Skarbowym,

d) inne składniki, jeżeli przeprowadzenie spisu z natury lub uzgodnienie salda z przyczyn

uzasadnionych nie było możliwe.

 

§ 3 Rodzaje i terminy inwentaryzacji

1. Ustala się następujące rodzaje inwentaryzacji:

1) pełna inwentaryzacja okresowa – polegająca na ustaleniu stanu rzeczywistego na dzień

inwentaryzacji wszystkich składników aktywów i pasywów;

2) wyrywkowa inwentaryzacja okresowa – polegająca na ustaleniu stanu rzeczywistego

części składników aktywów i pasywów objętych spisem.

2. Oprócz sytuacji wymienionych w punkcie 1 inwentaryzację składników majątkowych

przeprowadza się w następujących przypadkach:

1) w przypadku zmiany organizacyjnej,

2) na dzień, w którym wystąpiły wypadki losowe lub inne przyczyny, w wyniku których

nastąpiło naruszenie stanu składników majątkowych (np. pożar, włamanie).

3. Inwentaryzację, o której mowa w niniejszej instrukcji, sporządza się w następujących terminach:

1) na ostatni dzień roku obrotowego:

    a) środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych w drodze uzgodnienia sald z

    kontrahentami – na 30.11. każdego roku kalendarzowego

    b) zobowiązania z tytułu dostaw i usług

    c) zobowiązania publicznoprawne

    d) należności z tytułu dostaw i usług

    e) należności publicznoprawne

    f) materiały w drodze spisu z natury.

2) ostatni kwartał roku obrotowego co 4 lata

   a) środki trwałe znajdujące się na terenie strzeżonym

   b) wartości niematerialne i prawne

 

§ 4 Zadania poszczególnych osób w przygotowaniu i przeprowadzeniu  

      inwentaryzacji

1.Kierownik jednostki – zgodnie z art. 4 ust.5 ustawy o rachunkowości, ponosi pełną odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury. Do jego zadań należy przede wszystkim podejmowanie ostatecznych decyzji w sprawach związanych z inwentaryzacją :

1) zarządza o przeprowadzeniu i terminach inwentaryzacji,

2) powołuje Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej,

3) powołuje członków komisji inwetaryzacyjnej,

4) w razie potrzeby powołuje zespoły spisowe,

5) podejmuje decyzje o zatwierdzeniu wyników i rozliczeniu inwentaryzacji lub też o jej

unieważnieniu, w tym także protokołu Komisji Inwentaryzacyjnej.

 

2. Główny księgowy- jest przede wszystkim odpowiedzialny za rozliczenie inwentaryzacji

i wprowadzenie wyników do ksiąg rachunkowych jednostki. Do jego zadań należy m.in.:

1) zaproponowanie kierownikowi jednostki kandydata na Przewodniczącego Komisji

Inwentaryzacyjnej

2) uzgodnienie stanów ilościowych wykazanych w księgowości oraz w polach spisowych,

a także wartości składników

3) porównanie stanów wynikających z inwentaryzacji ze stanami wynikającymi z ewidencji

Księgowej

4) rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych jednostki zgodnie

z zatwierdzonym przez kierownika jednostki protokołem.

 

3.Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej – ponosi odpowiedzialność przed

kierownikiem jednostki za przeprowadzenie inwentaryzacji oraz wyjaśnienie wyników.

Do jego szczegółowych zadań należą:

1) organizacja spisu z natury,

2) przedstawienie kierownikowi jednostki propozycji składów zespołów spisowych,

3) przygotowanie dokumentacji inwentaryzacyjnej,

4) zapoznanie osób biorących udział w spisie z instrukcją inwentaryzacyjną,

5) kontrola poprawności sporządzonych dokumentów inwentaryzacyjnych,

6) przygotowanie sprawozdania na temat przebiegu i rozliczenia prac inwentaryzacyjnych,

4.Komisja Inwentaryzacyjna jest odpowiedzialna za prace przydzielone przez

Przewodniczącego.

5.Zespoły spisowe – odpowiedzialne są za faktyczne przeprowadzenie spisu z natury

6.Osoby materialnie odpowiedzialne i użytkownicy inwentaryzowanych składników- są odpowiedzialne za powierzone składniki majątkowe, a także za należyte przygotowanie pól spisowych (pomieszczeń) do spisu.

Do ich szczegółowych obowiązków należy:

1) uczestniczenie w spisie,

2) udzielenie niezbędnych informacji zespołom spisowym

3) złożenie wyjaśnienia dotyczącego stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych, a także

zaproponowanie sposobu ich rozliczenia.

 

§ 5 Przygotowanie osób i dokumentacji do inwentaryzacji

1. Przeprowadzenie szkolenia przez głównego księgowego i przewodniczącego komisji dla

osób biorących udział w spisie, zapoznanie ich z instrukcją inwentaryzacyjną oraz sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji.

2. Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej przygotowuje dla każdego zespołu spisowego arkusze spisu z natury, które są oznaczone pieczęcią firmową i kolejno numerowane. Zawierają one oznaczenie pola spisowego, rodzaj spisu (roczny, zdawczo-odbiorczy),imiona i nazwiska osób biorących udział w spisie, a także termin spisu. Ilość wydanych i zużytych arkuszy odnotowana jest w księdze druków ścisłego zarachowania.

 

§ 6 Inwentaryzacja w drodze spisu z natury

1. Spis z natury rzeczowych  składników majątku polega na ustaleniu rzeczywistej ich ilości i wpisaniu do arkusza spisu z natury. Tą rzeczywistą ilość ustala zespół spisowy w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej lub osoby przez nią upoważnionej poprzez przeliczenie.

2. Wpisane – bezpośrednio po ustaleniu rzeczywistej ilości składniki majątku – do arkuszy

spisowych, stany inwentaryzowanych składników majątku, powinny odzwierciedlać stan faktyczny i być potwierdzone podpisami na arkuszach spisowych przez osoby uczestniczące w inwentaryzacji (zespół spisowy oraz osoba odpowiedzialna materialnie lub osoba przez nią upoważniona).

Sporządzony w ten sposób spis z natury stanowi podstawę porównania wynikającego z niego stanu składników majątku objętych inwentaryzacją, z ich stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych.

3. Należy pamiętać, że na arkuszach spisu nie można pozostawiać nie wypełnionych wierszy, a ewentualne poprawki mogą być dokonywane wyłącznie z zachowaniem zasad określonych w ustawie o rachunkowości tzn. przez skreślenie błędnego zapisu oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty jej dokonania.

4. Na odrębnych arkuszach spisowych można wyodrębnić składniki majątku zepsute,

uszkodzone, niepełnowartościowe. Każda strona spisu z natury powinna być akceptowana podpisami członków zespołu spisowego i osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie.

5. Oryginały arkuszy spisowych pozostają w jednostce.

 

 

§ 7 Procedury końcowe inwentaryzacji

1. Po zakończeniu spisu zespół spisowy składa Przewodniczącemu Komisji Inwentaryzacyjnej sprawozdanie zawierające rozliczenie z przydzielonych arkuszy spisu z natury oraz informację o wszelkich stwierdzonych w czasie spisu nieprawidłowościach w gospodarce składnikami majątku.

2. Wszystkie arkusze spisowe Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej składa pracownikowi księgowości celem wyceny rzeczowych składników majątkowych.

3. Po dokonaniu wyceny składników majątku Główny Księgowy ustala ewentualne różnice

inwentaryzacyjne poprzez porównanie stanu faktycznego podanego na arkuszach spisów

z natury ze stanem wynikającym z ewidencji ilościowo-wartościowej. O powstałych różnicach Główny Księgowy powiadamia Komisję Inwentaryzacyjną, a ta osobę materialnie odpowiedzialną.

4. Protokół końcowy po zakończeniu inwentaryzacji sporządzany jest przez pracownika

księgowości.

5. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na którego przypadał termin inwentaryzacji. (art.27 ust. 2. Ustawy o rachunkowości).

6. W przypadku wystąpienia składników majątkowych nie posiadających wartości użytkowej, które zostały wyodrębnione na oddzielnych arkuszach (zgodnie z § 6 pkt.4), Kierownik Jednostki powołuje komisję, która sporządza – po dokonaniu oceny przydatności – protokół zniszczenia/zużycia. Zatwierdzony protokół stanowi podstawę do zmian wartości majątku w księgach inwentarzowych i rachunkowych.

 

§ 8 Postanowienia końcowe

1. Dokumenty inwentaryzacyjne winny być przechowywane przez okres 5 lat w siedzibie

jednostki w oryginalnej postaci i porządku dostosowanym do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

2. Niniejsza instrukcja ma zastosowanie dla inwentaryzacji przeprowadzanej począwszy od

2011 roku.