Protokół Nr 39/2010
z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 15 października 2010 r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki
Lista obecności w załączeniu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Omówienie materiałów na XLIX sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
- Wolne wnioski.
- Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
Tomasz Białaszczyk - Naczelnik Wydziału Rolnictwa, Ochrony
Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego
w Kluczborku,
Ad.1.
Przewodniczący Komisji przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia. Członkowie komisji do porządku nie wnieśli uwag przyjmując go jednogłośnie.
Ad.2.
Kolejno członkowie Komisji przystąpili do omówienia materiałów na XLIX sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 21 października 2010 r. Pierwszym projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na 2010 rok Nr XXXIX/228/2009. Powyższy projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenia planowanych dochodów o kwotę 236.831 zł.,
w tym zwiększenia dochodów bieżących w kwocie 236.831,-zł oraz dochodów majątkowych w kwocie 565 zł. W tym kwota 1.261-zł – to zwiększenie dochodów z tytułu kosztów zastępstwa procesowego pochodzących z wpłat od komornika sądowego, 21.441,- zł - zwiększenie dochodów zgodnie z informacją Krajowego Biura Wyborczego Delegatura
w Opolu Nr DOP-790-5/10 z dnia 12.10.2010 r w sprawie planu wydatków związanych
z przeprowadzeniem wyborów do Rad Powiatu, 152.023,- zł –zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 , Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Powiatowego Ośrodka doskonalenia Nauczycieli, kwota 46.913,-zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach ,Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku , 1.740,- zł – zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. 40.677,- zł – stanowi zwiększenie dochodów na wniosek Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego i Młodzieżowego Domu Kultury. Po stronie zmniejszenia kwota 21.441,- zł – zmniejszenie dochodów zgodnie z informacją Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Opolu Nr DOP-790-5/10 z dnia 12.10.2010 r. w sprawie planu wydatków związanych z przeprowadzeniem wyborów do Rad Powiatu, 5.783,- zł – zmniejszenie dochodów z tytułu dotacji dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku w związku
ze zmianą przepisów. Ponadto wprowadzono zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 236.831,-zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących jednostek budżetowych na kwotę 212.569,-zł oraz zwiększenie wydatków na programy realizowane ze środków Unii Europejskiej na kwotę 24.262,-zł. Po stronie zwiększenia: kwota 176.793,- zł – zwiększenie wydatków z tytułu kosztów zastępstwa procesowego pochodzących z wpłat od komornika sądowego oraz pozostałych wydatków bieżących, 168.623,- zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Licealno-Technicznych, Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 , Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących , Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno –Wychowawczego Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli,
Kwota 46.913,- zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Powiatowego Zespołu Socjalizacyjno Interwencyjnego „Nasz Dom” Bogacica – Bąków , Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach , Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku, 1.740,- zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku 24.077,- zł – zwiększenie wydatków na wniosek Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno –Wychowawczego i Młodzieżowego Domu Kultury. Po stronie zmniejszenia kwota 79.000 zł – to zmniejszenie wydatków majątkowych w związku ze zmniejszeniem zakresu robót na zadaniu inwestycyjnym - Przebudowa ulicy Jagiellońskiej i ulicy Jana Pawła II, 90.000 zł - zmniejszenie wydatków majątkowych w związku z rezygnacją z realizacji zadania inwestycyjnego pn:- Modernizacja bazy kształcenia specjalnego, 21.441 zł - zmniejszenie wydatków zgodnie z informacją Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w Opolu Nr DOP-790-5/10 z dnia 12.10.2010 r. w sprawie planu wydatków związanych z przeprowadzeniem wyborów do Rad Powiatu, 5.783 zł - zmniejszenie wydatków z tytułu dotacji dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku w związku ze zmianą przepisów, 37.500,- zł- zmniejszenie wydatków w związku z przeniesieniem zadania pn. „Opolska eSzkoła ,Szkołą Ku przyszłości na rok
- zmniejszając środki na zadaniu : „Wykonanie wydzielenia p/pożarowego na klatkach schodowych „ , „ Przebudowa ulicy Jagiellońskiej i ulicy Jana Pawła II”, „Opolska eSzkoła Szkołą ku przyszłości”, ponadto dodano nowe zadania pod nazwą :-„Przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego DK 45 z DK 42 w Kluczborku (drogi powiatowe nr 2129O ul. Jagiellońska w km od 0+000 do 0+220, nr 2127O ul. Moniuszki w km od 0+000 do 0+437,
nr 2097O ul. Grunwaldzka w km od 0+262 do 360, nr 2121O ul. Waryńskiego w km od 0+000 do 0+466) wraz z remontem kanalizacji deszczowej”, Wyposażenie Centrum Aktywizacji Zawodowej. Zrezygnowano z realizacji zadania: „Modernizacja bazy kształcenia specjalnego. Ponadto zmieniono nazwę zadania :„Zakup kompaktora” na nazwę „Organizacja i selektywna zbiórka odpadów na terenie gminy Byczyna”. Do projektu radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący komisji przystąpił do głosowania nad w/w projektem uchwały. Wszyscy członkowie komisji głosowali za przyjęciem powyższego projektu. Kolejno został omówiony projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Powyższy projekt uchwały powstał w związku z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej, Wydział Polityki Społecznej Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego zakwestionował formę organizacyjną placówki w kwestii zapewnienia warunków dla przyjęć interwencyjnych gdyż placówka nie posiadała możliwości stworzenia wyizolowanych pomieszczeń dla wychowanków przyjmowanych w trybie interwencyjnym określonym
w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2007 r.
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W związku z powyższym, miejsca przeznaczone wówczas na przyjęcia interwencyjne, obecnie funkcjonują jako socjalizacyjne. Działanie to zmieniło typ placówki z socjalizacyjno-interwencyjnej na całodobową placówkę socjalizacyjną o nazwie „Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków””.
W dniu 16 września 2010 r. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła Uchwałę Nr XLVI/274/2010 w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną – Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków, zmieniając tym samym nazwę jednostki na „Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków””. Do powyższego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag i jednogłośnie go przyjęli. Kolejnym projektem uchwały jest projekt w sprawie nadania Statutu Domu Dziecka ”Nasz Dom Bogacica-Bąków”. W związku ze zmianami nazwy i funkcji placówki wprowadzonymi Uchwałą Rady Powiatu w Kluczborku Nr XLVI/274/2010 z dnia 16.09.2010r, oraz ograniczeniem miejsc do 48, w tym 28 w domu w Bogacicy i 20 w domu w Bąkowie, zaszła konieczność zmiany statutu placówki. Powyższy projekt członkowie Komisji przyjęli jednogłośnie. Kolejno został omówiony projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Powiatowego Urzędu Pracy
w Kluczborku. Konieczność zmiany Statutu spowodowało utworzenie nowej komórki organizacyjnej o nazwie Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ). Utworzenie tej komórki
w Powiatowych Urzędach Pracy wymuszone zostało Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm. ). Radni nie wnieśli uwag do powyższego projektu, Przewodniczący Komisji przystąpił do głosowania nad w/w projektem. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy projekt uchwały. Następnie został omówiony projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/213/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 roku w sprawie warunków częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłaty za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej. Zgodnie
z art. 81 ust 6 Ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej /Dz.U. z 2009 r. Nr 175 poz. 1362 z póź.zm/ Rada Powiatu określa, w drodze uchwały, warunki częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat rodziców za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej. Rada Powiatu Kluczborskiego podjęła w dniu 8 lipca 2005 r. Uchwałę nr XXIX/213/2005.
W okresie tym obowiązywało Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 18 października 2004 r. w sprawie rodzin zastępczych /Dz.U. nr 233 poz. 2344 z póź. zm./, które miedzy innymi precyzowało kwestie szczegółowych warunków finansowania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. Rozporządzenie utraciło moc z dniem wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 czerwca 2010 r. w sprawie rodzin zastępczych, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy
o pomocy społecznej (Dz. U Nr 81, poz. 527). Zmiany w przepisach prawnych stały się podstawą do dokonania zmian w Uchwale nr XXI/213/2005 z dnia 8 lipca 2005 r. Rozporządzenie z dnia 4 czerwca 2010 r. nie obejmuje swoją treścią kwestii dotyczących rodziców płacących alimenty na dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej. W tej sytuacji zasadne było dokonanie odpowiednich zmian w Uchwale. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli powyższy projekt. Następnie członkowie komisji zapoznali się z Informacją Zarządu Powiatu w Kluczborku o stanie realizacji zadań oświatowych Powiatu Kluczborskiego za rok szkolny 2009/2010. Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli powyższe sprawozdanie. Kolejno zapoznano się ze sprawozdaniem z działalność Zarządu powiatu za okres
od 8.09.2010 r. do 30.09.2010 r. Radni nie wnieśli uwag do powyższego sprawozdania.
Ad.3
Nie było wolnych wniosków.
Ad.4.
Przewodniczący Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Władysław Zawadzki
Protokołowała
Katarzyna Hołdys