z wyjazdowego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny w dniu 25 marca 2011 r.

 

Przewodniczyli:

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

- Wioletta Kardas

                         

 

Lista obecności w załączeniu.

 

 

Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Wizytacja w placówkach: ZSP Nr 1, ZSLT,  SOSW, WODiDZ .

3.Zamknięcie posiedzenia.      

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

           

1.      Ewa Sygulla – Dyrektor Zespołu Szkól Ponadgimnazjalnych Nr 1 ,

2.      Piotr Sitnik – Dyrektor Zespołu Szkół Licealno-Technicznych,

3.      Krystyna Napp-Marczińska – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego,

4.      Ewa Poręba – Kierownik Internatu SOSW,

5.      Wiesław Solarewicz – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania
i Doskonalenia Zawodowego,

6.      Krzysztof Bednarski – Kierownik Internatu WODiDZ.

 

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny  przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Do przedstawionego porządku Członkowie Komisji nie wnieśli żadnych uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2

 

Bazę ZSP Nr 1 w Kluczborku stanowią: pracownia multimedialno-kinowa, 2 pracownie komputerowe, biblioteka wraz z centrum multimedialnym, sale lekcyjne, pracownia ćwiczeń praktycznych, sala gimnastyczna, siłownia, boisko sportowe, szkolny radiowęzeł, gabinet medycyny szkolnej, nowoczesna pracownia technologiczna. W palcówce młodzież kształci się w technikum w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec, technik żywienia
i gospodarstwa domowego, technik organizacji usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej – nowość w roku szkolnym 2011/2012, w zasadniczej szkole zawodowej w zawodach: kucharz małej gastronomii, sprzedawca. Ponadto placówka obejmuje szkołę policealną dla dorosłych: technik administracji i opiekunka środowiskowa.  Szkoła współpracuje z wieloma firmami i zakładami pracy oferując praktykę w wyżej wymienionych zawodach. Jeżeli chodzi o bieżące problemy placówki to pani Ewa Sygulla – Dyrektor ZSP Nr 1 w Kluczborku poinformowała, że w 2006 r. został zrobiony dach , natomiast nie zostały wymienione rynny, które ciekną, wpływa to na wilgoć, część piwniczna wymaga osuszenia w związku z tym. Pani Dyrektor stwierdziła, że część ta zostanie osuszona przy termomodernizacji, natomiast brak jest pieniędzy na rynny, pomimo tego, że od dwóch lat w planach jest zawarta potrzeba wymiany rynien, to nie jest to w budżecie uwzględniane, wymiana rynien również nie jest przewidziana w termomodernizacji budynku. Ponadto pani Dyrektor stwierdziła, że bieżącą pilną potrzebą jest również kompleksowy remont szkolnej biblioteki, ściany, podłogi, oświetlenie, z bieżących remontów został wymieniony fragment kanalizacji, gdyż często kanalizacja się zapycha, ponadto pani Dyrektor stwierdziła, że pilnie należałoby wyremontować aulę, wymienić w niej instalację elektryczną,  pomalować ściany, wymienić podłogi, ponadto trzeba odnowić boisko i bieżnię. Pani Dyrektor poinformowała, że udało się dwukrotnie pozyskać sponsorów na dofinansowanie warsztatów szkolnych, konkretnie stołówki, na kwotę w sumie 7 tys. zł. Pani Dyrektor poinformowała, że szkoła wykonuje zadanie dotyczące żywienia szpitala, w związku z czym muszą być spełnione wszystkie wymogi sanitarne. Pani Dyrektor poinformowała, że w ramach środków
w budżecie udało się wyremontować część chodnika oraz całą salę gimnastyczną, dach, rynny, okna. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że szkoda, że nie znalazły się pieniądze na wymianę rynien, jeżeli robi się dach oraz zapytał panią Dyrektor, czy przy przygotowywaniu projektu budżetu na kolejny roku, ujmuje to zadanie w nim. Pani Dyrektor odpowiedziała, ze tak, wraz z całym kosztem zadania. Ponadto pani Dyrektor stwierdziła, że pilnie trzeba pomalować korytarze w szkole, gdyż jest to wizytówka szkoły oraz, że udało się wymienić we wszystkich klasach podłogi, krzesełka i ławki w większości klas, zakupiono również krzesełka do auli. Pani Dyrektor stwierdziła, że należałoby zrobić również pozostałą część chodnika. Ponadto pani Dyrektor poruszyła kwestię wynagrodzeń dla pracowników obsługi administracji, gdyż zarabiają oni najniższa krajową i podwyżka 1% nic nie daje, i pracownicy są rozżaleni, nie rozumieją dlaczego nauczyciele mają zagwarantowana 7 % podwyżki pensji. Pani Dyrektor stwierdziła, że jest to bardzo pilny problem, w pracowni ćwiczeń praktycznych jest jedna sprzątaczka, w budynku głównym są trzy panie sprzątaczki, a obiekt jest bardzo duży. Radny Tadeusz zapytał o zakup pomocy dydaktycznych i pomocy szkolnych. Pani Dyrektor odpowiedziała, że zakupuje się pomoce z pieniędzy wypracowanych przez szkolę na bieżąco. Radny Robert Wietrzyk zapytała jakiego rzędu dochody wypracowuje szkoła. Pani Dyrektor odpowiedziała, że są to kwoty około 670 tys., za tamten roku wypracowano 730 tys. zł. dochodu, w tym roku 673 tys. zł. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że każdy dyrektor powinien dostać szczegółowe rozliczenie swojego budżetu, po pierwsze metryczka subwencji oświatowej, aby dyrektorzy wiedzieli, jakie pieniądze i skąd dostają, gdyż część dostają z budżetu państwa, część jest dochodów, które są wypracowane przez szkołę, część z tych wypracowanych dochodów jest dochodem powiatu, ale warto być może opracować taki mechanizm, który motywowałby ludzi do pracy, i tych pracowników, którzy się angażują i pracują na przykład w soboty i w niedziele premiować. Pani Dyrektor poinformowała, że dawniej jak było gospodarstwo pomocnicze a szkoły funkcjonowały obok, wypracowywane dochody, można było przeznaczać wypracowane pieniądze na podwyżki dla ludzi, premie, czy wyposażenie, od kiedy zmieniła się ustawa i gospodarstwa pomocnicze przestały istnieć, nie ma takiej możliwości, jest jedna księgowość w szkole, każda wypracowana złotówka na pracowni ćwiczeń odprowadzana jest do Starostwa. Pani Dyrektor dodała, że nie ma pieniędzy, aby dać podwyżki pracownikom na warsztatach, jedynie to co jest odgórnie ustalone przez organ prowadzący np. 1%. Ponadto pani Dyrektor dodała, że w placówce jest produkcja ciągła,  pracownicy nie biorą zleceń na soboty i niedziele, gdyż nie mają za to płacone więcej, a jedynie w ramach swojego wynagrodzenia. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że jeżeli wszystkie dochody wypracowywane przez jednostki są dochodami powiatu to w powiecie powinno się stworzyć mechanizm, żeby część tych dochodów wracała do budżetu jednostki na dodatkowe wynagrodzenia za prace na przykład w soboty
i w niedziele. Pani Dyrektor poinformowała, że nie ma czegoś takiego jak godziny ponadwymiarowe, wszystko odbywa się w 40 godzinnym systemie pracy, jeżeli pracownik przychodzi do pracy w sobotę czy niedzielę to potem bierze za ten dzień dzień wolny. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że w związku z powyższym praca w soboty i w niedziele jest
w systemie 40 godzinnego trybu pracy. Pani Dyrektor stwierdziła, że robi dużo imprez, ale żeby robić jeszcze więcej to nie ma żadnej motywacji dla pracowników. Pani Dyrektor dodała, że w tygodniu , gdy jest młodzież, to w ramach  ćwiczeń praktycznych wykonuje młodzież, całą produkcję na bufet przygotowuje młodzież. Następnie członkowie Komisji zapoznali się z bazą lokalową szkoły: aulą, klasami lekcyjnymi, biblioteką a także salą gimnastyczną, szatniami, boiskiem sportowym, pomieszczeniami gospodarczymi.

Następnie członkowie komisji udali się do ZSLT w Kluczborku. W skład ZSLT wchodzi liceum ogólnokształcące, z rozszerzonym programem nauczania, liceum profilowane
o profilach: zarządzanie informacją, ekonomiczno-administracyjny, technikum w zawodach : technik mechanik o specjalizacji: projektowanie i eksploatacja maszyn i urządzeń, technik informatyk o specjalizacji: aplikacje internetowe. Ponadto jest kierunek z rozszerzonym programem nauczania z zakresu: historii, wiedzy o społeczeństwie, języka angielskiego, 
a także dodatkowe godziny wychowania fizycznego, (zajęcia samoobrony), i przysposobienie a obronnego, (tzw. klasa policyjna). Klasa przygotowuje absolwentów do przyszłej pracy
w służbach mundurowych: policja wojsko, straż pożarna). Pan Piotr Sitnik zwrócił uwagę, że szkole brakuje boiska sportowego oraz  szafek w szatniach, obecnie są jedynie boksy, szafki dla uczniów są o wiele wygodniejsze i nowocześniejsze, uczniowie po gimnazjach przyzwyczajeni są do szafek. Ponadto pan Dyrektor dodał, że należałoby odnowić korytarze, których  ściany pokryte są starą boazerią, która jest niebezpieczna i niepraktyczna. Pan Dyrektor stwierdził ponadto, że powiaty mogą aplikować o orliki, więc być może jest szansa na to, aby taki orlik w ZSLT powstał. Pan Dyrektor poinformował, że w szkole uczy się 580 uczniów, jest 20 oddziałów. Pan Dyrektor dodał, że jest realizowany trzyletni projekt
z Uniwersytetem Śląskim. Pan dyrektor stwierdził ponadto, że obecnie kształcenie na kierunku technik-mechanik ma mało matematyki i fizyki, i trudno jest później absolwentom tego kierunku utrzymać się np. na politechnice, absolwentom po kierunku matematyczno-fizycznym jest o wiele łatwiej, oraz, że być może po reformie się zmieni. Jeżeli chodzi
o kierunek technik – informatyk, to sytuacja jest trochę inna, w tym roku pierwszy rocznik kończy ten kierunek. Pan dyrektor dodał, że ostatnio zatrudnił młodego, bardzo dobrego, ambitnego absolwenta Politechniki. Pan Dyrektor dodał, że uczeń gimnazjum musi uzyskać przynajmniej 90 punktów, aby dostać się do liceum, nie jest to próg wysoki,  ale niektóre powiaty nie mają w ogóle żadnego progu, jeżeli chodzi o przyjmowanie absolwentów gimnazjum, w technikum jest to 60 pkt. i jest to bardzo niski próg, w liceum profilowanym jest to 70 pkt., ale liceum profilowane zmierza ku końcowi.   Pan Dyrektor stwierdził, że jeżeli chodzi o etaty, to nie będzie raczej dużego problemu, jeżeli chodzi o kolejny rok szkolny. Pan Dyrektor dodał ponadto, że bardzo dobry jest pomysł namiotowej hali sportowej, koszt wybudowanie takiej hali to około 500 tys. zł. Kolejno członkowie Komisji zapoznali się z bazą lokalową szkoły : klasami, pracowniami komputerowymi, szatnią, salą gimnastyczną, boiskiem.

Następnie członkowie Komisji udali się do SOSW w Kluczborku. Zespół Szkól Specjalnych przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz umiarkowanym i znacznym. W skład placówki wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum, zasadnicza szkoła zawodowa – wielozawodowa, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym
w stopniu lekkim, gdzie młodzież jest kształcona w zawodach: cukiernik, piekarz, murarz, mechanik pojazdów samochodowych, pracownik obsługi hotelowej; szkoła przysposabiająca do pracy – 3-letnia przeznaczona dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (z możliwością kształcenia do 24 roku życia) w zawodach: ogrodnik, robotnik gospodarczy, pomoc kuchenna; uzupełniające liceum ogólnokształcące specjalne- 2-letnie, przeznaczone dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Placówka obejmuje również Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka, przeznaczone dla dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu objęcia obowiązkiem szkolnym. Pani Krystyna Napp-Marczińska – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, poinformowała, że bieżące problemy placówki to głównie: wymiana parkietu w sali gimnastycznej, na pierwszym piętrze korytarze wymagają pomalowania, pokój nauczycielski trzeba odnowić i wyposażyć, a także wymienić instalację w części budynku. Pani Dyrektor  poinformowała, że przy ocieplaniu budynku zaplanowano również wymianę dachu i rynien.

Kolejno członkowie Komisji udali się do Internatu SOSW w Kluczborku. W Internacie są 92 miejsca z pełnym zapleczem socjalnym oraz windą dla osób niepełnosprawnych. Świetlice, trzyosobowe pokoje oraz łazienki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W cieplej, domowej atmosferze dzieci i młodzież rozwijają swoje zainteresowania oraz uczą się samodzielności i zaradności życiowej. Bazę szkoły stanowią: 2 pracownie internetowe, dobrze wyposażona biblioteka i czytelnia, specjalistyczne gabinety rewalidacji indywidualnej: gabinet EEG Biofeedback, gabinet gimnastyki korekcyjnej, dwa gabinety logopedyczne, gabinet terapii pedagogiczno-psychologicznej, gabinet ze sprzętem do stymulacji polisensorycznej, sala sportowa, studio sportowe. Pani Ewa Poręba – Kierownik Internatu SOSW poinformowała, że z bieżących problemów ośrodka najważniejsze to wentylacja
w internacie, doposażenie pokoi dla dzieci (meble, szafki, biurka, tapczany), remont łazienki w jednym skrzydle internatu jest konieczny .

Następnie członkowie Komisji udali się do WODiDZ w Kluczborku. WODiDZ zajmuje stałe miejsce w szkolnictwie zawodowym w województwie opolskim i w całym kraju. ściśle współpracuje z podobnymi placówkami w całej Polsce i bierze czynny udział w koordynacji ogólnopolskiej, przyczyniając się do właściwej edukacji odzieży. Bazę placówki stanowią: internat z pełną bazą noclegowo-żywieniową dla 172 osób, pokoje z łazienkami oraz pokoje ze wspólnym węzłem sanitarnym, kuchnia, nowoczesny sprzęt multimedialny, nagłaśniający
i dyskotekowy, każda klasa wyposażona jest w najnowszy sprzęt audiowizualny, komputer, stałe łącze internetowe i kamerę kolorową pozwalającą na przedstawienie w bezpośredni sposób modeli, schematów, pomocy dydaktycznych na ekranie, nowoczesne pracownie komputerowe i multimedialne, ufundowane przez EFS, system 16 kamer monitoringu całodobowego. WODiDZ prowadzi dokształcanie w następujących zawodach: operator obrabiarek skrawających, ślusarz, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik monter maszyn i urządzeń, piekarz, kucharz małej gastronomii, cukiernik, sprzedawca, fryzjer, rzeźnik – wędliniarz, murarz, betoniarz zbrojarz, posadzkarz, monter instalacji i urządzeń sanitarnych, dekarz, malarz- tapeciarz, blacharz, stolarz.  Celem ośrodka jest : organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu, wynikającego z programu dla danego zawodu, organizowanie dokształcania teoretycznego młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu
i uczęszczających do zasadniczych szkół zawodowych zakresie przedmiotów zawodowych teoretycznych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania, organizowanie
 i prowadzenie kształcenia ustawicznego umożliwiającego spełnienie obowiązku nauki, organizowanie i prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, koordynacja dokształcania młodocianych pracowników na terenie województwa opolskiego
i poza nim, współdziałanie i koordynacja dokształcania zawodowego ośrodków dokształcania zawodowego na terenie województwa opolskiego w Dobrodzieniu, Głubczycach, Kędzierzynie – Koźlu, Prudniku, ponadto prowadzenie działalności jako placówka stała przez cały rok szkolny. Placówka współdziała i koordynuje dokształcanie zawodowe na terenie województwa opolskiego w Dobrodzieniu, Głubczycach, Kędzierzynie-Koźlu, Prudniku.
Pan Wiesław Solarewicz – Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego poinformował, że w ośrodku w dni wolne od nauki umożliwione jest organizowanie przez różne  instytucje i grupy zorganizowane wynajmu lokalu i imprez okolicznościowych. Ponadto w czasie wakacji ośrodek gości różne obozy sportowe, kolonie, obsługuje zawody międzynarodowe i krajowe. W miesiącu maju tradycyjnie gości ekipy
z całej Europy na wyścigu kolarskim po Ziemi Kluczborskiej. Pan Dyrektor dodał, 
że w budynku funkcjonuje instalacja solarna, oraz jest ogrzewanie na biomasę. Budynek został ocieplony, zrobiony został dach, część okien została wymieniona, kolejna część zostanie być może zrobiona w ramach projektu, jest to około 10 okien. Kolejno Krzysztof Bednarski – Kierownik Internatu WODiDZ, opisał internat i zasady działania internatu WODiDZ. Pan Kierownik poinformował, jest sześć grup wychowawczych, w nocy pieczę nad wychowankami sprawuje 2 wychowawców. Są dwa skrzydła, jeno w którym mieszkają dziewczęta i drugie skrzydło, w którym zamieszkują chłopcy. Część dla dziewcząt składa się z pokoi z łazienkami i toaletą, natomiast w części chłopców jest wspólna łazienka i toaleta.  W każdy piątek pod WODiDZ podjeżdża autobus PK, który odwozi chętnych uczniów do Opola. Pan Dyrektor poinformował, że jeżeli chodzi o wyposażenie to jest 9 klas, sala komputerowa z 28 stanowiskami plus jedno stanowisko dla nauczyciela. Pan Dyrektor dodał, że jeżeli tylko jest możliwość to ośrodek uzyskuje dochody, jeżeli chodzi o doskonalenie to konkurencyjność na rynku jest bardzo duża, ale na przykład ośrodek prowadzi szkolenia
w więzieniu, co było bardzo innowacyjne, były to zarówno szkolenia informatyczne jak i na przykład obsługi wózków widłowych. Na koniec kursanci otrzymywali certyfikaty przygotowanie do wykonywania zawodu. Radna Irena Kielar zapytała o zatrudnienie obsługi w sobotę i w niedzielę. Pan Dyrektor odpowiedział, że w weekendy kuchnia nie pracuje. Radna Irena Kielar zapytała, o sytuacje, gdy organizowane są imprezy w weekendy. Pan Dyrektor odpowiedział, że wtedy zawierane są umowy zlecenia, zgodnie z kodeksem pracy jeżeli jest to niedziela więc przysługuje dzień wolny. Radny Tadeusz Konarski zapytał
w kontekście motywowania ludzi do pracy, jak to wygląda, gdyż w wielu szkołach powtarza się zdanie, że pracownicy  obsługi zarabiają bardzo mało.  Pan Dyrektor stwierdził, ze są procedury wewnętrzne, które to regulują, jeżeli np. ktoś zamawia komunię to jest cennik
i według tego cennika płaci za wynajem sali, obsługę załatwia sam. Radny Tadeusz Konarski stwierdził, że wszystkie wypracowane dochody są dochodami powiatu. Pan Dyrektor poinformował, że tak jest, wszystkie wypracowane dochody są dochodami powiatu, odprowadzane są do powiatu w ramach dochodów własnych a później otrzymujemy pieniądze na wydatki. Radny Tadeusz Konarski zapytał o kotłownię na biomasę. Pan Dyrektor wyjaśnił, że kotłownia jest całkiem nowa oraz, że ogrzewa ZSLT i WODiDZ, składa się
 z dwóch segmentów, są tam dwa piece na biomasę. Jeżeli chodzi o rozliczanie ogrzewania to jest ryczałt, koszty ogrzewania obciążają dwie jednostki. Pan Dyrektor stwierdził, że jest duża oszczędność jeżeli chodzi o ten typ ogrzewania, obsługa kotłowni jest całodobowa. Ponadto pan Dyrektor poinformował, że z inicjatywy ministerstwa powstało stowarzyszenie, skupia ono dyrektorów i nauczycieli ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego z całego kraju. Pan Dyrektor dodał, że ma projekt na pracownię fryzjerską, jednak nie ma gdzie tego zrobić, była nadzieja, że lokator wyprowadzi się z mieszkania.

Kolejno członkowie Komisji zapoznali się z obiektem: kuchnią, zapleczem, kotłownią, salami lekcyjnymi, pracowniami komputerowymi, pokojami w internacie dziewcząt i chłopców, pracownią nauk gastronomicznych, pralnią.

 

Ad.3.

 

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Przewodnicząca Komisji                    

                                                                                           Wioletta Kardas

 

 

 

 

 

  Protokołowała

Katarzyna Hołdys